Lauki, mazpilsētas un ciemati ir tikai garāmslīdošas ainavas aiz loga,
man pārvietojoties no vienas pilsētas uz citu. Pilsētai ir savs ritms –
tā ieelpo aso un auksto saullēkta gaisu, lēni mostas, atver acis
saulrieta laikā un sāk kustēties. We only come out at night – kā tajā
vecajā Smashing Pumpkins dziesmā. Diena pilsētā ir murgs, nogurdinošu
pienākumu, atbildības un nopietnības pauze, kam seko nakts – vienīgais
attaisnojums dzīvei pilsētā. Bezmiega naktis, sarunas, skatieni.
Taksometrs, kas aizved no viena punkta uz nākamo. Viegli, pavisam
viegli. Cigaretes Lights. Kokakola Light. Margarīns Light. Sekss Light.
Bezrūpīgi baudāma izklaide, bez piepūles un iepriekšējas plānošanas.
Gandrīz nemainīga vide – pāris klubu, kafejnīcas un mājas –, mainīties
var vienīgi apmeklējumu secība.
Mākslas vardarbība
Pa dienu nogarlaikojušies līdz nāvei savos hi-tech birojos un
ergonomiski iekārtotajās darbavietās, jaunie speciālisti un
intelektuāļi vakaros iziet ielās. Viņi vēlas tikai vienu – prieku.
Pāris klubu ir tās vietas, kur viņi meklē bezrūpīgu līksmību un kur
pavada laiku, kamēr sāk nākt miegs. Tā jau ir ikdienišķa vide, taču no
tās gaida svētku izjūtu – patīkamus pārdzīvojumus, kuri iegūstami bez
jebkādas piepūles. Visu, ātri un uzreiz. Protams, gandrīz neviens no šī
nosacītā sociālā slāņa neapmeklē mākslas galerijas un muzejus, jo to
publiskais tēls nesola nekādu lielo prieku, turklāt šīs iestādes nav
atvērtas naktī. Protams, Rīgas naktsdzīve nav salīdzināma ar Amsterdamu
vai Ivisu, te nevar būt runas par īpaši izteiktām subkultūrām,
underground kustībām, margi-nāliem grupējumiem un ekstrēmām tendencēm –
it viss uz mirkli nonāk masu mediju uzmanības lokā un kļūst par
mainstream, un pēc īsa brīža to atkal nomaina kaut kas jauns. Uzmanība
ir fragmentāra, izkliedēta, nevienu nekas īpaši neinteresē, tajā pašā
laikā mēs zinām šo to par visu un visu par šo to. Nakts cilvēki, party
animals, pārvietojas taksometros pa Rīgas ielām, ceļojot no viena kluba
uz citu un meklējot jaunus iespaidus. Gluži kā teksts no trulā, bet
neiedomājami līksmā Daft Punk un Romanthony klubu hīta One More Time –
... music's got me feeling so free / We're gonna celebrate /
Celebrate and dance so free / One more time... Un tā visu nakti. Prieka
impulsus var uzņemt no mūzikas, gaismas un krāsu spēlēm, no augļiem un
minerālūdens, arī no makaroniem, jo tajos esošie ogļhidrāti veicina
serotonīna – dabiskā laimes akceleratora – veidošanos smadzenēs.
Parādās Nike un Mitsubishi logo – pilnīgi nevietā. Šajā vidē māksla
galerijas un muzeja kontekstā būtībā neeksistē, jo mākslu baudīt
galerijā iet tikai pavisam šaurs speciālistu loks – mākslinieku draugi,
mīļākie un pa-ziņas, kā arī žurnālisti, kam jāuzraksta recenzija. Bet
māksla var būt arī izklaide, tā var sniegt to svētku izjūtu, kuru ik
nedēļu tik izmisīgi meklējam. Robeža starp mākslu un izklaidi pastāv
tikai teorētiski un lielākoties tikai no vienas puses – māksla
galerijās ir visai tāla no pilsētas ikdienas dzīves norisēm, bet
māksla, kas iefiltrējas izklaides industrijas mašīnā – klubos, PR un
reklāmas akcijās un citos it kā komerciāli orientētos objektos –, gūst
ievērību, un varbūt pat kādam tas kaut ko nozīmē. Piemēram, šādu
stratēģiju izmantoja projekta OPEN slaidlugas komerciālās televīzijas
reklāmas pauzēs, “Tējas sēnes” veikals u.c. Klubu un vispār naktsdzīves
videi māksla ir vistuvāk – gan tiešā, gan pārnestā nozīmē. Rīgā piemēru
netrūkst, sākot kaut vai ar 1995. gadā notikušo Miķeļa Fišera izstādes
Sex'n'Spaceships atklāšanu galerijā “M6”, kas vienlaicīgi bija arī
viens no pirmajiem reiva kultūras simulēšanas mēģinājumiem, un aptuveni
tajā pašā laikā aktuālā kluba “Slepenais eksperiments” centieniem radīt
mākslai draudzīgu vidi un beidzot ar pašlaik vērojamo tendenci liela
mēroga izklaidējošos pasākumos vismaz formāli iesaistīt arī vizuālās
mākslas aktivitātes (festivāls “Mode. Māksla. Mūzika”, 1. Eiropas
modernās kultūras festivāls Caines Integration, 2. mobilais festivāls
PARTY 2 utt.). Līdzīgi kā, piemēram, 1995. gadā mākslu simbolizēja
instalācijas žanrs, 2001. gadā neiztikt bez VJ.
