Mīlestība uz patiesību. Ieva Auziņa Ginta Gabrāna portrets
Ieva Auziņa
Neviens nevar atņemt cilvēkam spārnus, ja jau reiz tie tam izauguši kāju vietā. Tāds tas vienmēr staigās kādu sprīdi virs zemes, savā brīvībā vienmēr par kādu pussoli apsteidzot pārējos, riskēs izaicināt pasauli, pats nokļūstot vietās, kuras pat sapņos neesam redzējuši. Nav svarīgi, no kurienes nāk impulss – no mūzikas skaņām, glāzītes degvīna vai meitenes skatiena.
Es visādi cenšos izgrozīties, apmest kūleni un stāvēt uz galvas, lai viss apgrieztos kājām gaisā, lai kaut kā mēģinātu izvairīties no vārda “māksla” šajās piezīmēs, sarunu fragmentos un vīzijās par Gintu Gabrānu. Ne jau tādēļ, ka viņš nebūtu mākslinieks, vai tādēļ, ka viņa radītie darbi nebūtu māksla. Ja jau mēs zinām, ko saprotam ar terminu “māksla”, tad viņa māksla patiešām ir māksla. Tikai šķiet, ka dažu pēdējo gadu laikā ir noticis tik daudz (un turpina notikt) dažāda mēroga “nekrietnību”, kas visas tik ērti ieslīd ietaukotajā gultnē “māksla”. Savā neiespējamajā daudznozīmībā “māksla” šobrīd šķiet pārāk apbružāta, līdz ar to šis vārds man bieži vien neko nenozīmē. Ja jau ir nogurums no mākslas, tad varbūt vajag atbrīvoties no mākslas?! Šī raksta ietvaros vēlējos atrast kādu ekvivalentu, kas vairāk atbilstu jēdzienam “laba māksla”.
Protams, Ginta Gabrāna projektus var zinātniski analizēt, atrodot paralēles vairākos nozīmīgos 20. gadsimta mākslas virzītājspēkos: dadaismā, popārtā, konceptuālismā. Viņa vārdu iespējams atrast arī nozīmīgos lokāla un starptautiska mēroga mākslas projektu apskatos un katalogos (Misfits – 6. Baltijas valstu jauno mākslinieku triennāle, 1995; “Geo-Ģeo” –
4. gadskārtējā SMMC–Rīga izstāde, 1996; “Biosports”, 1996; After The Wall, 1999, u.c.). Ko tur piebilst – nopietns mākslinieks! Tomēr es, runājot par Gabrānu un viņa darbiem, gribētu izmantot kādu citu intelektuālās un radošās aktivitātes lieliski raksturojošu jēdzienu, proti – “domāšanas projekti”*. “Domāšanas projekti kā jaunu domāšanu (pieeju, redzi) veicinošas situācijas, aktivitātes. Kā realitātes garīgās apdomāšanas (izjušanas) citi iespējamie un mūsu laika pašu jaunāko nosacījumu diktēti apgabali.”**
* Runkovskis I. Komentārs // Literatūra. Māksla. Mēs. – 1998.– 20. aug.
** Turpat. |
|
Kāpnes debesīs. 1997
Nazis, ar ko sev sagraizīt dirsu. 1995
Nazis, ar ko sev sagraizīt dirsu. 1995
SFEROĪDA DRAUDZE. 1997. Interneta projekts
"RĪGAS IEPAZĪŠNĀS BIROJS". Kopā ar Moniku Inesi Pormali. 1999-2000
PROJEKTS "MĀJAS TV". VIDEOFILMA "TĀDS LIKTENIS". 1995. Foto no TV
PROJEKTS "MĀJAS TV". VIDEOFILMA "TĀDS LIKTENIS". 1995. Foto no TV
PROJEKTS "MĀJAS TV". VIDEOFILMA "TĀDS LIKTENIS". 1995. Foto no TV
PROJEKTS "MĀJAS TV". VIDEOFILMA "TĀDS LIKTENIS". 1995. Foto no TV
PROJEKTS "MĀJAS TV". VIDEOFILMA "TĀDS LIKTENIS". 1995. Foto no TV
PROJEKTS "MĀJAS TV". VIDEOFILMA "TĀDS LIKTENIS". 1995. Foto no TV
PROJEKTS "MĀJAS TV". VIDEOFILMA "TĀDS LIKTENIS". Foto no TV
|
| Gints Gabrāns plašākai sabiedrībai ir pazīstams,
sākot ar 90. gadu vidu, kad starp ļoti dažādajiem viņa instalāciju
projektiem mākslas zinātnieki, kuratori, draugi un tauta pamanīja
visprovokatīvākos. Lai atceramies kaut vai nu jau par hrestomātisku
kļuvušo “Nazis, ar ko sev sagraizīt dirsu” (1995), kas pirmo reizi tika
izstādīts Pedvāles Mākslas parkā, vēlāk arī Otrā Vispārējā latviešu
mākslas izstādē Rīgā un projektā Baltic Ikonopress ‘97 Polijā. Tāpat
arī “Instalācija bez nosaukuma” (projektā Misfits Viļņā, 1995), kur
katrs zinātkārais varēja piegrūst mēli kailiem elektrības vadiem,
zinot, ka tie nav pieslēgti strāvai, tomēr ik reizi sajūtot vieglas
šausmu tirpas pārskrienam mugurai. Pazīstamām vajadzētu būt arī
“absurdi sirreālajām situācijām”, kā darbā “Kāpnes debesīs” (5.
