Brīdī, kad vasara top par rudeni, gaidot zaļo gaismu pie pārejas no
centrālās dzelzceļa stacijas laukuma uz Marijas ielu, biju nejaušs
liecinieks kādam dialoga fragmentam starp diviem jauniešiem. Viens no
viņiem teica: "Noskatījos baigi labo filmu, saucas "Dienesta
romāns"." Otrs atjautāja: "Kas tā tāda?" Uz to pirmais atbildēja:
"Tā tāda veca krievu filma."
Apmēram tā varētu sākt stāstu par Žaku Tatī, franču komiķi, kura vārdu,
par spīti tam, ka viņa pēdējā filma uzņemta pirms trīsdesmit gadiem,
varētu zināt katrs francūzis, bet šais platuma grādos dzirdējis retais.
Tatī ir pati Francijas un "franciskuma" esence. Viss, ko viņš dara un
rāda uz ekrāna, ir marķējams ar vārdu "francisks". It īpaši tāpēc, ka
Žaks Tatī pieder Francijai, kuras vairs nav, – vecajai, labajai,
sentimentālajai Francijai, zemei, kas šādā izskatā, iespējams,
eksistēja tikai uz kino ekrāna tāpat kā laimīgā padomjzeme. Vietā
ir arī atsauce uz "Dienesta romānu" – ar krievu kino zelta fonda
komēdijām Tatī vieno bezgalīgā, brīnišķīgā, bērnišķīgā, sentimentālā
labsirdība. Varbūt šī asociācija ir tīri muzikāla, jo, iedomājoties
kādu no sava laika labākajām padomju filmu melodijām, jūs notversiet
arī Tatī "vilni" – it īpaši agrīnā Tatī. Izklausās nedaudz paviegli?
Tajā pašā laikā viņu kā virtuozu autoru cildināja franču modernisma
intelektuālā elite. Fransuā Trifo viņu kronēja par vienu no
izcilākajiem kino autoriem.
Savas dzīves laikā Žaks Tatī radīja tikai sešas filmas, bet saņēma gan
"Oskaru" par labāko ārzemju filmu, gan divas Kannu kinofestivāla
balvas. Aiz tā visa mēdz piemirst, ka Venēcijā par savu pirmo filmu
tālajā 1949. gadā viņš ieguva balvu kā viens no filmas scenārija
līdzautoriem. Tatī tiešām ir ciets rieksts, it īpaši tāpēc, ka ar
salīdzinošo metodi viņa filmas aprakstīt ir gandrīz neiespējami, jo
otra tāda autora pasaules kino vēsturē nav.
Tatī vectēvs bija krievu ģenerālis – cara sūtnis Parīzē. Viņa senči –
paputējuši krievu aristokrātijas emigranti. Dzimis 1907. gadā Francijā
kā Žaks Tatiševs, zēns mēdza fantazēt, ka nācis pasaulē Versaļā. Viņa
dzīslās plūda četru tautību – itāļu, krievu, franču un holandiešu –
asinis. Līdz karaliskajām regālijām viņš tiešām nonāca – tikai zvaigžņu
panteonā viņu sēdināja blakus nevis Saules karalim, bet Basteram
Kītonam un Čārlijam Čaplinam. Mēģinot aprakstīt Tatī šodienas
terminoloģijā, viņu pielīdzina misteram Bīnam. Šīs atsauces ir
nepārprotami galējas, katra no tām atbilst realitātei tikai kā "ēnas
ēna" Platona mākslas definīcijā. Bet, lai nonāktu līdz Tatī aprakstam
ar nolieguma metodi, vispirms pasakot, kas viņš nav, šai rakstā vietas
nepietiktu, un rastos nevajadzīgs haoss, tāpēc lūgšu uz skatuves Ilo
kungu – Žaka Tatī ekrāna alter ego. Viņš visu paskaidros.
Ilo kungs ir pazīstamākais Tatī ekrāna tēls. Četru filmu varonis
laikposmā no dzimšanas 1953. gadā līdz pēdējai ekrāna lomai 1971. gadā.
Viņš ir ļoti garš, ļoti pieklājīgs, visādi patīkams, bet mazliet
neveikls franču kungs, kas pārvietojas kā balerīna, kura aizmirsusi, ka
puantes jau novilktas. Nedaudz saburzīts putekļu mētelis, hūte un gara
pīpe ir šī galantā un kautrīgā kunga neatņemami aksesuāri. Bieži vien
viņš rokā iekarina arī garu lietussargu. Krāsu palete: no smalki pelēka
līdz patīkami gaiši brūnam. Ilo kunga ierašanās garantē īslaicīga, bet
ļoti aktīva haosa eksploziju. Jebkura tehniska ietaise, kas var saiet
grīstē, viņa klātbūtnē tā arī dara vai vismaz izrāda šādas tendences.
