Antikultūras priesteris dara tā Alise Tīfentāle Francijas Kultūras centrs savas darbības uzsākšanu atzīmēja ar izstādi
"Žans Dibifē. Estampi, 1944–1984"
Latvijas Mākslas akadēmijā (no 21. oktobra līdz 14. novembrim) –
lielisku dāvanu ne tikai mākslas studentiem vien.
Žans Dibifē (1901–1985)
ir ietekmīga personība 20. gs. mākslas vēsturē,
kurā viņš izceļas ne tikai ar saviem darbiem,
bet arī ar savu Art Brut definīciju un kolekciju. |
|
Fondation Dubuffel / A.D.A.G.P. Paris 2004
|
| Kā atzīst mākslas zinātnieki, Dibifē ir ievērojams ne jau ar to, ka
būtu atklājis kādus jaunus, revolucionārus ceļus vai teritorijas
mākslā, bet gan ar to, ka oriģināli izmantojis modernismā jau
pastāvošos paņēmienus un pilnveidojis tehnikas. Dibifē slavas aizsākums
saistās ar 50. gadiem abstraktā ekspresionisma kontekstā – šis ir viens
no tiem posmiem mākslas vēsturē, kas izpelnījies vienlīdz daudz jūsmīgu
un indīgu atsauksmju: prātā nāk gan līdz sakrālās mākslas līmenim
paceltās Rotko gleznas, gan Vonnegūta izsmalcinātās ņirgas par
monohromās glezniecības mehānisko trulumu. Dibifē šajā laikā gribēja
darīt "kaut ko tādu pašu, bet citādu" – ar pieauguša, izglītota un
turīga cilvēka pašpārliecību viņš darbos eksperimentēja ar
primitīvismu, absurda estētiku, vienlaikus paliekot labas gaumes
robežās. Viņš nekad nav kļuvis neķītrs, agresīvs vai atriebīgs, jo
primāri viņu interesējusi mākslas darba forma – "ko un kā izdarīt
atšķirīgi", nevis "ko ar to pateikt". Dibifē nav bijis mākslinieks –
mesija vai mākslinieks – revolucionārs, viņa darbos lielākoties nav
jāmeklē pasauli vai dzīvību glābjošas idejas vai atklāsmes, toties
formālu eksperimentu ziņā Dibifē ir paveicis daudz. Dibifē – labi
izglītots cilvēks no turīgas ģimenes – bija apsēsts ar antikultūras
teoriju, viņa interesi saistīja garīgi slimo daiļrade, primitīvie bērnu
zīmējumi, urbānais huligānisms – graffiti un tamlīdzīgas
nemākslinieciskas izpausmes. No tām iedvesmojoties, Dibifē
mākslinieciski un citādi izglītoto profesionāļu mākslā ienesa raupjas,
primitīvas formas, dažādus sadzīviskus materiālus (ieskaitot smiltis,
putekļus un koku lapas) un amatieriskas tehnikas.
Pirms Dibifē mākslas "lasīšanas", manuprāt, tikpat svarīgi ir izlasīt
arī viņa biogrāfiju, jo tā palīdz labāk saprast un iztulkot Dibifē
mākslu. Dibifē cēlies no pārtikušas ģimenes – un tam, pēc manām domām,
ir nozīme. Pēc biogrāfiju konspektīvajām rindkopām mēģinot restaurēt
mākslinieka dzīvi, var iedomāties veiksmīga uzņēmēja dēla jaunības
ideālismu un interesi par mākslu kā kaut ko "augstāku" par
tirgošanos, tad loģiski sekojošu vilšanos vispirms mākslas izglītībā,
pēc tam arī mākslā vispār. Atklāsme par to, cik patiesībā nenozīmīga ir
māksla tad, kad tiek apšaubītas vispārcilvēciskas vērtības, droši vien
saistīta ar vētraino laikposmu Eiropas vēsturē – Dibifē gan idealizēja
mākslu, gan to noliedza laikā no 1917. gada, kad uzsāka mākslas
studijas Parīzē, līdz 1942. gadam, kad uz visu atlikušo mūžu nolēma
veltīt savu dzīvi tikai mākslai. Šajā posmā Dibifē vairākkārt pievērsās
mākslai un atkal novērsās no tās par labu no tēva mantotajam biznesam,
ceļojumiem, ģimenes dzīvei un meitas audzināšanai.
Savukārt 20. gs. 40. gadi, kas vēsturē galvenokārt iezīmēti ar
vardarbības drāmām, Dibifē mākslā ir bijis acīmredzami introspektīvs,
pat meditatīvs, ar jaunu mākslinieciskās izteiksmes līdzekļu
meklējumiem saistīts laikposms. Tieši šajā laikā veidojās Dibifē
intereses mākslas jomā – vairākkārtēji ceļojumi pa tuksnesi (Dieva
dārzu) un iepazīšanās ar garīgi slimo daiļradi Šveices klīnikās noteica
turpmāko tik veiksmīgā un cienītā mākslinieka rokraksta attīstību.
Savas mākslinieka karjeras laikā Dibifē strādājis gan klasiskajās, gan
paša papildinātās un uzlabotās glezniecības un grafikas tehnikās, gan
veidojis skulptūras, strādājis ar betonu un tamlīdzīgiem robustiem,
brutāliem materiāliem, izmēģinājis spēkus rakstniecībā (protams,
interesējoties par zemāko, brutālāko valodas slāni – žargonu) un mūzikā
(kopā ar dāņu mākslinieku Asgeru Jornu), izmantojis gaismas projekcijas
un veidojis teātra kostīmus, kinētiskos objektus un lelles Coucou Bazar
projekta ietvaros, kā arī piedalījies televīzijas raidījuma veidošanā.