gadskārtējā SMMC–Rīga izstāde, 1997), vai arī intelektuāli apvērstajiem
citātiem no popkultūras un utilitārās dzīves reālijām, kā, piemēram,
instalācijā bez nosaukuma (ArtGenda’96, 1995) ar tualetes podiem un
instalācijā “Māksla nav domāta ēšanai” (“Dzīves kultūra”, 1994). It kā
rotaļājoties vai “aiz garlaicības”, tomēr ar apzinātu mērķi tiek radīta
diskursa slodze par līdzīgiem pieņēmumiem par mākslu, dzīvi, realitāti.
Šobrīd Gabrāns domā par formulu “Māksla interesējas par dzīvi, dzīve
interesējas par naudu” un pats būvē sev kāpnes debesīs. Arī skatītājam
nemitīgi tiek sniegta iespēja pakāpties pa šīm kāpnēm.
Laiks rit savu gaitu. Kaut arī pasaules vadošās kinoindustrijas vēl
šauj, dur, šokē un šķaidās ar asinīm, citās vizuālās kultūras sfērās,
šķiet, ir iestājies skatītāju auditorijas pašas izraisītais pagurums no
agresijas, transagresijas, provokāciju un šoka radītajiem
pārdzīvojumiem. Lielākā vai mazākā mērā mēs pret to esam kļuvuši
inerti. Izbeigušās, šķiet, arī tehno un hip-hop kultūras dažādo
izpausmju uzskatāmās ietekmes jaunākās paaudzes mākslinieku darbos,
kuras vēl tikai pirms dažiem gadiem uzplauka ar zināma skandalozuma un
traka prieka joni. Diskotēkas? Nekur jau tās nepazudīs. Klubu kultūra
kā viena no blakusesošajām realitātēm turpina pastāvēt, brīžiem
ierobežojot, garlaikojot vai – gluži otrādi – stimulējot dažādām
radošām izpausmēm. Salīdzinājumā ar Gabrāna 90. gadu vidū radītajām
instalācijām viņa paši jaunākie projekti vairs nav tik “aizskaroši”.
Viņa darbu pamatestētiku vairs neveido dehuma-nizējošas vides elementi
un izmantoto priekšmetisko līdzekļu defunkcionalizēšana. Šobrīd viņš
sabiedrības apziņā ieperinājušos stereotipus un iemācītās blēņas lauž
ar citiem paņēmieniem – ar labestību un draudzību (pro-jekts RIB –
“Rīgas iepazīšanās birojs”) un, visbei-dzot, ar televīziju mājas TV
(home TV) projektos “Rakstniece” un “Tāds liktenis”.
G.G.: Gribēju taisīt savu filmu, bet tam ir
vajadzīgi lieli līdzekļi – aktieri, dekorācijas u.c. Televīzija to visu
jau piedāvā gatavā veidā. Šis gan ir viens no pašiem triviālākiem
iemesliem tādai darba stratēģijai. Būtībā mājas TV projekti iekļaujas
nišā, kur jebkurš viedoklis ir patvaļīgs. Tad, kad šie viedokļi tiek
uztverti kā vērtības, kā, piemēram, mākslā atsevišķi mākslinieki, – tad
rodas izteiktu viedokļu pārprodukcija. Dzīve atdarina televīziju. Šādos
projektos daudz īsākā nogrieznī to ir iespējams demonstrēt. Aptuveni
uzminot, kas tur notiks, pats vari montēt pēc sava scenārija.