Kinematogrāfijā Tatī ienāca samērā vēlu, jau vīra gados – un līdz ar to
nesa sev līdzi ļoti skaidru, izstrādātu tēlu. Žaks Tatī jaunībā bijis
profesionāls regbists, bet pirmo slavu ieguvis, uzstājoties ar
pantomīmām un atdarinājumiem uz kabarē skatuves. Tas viņam lieti
noderēja tālākajā karjerā.
Līdz Otrā pasaules kara beigām Tatī nav veidojis nevienu autorfilmu –
tik vien kā vairāk nekā divdesmit gadu laikā piedalījies dažās
īsfilmas. Vienu no tām režisējis pats Renē Klemāns. Kara beigās Tatī
notēloja arī vienu no lomām tālaika standarta komēdijā "Silvija un
spoks" (1945), bet viņa pirmā patstāvīgā pilnmetrāžas filma ir
"Svētku diena" (Jour de fête). Uz ekrāniem tā parādījās
1947. gadā, kad pašam Tatī bija jau četrdesmit gadu. Panākumi bija
grandiozi un negaidīti. Filmu ne tikai iemīļoja skatītāji, tā ieguva
arī balvu par labāko scenāriju Venēcijas festivālā, un sekoja
piedāvājumi strādāt Holivudā. Tatī izlēma saglabāt pilnīgu
māksliniecisku kontroli pār savu darbu un atteicās strādāt tālaika
Amerikas kino sistēmā, kur studijas boss noteica visu.
Ja pasaules kino vēsturē uz ekrāna ir uzburta laucinieciska Francijas
idille, tad tā noteikti redzama "Svētku dienā". Tā arī ir pirmā un
vienīgā pilnmetrāžas filma, kurā darbojas Tatī spēlētais mazpilsētiņas
pastnieks Fransuā. Pilsētiņa, kurā notiek darbība, ir tā pati, kur tās
autors militārajā garnizonā pavadīja visus Otrā pasaules kara gadus,
līdz ar to labi iepazīstot vietējos ļaudis un viņu tikumus.
Gan šīs, gan visu pārējo Tatī filmu sižeti ir ļoti lakoniski un kalpo
kā attaisnojums un platforma viņa jokiem, kas rodas it kā paši no sevis
vai izriet no nejaušas situācijas. "Svētku dienas" gadījumā pilsētā
ierodas karuselis, tiek uzstādīts stabs un galvenajā laukumā atvērts
svētku tirdziņš un izklaides būdas. Vienā no tām tiek parādīta filma
par Amerikas pasta efektīvo un ātro piegādes sistēmu. Filmas ietekmē
Fransuā uz divriteņa grib līdzināties saviem Amerikas kolēģiem.
Smalki cilvēcisko attiecību vērojumi, precīza atmosfēra, lieliska ritma
izjūta – to visu Tatī rāda panorāmiskos kadros, šeit ar to saprotot
vērojošo skatienu, kas nekad nesalauž notikumu detaļās, tuvplānos. Tatī
piedāvā skatīt visu notiekošo tā, it kā jūs pats būtu nostājies otrā
ielas malā un to redzētu notiekam. Ja tas ir veikalnieks, kuru
apšļaksta ikkatrs garāmbraucošais, tad tas tiešām ir veikalnieks, nevis
piefilmēts slapja priekšauta tuvplāns. Tatī necenšas manipulēt ar
skatītāja emocijām, viņš piedāvā dialogu. Jūs varat gan smieties, gan
nesmieties. Pats autors to formulējis tā, ka viņš cenšas radīt filmas,
par kuru notikumiem jāpasmaida, nevis jāsmejas.
Tatī darbi savā veidā ir mainīgās Francijas spogulis vairāk nekā
divdesmit gadu garumā. Jāsaka, ka "Svētku diena" vēl pieder
nevainības laikmetam. Tā ir vecā, labā Francija ar savu vienkāršību un
sentimentalitāti.
