VIZUĀLO MĀKSLU ŽURNĀLS

LV   ENG
Kā top kolekcija
Inese Baranovska
  Šobrīd jaunā muzeja kolekcijas veidošanas stratēģiskā ass ir vēsturiskās atmiņas reabilitācija. Svarīgi pievērsties padomju nonkonformisma mākslas mantojumam, mēģināt pirkt šī perioda mākslu, kur tā vēl ir saglabājusies un pieejama. Caur piesaisti starptautiskiem virzieniem parādīt, kā māksla Baltijas reģionā ir veidojusies un attīstījusies, akcentējot procesu likumsakarības, pētot kāds ir 20. gs. 60., 70., 80. gadu avangards Latvijā, Lietuvā un Igaunijā.

 
No 2006. gada februāra pie Laikmetīgās mākslas muzeja krājuma izveides sagatavošanas darbiem strādā speciālistu grupa, kas kopš 2006. gada 3. jūlija tapusi par VA "Jaunie "Trīs brāļi"" Laikmetīgās mākslas muzeja Krājuma izveidošanas nodaļu: vadītāja Astrīda Rogule, eksperte Inese Baranovska un datu bāzes menedžeris Mario Zetčs.

Tiek strādāts ar Exigen grupas speciālistu sagatavotu slēgtas vēstkopas programmu, kurā ievada visus pieejamos datus par starptautiskās komisijas ekspertu iepirkšanai ieteiktajiem autoriem. Eksperti var apskatīt darbus elektroniskā versijā, iepazīties ar katra autora biogrāfiju, darbu konceptuālo aprakstu utt., viņi var virtuāli komentēt darbus, izteikt savu viedokli par darba iepirkšanas lietderību, tā rūpīgāk sagatavojoties oficiālajām Starptautiskās ekspertu komisijas sēdēm, kas atbilstoši LR Kultūras ministrijas apstiprinātam nolikumam notiek četras reizes gadā.

Tieši iepirkumiem bijušas veltītas pēdējās divas Starptautiskās ekspertu komisijas sēdes, kas notika 2005. gada decembrī un 2006. gada maijā. Nākamā sēde tiek plānota 2006. oktobrī. Pašreiz ar "Aizkraukles bankas" atbalstu iegādātas divas gleznas no Imanta Lancmaņa darbu cikla "Kalētu klēts. I-IV" (1996 - 2006) un gleznotājas Aijas Zariņas nozīmīgie 20. gs. 80. gadu darbi - "Karmena" (1985) un "Eiropas nolaupīšana" (1988). Tiek iegādāts arī ļoti vērtīgs un neparasts igauņu avangarda paraugs - gleznotāja Andreasa Tolta ironiskā kolāža "Dziesmu svētki" (1968), kas laimīgā kārtā bija KUMU muzeja speciālistu nepamanīts, jo autors to jau pasen bija iedevis kādai Tallinas galerijai. Par šo atradumu mēs varam priecāties, bet KUMU direktore un mūsu starptautiskā eksperte Sirje Helmsa gan mazliet nobēdājās. Plānots iegādāties četras Parīzē dzīvojošās mākslinieces Barbaras Gailes gleznas, kuras eksperti atlasīja no autores jauno darbu kolekcijas galerijā ALMA.

Kā apgalvoja eksperti Māreta Jaukuri un Norberts Vēbers, ir ļoti svarīgi iepazīties ar darbu oriģināliem, īpaši, ja tās ir gleznas, zīmējumi, grafikas lapas. Virtuālā telpa nespēj dot pilnīgu priekšstatu par oriģinālo darbu, tam ir cits enerģētiskais spēks. Vēl tika runāts par to, ka svarīgi būtu uzreiz no autora iegādāties vairākus darbus, lai muzejā veidotos neliela, bet pārliecinoša viena autora kolekcija, kas raksturotu gan laiku, gan mākslinieka rokrakstu. Vēl eksperti iepirkšanai ieteikuši agrīnos Jura Boiko un Hardija Lediņa videodarbus "Pavasara tecila" (1987) un "Pavasara sekvences" (1988), Jura Boiko konceptuālo darbu triptihu "Skaņas" (2001), kā arī izcilā igauņu konceptuālista Leonarda Lapina grafikas darbus no slavenās sērijas "Zīmju sarunas: supremātisms un sociālisms" ("Conversation of Signs: Suprematism and Socialism") (1989 - 1990). Pateicoties ekspertes Ramintas Jurenaites personiskai iniciatīvai, mums ir iespēja iegādāties ievērojamā lietuviešu mākslinieka Mindauga Navaka instalāciju "Horizontālais cilindrs" (2001), kas Rīgā bija izstādīts Starptautiskās tēlniecības kvadriennāles "Eiropas telpa" laikā. Rindu gaida arī daudzi ieteiktie jaunākās paaudzes mākslinieku darbi. Šo uzskaiti varētu vēl turpināt, bet, manuprāt, lietderīgāk ir saglabāt intrigu un sagaidīt 2007. gadu, kad iepirkumu skaits būs jau lielāks. Tad plānots veidot arī publiski pieejamu Laikmetīgā mākslas muzeja virtuālo versiju, kurā varēs iepazīties ar jau krājumā iekļautajiem darbiem un speciālistu komentāriem.

Par dāvinājumiem un devību


Paralēli darbu iepirkumiem sastopamies arī ar mākslinieku, mākslinieku tuvinieku vai mākslu saprotošu cilvēku fantastisku augstsirdību. Presē jau izskanējis fakts par Imanta Lancmaņa lēmumu divus pēdējos cikla "Kalētu klēts" darbus dāvināt topošā Laikmetīgās mākslas muzeja kolekcijai. Jaunā muzeja veidošanās procesā ik uz soļa nākas saskarties ar cilvēku atsaucību, labas gribas izpausmēm un devību. Tā pāragri aizgājušā talantīgā mākslinieka Jāņa Viņķeļa mamma Anna Viņķele muzejam dāvina sava dēla darbu pamatkolekciju (gleznas, zīmējumus), kā arī unikālus arhīva materiālus. Fotogrāfe Inta Ruka jaunajam muzejam vēlas dāvināt sava vīra izcilā Latvijas fotogrāfijas subjektīvā dokumentālisma kustības aizsācēja Egona Spura darbus. Savukārt Hardija Lediņa māte Rute Lediņa atvēl muzejam leģendāro Hardija Bolderājas pārgājienu lietusmēteli un citus vērtīgus mākslinieka arhīva materiālus. Meklējot Miervalda Poļa agrīnos glezniecības darbus, bez kuriem grūti iedomāties jaunā muzeja pamatekspozīciju, no autora tika iegūta informācija, ka viena glezna "Pēc lietus" (1978) savā laikā uzdāvināta Bēma kundzei. Sazinoties ar Tatjanu Bēmu, bijām pagodināti un aizkustināti, ka viņa atsakās no piedāvātās atlīdzības, bet ar lielu prieku dāvina šo brīnišķīgo darbu muzeja kolekcijai. Tiekoties ar Tatjanu Bēmu, Ruti Lediņu un Annu Viņķeļi, katrā sarunā izskanēja atzinīgi vārdi muzeja iecerei un cerības piedzīvot tā atklāšanas mirkli.
 
Atgriezties