Vai Latvijā ir mākslas bibliotēkas? Aivija Everte, Latvijas Nacionālā bibliotēka, īpaši “Studijai” |
|
|
| Ievadam
Informācijas sabiedrība ir vārdu savienojums, ko dzirdam lietotu
aizvien biežāk gan masu medijos, gan analītiskās apcerēs un pro-gnozēs
par sociālo procesu attīstību Rietumu pasaulē (jau kā notikušu faktu)
un tepat Latvijā (kā notiekošu faktu). Un, kaut arī vienotas
definīcijas nav, ir acīmredzami, ka šie procesi skar visas nozares,
sākot ar ekonomiku un beidzot ar kultūru. Informācijas pieejamība,
sakārtotība, kvalitāte un aktualitāte aizvien reālāk (un nepieciešamāk)
kļūst par priekš-noteikumu efektīvai darbībai un kvalitatīvam
rezultātam, un kādēļ gan lai vizuālās mākslas būtu izņēmums? Kā to jau
apliecinājusi attīstīto valstu pieredze, aktīva un pieaugoša loma šajos
procesos ir bibliotēkām kā mūsdienīgiem zināšanu un informācijas
centriem. Angļu mākslas bibliotēku speciālists K.Filpots jau 80.gadu
vidū prognozēja, ka jaunās tehnoloģijas palielinās arī mākslas
bibliotēku sociālo lomu: “Mākslas bibliotēkas var kļūt par vizuālajām
bibliotēkām, kas aptvers ne tikai mākslu un vizuālās izpausmes, bet
visas disciplīnas, kas skar plašo vizuālo komunikāciju lauku.” Vai to
gandrīz pēc piecpadsmit gadiem neapliecina mākslas klātesamība tādā
mūs-dienu fenomenā kā internets: te ir atrodama plaša informācija par
mākslu (gan tekstuāla, gan vizuāla), mūsdienu mākslinieku internetā
veidotie darbi, un interneta vizuālais tēls taču arī ir mākslinieku
radīts. 90.gados Vācijā, Austrijā un Šveicē vien ir izveidotas deviņas
jaunas mākslas bibliotēkas (to vidējais fondu lielums – ap 10 000
sējumu; tematiskais profils – fotogrāfija, jauno mediju māksla). Taču
Latvijā informācijas sabiedrība vēl tikai top un nav apzināta ne tikai
mākslas bibliotēku sociālā loma, bet, šķiet, šo bibliotēku esamība vai
neesamība vispār. Kā gan citādi izskaidrot faktu, ka šobrīd plašākajā
mākslas enciklopēdijā – 34 sējumu Dictionary of Art (New York, 1996) –
katras valsts šķirklī ir iedaļa “Mākslas bibliotēkas un attēlu
kolekcijas” (Art libraries and photographic collections), kurā sniegts
pārskats par nozīmīgākajām mākslas bibliotēkām un to attīstības vēsturi
konkrētajā valstī, bet Latvijas šķirklī šādu informāciju diemžēl
neatradīsim.
Saskaņā ar mākslas bibliotēku darba praksi tradicionāli par mākslas
bibliotēkām (art libraries) tiek uzskatītas tēlotājas mākslas un
arhitektūras bibliotēkas, kaut gan reālajā dzīvē nereti robežas (tāpat
kā mākslā) ir nosacītas. Pirms runājam par mākslas bibliotēku situāciju
mūsdienu Latvijā –
atskats vēsturē.
Mākslas bibliotēkas kā noteikts speciālo bibliotēku veids parādās
17.–18.gadsimtā, kad dibinās pirmās mākslas augstskolas Eiropā, kurās
tiek veidotas arī bibliotēkas (piemēram, Karaliskās Mākslas akadēmijas
bibliotēka Zviedrijā (1735), Dānijas Mākslas akadēmijas bibliotēka
(1754) u.c.).
