KĀ NOTICĒT LATVIEŠU OPERAS DZĪVĪBAS SPĒKAM? Orests Silabriedis Ar žurnālu “Studija” norunājām šai rakstā ieskicēt latviešu operas vēstures padomju perioda spilgtākos, respektīvi, 60. gadus, viegli pieskaroties abām kaimiņu desmitgadēm. Protams, to arī darīsim, bet pirms tam vērts atcerēties jūlija vidū Bauskas pilī izrādīto Jāņa Kalniņa operu “Hamlets” (1935), kas gan radīšanas laikmeta, gan šodienas kontekstā piešķir latviešu operas šķietami pelēcīgajam tēlam svaigāku sejaskrāsu. 30. gados Jānis Kalniņš neapšaubāmi bija asprātīgākais latviešu komponists ar vieglu roku un ašām domām. Visspilgtāk tas izpaudās kora miniatūrās (tostarp par Piķamici, Pētergaili, veco Jāni) un operās, no kurām “Lolitas brīnumputns” tiek uzskatīts par eklektiskāko, bet “Ugunī” – par romantiskāko Kalniņa opusu (tiesa, Jānis Mediņš, ar aizdomām šķirstot “Ugunī” partitūru, esot izteicies, ka te gan piemērotāks būtu nosaukums “Ūdenī”).
Kāda te saistība ar padomju operas ziedu laiku, jūs vaicāsiet? Gluži vienkārši – 60. gados radošā pilnziedā triumfēja Kalniņa gara radinieks Marģeris Zariņš, un, kaut arī nav manīti dokumentāri fakti par to, ka Zariņa daiļradi būtu ietekmējušas Kalniņa partitūras, līdzība ir spilgta. Abiem raksturīga lieliska izdoma, kas visspožāk darbojās raksturtēlu un traģikomisku situāciju apskaņošanā. Abiem notis burtiski tecēja no pirkstgaliem. Abiem nebija sveša radoša ekstravagance, un abus urdīja postmodernismam piederīgs citēšanas un stilizēšanas gars. Iespējams, ne vienmēr šādā augsnē sakņojas paši dižākie saturiskie dziļumi, bet tā jau ir saruna par to, cik spēles un cik pārdzīvojuma ir operā un kā spēlēties ar vienu, lai panāktu otru. Latviešu mūzika maz spēlējas un maz smaida (diez kā būtu, ja operu rakstītu Plakidis vai Zemzaris tēvs). Kalniņa un Zariņa gadījums ir unikāls un mūsu godpilnas uzmanības vērts. |
|
Jānis Kalniņš
Marģeris Zariņš
Skats no Marģera Zariņa operas "Zaļās dzirnavas". 1958
Auguste Klinka, Jānis Zābers un Pēteris Grāvelis Arvīda Žilinska operā "Zelta zirgs". 1965
Kārlis Zariņš Bendžamina Britena operā "Pīters Graimss". 1964
Skats no Marģera Zariņa operas "Nabagu opera". 1965
Skats no Marģera Zariņa operas "Nabagu opera". 1965
|
| Kad nu jāmet tilts no 30. gadiem uz pēckara laiku, īsi iezīmēsim, kāds
bijis latviešu oriģināloperas mūžs kopš 1944. gada. Pēc oficiālās varas
ierosinājuma Nilss Grīnfelds jau kara laikā saraksta operu “Rūta”,
kuras pirmizrāde notiek 1943. gadā Staņislavska un Ņemiroviča-Dančenko
teātrī, bet Rīgas opernamā to pirmoreiz rāda 1945. gada maijā. Par
partizānu cīņu okupētajā Latvijā vēsta arī Jāzepa Mediņa opera
“Zemdegi”, kuru pēc autora nāves pabeidz Marģeris Zariņš, taču par
veiksmi to vienalga nesauc neviens un dienasgaismu tā neierauga. 1950.
gada jūlijā tiek pirmizrādīta populārā dziesminieka (un LPSR patiešām
melodiskās himnas autora) Anatola Liepiņa opera “Saules lēkts”, kas
apdzied pirmsrevolūcijas antiimperiālistiskās cīņas.