Māksla makes you happy
VJ ir mākslinieks un/vai izklaidētājs, kura pārziņā ir kluba vai citā
vidē redzamie kustīgie attēli. Tie savukārt tiek iegūti, miksējot
vairākus informācijas avotus vienā projekcijā reālajā laikā, tieši
tāpat kā DJ miksē mūziku. Izmantojot iepriekš sagatavotus “samplus”
(dators, video, live kameras utt.), tiek veidota unikāla improvizācija,
kas ilustrē vai papildina mūziku, auditorijas noskaņojumu un citas
netveramas, enigmātiskas, konkrētajā sabiedriskajā vietā attiecīgajā
mirklī rodamas vērtības. Savā ziņā VJ darbs ir loģisks videoart
attīstības posms – principi ir tie paši, tikai darbība risinās nevis
galerijā, kinozālē vai citā mākslas templī, bet naktsklubā vai
koncertzālē. Fizioloģiskā aspektā vizuālie stimuli var būt iedarbīgāki
par audio signāliem un vizuāla impulsa ritmiska atkārtošana nodrošina
zināma transa stāvokļa sasniegšanu īsā laikā, un tas arī ir klubu
dzīves mērķis. Skatīties ir visvieglāk – vizuālās informācijas
uztveršana prasa vismazāko piepūli un uzmanības koncentrēšanu, it īpaši
kultūrā, kurā televīzijas un video klātbūtne ir pašsaprotama.
Kaut arī urbānajā vidē visi ir lieli individuālisti, gandrīz
nepārtraukti tiek veidotas dažādas radošās apvienības kopīgu mērķu
sasniegšanai mākslā. Pirms kāda laika aktuāla bija DJ un mūziķu
apvienība Casablanca 2000, pašlaik pastāv un aktīvi darbojas tādas
darba grupas kā Der Romantische Productions (Mākslas akadēmijas
studentu grupa dažādu pasākumu producēšanai), PopPorn GmbH (sadarbībā
ar vēl citiem domubiedriem piedāvā dažādu jaunu produktu reklāmas
kampaņas – piemēram, margarīna Rama Yogurt Mix īpašo versiju Rama Club
Mix ar uzmundrinošu sastāvu, sado-mazo un sado-lielo klubiņu u.c.), SIA
“Tavi draugi” (kur darbojas gan šveicietis uz ēzelīša, gan trolejbusa
vadītājs ar bārdu, kurš visu laiku groza galvu un nodeldē krekla
apkaklīti, gan brālēns Šu no ķīniešu kvartāla un režisora dēls, kurš ir
tikai metru garš un kuram vienmēr vajag mazliet naudas. Piedāvā tādus
pakalpojumus kā citplanētiešu gaisa kuģa nosēšanās Doma laukumā 2001.
gada 18. novembrī, maksas pakalpojumu pa tālruni “Lieliska iespēja
pamīlēt velnu” u.c.), “99% Svaigs”, DJ apvienība Jaffa Riga, jauno
literātu apvienība Orbita, VJ apvienības “Trests Digital” un “Soja”.
Kas notiek tajos ekrānos?
VJ apvienība “Trests Digital” – VJ RGB (Pēteris Ripa) un VJ art_is
(Artis Dzērve) – ir izklaidējusi auditoriju galvenokārt lielos
pasākumos, piemēram, festivālā “Mode. Māksla. Mūzika” “Sapņu fabrikā”,
Max Raabe & Palast Orchester koncertā “Skonto” hallē, kinoforuma
“Arsenāls” oficiālajā naktsklubā Pantalones un citos. Kā raksta paši
mākslinieki, viņu specialitāte ir “realitātes, abstrakcijas, kiča,
komercijas, erotikas, nākotnes utt. digitālās vizualizācijas
performance. Popkultūras sasmalcināšanas (smalkuma) mašīna ar kustīgiem
momentuzņēmumiem. Dimensiju difūzija sajūtu pasaulē, kurā katrs
indivīds spēj eksistēt, nekonfliktējot vai konfliktējot pats ar sevi.
