Neilgi pēc atgriešanās no Brazīlijas, kur piedalījos Sanpaulu biennāles
atklāšanā un Ginta Gabrāna darba uzstādīšanā, nācās būt Berlīnē un
Martin-Gropius-Bau izdevās aplūkot lielisku Fransisa Alīsa (Francis
Alÿs) izstādi. Lielāko izstādes daļu veidoja Mehiko
pavadītajos gados uzkrāto iespaidu piezīmes un atsauces uz Meksikas
kultūrvidi un tradīcijām. Izstādi ievadīja mākslinieka teksts, kas
beidzās ar kādu citātu, kura autoru diemžēl neatceros: "(..)
atcerieties, ka Dienvidamerikā laiks nav nekas vairāk kā tikai viena no
koordinātām." Izlasītais teikuma fragments iedarbojās kā precīzi
atrasts tonis kādā piesātinātā skaņu paletē, kas neļaujas sakārtoties
vienotā kopsaucējā.
Brazīlijas iespaidu blīvumu lielā mērā veido tēli, kas pazīstami kā
savveida stereotipu sastāvdaļas: Brazīlijas mūžameži, mīti par
Eldorado, gigantiskā Jēzus skulptūra Rio, bosanovas melodija, Ipanemas
pludmale – viss ir tieši tā kā brazīliešu seriālos. Mākslai nav viegli
izkonkurēt apkārtējās vides intensitāti un daudzveidību, tomēr Sanpaulu
biennāle ir kļuvusi par vienu no pazīstamākiem Dienvidamerikas brendiem.
Sanpaulu biennāli varētu nosaukt par Venēcijas biennāles jaunāko
radinieci, kas aizsākusies 1951. gadā un ir otrā vecākā biennāle, kura
joprojām turpina pulcēt apjomīgu mākslinieku skaitu un pievilināt
rekordlielus apmeklētāju pūļus. Kā apliecina statistikas dati, pagājušo
Sanpaulu biennāli apmeklēja 670 000 skatītāju, tādējādi apsteidzot,
piemēram, tādas megaizstādes kā documenta kvantitatīvos rādītājus.
Sanpaulu biennāle veido komunikācijas asi starp dienvidiem un
ziemeļiem. Un ne tikai ģeogrāfiskā novietojuma dēļ Sanpaulu izvairās no
eirocentriskās pozīcijas. Tā pretendē uz savveida marginālo teritoriju
atklājēju un ir viena no pirmajām megaizstādēm, kas sāka izstādīt arī
Āzijas un Āfrikas mākslinieku darbus. Pēdējos 20 gados gan pasaules
mākslas telpā radušās vairāk nekā 50 jaunas biennāles, citas vairāk,
citas – mazāk dzīvotspējīgas. Daudzas no tām notiek nevis
metropolēs, bet periferiālās pilsētās – tādās kā Hvandžu, Dakara,
Tirāna, Šarjaha – un cenšas apzināt reģionālās, ilgu laiku par
marginālām uzskatītās mākslas teritorijas.
Atšķirībā no Venēcijas biennāles, kur katra valsts darbojas savā
paviljonā, Sanpaulu visas dalībvalstis tiek pulcinātas zem viena jumta
– Oskara Nīmeiera projektētajā grandiozajā izstāžu kompleksa ēkā.
Nīmeiera arhitektūra (gluži tāpat kā biennāle) apliecina neparasti
straujo un vērienīgo Brazīlijas modernizāciju. 20. gs. 50. gados valstī
tika īstenoti neskaitāmi megautopiju projekti, to skaitā arī Sanpaulu
biennāle. Bet vērienīgākais no tiem, protams, ir jaunā Brazīlijas
galvaspilsēta Brazilja, kas pēc Nīmeiera un Lusiu Kostas projekta tika
uzbūvēta mūžamežu vidū.