Nākamo posmu mākslas bibliotēku attīstībā iezīmē publisko muzeju
koncepcijas rašanās, ko vistiešāk sekmē 18.gs. apgaismības un Lielās
Franču revolūcijas ega-litārisma idejas. 1753.gadā tiek dibināts Britu
muzejs, 1765.gadā plašai publikai kļūst pieejama Saksijas hercogu
kolekcija Drēzdenē, 1781.gadā – Hābsburgu dinastijas kolekcija Vīnē, ap
1790.gadu – Mediči kolekcija Florencē, 1793.gadā atklāj Luvras muzeju.
Taču īpaši plašu vērienu muzeju veidošanās process iegūst 19.gadsimtā,
ko ietekmē romantisma idejas par mākslu kā tautas garīgās būtības
izteicēju un plašā interese par vēsturi. Šīs idejas rada arī augsni
mākslas vēstures kā akadēmiskas disciplīnas atzīšanai un iekļaušanai
universitāšu mācību kursā. Pirmā mākslas vēstures katedra 19.gs.
40.gados tiek izveidota Berlīnes universitātē, un tajā ir arī
bibliotēka ar monogrāfijām par māksliniekiem, uzziņu literatūru un
reprodukciju kolekciju. 19.gs. vidū aizsākas lielāko mākslas muzeju
fondu siste-matizēšana. Tas rada nepiecieša-mību pēc speciālām
bibliotēkām muzejos, un jau 19.gs. otrajā pusē var runāt par mākslas
muzeju bibliotēkām kā noteiktu mākslas bibliotēku veidu: Kopenhāgenas
Valsts mākslas muzeja (1847), Vācijas Nacionālā muzeja bibliotēka
Nirnbergā (1852), Vācu amatniecības muzeja bibliotēka (1867, vēlākā
Mākslas bibliotēka Berlīnē), Drēzdenes mākslas muzeja bibliotēka
(1876), Nacionālās galerijas bibliotēka Norvēģijā (1883) u.c. Mūsdienās
šīs bibliotēkas ir vie-nas no nozīmīgākajām mākslas bibliotēkām savās
valstīs (visas trīs Vācijas pirmo mākslas muzeju bibliotēkas ir
nacionālas nozīmes mākslas bibliotēkas). Gan Eiropā, gan ASV mākslas
bibliotēkas veidojas arī pie mākslas skolām un institūtiem. Šobrīd
lielākā mākslas bibliotēka pasaulē ir Nacionālā mākslas bibliotēka
Viktorijas un Alberta muzejā Londonā (ap 1 milj. sēj.), kas sākotnēji
bija tikai neliela uzziņu bibliotēka pie Ornamentālās skolas.
20.gs. sākumā rodas jaunas tehniskās iespējas mākslas darbu
reproducēšanai (mākslas albumi, fotogrāfijas, diapozitīvi), paplašinās
arī mākslas bibliotēku fondu struktūra: līdzās grāmatu kolekcijām tiek
veidotas attēlu (reprodukciju, fotogrāfiju, vēlāk arī diapozitīvu)
kolekcijas. Mākslas katalogos un monogrāfijās dokumentēta daudzveidīgā
izstāžu dzīve, dažādu modernās mākslas stilu un virzienu rašanās,
teorētisku un programmatisku nostādņu veidošanās. Regulāru
bibliogrāfisko rādītāju iznākšana (Repertoire d'art et d'archeologie,
1910; Art Index, 1930) apliecina mākslas vēstures kā patstāvīgas
zinātnes stabilu attīstību, tās specializēšanos dažādos mākslas
vēstures izpētes virzienos. Veidojas speciāli mākslas pētniecības
insti-tūti ar bibliotēkām un attēlu kolek-cijām (piemēram, Varburga
institūts Lielbritānijā). Privātkapitāla straujā attīstība sekmē
mākslas tirgus (komerciālo mākslas izsoļu, mākslas galeriju)
uzplaukumu. Īpaši spilgti tas vērojams Amerikā – te darbojas vietējās
un reģionālās mākslas apvienības, tiek dibināti gan privātie, gan
valsts mākslas muzeji, kuros veidojas arī bibliotēkas. Tātad līdz
Otrajam pasaules karam jau ir noformējušies divi raksturīgākie mākslas
bibliotēku veidi – mākslas skolu un augstskolu bibliotēkas un mākslas
muzeju bibliotēkas. Bibliotēkas tiek veidotas arī mākslas pētniecības
institūtos.
