open mediji Māra Traumane, Sorosa Mūsdienu mākslas centrs–Rīga, īpaši “Studijai” |
|
|
| Open pasākumi, šķiet, slikti iekļaujas tradicionālās
mākslas kritikas kategorijās. Domājams, ka Open neatkarības un cīņas
garam patiktos, ja to skatītu kā kritiski orientētu postmo-dernisma
parādību, kas jūtīgi reaģē uz tūkstošgades kā vienas patiesības,
izolētu mākslas, sabiedrisko zinātņu un reliģijas disciplīnu beigu
laikmetu. Kopš 1995. gada pirmajām Open akcijām – izstādes un reiva
pārtiju sērijas – šī projekta ie-tvaros māksla un populārā kultūra ir
skatītas kā parādības ar vienu auditoriju un līdzīgiem uzdevumiem.
Projekts sāka ekspansiju ielu kultūras, nevis elitārajā “kultūras
pasākumu” vai mākslas laukā. Manuprāt, Open var raksturot arī kā visai
neoromantisku projektu, kam piemīt savveida mesiānisma izpratne,
aizrautība un kas izceļas ar atsevišķu akciju novatorismu un
popularitāti.
Šogad laikā no februāra līdz aprīlim LNT reklāmas
pauzēs var sekot Open “Slaidšova” projektam – astoņām kuratora Kaspara
Vanaga un mākslinieku Miķeļa Fišera, Betas (Beatrises Gores), Mārtiņa
Grauda, Monikas I. Pormales, Pāvela Vladimirska, Gata Rozenfelda, “F5”
(Ervīns Broks, Mārtiņš Ratniks, Ieva Rubeze, Renārs Krūmiņš, Līga
Marcinkēviča) un grupas Fact radītām minūti garām “slaidlugām”. Katra
no tām veidota pēc reklāmas klipa principiem – bagātīgs vizuālais
materiāls, pazīstams skaņas pavadījums un īss, kodolīgs teksts
rezumējumā, tikai atšķirībā no komercreklāmas Open problematizē, nevis
izsaka ieteikumus dzīves pilnveidošanai. Ar klipu sižetiem var sīkāk
iepazīties avīzē “Rīgas Viļņi”, kurā katru nedēļu viena lapa ir veltīta
atsevišķam klipam. “Slaidlugu” kopīgo problemātiku varbūt varētu
raksturot kā TV patērētājam negaidītu – “es, mana vide, mana
attieksme”. Attieksmes aktualizācija, manuprāt, ir projekta trumpis,
jo, kā reiz minēja kinokritiķe V.Freimane, “cilvēki ļoti reti zina,
kāds īstenībā ir viņu viedoklis”.
“Slaidšovs” tātad ir bildes – datoranimācijas,
diapozitīvu un fotogrāfiju montāžas. Dažādos apstākļos tapis tematisks
vizuālais materiāls.
Monikas I. Pormales klips “Tev mūžam dzīvot Latvijā”
tapis kā aptauja, kurā uz jautājumu “Kādēļ Ņujorka (tev), Parīze
(mūžam), Londona (dzīvot)?” ar fotokadriem ir atbildējuši šajās
pilsētās dzīvojošie latvieši. Motīvu noskaidrošana “citas” vides
izvēlei un zināma lokālā klaustrofobisma izpēte. Pēc fotofilmiņu
saņemšanas Monika minēja par motīviem, kas atkārtojušies gandrīz katrā
no tām, piemēram, metro un “Makdonalds” kā pieaugošas, krāsu pilnas,
atraktīvas globālās dinamikas zīmes.
Betas veidotā fashion foto sērija “Es visa esmu
sevī”, kurā pozē Strazdumuižas neredzīgo internātskolas skolnieces,
manuprāt, ir Open aktualitāšu cilpas noslēgums, kurā kritisko projekta
action aizstāj refleksija par iespējamo individuālo ri-sinājumu. Sākumā
iecerēts kā anti–fashion klips, tas ir attīstījies kā skaists stāsts
par vizuālās pasaules relativitāti. Betas veidotās otrās slaidlugas
“Radi laukos/ Domā citādāk” sižets ir mūsu laukos aktuālā laikmetīgās
“plūstošās identitātes” tēma. “Domā citādāk” sentence un vēstījums ir
pārāk īsi klipa ekspresīvajā vizuālajā valodā. “Slaidluga” ir
“atmaskošanas” process, kurā kulta DJ “kūlais” tēls pārtop ikdienišķā,
atpazīstamā un diemžēl nepievilcīgā. Kādēļ nepievilcīgā?
