RĪGA LĪBEKA Ilona Audere, īpaši “Studijai” TRADĪCIJU PARALĒLES SENAJOS STIKLA GLEZNOJUMOS |
|
HERMAŅA VOLFA DZIMTAS ĢĒRBONIS. 1723. RĪGAS VĒSTURES UN KUĢNIECĪBAS MUZEJS
FRAGMENTI NO ĢĒRBOŅU KOMPOZĪCIJUGLEZNOJUMIEM. 17. GS. MENCENDORFA NAMA IZPĒTĒ 80. GADOS ATRASTĀS LOGU LAUSKAS. ATRODAS MENCENDORFA NAMA MUZEJA KRĀJUMOS
GLEZNOJUMS NO TĒRVETES BAZNĪCAS. 1614
ĢERBOŅA KOMPOZĪCIJA NO SV. ANNAS MUZEJA LĪBEKĀ. 1578
18. GS. ĢERBOŅU GLEZNOJUMI NO SV. ANNAS MUZEJA LīBEKĀ
KARTE. Instalācija Valsts Mākslas muzejā Rīgā. 1994
KARTE. Instalācija Valsts Mākslas muzejā Rīgā. 1994
DABAS MOTĪVU GLEZNOJUMS UZ STIKLA. 17. GS. SV. ANNAS MUZEJS LĪBEKĀ
DABAS MOTĪVU GLEZNOJUMS UZ STIKLA. 17. GS. SV. ANNAS MUZEJS LĪBEKĀ
|
| Rīgas un Lībekas sakari neizbeidzas ar Hanzas varenības sabrukumu.
Arhīvos un muzejos saglabājušās liecības par saiknēm starp abām
bijušajām Hanzas lielpilsētām līdz pat 20.gs. sākumam, turklāt atkal ir
pienācis laiks, kad šī sadarbība no jauna aktivizējas. Pateicoties
biedrības Gesellschaft zur Beförderung gemeinnūtziger Tätigkeit Lībekā
ielūgumam, šī raksta autorei bija iespēja pagājušā gada vasarā
iepazīties ar senās Hanzas galvaspilsētas stiklinieku darbnīcu
mantojumu un atklāt daudz jaunu, interesantu paralēļu 17.–19.gs. stikla
gleznojumos.
Līdz šim bija visai maz zināms par abu pilsētu stiklinieku sakariem.
Vienīgā liecība – uzraksts uz 1807.gadā izgatavotā Rīgas stiklinieku
cunftes alvas šķīvja, kas saglabājies Rīgas vēstures un kuģniecības
muzeja krājumā. Starp stiklinieku zeļļu vārdiem uz tā lasāms arī
Achgelius aus Lūbeck. Šī Lībekas stiklinieka vārdu atrodam arī Mazās
ģildes amatnieku sarakstos.
Ahēliusi (Achelius) bijusi viena no slavenākajām stiklinieku dzimtām
Vācijā 18.–19.gadsimtā. Izpētot šīs dzimtas arhīvu Lībekā, atklājās, ka
Rīgā 18.gs. beigās darbojies stiklinieks Jākobs Dītrihs Arcts (Arzt),
no kura radiem precību ceļā darbnīcu pārņēmis Bernhards Ahēliuss, kura
dēls Eduards savukārt Rīgā darbojies stiklinieka amatā visu mūžu.
Arhīvā glabājas tēva un dēla sarakste, kurā minēts ievērības cienīgs
fakts, ka arī slaveno Ķelnes Doma vitrāžu izgatavotājs Johans Jākobs
Ahēliuss (Eduarda brālis) ilgāku laiku stiklinieka amata prasmi apguvis
Rīgā, šeit slēpjoties no iesaukšanas rekrūšos Napoleona kara laikā.
Lielākā daļa seno vitrāžu nav autoru parakstītas, tādēļ grūti
noskaidrot, vai kādi no darbiem, kas saglabājušies Latvijā, ir
pieskaitāmi minēto vācu stiklinieku darbnīcām. Nepārprotami – abu
pilsētu saglabājušies senie logi, apgleznotie stikli un vitrāžas ir
ļoti līdzīgas, jo Rīgas Mazās ģildes stiklinieku cunfte līdz pat 19.gs.
beigām bija izteikta vācu amatnieku apvienība, kurā vācu tradīcijas
saplūda ar citu Eiropas zemju šī amata tradīcijām, ko veicināja
vanderzeļļu ceļojumi.