Šīgada biennālē 25 000 kvadrātmetru lielajā ēkā apskatāmi 135
mākslinieku darbi un pārstāvētas 55 valstis. Atšķirībā no iepriekšējām
skatēm kuratora Alfonsa Huga (Alfons Hug) uzaicinātie mākslinieki
izstādijušies līdzās "valstiskajām" ekspozīcijām, veidojot vienotu
izstādi. Kuratora definētā biennāles virstēma ir "Brīvā teritorija"
ar ko tiek apzīmēta savveida no-man's-land, ne tikai vēršot uzmanību
uz ģeogrāfiskām un sociālpolitiskām kategorijām, bet arī pētot tās
estētisko dimensiju. Koncepcijas ierāmētajā teritorijā iekļauti
neskarti dabas nostūri, neizmantotas un pamestas urbānās telpas
fragmenti, ārzonas, bēgļu nometnes, pirātu radiostacijas,
kontrabandistu slepenās takas un citas dažāda veida brīvību
absorbējošas zonas. Biennāles paralēlā tēma ir "Attēlu
kontrabandisti", kas arī kalpo kā norāde uz mākslinieku radīto
brīvības teritoriju, kurā spēka stratēģijas zaudē atbalsta sviras un
attēlu vai tēlu plūsma nojauc ierastās robežas.
"Mēs jūs šokēsim uzreiz pie ieejas" vēsta uzraksts pie biennāles ēkas
galvenajām durvīm, apliecinot pasākuma organizētāju ambīcijas un
pretendējot uz jaunatklājumiem vai pārsteigumiem. Iemesls pārsteigumiem
tā arī netiek atrasts. Pārsteidzošākā šķiet pati Nīmeiera ēka, kas ar
barokālas dinamikas un modernisma askēzes sintēzi iejaucas arī mākslas
darbu teritorijā. Varētu gan teikt, ka pārsteigumu rada arī izstādes
iekārtojums, grupējot mākslinieku darbus pēc medijiem. Apakšstāvs
atvēlēts lielajām instalācijām, vienu ēkas daļu aizņem gleznu salons,
otru – videodarbu melno kubu bloks, augšējā stāvā ir mazo
instalāciju parāde. Izstādes kurators vienkāršoto telpas risinājumu
skaidro ar arhitektūras priekšnoteikumiem un nemaz neielaižas darbu
grupēšanā, sekojot tematisku vadmotīvu pavedienam vai konceptuālām
nostādnēm.
Daži mākslinieki, kā brazīlietis Paulu Klimakauska (Paulo
Climachauska), kas uz sienas veidojis no smalkām ciparu līnijām
sastāvošu izstāžu paviljona spoguļattēlu, arī radījuši savus darbus kā
atsauci uz izstāžu telpu, panākot pietiekamu vispārinājumu un
iekļaujoties pašreiz pasaules mākslas telpā aktuālajā mākslas un
arhitektūras simbiozes pētniecībā. Telpas transformācija, teritorijas
apgūšana un urbānā problemātika veido biennāles darbu galveno asi.
Vairākos lielformāta fotogrāfiju ciklos fiksētas gan urbānās plānošanas
veiksmes un kļūdas Ķīnā (Edvards Burtinskis (Edward Burtinski),
Kanāda), gan Limas ainavas no svešinieka perspektīvas (Tomass Štruts,
Vācija), gan motorizēta transporta loģikai pakļautās Anglijas
pilsētiņas sastingušais miers (Naoja Hatakejama (Naoya Hatakeyama),
Japāna).
Arhitektūras utopijas tiek demonstrētas ar smalku, no diegiem sasietu
ēku modelīšu palīdzību (Karloss Garaikoja (Carlos Garaicoa), Kuba),
urbānā realitāte savukārt eksponēta izšūtu lupatu segu un mīksto
rotaļlietu formātā (Iņs Sjudžeņs (Yin Xiuzhen), Ķīna), pilsētu dinamiku
mēģināts atainot ar piramīdu – zīmju palīdzību (Pablo Vargass Lugo
(Pablo Vargas Lugo), Meksika). Alfonss Hugs savā ievadtekstā apgalvo,
ka mākslas pasaulē vērojams skepticisms pret jaunajām tehnoloģijām un
parādās interese par vecajām labajām, amatnieciski veidotajām koka
instalācijām, kādu ne mazums varēja atrast starp biennālē eksponētajiem
darbiem. Vairākas no tām, turpinot iekļauties urbānās telpas
artikulācijas izpētes diskursā un "retro modernisma" stilā, tiecas
piedāvāt alternatīvu un konceptuālu telpas risinājumu vai patvēruma
iespēju (Maksims Maljado (Maxim Malhado), Brazīlija, Horhe Pardo (Jorge
Pardo), ASV). Daudz savdabīgāku arhitektoniskās un dzīves telpas
izpētes modeli demonstrē Veronika Zapletalova no Čehijas, kuras
izstādītajā fotogrāfiju sērijā varēja aplūkot lielu skaitu pēc do it
yourself metodes darinātu vasaras mājiņu un pārliecināties, kā
arhitektūra bez arhitekta spēj īstenot vispārdrošākās radošās idejas.