Miķelis Fišers izmantojis infantilo reklāmas
pasaules tēlu sistēmu (Knorr un Kellog’s putnus, “Rīgas piensaimnieka”
dzirnavas, Bon Aqua sauli), lai, Kaspara Vanaga vārdiem, “veidotu
Latvijas lauku ainavas rekonstrukciju laikmetīgās reklāmas tēlu
veidolā, papildinot animācijas bildi ar trāpīgu devīzi “Jaunais ir
labāks nekā parastais”. “ Reklāmas valodas absurda šarms un sterilitāte
salīdzinājumā ar dzīves piedāvātajām reālijām. Minūti īsa ilustrācija
Bodrijāra simulakru un simulāciju teorijai.
Par “es” sākumiem, “es” iespējām, kā arī “es”
nākotni – Mārtiņa Grauda projektā “Old skūl”. Fotomateriāls tapis,
apceļojot Latvijas lauku skolas. Vecīgas skolotāju sejas, nolaistas
telpas un nolietojies inventārs, kas mijas ar jaunatnes patēriņa preču
ikonu un brand name simbolu šabloniem, parādot polaritāti, kurā
veidojas nākotnes “jaunais cilvēks”.
Tiešs sociāls, stāstošs vēstījums un mazākas
pretenzijas uz vizuālo estētismu ir grupas Fact veidotajā klipā, kura
vizuālais pamats ir Gata Rozenfelda Rīgas ielās uzņemtās fotogrāfijas.
Fact “hiphopa” dziesma ielās ir klipa pamatvēstījums, stilistiski un
saturiski vienots veltījums Rīgas ielu īstenībai.
“F5” datoranimācija Bloody TV ir tieša norāde uz
vardarbības īpatsvaru mediju ziņās un “viltus nāves” kultu gadsimta
beigu izklaidē. Darbība “cīņas laukā”, kas veidojas starp masu mediju
ziņām un informācijas patērētāju.
Rietumos sociālās mākslas tradīcijai var izsekot jau
kopš 60. gadu vidus (J. Boiss, A.Paipere, H. Hāke, Dž. Holcere, B.
Krūgere, F. Gonsaless-Torress utt.). Tās akcionisma un procesuālās
formas arī patlaban ir izaicinājums mākslas institucionalizācijai,
muzeju koncepcijām, mākslas tirgum, elitārismam un “objektu mākslas”
kolekcijām, kā arī mainstreem mākslas presei un vēsturei. Par kultūras
izpētes (Cultural studies) nozares augošo popularitāti un arī krīzi
Rietumos šodien liecina tās aktualizēto jautājumu iekļaušana masu
izklaides un masu patēriņa industrijas sfērā. Piemēram, kopš 80. gadu
vidus “dumpinieka reklāmas” (rebel advertising) tēlu sistēmas darbība
apģērba, dzērienu un izklaides sfērā. Par spilgtākajām 90. gadu beigu
kritiskā gara manifestācijām masu izklaidē var uzskatīt filmu Matrix un
“Cīņas klubs” vēstījumu plašai auditorijai. Sociālais un kultūras
aktīvisma darbības lauks paplašinājies līdz ar jauno mediju telpas
izplatību, īpaši ar kritisko un stratēģisko virzienu, kas šobrīd tiek
saukts par “taktiskajiem medijiem”, un neatkarīgo mākslas serveru tīkla
izveidi. Kā piemērus var minēt sabotāžas grupu E–toy (www.etoy.com) un
Rtmark (www.rtmark.com) īstenotos projektus, varas un kapitāla
attiecību izpēti un graušanu. Stājmākslā slavena kļuvusi Ņujorkas jauno
mākslinieku grupa Art club 2000, kas ar fotogrāfiju un akciju palīdzību
90. gadu sākumā izsmēja jauniešu apģērbu tirdzniecības koncerna Gap
mārketinga stereotipisko sistēmu. Jāmin arī D. Pflumma (Pflumm) un
grupas Elektro magnātuzņēmumu un preču logotipu abstrahējošās minimālās
tehno videoadaptācijas, kurās var saskatīt formālas pa-ralēles ar
“jaunāks labāks nekā parastais”. Tomēr televīzija kā komerciāls un
politizēts masu medijs par sociālās mākslas arēnu kļuvusi visai reti.
