“Franču grupa” un mākslinieks Kurts Fridrihsons Gundega Repše Šķiet, ka stāsts par "franču grupu" laiku pa laikam jāizstāsta vēlreiz. Labs iemesls tam ir Francijas Kultūras centra Rīgā un Latvijas Okupācijas muzeja sagatavotā izstāde "Franču grupa un mākslinieks Kurts Fridrihsons". Skaidrības labad jāpiemetina, ka mākslinieku Kurtu Fridrihsonu tajā pārstāv nevis mākslinieks savas radošās biogrāfijas triumfā vai kādā izteiksmes pilnskaņas un pabeigtības fāzē, bet cietumnieks, nometnes gūsteknis ar daļu no gulagā skicētajiem, zīmētajiem darbiem, kas viņam pašam nebija nekādi zīmējumi vai mākslas fakti, bet garīga pašterapija, arī dienasgrāmata, arī vēstījuma forma uz mājām.
Jāsāk ar to, ka jēdziens "franču grupa" neatbilst tā jēgai un vienmēr liekams pēdiņās. Nekādas organizētas grupas politiskā nozīmē nebija. Tas ir čekas dots apzīmējums draudzīgam, samērā plašam domubiedru lokam ar pastāvīgu kodolu, kurus 20. gs. 40. gadu beigās vienoja mīlestība uz Franciju un franču kultūru, taču slaveno pirmdienu tematiskajos apvāršņos ienāca daudz plašāks garīgais spektrs. |
|
Kurts Fridrihsons apcietinājuma laikā Sibīrijā 1951. gadā
Kurts Fridrihsons ap 1949. gadi
Kurts Fridrihsons ar sievu Zentu 1957. gadā
Fotoattēli no Latvijas Okupācijas muzeja un Rīgas vēstures un kuģniecības muzeja fondiem
Fotoattēli no Latvijas Okupācijas muzeja un Rīgas vēstures un kuģniecības muzeja fondiem
Fotoattēli no Latvijas Okupācijas muzeja un Rīgas vēstures un kuģniecības muzeja fondiem
Fotoattēli no Latvijas Okupācijas muzeja un Rīgas vēstures un kuģniecības muzeja fondiem
|
| Kurts Fridrihsons bija šo domubiedru iedvesmotājs, arī iniciators.
Pulcēšanās forma – atvērtās durvis privātā dzīvoklī tieši un gandrīz
protokoliski atgādināja slavenos franču salonus. Katrs varēja līdzi
ņemt kādu paziņu (tā arī bija nodevības augsne). Uzstāšanās, vienmēr
kāds referāts vai apcere par kādu kultūras garu, sarunas, strīdi,
viegla saviesība. Albērs Kamī (viņa filosofijā, šķiet, iemīlējušies un
no viņa personības apreibuši bija vai visi, daži, to skaitā
Fridrihsons, – uz mūžu), Gandijs, Mikelandželo, Vrubels, Martēns di
Gārs, Sartrs, Ekziperī, Tolstojs, neskaitāmi citi. Taču dzelzs aizkaram
un čekai bīstamākais izrādījās Andrē Žids, ko Fridrihsons bija saticis
Latvijas brīvvalsts laikā Francijā, un okupētajā Latvijā – viņa
nelegālais darbs "Atgriešanās no Padomju savienības". Tajā izteiktā
kritika par PSRS pastāvošo režīmu bija izšķiroša.