Tomēr pirmais īsteni spilgtais pēckara oriģināloperas iestudējums ir
Marģera Zariņa operas “Uz jauno krastu” inscenējums, kam Latviešu
literatūras un mākslas dekādes laikā neviltoti uzgavilē Maskavas Lielā
teātra publika. Viļa Lāča romānā un līdz ar to arī operas libretā
eksponētā komunistiskā cīņa pret padomju varai naidīgiem elementiem
mums šodien neļauj bezkaislīgi runāt par operas muzikālajām kvalitātēm,
turklāt te ir daudz deklaratīvu momentu, tomēr jau šajā opusā Marģeris
Zariņš sevi apliecina kā muzikālās drāmas speciālistu: mīlas tēma tiek
risināta gandrīz māleriski, baznīcas pārstāvja – ļaunā pērmindera –
epizodēs gaumīgi iekļaujas pazīstamu korāļu stilizācija, ļaunajiem
spēkiem zīmēta spilgta ēnu pasaule, bet labo raksturojums patiešām
paceļas pāri plikam masu dziesmas patosam. Tomēr šeit mēs vēl nevaram
runāt par to dzirkstošo Zariņu, kurš ir Jāņa Kalniņa muzikālā teātra
ideju netiešs mantinieks.
60. gados latviešu operas lielie vārdi ir Oļģerts Grāvītis, Marģeris
Zariņš un Arvīds Žilinskis. Līdzās viņiem pamanām arī Felicitu Tomsoni
un viņas operu “Pūt, vējiņi”, bet par šo opusu mums diemžēl nav
skaniskas liecības, tādēļ jaunākas paaudzes latvju mūzikas pētniekiem
nāksies būt čakliem un šķirt partitūras lappuses. Muzikoloģe Ligita
Viduleja ticami raksta, ka Tomsones operai piemitis īpašs kamerdarba
šarms, un to apliecina daži ieskaņotie fragmenti, kuros saklausāma
smalkjūtīga un patiesīga attieksme pret materiālu.
Bet, pirms atgriežamies pie iepriekšminētās komponistu triādes,
atgādināšu, ka 60. gados mūzikas dzīve Latvijā kopumā bija intensīva,
radoša, intelektuāla un daudzveidīga. Sadarbībā ar Latvijas Radio šai
laikā top virkne muzikāli kvalitatīvu ieskaņojumu, Komponistu savienība
regulāros pārskata koncertos koncentrē Latvijas skaņražu devumu, savu
misijas darbu veic muzikologi un kritiķi, daudzās mazās brošūriņās,
regulāros avīžrakstos un gadagrāmatās “Latviešu mūzika” analizēdami
jaunpienesumu. Protams, netrūkst nodevu skaņdarbu no izvērstas formas
opusiem līdz miniatūrām dziesmām, kurās tiek slavināti plaukstošās
sociālistiskās sabiedrības sasniegumi, laimīgā dzīve zem Ļeņina ielas
liepām un dāsni ziedošās kolhozu druvās, pa kurām līgo vareni kombaini
un rūkņā naski traktori. Tomēr šai laikā dzimst arī daudz tādu vērtību,
kas ar svaigu skatu prasās aplūkojamas atmiņās, rakstos un
radioraidījumos.
Mūs interesējošā laikposmā Latvijas Nacionālajā operā (tolaik Operas un
baleta teātrī) valda diriģents Edgars Tons. Ar mazāku ietekmi, bet ne
mazāku muzikālu nozīmi savu darbu dara Rihards Glāzups un Jāzeps
Lindbergs. 1960. gadā notiek Latvijā pirmais Sergeja Prokofjeva operas
uzvedums (“Laulības klosterī”), ar Covent Garden mazo trupu Rīgā
viesojas Bendžamins Britens, tiek iestudēta viņa opera “Pīters Graimss”
(Latvijas operskatuves tālaika avangards), Rīgas opernama viesis ir arī
Dmitrijs Šostakovičs, kurš asistē dažos sava šedevra “Katerina
Izmailova” mēģinājumos. Attiecībā uz latviešu operu šī dekāde ir viena
no dāsnākajām jaundarbu pirmizrāžu ziņā – jau minētajai Tomsones operai
(1960) seko 1965. gada raža – Grāvīša “Audriņi”, Žilinska “Zelta zirgs”
un Zariņa “Nabagu opera”, bet 1967. gadā publika ierauga Grāvīša operu
“Sniegputeņos”. Zināmā mērā tām varam pieskaitīt arī 1958. gadā
pirmizrādīto Zariņa operu “Zaļās dzirnavas”. Marģeris Zariņš pārstāv
postmoderno spēles žanru, Grāvītis – padomiski plakanpatriotisko
(“Audriņi”) un ekspresionistisko (“Sniegputeņos”) operu, bet Žilinskim
piekrīt nacionālromantiskās popmūzikas plaukts.