Attieksmē pret masu medijiem, īpaši televīziju,
kultūras izpētes nozarei raksturīgs duālisms: optimistiskākais spārns
to sveic kā iedarbīgu informatīvu līdzekli, oponenti norāda, ka TV
gadījumā komunikācija ir vienvirziena process, līdz ar to skatītājs
saņem jau gatavu “ziņu paciņu”, viņa intelektuālā, radošā aktivitāte
tiek bloķēta, un tas paver ceļu “mērķa” manipulācijām. Rakstā “Masas:
sociālā norādes medijos” Bodrijārs traktē televīziju kā potenciāli
aktīvu lauku, kurā mediju piedāvātais vēstījums pārklājas ar skatītāja
izkopto aizsardzības stratēģiju, tādējādi izmainot ziņojuma “beigu
saturu”.
Atgriežoties pie “Slaidšova” TV ēterā – par
skatītāju individuālo reakciju uz ne–reklāmas klipu sēriju atliek tikai
minēt. Projekta iecere ir lauzt parastās skatītāja–medija attiecības,
tomēr “Slaidšova” bloka efekts zūd vispārējā ziņu un re-klāmas
intensitātē, kam par iemeslu var būt haotiskais raidīšanas plānojums un
reducētais stāstījuma īpatsvars vai skaidrojums atsevišķos klipos.
Skaistu, bet no konteksta atrautu bilžu sērija TV ekrānā var neatbilst
sākotnējai spēcīgajai iecerei un projekta darbībai. Šķiet, ir
nepieciešams vērienīgas informatīvās kampaņas papildinājums. Ja vien
mākslas projekta regulāru klātbūtni TV informācijas plūsmā neuzskata
par patstāvīgu vērtību.
Tomēr “Slaidšovam” piemīt vairākas jaunas,
interesantas iezīmes: ir atrasta un aktualizēta jauna tematika, sava
vieta masu medijos un izmantoti reklāmas izteiksmes paņēmieni, veidojot
neatkarīgu, stratēģisku klipu sēriju. Man saistoša šķiet daudzo
mākslinieku – fotogrāfu, DJ, VJ, mūziķu – līdzdalība, sadarbība un
aktivitāte projektā. Iespējams, pievēršanās masu mediju sfērai, plašāka
skatītāju loka meklējumi un ikdienas parādību kritisks vērtējums sāk
interesēt jaunākās paaudzes māksliniekus ne mazāk kā estētiskie
meklējumi, lirika un izvairīšanās stratēģija. Mākslas projektu
iekļaušanās populārās kultūras sfērā veido dialoga un komunikācijas
vidi, kurā mākslinieks piedalās ar savas subjektīvās nostājas
konceptua-lizāciju. Sabiedrības ikdiena un masu mediji šodien ik brīdi
rada daudzveidīgu un kolorītu materiālu gan vizuālajām, gan stāstu un
nozīmju kolāžām. Interesanti, ka paaudze, kas nobriedusi pēdējo desmit
gadu pārmaiņu laikā un šobrīd dzīvo jau izveidotā attiecību sistēmā, ir
spējīga kritiski izvērtēt un komentēt sabiedrības vērtību relativitāti,
autentiskumu un kritēriju sistēmas nosacījumus, kā arī atklāt ietekmju
zonas Austrumu/Rietumu, mārketinga un vizuālās kultūras, varas un
mediju attiecībās. |
| Atgriezties | |
|