Sākotnēji televīzijā, tāpat kā citos medijos, tika izmantoti dažādi
modeļi: TV par abonementu maksu, TV, kas izteikti orientējas uz
komerciju un reklāmām, un TV totalitārā režīma valstīs, kas kalpoja kā
valdošā aparāta ideoloģijas medijs. Ar laiku tomēr kļuva skaidrs, ka TV
balstās uz reklāmu. Un, ja šāda struktūra pastāv, tad televīzijai ir
jākopj savs skatītājs. Tad jau savā būtībā šī struktūra paredz
izrēķināšanos ar tiem cilvēkiem, kas ir pret to kritiski vai tai
pretojas. Šī paralēlā cilvēka (kas nepatērē masām domāto kultūru) tēls
tiek veidots ļauns. Piemēram, ierasti tēli ir mākslinieki vai
zinātnieki kā maniakāli vai traumēti indivīdi vai bagāti biznesmeņi,
kas vienlaikus ir arī slepkavas. Manos darbos izpaužas interese par to,
kas skaitās realitāte,kas kalpo par iemeslu mūsdienu realitātei un cik
lielā mērā to nosaka mediji.
Kā tu montē?
Pie filmas “Tāds liktenis” strādāju apmēram gadu. Tā
ir montēta no visiem televīzijas kanāliem, kas Latvijā ir uztverami ar
parastajām antenām: TV 1, TV 2, LNT, TV 3 un “TV Rīga”. Šajā gadījumā
montēju minimāli. Filmā seko posms pēc posma. Katrs nākamais fragments
virza uz priekšu scenāriju un sižetisko līniju. Es cenšos šajā procesā
neiejaukties, bet tikai parādīt, ka ir noteikta struktūra un kā tā
attīstās. Jo izmantotajiem seriāliem jau ir paredzēta noteikta
auditorija, tajos ir noteikta politika. Jārēķinās ar vairākiem
viedokļiem, bet vienas filmas ietvaros jau to nevar panākt. Tad iznāk,
ka par labu vieniem pagriez muguru citiem.
Televīzija kā lielisks izejmateriāls. Atceros kādā
no Barbaras Krūgeres darbiem izmantotos saukļus, piemēram: “Es tikai
vēlos, lai jūs domājat par to, ko jūs redzat, kad skatāties TV ziņu
pārraides.” (I just want you to think about what you see when you watch
the news on TV) Vai arī: “Man šķiet, ka TV ziņu pārraides ir īstenie
seksa šovi, kādus iespējams redzēt.” (So I quess the TV news is really
the hottest sex show going.) Bet – atgriežoties pie taviem TV
projektiem – “Tāds liktenis” nav vienīgais.
Otra filma “Rakstniece” ir veidota no viena seriāla,
kas būtībā ir tāda īsfilmu galerija par maniakālas dabas mākslinieci,
kurā iemiesojušies ļaunie gari. Tā ir 4 minūšu filma. Šai filmai jau
bija mājas pirmizrāde. Vēlamais rezultāts tika sasniegts: visi smējās.
Pēdējā gada laikā jūs kopā ar Moniku Inesi Pormali
veidojat projektu “RIB” (“Rīgas iepazīšanās birojs”), kas izstādes
formā jau guvis atzinību 1999. gada rudenī Tallinā notikušajā latviešu
mākslinieku izstādē “Gramatika” un vērienīgajā projektā After The Wall
Stokholmā. Zinu, ka šobrīd ir izteikti vairāki piedāvājumi “RIB”
izstādīt Berlīnē un Budapeštā. Man liekas, ka šis projekts ir visai
atšķirīgs no citiem taviem darbiem.
Nedomāju gan. Parasti visus savus darbus samēroju ar
savu personīgo dzīvi. “RIB” arī nav no tās atsvešināts. Ja es
nodarbojos ar radošām lietām, tad tanī pašā laikā esmu iesaistīts
aktivitātēs, kas attiecas uz manu sabiedrisko lomu, tāpat arī pelnu
naudu. Te atkal jāpieskaras jautājumam, vai sociāli definēts subjekts
“mākslinieks” var atļauties nebūt mākslinieks. “RIB” ir saistīts ar
cilvēku sav-starpējo komunikāciju. Cilvēki ir tik ļoti atsvešināti cits
no cita gan sociālās piederības dēļ, gan pārliecības un – vēl ļaunāk –
attieksmes pret naudu dēļ. Rodas ārkārtīgi liela plaisa. Naudas vara
sakārto pasauli atsevišķās sfērās. Piemēram, tie, kas strādā reklāmā,
zina – ja tu vienlaicīgi mēģināsi trāpīt dažādām mērķauditorijām, tu
netrāpīsi nevienai. “RIB” pārkāpj nerakstītu tabu: mākslas galerijā
izliktām bildēm ir jābūt atsvešinātām un jāattiecas tikai uz mākslu,
taču šajā gadījumā ar “RIB” portretos attēlotajiem cilvēkiem katrs var
iepazīties. “RIB” balstās uz rīcību, kas varētu arī netikt motivēta kā
māksla.