Jauns posms mākslas bibliotēku attīstībā veidojas pēc Otrā pasaules
kara, īpaši, sākot ar 60.gadiem. To nosaka gan sociālie procesi
(attīstās informācijas sabiedrība; pieaug televīzijas, kinoindustrijas,
video loma un ietekme uz masu kultūru; dizains, reklāma, mode kļūst par
patērētājsabiedrības vizuālās kultūras neatņemamu sastāvdaļu; par
raksturīgu iezīmi kļūst dzīves stilu un domāšanas veidu dažādība), gan
procesi pašā mākslā (mainās mākslas jēdziena un mākslas robežu
izpratne; rodas jaunas mākslas formas un teorētiskie koncepti, kas rada
nepieciešamību plaši dokumentēt dažādus mākslas faktus ar fotogrāfijas,
video, mākslas katalogu palīdzību; pieaug mākslas tirgus nozīme), gan
bibliotēku attīstība mūsdienu pasaulē (jauno tehnoloģiju piedāvātās un
diktētās iespējas, kas padara bibliotēkas par nozīmīgiem informācijas
sabiedrības struktūrelementiem).
Mākslas bibliotēku
vēsture Latvijā
ir maz pētīta un apzināta bibliotēku vēstures daļa.
Acīmredzot par vienu no pirmajiem mēģinājumiem veidot nozares
literatūras bibliotēku, ir uzskatāma 1870.gadā nodibinātās Rīgas
Mākslas veicināšanas biedrības nelielā bibliotēka. 1888.gadā
publicētais bibliotēkas katalogs uzrāda 235 nosaukumus (perio-diskos
izdevumus ieskaitot), kas sakārtoti gan pēc alfabētiskā, gan
sistemātiskā principa. Biedrība oficiāli darbojās līdz 1905.gadam, tās
bibliotēkas tālākais liktenis nav zināms. 1905.gadā durvis ver Rīgas
pilsētas mākslas muzejs, kura projekta autors bija arhitekts,
būvuzņēmējs un mākslas vēsturnieks Vilhelms Neimanis. Speciālas telpas
tika paredzētas muzeja bibliotēkai un lasītavai. 1911.gadā bibliotēkas
fondos ir bijis 1670 sējumu (neskaitot mākslas katalogus) un 16
periodiskie izdevumi krievu, vācu, angļu, franču, holandiešu valodā,
1912.gadā attiecīgi – 2085 sējumi un 15 periodiskie izdevumi. Ņemot
vērā gan to, ka V.Neimanis ir viens no redzamākajiem mākslas
vēsturniekiem 20.gs. sākumā Latvijā, gan bibliotēkas visai prāvo fondu
un samērā plašo periodikas piedāvājumu, V.Neimaņa izveidotā Rīgas
pilsētas mākslas muzeja bibliotēka ir atzīstama par pirmo nozīmīgo
speciālo mākslas bibliotēku Latvijā. Tātad līdzīgi kā 19.gs. otrā pusē
Eiropā un ASV, arī Latvijā 20.gs. sākumā, di-binoties mākslas muzejiem,
veidojas viens no raksturīgākajiem mākslas bibliotēku veidiem – mākslas
muzeju bibliotēkas.
1911.gadā nodibinātās Latviešu mākslas veicināšanas biedrības (LMVB)
iecerēs arī bija bibliotēkas izveidošana. 1914.gadā izdotajā biedrības
darbības pārskatā sniegta informācija par LMVB lasāmgaldu – uzskaitīti
15 abonētie mākslas žurnāli krievu, vācu, franču, angļu un itāliešu
valodā, arī latviešu žurnāls “Stari”, kurā bija materiāli par
fotomākslu. “Diemžēl biedrības lasāmgalds varēja kārtīgi darboties
tikai gada pirmajā pusē. Sākot ar jūlija mēnesi, sakarā ar kara
apstākļiem visi ārzemju izdevumi stājās iznākt; nepienāca vairs kārtīgi
arī iekšzemes žurnāli. Pie visa tā lasāmgaldam trūka pastāvīgu, ērti
pieejamu telpu. Aiz pēdējā iemesla arī bibliotēka bija pieejama tikai
biedriem – māksliniekiem reizi nedēļā – sestdienās no 11–12.”