Šai popularitātei seko Ilo kunga dzimšana. Leģenda vēstī, ka šis tēls
dzimis kā radošais krustojums starp armijas seržantu, kuru Tatī pazina
militārā dienesta laikā, un kādu neveiklu arhitektu, vārdā Ilo. Savā
pirmajā uznācienā filmā "Ilo kunga brīvdienas" (1953) Ilo kungs dodas
atpūtā uz jūrmalu un izraisa simtiem mazu negadījumu. Tā kā jēdzieniski
nozīmīgu dialogu ne šajā, ne citās Tatī filmās nav, tad īpašu vērību
viņš pievērsis atmosfēriskajiem trokšņiem. Kādas abpusēji veramas
restorāna durvis, kurām atveroties un aizveroties rodas ‘
īpatnējs troksnis, it kā tās būtu patīkami pārsteigtas par atvēršanas
un aizvēršanas faktu, ir veselas komiskas ainas ass. Tas, ko dēvē par
klasisku Tatī stilu. Šīs īpatnējās un neatkārtojamās skaņas pašas par
sevi rada veselu pasaules telpu, kas ir tikpat nozīmīga kā uz ekrāna
notiekošais. Priekšmeti caur skaņām iegūst gluži vai dzīvas būtnes
īpašības. Tatī filmas viņa uzmanīgi atlasītā un virtuozi izstrādātā
skaņu palete lielā mērā kalpo par komiskā ritma uzturēšanas elementu.
"Ilo kunga brīvdienās" kā vēl pakārtotas ieskanas arī cilvēka dzīves
mehanizācijas notis, kas autora nākamajās filmās iegūs ļoti nozīmīgu
lomu.
Žaks Tatī bija perfekcionists, kas katru – šķietami visnejaušāko
– ainu un incidentu savās filmās konstruēja precīzi līdz pat
sīkākajai detaļai. Lielā mērā tieši šī iemesla dēļ viņš radījis tik
nelielu skaitu kino darbu. Kā cilvēks orķestris viņš pats gan diriģēja
– režisēja, gan radīja komiskos incidentus, gan vadīja to tehnisko
sagatavošanu, gan tos izpildīja. Tā, piemēram, filmā "Svētku diena"
ainā, kur sētnieks tiek divkārt apšļakstīts, režisors peļķē iemontēja
speciālu ietaisi, kas ļoti precīzi dozēja apšļakstījuma apmēru. Ne
mazāk komplicēti un precīzi izstrādāti arī visi pārējie joki.
Tāpēc pagāja veseli pieci gadi, līdz Tatī piedāvāja nākamo filmu par
lieliskā Ilo kunga piedzīvojumiem – "Mans onkulis" (1958). Šai filmā
Tatī pirmo reizi parāda modernās Francijas sašķeltību. Kā divās
paralēlās pasaulēs eksistē "vecā" un "jaunā" Francija. "Veco"
pārstāv prieka un dzīvības pārpilnā Parīzes priekšpilsēta ar tās slinko
un pļāpīgo sētnieku, augļu un dārzeņu tirdziņu, krodziņu un visur
esošajiem suņiem, bet "moderno" Franciju – balto tipveida blokmāju
"paradīze" turpat blakus, ko no "vecās" atdala savdabīga robeža –
pussabrucis, izļodzījies ķieģeļu žogs. Suņi un Ilo kungs šo robežu
pastāvīgi pārkāpj. Pa ielu to šķērso arī atkritumu izvedējs zirga
pajūgā.
Vienā no sterilās pasaules privātmājām dzīvo Ilo kunga māsa ar vīru un
mazgadīgo dēlu. Bet onkulis Ilo, kurš ir bezdarbnieks, pēc skolas ved
radu puiku gan uz mājām, gan garākās pastaigās uz zēnam daudzreiz
interesantāko "veco" Parīzi ar tās dziesmām, siltajām cilvēciskajām
attiecībām un puiku blēņām. Tas arī ir viss filmas sižets.
Filmu caurauž ironija par dzīšanos pēc visa amerikāniskā un efektīvā.
Notikuma vietas, tāpat kā priekšmeti, bieži vien ir tikpat nozīmīgi
partneri Tatī filmās kā cilvēki. Pretstatā baltajam kubam, kas līdzinās
sterilas veterinārās klīnikas, kosmiskās stacijas un minimālisma
mākslas galerijas krustojumam, Tatī piedāvā veclaiku māju, kurā dzīvo
Ilo kungs. Iespējams, ka dzīvoklis jumta stāvā, līdz kuram skatītāju
acu priekšā aizkļūst onkulis Ilo, ir visneērtāk novietotais miteklis
visā kino vēsturē.
