Kāds būs 21. gadsimta mākslinieks? Universāls visās jomās kā renesanses
dižgari – diezin vai. Mākslas vēsturē gan netrūkst piemēru, kur
māksli-nieks spējis sevi vienlīdz spilgti izteikt ja ne gluži dažādās
dzīves jomās, tad dažādos mākslas veidos gan. Mūsdienās universālā
cilvēka tēls vairs nav īsti aktuāls. Tomēr arī šaura specializācija
viena žanra ietvaros nav pārāk bieži sastopama parādība.
Kādreiz mākslinieki tika aicināti uz radošām nometnēm Jūrmalā un arī
citur, lai nodotos kādai citai mākslinieciskai izpausmei, kaut vai
vienkārši porcelāna apgleznošanai. Arī mūsdienās, kad šādas nometnes ir
kļuvušas par retumu, vajadzība pamēģināt roku citā materiālā ir tikpat
aktuāla. Viena no iespējām ir sākt apgleznot keramikas traukus. Kādas
problēmas! Tomēr, ja šādus gleznojumus izpilda ar parastām eļļas vai
akrila krāsām, šķīvītis vai krūzīte zaudē savu lietošanas funkciju.
Šāds priekšmets nav mazgājams. Otrs ceļš ir doties pie kāda
profesionāla keramiķa un pastrādāt viņa darbnīcā. Taču par šādu
labvēlību nemaz tik bieži nedzird. Risinājums ir izvēlēties speciālas
keramikas krāsas, kas būtu pietiekami noturīgas un vienlaikus to
nostiprināšanai nebūtu vajadzīgas augstas temperatūras krāsnis vai cita
īpaša tehnoloģija.
Šādas krāsas piedāvā vācu firma MARABU. Marabu keramikas krāsa (Marabu
Ceramica) ir paredzēta keramikas un stikla priekšmetu apgleznošanai.
Tai ir 39 toņi 15 un 50 ml pudelītēs, arī trīs metāliskie toņi – zelta,
sudraba un vara. Ir arī 10 toņu kontūrkrāsas, kas pildītas mazās
tūbiņās ar slaidu uzgali un paredzētas vilkšanai tieši no tūbiņas. Šīs
kontūrkrāsas klājas uz priekšmeta, saglabājot nelielu reljefu papildu
efekta radīšanai, un tām ir veseli četri metāliskie toņi.
Keramikas krāsu lietošanas tehnoloģija ir pavisam vienkārša.
1. Uz iepriekš nomazgātas un attaukotas virsmas uzklāj krāsu, izmantojot jebkuru paņēmienu, ieskaitot atspiedumus un tupināšanu.
2. Ļauj krāsai četras stundas istabas temperatūrā apžūt.
3. Gleznojumu nostiprina, to karsējot 30 minūtes 160–170 C temperatūrā
parastā mājas cepeškrāsnī. Ja ir apgleznots stikla priekšmets, tad to
vajadzētu ievietot aukstā cepeškrāsnī, sasniegt nepieciešamo
temperatūru, 30 minūtes karsēt un lēni atdzesēt, nevirinot cepeškrāsns
durvis. Tas nepieciešams, lai izvairītos no stikla plīšanas, strauji
mainot tā temperatūru.
Pēc “apcepšanas” krāsa veido gludu, spīdīgu virsmu, gandrīz glazūras
efektu. Gleznojuma noturība pret mazgāšanu ir ļoti laba, un, ja
priekšmets karsēts maksimālā temperatūrā, to var mazgāt pat trauku
mazgājamā mašīnā. Vienīgi karstam otrajam ēdienam vajadzētu izvēlēties
neapgleznotus šķīvjus.
Nekur gan nav teikts, ka katram gleznotājam ir jāglezno arī uz
traukiem, bet īsts mākslinieks ir mākslinieks arī pavisam vienkāršās
lietās.
Jānis Trops,
“RRB materiāli māksliniekiem” galerijā “M6”,
Mārstaļu ielā 6
|