Tu vairākkārt atgriezies pie nostādnes, ka radoši impulsi tevi nebūt nevedina radīt mākslu.
Tas viss ir nosacīti. Atceros, piemēram, kad vēl
dzīvoju Liepājā, pirms iestājos Mākslas akadēmijā Rīgā. Toreiz jau
daudz kas tika darīts, ko tagad atskatoties varētu saukt par mākslu.
Vienreiz kopā ar draugiem gājām uz tirgu, lai nopirktu kūdras maisu
(ļoti lielu). Pirkām tāpēc, lai nebūtu ar to ko darīt. Tad visu dienu
ar to maisu staigājām pa pilsētu un tiešām nezinājām, kur likt. Bet to
jau nedarījām tāpēc, ka tā būtu māksla. Patika izspēlēties ar lietām
līdz saknei. Tad, kad pie “Sarkanā metalurga” neskaramo rezervju
metāllūžņu izgāztuves mētājām un fotografējām metāla diskus, nedomājām,
ka vēlāk tās bildes ar “lidojošiem šķīvīšiem” kādam rādīs. Tā bija
ikdiena.
Liekas, ka vispār mūsu dzīve tiek būvēta no
stāstiem. No iemācītiem, no tādiem, kas ceļo no gadsimta uz gadsimtu,
arī no tādiem, kas ienāk modē. Retāk cilvēki paši cenšas radīt savus
stāstus, ļaujoties to burvībai. Kādi sveši stāsti tev kaut ko ir
nozīmējuši?
Tas ir atkarībā no tā, par ko kurā brīdī domāju.
Droši vien piesaista tie, kuros saskatu kādas paralēles vai līdzības ar
savu domāšanu. Kad biju Vācijā, dzirdēju stāstu par kādu mākslas
projektu, kur tika pieaicināti dažādi mākslinieki un projekta galvenā
balva bija samērā liela naudas prēmija. Māksliniekam, kas šo balvu
iegūtu, būtu jāparaksta līgums par to, ka viņš pēc tam gadu
nenodarbosies ar mākslu. Bet, lai pretendētu uz šo balvu, jāpiedalās
izstādē. Tā nu vienam no dalībniekiem bija iestājusies “radošā krīze”.
Rīt izstādes atklāšana, bet darbs vēl nav gatavs. Viņš lūdzis draugiem,
lai pa nakti viņu ieslēdz galerijā – gan jau tad kaut ko izdomāšot.
Viņš bija paņēmis līdzi arī visādus kofe-rīšus ar izejmateriāliem, bet
domāšana nekādi nevedusies. Tā nu galējā izmisumā mākslinieks no
aizkariem sasējis virvi un aizbēdzis caur logu. Nākamajā dienā izstādes
atklāšanā viņam piešķīra galveno balvu. Var jau būt, ka šis stāsts ir
izdomāts
Var jau būt, ka šo stāstu ir izdomājis pats Gabrāns. Kas lai to zina.
Šķiet, šajā vietā intervija beidzas, jo par citiem jautājumiem saruna
par mākslu un bez mākslas turpinās “aiz kadra”. Līdzīgi kā dzīvē, kur
patiesībā viss notiek aiz kadra. It kā negribētos beigt poētiski
patētiski, kaut gan tik ļoti “velk” uz to pusi. Domāju – kāpēc? Gandrīz
vai gribētos visus uzaicināt zaļā pļavā svaigā gaisā uzspēlēt futbolu.
Nobeigumā vēl kāds īss atstāsts no A. Konana-Doila stāsta “Agras
dārgumi” ekranizācijas, kur piedalās visiem labi pazīstamie varoņi
misters Šerloks Holmss un doktors Votsons.
Īsumā varētu atgādināt, ka sižets virpinās ap kādas dzimtas dārglietām,
uz kurām pretendē burvīgā mis X un neģēlīgs katordznieks. Jūtot
tuvojamies bezizejas situāciju, neģēlīgais katordznieks visas
dārglietas nogremdē Temzas dibenā. Ja jau netiek viņam, tad lai netiek
nevie-nam. Doktors Votsons savukārt, palīdzot misteram Holmsam
atrisināt šo sarežģīto noziegumu, pamazām iemīlas burvīgajā mis X.
Filma beidzas ar misis Hadsonas monologu par to, cik savādi pasaulē
tiek lemta tiesa: doktors Votsons sev ieguvis sievu – burvīgo mis X,
bet neģēlīgais katordznieks varēs atlikušo mūžu pavadīt sirdsmierā,
zinot, ka “viņa” bagātības guļ neskartas Temzas dzelmēs. Bet kādu gan
atlīdzību par savu ieguldīto darbu ir saņēmis misters Holmss? |
| Atgriezties | |
|