Protams, tā bija cita Francija un cita franču kultūra, nekā to pierasts
uztvert 21. gs. sākumā. Protams, šos cilvēkus (Maiju Silmali, Elzu
Stērsti, Ievu Lasi, Mirdzu Ersu, Skaidrīti Sirsoni, Mildu Grīnfeldi,
Alfrēdu Sausni, Eleonoru Sausni. Arnoldu Stubauu, Irīnu Stubauu,
Gustavu Bērziņu, Miervaldi Ozoliņu u. c., to skaitā tikai reizumis
ieklīdušos – Lilitu Bērziņu, Mirdzu Ķempi, Mirdzu Bendrupi, Voldemāru
Sauleskalnu) vienoja nostalģija par brīvo pasauli, par kādreizējiem
ceļojumiem, studijām un franču valodas tiltiem uz to kultūru, kura,
revolūcijas nedziestošā patosa sentimentalizēta, bija un palika simbols
brīvībai. Bet viņu interešu loks aizsniedzās arī tālāk par franču
kultūras dārgumu iedvesmotajām diskusijām un publiskajām pārdomām. Tika
tulkots, medīts, rakts un kopā lasīts it viss, kas varēja palīdzēt
sprostā elpot. Vienlaikus satikšanās centrā it bieži bija arī
aktuālākie notikumi teātrī, mākslā, literatūrā Latvijā. Informācijas
ķīmiskā reakcija ar apspiesta, aiz dzelzs priekškara elpojoša cilvēka
apziņu un garu ir bīstama. Represijas sākās labi sen pirms
apcietināšanas un tiesas spriedumiem par "dzimtenes nodevību", kas
nozīmēja 25 gadus izsūtījumā. Tās bija visu okupācijas laiku
tradicionālās cilvēka laušanas un apklusināšanas metodes – klaja,
ņirdzīga kritika, atbīdīšana no jelkādām publiskām izpausmēm,
noklusēšana.
Fridrihsona mazo, varonīgo zīmējumu esamība (tāpat kā augsto,
nenoārdīto kritēriju dramaturģija intīmajās vēstulēs sievai no
Sibīrijas) apliecina cilvēka dvēseles un gara neapjaustās un
"normālos" apstākļos bieži vien nenodarbinātās, neizmantotās
rezerves. Dienu no dienas. Ar ogli, pat sodrējiem, ķieģeļa lauskām viņš
zīmēja pusotru gadu, kamēr nebija iespējams saņemt krāsas no mājām.
Nepadošanās akts. Izdzīvošanas, esamības apliecinājuma akts – katru
dienu. Tehnisko līdzekļu minimums izkopa to nospriegoto, krāsu
intensitāti atskaņojošo un pat manipulējošo gleznotāju, kādu viņu
pazīstam ikonogrāfiskajā statusā. Tolaik tā ir tikai koncentrēšanās,
milzīga izteiksmes mobilizācija, kad nav no svara, ko ļaut rokai veidot
– tuksnesīgu horizontu ar elektrības stabiem kā vienīgo vertikāli
eksistenciālajā klajumā vai maigas, gandrīz saldas sejas – vīzijas no
zaudētās paradīzes laikiem. Vai pavisam reālistiskus portretus
(simtiem ieslodzīto portreti ceļoja uz viņu mājām fotogrāfiju
vietā). Vai arī no sāpēm saldas dzimtenes ainaviņas – miniatūras
ar tuvinieku siluetiem kā zīmēm zudinoša laika palos. Pat personību
kropļojošā nebrīvē viņš savus apvāršņus plēsa vaļā – jau tad aizsākās
turpmāk vienmēr klātesošie klejojumi antīkajā kultūrā, arābu pasaules
šķautņu vizuālajā valdzinājumā, Rietumeiropas kultūras reminiscencēs,
par ko liecina gan Itālijas ainavas, gan skandināvu un spāņu svītas.
"(..) māksliniekam ir savs tornis. Varētu vienkārši teikt – skatu
tornis. Bet varbūt arī cietoksnis. Māksliniekam jābūt apbruņotam, viņš
tik bieži ir bijis mērķis uzbrukumiem, izsmieklam un nicināšanai. Bet
mākslinieks stāv ārpus tās arēnas, kurā laikmets izcīna savas kaujas.
Ja viņš ir savā skatu tornī, bet tomēr arēnā – kaut kā nokļuvis (“tikai
muzikants"), viņš ir upuris ( vai vēlāk varonis, kam iets garām), bet
varbūt arī lieks. Drīzāk pagrīdes, pretestības dalībnieks. Dekabristos,
franču pretestības kustībā un arī "franču grupā",” – tā rezumēja
Fridrihsons daudzus gadus pēc izsūtījuma.
|
| Atgriezties | |
|