Līdz ar neatkarīgas Latvijas valsts izveidošanos 20.–30.gados aizsākas
mērķtiecīgs darbs Latvijas bibliotēku sistēmas veidošanā. 1936.gadā,
atskatoties uz paveikto, žurnālā “Bibliotekārs” A.Ģērmanis rakstīja:
“Un tiešām, vienā ziņā ir daudz darīts: ir radīta nacionālā grāmatu
krātuve – Valsts bibliotēka, Latvijas universitātes bibliotēka, Rīgas
pilsētas vienas agrāk samērā nepieejamās un vienas tautas bibliotēkas
vietā visiem pie-ejamā Rīgas pilsētas bibliotēka, 10 tautas bibliotēkas
ar daudzajiem grāmatu punktiem, kas pašas par sevi jau ir nelielas
bibliotēkas, un Rīgas pilsētas Misiņa bibliotēka, tad Rīgas pilsētas
mākslas muzeja, Mākslas akadēmijas, Kara un Ār-lietu ministrijas
bibliotēkas (..)” Šajā sasniegumu uzskaitījumā minētas divas nozīmīgas
mākslas bibliotēkas Latvijā 20.–30.gados – Rīgas pilsētas mākslas
muzeja un Mākslas akadēmijas bibliotēka.
Rīgas pilsētas mākslas muzeja bibliotēkas darbību precīzi un lakoniski
1932.gadā raksturo V.Purvītis, muzeja direktors kopš 1919.gada:
“Muzejam pievienota bibliotēka, kas ir vienīgā vispārībai pieietamā
grāmatu krātuve, veltīta mākslas jautājumiem.” Tātad 20.–30.gados Rīgas
pilsētas mākslas muzeja bibliotēka bija publiska bibliotēka, kas brīvi
bija pieejama jebkuram muzeja apmeklētājam muzeja darba laikā. Grāmatas
tika izsniegtas lasīšanai uz vietas lasītavā.
Līdzās Rīgas pilsētas mākslas muzeja bibliotēkai veidojas vairāku citu
mākslas muzeju bibliotēkas. 1920.g. martā tiek di-bināts Latvijas
Valsts mākslas muzejs, vairāki kultūrvēstures un mākslas muzeji
darbojas citās Latvijas pilsētās, to struktūrā minēti bibliotēka vai
bibliotēka – arhīvs.
Otrs raksturīgākais mākslas bibliotēku attīstības virziens 20.–
30.gados Latvijā ir saistīts ar mākslas izglītību. Augstāko mākslas
izglītību varēja iegūt Mākslas akadēmijā (dib.1919.g.) un LU
Arhitektūras fakultātē (dib. 1919.g.). Par Latvijas Mākslas akadēmijas
bibliotēku nav daudz publicētu faktu. Ir zināms, ka 1934./35.gadā
bibliotēkā bija 3795 grāmatas. LU Arhitektūras fakultātes bibliotēkā
1927./28.gadā ir ap 3000 sējumu, 1938./1939. mācību gadā jau pāri par
7600 sējumiem, tiek abonēti 32 dažādu valstu arhitektūras žurnāli.