Gan Lībekas, gan Rīgas muzeju krājumos apskatāmi veltījumu gleznojumi
uz stikla – mazas piekarināmas glezniņas vai apgleznotas logu rūtiņas
kā dārgas dāvanas kristībās, kāzās, mājas iesvētībās u.c. svētkos. Šī
tradīcija dzimusi 16.gadsimtā, bet iecienīta līdz pat 19.gs., atstājot
zināmu ietekmi tēlojuma veidā suvenīru vitrāžiņās arī mūsu gadsimtā.
"Dāvinājumu" sižetu ikonogrāfija ir ļoti daudzveidīga, tomēr
visizplatītākie ir dzimtu ģerboņu gleznojumi (parasti kompozīcijā
iekļauts dāvinātāja vai apdāvinātā ģerbonis un uzvārds).
Radniecīgu, manierisma tēlošanas veida noteiktu krāsu un kompozīcijas
raksturu rāda 1578.gadā gleznotā ģerboņa kompozīcija no Sv.Annas muzeja
Lībekā un 1614.gadā gleznotais veltījums no Tērvetes baznīcas (pašlaik
atrodas Rundāles pils muzeja krājumā).
S.Annas muzejā atrodami vairāki interesanti 18.gs. ģerboņu gleznojumi,
kuros saskatāmas visai tiešas motīvu analoģijas ar zīmējumiem 17.gs.
Rīgas stiklinieku parauggrāmatā (atrodas Rīgas vēstures un kuģniecības
muzeja krājumā). Tas varētu būt skaidrojams gan ar paraugu plašo
izplatību Eiropā, gan arī ar stiklinieku ceļošanu no valsts uz valsti.
Iespējams, ka Rīgas stiklinieku grāmatai ir kāds tiešs, pagaidām
nezināms sakars ar Lībekas amata brāļiem – tā atvesta no Lībekas,
zīmējuma autors ir lībekietis...
Stikla apgleznošanas tehnoloģija gadsimtu gaitā maz mainījusies.
Parasti tas ir pēc šablona vai grafikas veidots vienkrāsains švarclotes
(pulverveida svins + varš) zīmējums uz caurspīdīgas stikla plāksnes,
kas imitē melnbalto grafikas darbu, vai daudzkrāsains emalju
gleznojums. Krāsa klāta gan uz vienas, gan uz abām stikla pusēm,
papildus bieži izmantojot matējuma tehniku.
Analoģijas saskatāmas arī dabas motīvu atveidē – no botānikas un
ārstniecības augu grāmatām patapinātais shematiskais ziedu un stādu
gleznojums tiek plaši tiražēts Eiropā. Vienkāršotie tulpju, saulespuķu,
zvaniņu, kliņģerīšu, āboliņlapu, augļu u.c. tēlojumi uzskatāmi pierāda
sekošanu vienai tradīcijai gan Vācijā, gan Latvijas teritorijā.
Pārsteidzoši, ka arī šodien Lībekas stikla apgleznotāji atkārto tos
pašus motīvus kā 17.–18.gadsimtā. Tas liecina par tradīcijas dziļu
iesakņošanos.
Sadzīvisku sižetu atveidos visbiežāk par paraugu ņemtas mākslinieku gravīras, retāk darināti naivi, shematiski tēlu zīmējumi.
Atsevišķu grupu veido Bībeles un mitoloģiskie sižeti. Motīvu izvēlē un
tēlojuma veidā arī šeit atrodamas paralēles. Zīmīgi, ka 17.–18.gadsimtā
reliģiskie sižeti galvenokārt rotā laicīgu ēku logus, jo
pēcreformācijas ilgās baznīcu nesaskaņas ir svarīgs iemesls, lai
baznīcu logos reliģiska satura vitrāžas neievietotu. Arī jaunā baroka
un rokoko arhitektūra, kas paredz gaišus, brīvus logus, ir apstāklis,
kas noteica lielformāta vitrāžu nozīmes mazināšanos vispār.
Pētījumu laiks Lībekas un tās apkārtnes muzejos, arhīvos, darbnīcās
devis pārliecību, ka Rīgas saiknes ar Lībeku bijušas ļoti ciešas visās
jomās, jo pamazām atklājas unikāli materiāli, uzrādot jaunus meklējumu
pavedienus un mudinot meklēt tālāk. |
| Atgriezties | |
|