Vispirms par Marģera Zariņa fenomenu. Elegantu tauriņkaklasaiti
apsējies, šis izcilais homo ludens veic eksperimentus. Līdz šai baltai
dienai ir ko pabrīnīties, kā partijā nesastāvošais un tomēr PSRS Tautas
skatuves mākslinieka godu ieguvušais meistars pamanījies apmierināt
vienlaikus padomju varu un savas personiskās mākslinieciskās prasības.
“Zaļās dzirnavas” ir tautiski komiska opera, kurā, spilgtiem naivisma
triepieniem triumfējot stilizācijas metodei, risināts stāsts par
dzirnavu īpašumtiesībām – savijas barona noziegums (slepkavība) un
likumīgā mantinieka slepenā ierašanās. Nākamais solis ir pēc Žaņa
Grīvas stāsta motīviem veidotā “Nabagu opera”, kurā tiek atmaskots
rijīgais kapitālisms. Operas muzikālā materiāla etniskai iekrāsošanai
par godu komponists veic ceļojumu uz Turciju. Aplūkojamā dekādē
neiekļaujas, tomēr radīšanas ziņā tai pieder baletopera “Svētā
Maurīcija brīnumdarbi” (tās aizkavējusies pirmizrāde notiek tikai 1974.
gadā) – kvalitatīvs balagāns par mīlas dzēriena burvībām uz Kalendāra
nemieru fona. Ievērojams īpatsvars te ir baleta ainām, un žanriski šo
opusu varam saukt par novitāti latviešu mūzikas kontekstā. Marģeris
Zariņš rotaļājas ar laikmetu, vēsturi un žanru. Radošais atvēziens
robežojas ar pozitīvu bezkaunību. Ne takti garlaicības – tāds varētu
būt Zariņa vadmotīvs.
Viens no latviešu mūzikas perfektākajiem vēsturniekiem Oļģerts Grāvītis
savā muzikālajā jaunradē pārstāv smalkjūtīgi liriski romantisko
strāvojumu. Kā diena un nakts atšķiras abas viņa 60. gadu operas.
“Audriņu” komunistiskais plakanums (nerunājot par Audriņu mistērijas
padomisko fikciju attiecībā pret realitāti) nevar saistīt šodienas
klausītāja interesi, kur vienīgais interesantais šīs operas moments
varētu būt pirmoreiz latvju operas vēsturē izmantotais audioieraksts –
audriņiešus uzrunā leģendārais Levitāns, paziņodams par vācu armijas
iebrukumu PSRS. Šis pats paņēmiens (ieskaņota bērna balss, kas nelietim
baronam lūdz saudzēt tēva dzīvību) izmantots arī operā “Sniegputeņos”,
kamēr muzikālā ziņā šis ir neapšaubāmi viens no spožākajiem latviešu
dramatiskās mūzikas paraugiem. Režģoti intensīva harmonija ir pamatā
spriegajam stāstam par pirmsrevolūcijas strēlnieku kaujām un viņu
īstenā ceļa meklējumiem. Librets ir psiholoģiski patiesīgs, un,
ignorējot komunistisko sarkanumu, klausītājs var gūt dziļu
pārdzīvojumu.
Diemžēl šim izcilajam darbam visticamāk nebūs lemts atgriezties uz
opernama skatuves, toties Žilinska “Zelta zirgs” gan būtu pelnījis
renesansi. Protams, zināma melodiska salkanība ir neatņemama Žilinska
daiļrades sastāvdaļa, taču operas veiksmīgais dramaturģiskais
risinājums un melodiskā nepiespiestība mūsdienu klausītājam varētu
šķist simpātiska (te zināma līdzība ar Zigmara Liepiņa muzikālajām
melodrāmām).
Pabeidzot šo bezgala virspusējo ieskatu latviešu padomju operas
vēstures vienā laika nogrieznī, mēģināsim saprast, kādēļ likās būtiski
rakstīt šīs rindas. Mana atbilde: pat tad, ja latviešu mūzika būs un
paliks nozīmīga tikai mums pašiem, vērts iepazīt visus tās vēstures
aspektus – arī strīdīgos, noklusētos un aizmirstos. Patiesi apskaužu
Sandru Krastiņu par iespēju jaunā latviešu mākslas muzeja ekspozīcijā
nešķirot, kur ordeņota kaujinieka portrets, kur neideoloģiska klusā
daba. Viss jelkad radītais ir tiesīgs gūt mūsu novērtējumu. Speciālists
allaž tieksies klasificēt un analizēt, bet viņam līdzās vienmēr būs
klausītājs, kuram ir tiesības vienkārši baudīt. |
| Atgriezties | |
|