Īpašas uzmanības vērta ir viena no savdabīgākajām mākslas bibliotēkām
20.–30.gados Latvijā – LU rektora Ernesta Felsberga izveidotais Mākslas
kabinets un tā bibliotēka. Ernests Felsbergs (1866–1928) bija pirmais
LU re-ktors, kas savulaik studējis klasisko filoloģiju Tērbatas
universitātē, vēlāk bijis klasiskās filoloģijas un arheoloģijas
profesors tajā un universitātes Mākslas muzeja direktors. LU paralēli
re-ktora pienākumiem E.Felsbergs lasīja kursus Grieķijas vēsturē un
mākslas vēsturē, mitoloģijā un ievadu klasiskajā filoloģijā. Arī LU
E.Felsbergs vēlējās iekārtot studentu mācību vajadzībām grieķu mākslas
muzeju, līdzīgu tam, kādu viņš pārzināja Tērbatā. Līdzās mākslas
priekšmetu kolekcijai otra lielākā Mākslas kabineta vērtība bija
bibliotēka. 30. gadu beigās tajā ir ap septiņi simti grāmatu, pārsvarā,
protams, par senās Grieķijas, Romas un Ēģiptes mākslu un arhitektūru,
galvenokārt vācu un franču valodā, bet starp tām arī pagājušā gadsimta
beigu un 20.gs. pirmās puses pazīstamu mākslas vēsturnieku apjomīgi
mākslas vēstures pētījumi (piemēram, Muther R. Geschichte von Malerei,
3 Bd. – Berlin, 1923; Dehio G. Geschichte der deutschen Kunst, 3 Bd. –
Berlin, Leipzig,1923; Riegl A. Grundlegungen zu einer Geschichte der
Ornamentik. – Berlin, 1923, u.c.). Mākslas kabinetā tiek veidota arī
attēlu un diapozitīvu kolekcija, to skaits sa-sniedz ap 5000, un īpaši
daudz ir attēlu par skulptūrām un arhitektūras pieminekļiem.
1987./88.gadā grupa universitātes bibliotēkas darbinieku apzināja un
aprakstīja E.Felsberga Mākslas kabineta grāmatu kolekcijas lielāko
daļu, attēlus un diapozitīvus – ap 2000. Bibliotēkas apzinātā daļa
pašlaik atrodas LU bibliotēkas Retumu nodaļas lasītavā, grāmatu fonds
ir brīvi pieejams, informācija par lielāko bibliotēkas daļu ievadīta
datorā, ir apskatāma arī daļa no attēlu materiāla (pārsteidzoša ir
vienas daļas attēlu kolekcijas labā kvalitāte vēl šodien un atsevišķu
attēlu mapju milzīgie izmēri!). Šī savdabīgā mākslas vēstures grāmatu
kolekcija ir dziļākas izpētes un rūpīgāka izvērtējuma vērta. No
Latvijas mākslas bibliotēku attīstības vēstures viedokļa E.Felsberga
Mākslas kabineta bibliotēka īpaši izceļama, jo tajā redzama mākslas
bibliotēkām raksturīgā fondu struktūras attīstība – grāmatu un plašā
attēlu kolekcija, t.sk. diapozitīvi.
20.–30.gados turpinās sabiedrisko organizāciju – mākslinieku
profesionālo apvienību – tradīcija veidot nelielas mākslas literatūras
bibliotēkas, kas galvenokārt domātas apvienības biedru lietošanai. Ir
zināms, ka tāda bija Neatkarīgo mākslinieku vienībai. Tās 10 gadu
jubilejas izstādes katalogā sniegts pārskats par iepriekšējās darbības
gadiem, arī bibliotēku: “Vienības bibliotēka samērā īsā laika
aiz-sniegusi tādus apmērus, ka to varam saukt par diezgan bagātu
arodliteratūras bibliotēku. Viņā ir 902 sējumi latviešu, leišu, igauņu,
krievu, vācu, itāļu, franču un angļu valodās.” Bibliotēkas liktenis pēc
1940.g. nav zināms.
Tālāk arhīvu materiālos būtu meklējami fakti par mākslas bibliotēku
darbību divu sekojošo okupācijas režīmu apstākļos, īpaši pēckara
periodā, kad padomju ideoloģiskā cenzūra pieprasīja izņemt no
bibliotēku fondiem neatkarīgās Latvijas laikā izdotās grāmatas (arī no
Latvijas Mākslas akadēmijas bibliotēkas un Valsts Mākslas muzeja
bibliotēkas). |
| Atgriezties | |
|