Pilsētas un telpas vērojumi vairāku mākslinieku darbos jūtīgi savijas
ar biogrāfiski emocionālām atsaucēm un antropoloģiski vai intuitīvi
vadītu interesi par citu stāstiem. Poļu mākslinieks Kšištofs Zeliņskis
(Krzysztof Zielinski) fotogrāfiju sērijā "Dzimtā pilsēta" (Hometown)
dalās ar skatītāju savā apmulsumā, ieraugot pazīstamās mazpilsētiņas
vaibstus, kas caur foto objektīva prizmu fiksēti pirmajā jaunā
millēniuma dienā. Brazīliešu meistars Paulu Bruskis (Paulo Bruscky) uz
izstāžu paviljonu pārvedis savu dzīvokli, ļaujot skatītājam klaiņot pa
telpām, kurās uz āru izvērstas mākslinieka laboratorijas aizkulises.
Simrina Gila (Simryn Gill, Austrālija), viesojoties sešas nedēļas
Malaizijā, klauvēja pie nepazīstamu cilvēku durvīm un lūdza atļauju
nofotografēt viņu dzīvojamās istabas. Aplūkojot fotogrāfijas, gandrīz
vienmēr iespējams noteikt šo cilvēku rasi, reliģisko piederību un
ienākumu līmeni. Pārvarot distancēta skatiena vai vuārisma līmeni,
māksliniecei izdevies radīt metaforas par satikto cilvēku dzīvi.
Poētiskas un dokumentālas fotogrāfijas sintēze meklējama Aleka Sota
(Alec Soth, ASV) fotogrāfijās, kas uzņemtas vairāku gadu ceļojumos gar
Misisipi un vairāk par pašu upi fiksē satikto cilvēku dzīves telpu.
Daudzskaitlīgus stāstus var atrast arī glezniecības sadaļā, kur dominē
lielformāta figurālas kompozīcijas vairāk vai mazāk ekspresīvā vai
reālistiskā stilistikā. Neo Rauhs (Neo Rauch, Vācija) ar
kinematogrāfiskas dramaturģijas un kadru kompozīcijas palīdzību
iepazīstina ar vairākām stāsta mizanscēnām vienlaikus. Austrijas
mākslinieki Munteans un Rozenblūms (Muntean & Rosenblum) veido
figurālas kompozīcijas, kas atgādina sastingušus un distancētus
reklāmas foto no lifestile žurnāliem. Pāvels Peperšteins (Krievija)
nodarbojas ar "politisko halucināciju" dekonstrukciju, bez skaidras
politiskās manifestācijas apvienojot dažādus politiskos simbolus un
zīmes aģitācijas propagandas stilistikā veidotajās gleznās. Lietuviešu
mākslinieki brāļi Mindaugs un Ģintauts Lukosaiši savukārt zīmē ainiņas
no Lietuvas pretošanās kustības cīņām, savā veidā turpinot
Latīņamerikas izauklēto murālistu tradīciju.
Eksponēts trešajā stāvā "mazo instalāciju" sektorā, Ginta Gabrāna
darbs "Kā nokļūt TV" bija viens no pamanāmākajiem, kas piesaistīja
mediju uzmanību un izraisīja skatītāju interesi. Četras Starix figūras
dabiskā lielumā turēja TV monitorus, kuros varēja vērot Rīgas dzelzceļa
stacijas bezpajumtnieka pārvērtības viscaur baltā tērptajā dendijā, kā
arī noskatīties kadrus no Latvijas televīzijas raidījumiem ar mediju
kaskadiera Starix līdzdalību. Starix kā tēlu kontrabandists iefiltrējas
mediju pasaulē un liek skatītājam noticēt, ka viss ir pa īstam. Gabrāns
gan noliedz, ka viņu interesētu mediju stratēģiju atmaskošana un
dekonstrukcija, bet tajā pašā laikā sajūsminās par Brazīlijas TV
komandas ierašanos un nopietno rosīšanos, filmējot balti ģērbtos
Starix'us uz Sanpaulu debesskrāpju fona. Gabrāns kā prasmīgs
subversīvās metodes meistars īsteno kārtējo situācijas dubultapvērsumu.