Ilo kungs, tāpat kā pats Tatī, jūtas neērti dehumanizētajā
funkcionālisma pasaulē. Viņš ir izkāpis kā no cita laika, kur cilvēki
sprieda ne tikai par akcijām biržā, putekļsūcējiem un jauniem
plastmasas brīnumiem. Radi gan cenšas iekārtot Ilo kungu darbā kādā
modernā fabrikā, kas, šķiet, ražo vienu milzumgaru, indīgi sarkanu
plastmasas šļūteni, gan mēģina apprecināt ar savu lielisko, moderni
mehanizēto kaimiņieni, bet šis vīrs ar savu parādīšanos tik nevainojami
darbojas kā pirmatnējā haosa katalizators, ka gādīgie mēģinājumi viņu
"civilizēt" ir lemti neveiksmei.
Tatī mums rāda jauno, drosmīgo pasauli, kas pati sevi ielikusi
mehānikas rokās, kuru nespēj kontrolēt. Tā ir tīra priekšmetu pasaule,
kas attiecībās ar veco pasauli atgādina antiutopijām raksturīgo dzīvās
un mehāniskās pasaules pretnostatījumu. Filmā "Mans onkulis" tās ir
jauko, brīnišķo naudas ekvivalentu – akciju sterilizētas jūtas pret
traucējošo dzīvību ārpus šīs ierobežotās un mehanizētās vides. Tā ir
vide, kur labākā sievas dāvana vīram kāzu jubilejā ir automātiskās
garāžas durvis. Bet vīra labākā dāvana sievai ir milzumgara jauna
mašīna. Ja labi padomājam, līdz Freida asociatīvajiem motīviem
modernisma ietvarā šeit nav tālu.
Modernisma pasaules uzvaru pār cilvēku pilnībā Tatī parāda nākamajā
filmā, kas tapa deviņus gadus un uz ekrāniem iznāca 1967. gada
decembrī. Ļoti daudznozīmīgi tulkojamais filmas nosaukums angļu
oriģinālā skan Playtime, ko latviski varētu tulkot kā "Spēles
laiks" vai – rotaļīgāk – "Laiks uzspēlēt". Filmas ievadkadrs ar
mirdzošo daudzstāvu monstru uz tirkīzzilu debesu un baltu mākoņu fona
ar pielūdzoši eņģeliskām balsīm, kas uz filmas skaņas celiņa ieskanas
tieši īstajā mirklī, nekavējoties ievada skatītāju tās ironiskā toņa
noskaņā.
Playtime bija lielākais Tatī projekts un reizē viņa krahs – gan
finansiāla katastrofa, gan, pēc dažu kritiķu domām, arī mākslinieciska
neveiksme. Tajā pašā laikā Playtime ir tikpat lielā mērā lielisks un uz
varenas aiziešanas nots izspēlēts darbs kā Čaplina "Lielais
diktators". Gan jāatzīst, ka atsevišķās ainās Playtime ir tik
intelektuāla, ka komiskie elementi zūd. Bieži vien šīs filmas sakarā
min anekdotes kulminācijas "izoperēšanu" no komiskā stāsta – kādu
laika sprīdi joks attīstās, bet tad it kā pats no sevis izplēn. Daži
kritiķi to uzskata par stilu, bet citi savukārt apgalvo, ka Tatī jau
sevi izsmēlis. Patiesība visdrīzāk ir pa vidu.
Lai parādītu cilvēka radīto jauno pasauli, Tatī ārpus Parīzes filmas
vajadzībām uzbūvēja milzīgas dekorācijas. Lidosta, gigantiskas,
pārvietojamas debesskrāpju fasādes, automaģistrāle komplektā ar
laternām – tas ir vēl nepilnīgs uzskaitījums. Šodienas vizuālais
ekvivalents tam būtu jaunās Parīzes kvartāli vai Potsdamas laukums
Berlīnē. (Ironiski un aktuāli reizē iezīmējas fakts, ka tajā pašā laika
periodā tapušo futūristisko "Alfavillu" Godārs filmēja Parīzē bez
īpašām dekorācijām.) Šo vietu, kur Tatī varēja dienu no dienas pavadīt,
ķimerējoties ap vienām durvīm, kino ļaudis nodēvēja par Tatīvillu,
proti – Tatī pilsētu. Šeit tapa filma Playtime, kas, liekas,
uzņemta visnaturālākajā modernisma vidē, kāda vien rodama. Šo filmu
pašu par sevi var skatīties kā modernisma arhitektūras un dizaina
katalogu. Viss šeit ir tik superglancēts, tik supertīrs, superplāns,
supercaurspīdīgs, supersterils, supermehanizēts – pat cilvēki. Tīrā
stikla un dzelzsbetona mīla uz kantainiem, ar sintētisko ādu apvilktiem
dīvāniem.