Interese par ne-mākslinieku mākslu (amatieru, bērnu un garīgi slimo
darinājumiem), primitīvo kultūru vizuālās izpausmes veidiem un vispār
aizraušanās ar antikultūras teoriju – manuprāt, tie ir tipiska
izglītota un labi dzīvojoša pilsoņa eksotikas meklējumi ārpus ikdienas.
Jaunu piedzīvojumu un atklājumu meklējumi nevis sevī, alkoholā vai
kosmosā, bet kultūras "miskastē" – tur, kur šķietami nekādas kultūras
nav un varbūt nav arī morāles. Tipiska buržuā vēlme ieskatīties tumsā,
palūkoties uz netīro, mežonīgo un baiso šajā gadījumā ir tā motivācija,
kas ļāva Dibifē kļūt par Art Brut tēvu un arī pašam savos darbos
atbrīvoties no akadēmisko zināšanu ierobežojumiem. No patiesa posta
nākušie parasti vai nu vēlas darīt pasauli skaistāku un labāku, vai arī
– gluži otrādi – padarīt to par īstu elli visiem pārējiem. Bet Dibifē
ar apbrīnojamu pašpārliecinātību darbojās mākslas formālo robežu
paplašināšanas jomā bez vēlēšanās izdarīt ko patiesi šokējošu vai galvu
reibinošu.
Toties šokējoša ir Art Brut kolekcija, jo pirmo reizi garīgi slimo
cilvēku daiļradei tika pievērsta ne tikai medicīnas speciālistu, bet
arī estētu un mākslinieku uzmanība. Svarīgi arī ņemt vērā, ka Dibifē
nekad nejauca savas darbības jomas: ar Art Brut viņš bija kolekcionārs,
bet pats savā mākslā – radītājs. Protams, no šīm kultūras opozīcijā
esošajām radošajām izpausmēm viņš nenoliedzami daudz iedvesmojies tāpat
kā no bērnu zīmējumiem un graffiti, bet iedvesmu viņš izmantoja
kontrolēti un ar prātu un nevaldāmajos, slimajos un mežonīgajos prātos
radītos mākslinieciskos paņēmienus lietoja salīdzinoši dekoratīvajos,
sava laika prasībām atbilstošajos un profesionālajos mākslas darbos.
Dibifē darbos primārais nav kāds vēstījums, saturs vai dvēseles
kliedziens, bet gan formālie eksperimenti, kas autoram tieši ar to
sagādājuši prieku, ka nenes pārāk smagu saturisku slodzi.
1945. gadā Dibifē Šveicē uzsāka pētījumus antikulturālās mākslas jomā
un atrada tai nosaukumu – Art Brut. Drīz vien viņš bija jau izveidojis
Art Brut kolekciju un publicējis apcerējumu par to – L'Art Brut
prefere aux arts culturels (1948), kurā definēja, kas tad ir Art Brut
(par to plašāk varēja lasīt šīgada februāra/marta "Studijas" numurā).
Kopā ar Andrē Bretonu, Žanu Polanu (Jean Paulhan), Šarlu Ratonu
(Charles Ratton), Anrī Pjēru Rošē (Henri-Pierre Rochē), Mišelu Tapjē
(Michel Tapiē) un Edmonu Bomselu (Edmond Bomsel) nodibinājis Art Brut
atbalsta fondu kolekcijas izstāžu rīkošanai un teorētiskā seguma
nodrošināšanai. Kolekciju vairākus gadus glabāja Dibifē domubiedrs
amerikāņu mākslinieks Alfonso Osorio, līdz 1967. gadā tā tika izstādīta
Parīzē, Musēe des Arts Dēcoratifs. Vēlāk Dibifē nolēma kolekciju
uzdāvināt Lozannas pilsētai, kur kopš 1976. gadā tā ir pieejama
skatītājiem Château de Beaulieu.
Rīgas skatītāji redzēja plašu Dibifē grafikas darbu kolekciju, kas
atklāja aizrautīgus eksperimentus ar aizvien jaunām tehnikām un
materiāliem 40 darba gadu laikā. Atmiņā visspilgtāk palikuši iepriekš
neredzētie darbi, kurus Dibifē radījis pēdējos dzīves gados. To sižets
ir primitīvi, ekspresīvi cilvēka figūras tēlojumi profilā vai
pretskatā, ar enerģisku švīkojumu un spilgtās pamatkrāsās, kas atgādina
gan par izkoptu abstrakciju, gan par bērna rokas vilktām, pilnībā
neapzinātām līnijām, kuras atduras pret skatītāja pareizās, loģiskās
domāšanas sienu.
Mākslas zinātnieki Dibifē mākslu nereti dēvē par nākotnes (tātad
postmodernisma) priekšvēstnesi – viņš ticēja, ka mākslai nav obligāti
jābūt organizētākai, homogēnākai, saprotamākai par realitāti, parasto
dzīvi, ne-mākslu. Dibifē uzskatīja, ka materiāli nosaka mākslas darba
raksturu – gluži kā pirmatnējā sabiedrībā, kur katrā lietā iemiesojās
šīs lietas darināšanai izmantotie materiāli. Dibifē savus
mākslinieciskos tēlus veidoja tāpat, kā primitīvajā sabiedrībā radās
totēmiskie simboli, – 20. gs. pilsētas dzīve, sieviešu un vīriešu tēli
un pat portreti radīti ar arhetipiski vienkāršiem, vispārinošiem
līdzekļiem gluži kā gleznojumi uz alu sienām. Rezultāts – kaut kas
vidējs starp graffiti un karikatūru, starp abstrakciju un
vienkāršojumu. Turklāt bez ironijas, indes, vēlēšanās kādam kaut ko
pavēstīt, izņemot – "es daru tā!". |
| Atgriezties | |
|