Mākslinieks apgalvo, ka viņa galvenais intereses objekts ir laime vai
to priekšnoteikumu summa, kas veido šo grūti fiksējamo sajūtu. Viņš
pēta vērtību skalas svārstības saistībā ar kultūrvides vai
sociālekonomiskās situācijas izmaiņām. Daudziem nokļūt TV nozīmē it kā
pilnvērtīgāk izdzīvot savu dzīvi – varbūt tad tevi vairāk mīlēs,
ievēros. "Slavens" kļūst par ekvivalentu jēdzienam "laimīgs".
Nokļūšana TV ir kā laimes apsolījums. Televīzija – visu lietu mērs.
Šajā gadījumā televīzija vairs nav prece, kuras vēstījums būtu
jāatšifrē, tā ir kā tests, uz kuru jāatbild, un atbilde pati jau ir
ietverta jautājumā un nosaka tavu vietu sociālajā kodu sistēmā. Starix
atklāj skatītājam dažādus veidus, kā nokļūt uz ilgotā laimes tramplīna,
kā uzzināt laimes algoritmu.
Runājot par biennāles kopējām noskaņām un tematiskajām līnijām vai
vērojamām tendencēm, jāatzīmē centieni izvairīties no kritiska diskursa
vai sociāli un politiski aktīva patosa lietojuma. Dominē mākslinieku
interese par telpas, arhitektūras un urbānās dinamikas attiecībām, kā
arī biogrāfisko motīvu un stāstu materializācija. Atšķirīgo fonu rada
Dienvidamerikas, Āfrikas un Āzijas mākslinieku īpatsvars, kuru darbi
bieži orientēti uz lokālo tradīciju, vides un rituālu dokumentāciju vai
interpretāciju. Plašā Āfrikas mākslinieku fotodarbu kolekcija,
Brazīlijas karnevāli, Paragvajas etnisko grupu atšķirīgo vaibstu
fiksācija, Peru svētvietu dokumentācija, rituāli bungu pavadībā Ēģiptē
u.c. iepazīstina ar Eiropai tik atšķirīgo kultūru elementiem.
Interese par Citu kalpo kā dzinulis arī daudziem eirocentrismā bāzētiem
māksliniekiem. Eiropas mākslinieku ceļojumu fiksācijas par Ķīnu,
Latīņameriku un Āfriku kļuvušas par pašreizējās izstāžu prakses
neatņemamu sastāvdaļu. Vai eirocentriskā kultūra būtu izsmēlusi savas
rezerves? Globālisma stimulētais kosmopolītisms un nomadisms sekmējis
tādas plašas Eiropas mākslinieku un intelektuāļu grupas veidošanos,
kura, vai nu zinātkāres vai eskeipisma vadīta, dodas īsākos vai garākos
vairāku gadu ceļojumos vai apmetas uz dzīvi Cita teritorijā un ik pa
brīdim “uznirst” kādā no starptautiskajām mākslas parādēm, barojot
izstāžu publiku ar dīvainām trofejām un eksotiskiem iespaidiem.
Ceļojums ir kļuvis par savveida dzīves formātu, iniciācijas rituālu.
Tam, iespējams, ir kāds sakars ar laika un laimes formulas meklēšanu.
Esot Brazīlijā, var rasties sajūta, ka vairs nav histēriski jādzenas
pakaļ savam laikam, cenšoties neizkrist no aprites, un tu esi notvēris
laiku, šūpojoties guļamtīklā, un projām tas vairs nekur neies. Gluži kā
Katrīnas Opijas (Catherina Opie, ASV) fotogrāfijās, kurās fiksēts agrs
rīts Malibu pludmalē ar sīkām sērfotāju figūriņām tālumā. Fotogrāfijā
nav notikuma. Sērfotāji vienkārši stāv nekustīgi mierīgajā ūdenī un
gaida vilni. Stāsts ir par gaidīšanu, par apzinātu izvairīšanos no
izšķirošā mirkļa satveršanas.
|