Filmēta uz 70 mm kinolentes, Eastmancolor platformātā, Playtime ir
satriecošs vizuālā piesātinājuma un stilistiskās tīrības paraugs. Ņemot
vērā Tatī iemīļoto panorāmisko cilvēku atainošanas stilu bez
tuvplāniem, kad kadrā var būt pat vairāki desmiti ļaužu, filmu pilnībā
iespējams baudīt tikai uz kinoteātra ekrāna. Un arī tad, lai uztvertu
visu notiekošo, to būtu jāskatās vairākas reizes. It īpaši tāpēc, ka
vizuālie joki bieži vien risinās vairākos darbības plānos un pretējās
kadra malās. Līdzīgi ir arī citās Tatī filmās, bet Playtime ir režisora
konstruktora spēju virsotņu virsotne.
Ilo kunga klaiņojums pa jauno Parīzi, kur vecā tikai atmirdz pulēto
durvju virsmās kā mirāža, ir pasaule, ko cilvēks jau pieņēmis kā savu.
Tajā vairs nav no šodienas viedokļa nedaudz primitīvās agrīnā
modernisma fascinācijas un baiļu no mehāniskām lietām. Šeit cilvēks tās
ir pieņēmis un cenšas ar tām sadzīvot, lai cik nedabiski tas arī būtu.
Playtime ir arī skumjākā un sociāli asākā no Tatī filmām. Tās autors
rāda pasauli, kas ir ieciklējusies pati sevī kā sterilā akvārijā un
aizrāvusies uzdzīvē; pasauli, kas pēkšņas nelaimes un arvien pieaugošo
haosu pārvērš par stila elementu. Vienā no galvenajām filmas ainām, kas
norisinās restorānā brīdī, kad publika jau krietni iesilusi, kārtējās
Ilo kunga neveiklības rezultātā gandrīz (bet ne līdz galam) nobrūk un
gaisā karājoties paliek kāds ļengans griestu dekora elements, kuru labi
iedzēris klients nekavējoties pārvērš par ieeju savdabīgā VIP zonā. Šai
daudzlīmeņu pasaulē sāk dominēt angļu valoda amerikāņu mājsaimnieču
beznozīmes frāzēs, tai blakus skan franču un vācu valoda, kā nākotnes
rēgs no lifta izplūst un aiztek arī grupiņa japāņu. Un vēl un vēl...
Pēc Playtime iznākšanas uz ekrāniem Tatī bankrotēja. Režisors zināja,
ka šī ir viņa mūža lielākā likme, un apzināti bija spēlējis uz pilnu
banku, bet tagad bija spiests pieņemt pazemojošo piedāvājumu filmēties
kādā Anglijas bankas reklāmā. Francijā finansējumu saviem nākamajiem
projektiem Tatī vairs neatrada. Tas atradās Holandē un Zviedrijā. Bet
neviena no pēdējām divām filmām agrāko Tatī popularitāti vairs
neatjaunoja.
Par katru no Žaka Tatī filmām varētu runāt daudz – arī par nākamo
stāstu "Satiksme" (1971), kurā Ilo kungs cenšas nogādāt jauna
automobiļa prototipu uz Amsterdamas autoizstādi, bet pa ceļam ar viņu
notiek visas iespējamās ķibeles, kas šādā supermūsdienīgā automobili uz
lielceļa vien var notikt.
Pāris vārdu minēšu tikai par pēdējo lēto, uz videolentes filmēto darbu
"Parāde" (1974). Tajā autors nostalģiski atgriežas jaunībā. Tikai
šoreiz tas nav kabarē, bet tā ir cirka skatuve un cirka izrāde, un
filmas varonis vairs nav Ilo kungs, bet cirka programmas vadītājs. Pats
Tatī, kas ar sirmajiem matiem arvien vairāk atgādina Ņikuļinu vēlīnos
pusmūža gados, šai lomā uzstājas ar vairākām izcilām pantomīmām. Reizē
komiski un traģiski smeldzīgi ir vērot, kā Tatī pa laika apli atgriežas
jaunībā. Viena pantomīma vistiešākajā veidā sasaista viņa mūža sākumu
ar beigu posmu – tajā viņš mimikrē tenisa spēli šodien un tūlīt pēc tam
parāda 1905. gada tehnikas paraugdemonstrējumu. Starpība un efekts ir
satriecoši – vairāk nekā pusgadsimts ietilpināts vienā komiskā ainiņā.
Vēl tikai atliek piebilst, ka, novērtējot Tatī ieguldījumu franču
kinematogrāfā, 1982. gadā viņam pasniedza Franču kinoakadēmijas goda
"Cēzaru". Tajā pašā gadā Žaks Tatī mirst, bet Ilo kungs ir un paliek
kopā ar mums.
|