Paverdzināts egocentrisms vides apdzīvošanai ierobežotā laikā. Intīmo
pasauļu ekshibicionisms un sajūtu galerija.” VJ darbs nav uztverams
atsevišķi no konkrētās vides, atmo-sfēras, mūzikas – tā ir komandā
radīta māksla, gan sadarbībā ar DJ, gan auditoriju. Kā reiz teica Artis
Dzērve, “svarīgs ir arī fakts, ka VJ ir medijs un pastāv iespēja aktīvi
ietekmēt skatītāju vai pārvērst savu priekšnesumu par interaktīvu
spēli. VJ ir iespēja uzrunāt lielu auditoriju, bet tas, ko viņi bieži
vien dara, ir tehnoloģijas demonstrēšana bez jebkāda vēstījuma.”
VJ apvienībā “Soja” darbojas mākslinieki, kuri pārstāv katrs savu
neatkarīgo mākslas projektu – Katrīna Neiburga (Primitive), Pēteris
Ķimelis (Primitive), Mārtiņš Grauds (“Vilks filma”), Mārtiņš Ratniks
(F5), Linards Kulless (Rigasound), MKII (BIO.CODES) un citi. Tieši
tāpat kā soja ir ģenētiski modificētās pārtikas simbols, arī video, kas
tiek prezentēts “Sojas” pasākumu ie-tvaros, ir realitātes modifikācija,
izmantojot specifiskas tehnoloģijas un eksperimentējot ar pieejamajiem
resursiem. Kopš janvāra sākuma katru trešdienu klubā “Pulkvedim neviens
neraksta” notiek “Sojas” organizētie pasākumi – vēl viena iespēja nakts
cilvēkiem gūt prieku ikdienišķā vidē. Reizēm gan šķiet, ka tipiskajai
klubu auditorijai viss ir pilnīgi vienaldzīgs, kamēr vien skan skaļa
mūzika un darbojas bārs. E-mail sarunā viens no “Sojas” māksliniekiem
Linards Kulless to apliecināja – “bieži vien VJ darbs pārāk asimilējas
kluba vidē, un dažubrīd liekas, ka sāk kalpot tam pašam mērķim kā
gaismu tehnika, lāzeri, dūmi utt. Māksla kļūst gaužām formāla, un VJ
necenšas komunicēt ar auditoriju. Auditorijai tas gan netraucē, bet
labi tas nav. Klubu kultūra balstās uz mūziku, kas ir izteikti
minimālistiska, nav teksta, nav nekādas tiešas informācijas, taču šī
mūzika nav mēma – ziņa tiek sniegta kontekstu un citos līmeņos, līdzīgi
būtu jādarbojas arī VJ radītajam produktam. Piemēram, nebūtu harmoniski
pie techno mūzikas rādīt mākslas filmu, kas veidota pēc klasiskajiem
filmu industrijas principiem, – tā būtu pārāk izstiepta un pļāpīga, un
kuram gan gribētos tajā iedziļināties. Toties sarkanu un zaļu riņķu
ritmiska pulsācija visus uzmundrinātu. Un netraucētu būt laimīgiem.”
Mākslinieks un auditorija tiek konfrontēti svētajā mākslas darba
radīšanas mirklī – tikai šis mākslas darbs ir acumirklīga un gaistoša
gaismas un krāsu spēle, netverama un neatkārtojama kā mūziķu jam
session džeza klubā, kuras galvenais mērķis ir noskaņa noteiktā mirklī,
mijiedarbība ar auditoriju un DJ miksēto mūziku. Vai arī – saruna ar
auditoriju, kā to skaidroja Linards Kulless: “Māksliniekam ir svarīgi
šad tad ar kādu parunāties, izmantojot mākslas izteiksmes līdzekļus. Ja
es dzīvotu uz vientuļas salas, tad tas, ko es darītu, laikam gan nebūtu
māksla. Bieži vien šķiet, ka auditorija pastāv tikai tādēļ, lai es
varētu veikt savus eksperimentus. Es izdaru kaut ko un tad vēroju: nu
ko jūs par to teiksiet? Nepatīk? Bet šis? Palika slikti? Hmmm... Kā
reiz teicis kāds cienījams māksli-nieks, ir interesanti pētīt to
robežu, aiz kuras esošo sabiedrība vairs nepieņem un nosoda. Šādu
eksperimentu laikā deva tiek palielināta, robežas tiek pārkāptas, un
galu galā sabiedrība pierod pie visa.” Savā ziņā VJ performan-ces
koncepcija jau definīcijā izslēdz vienlīdzīgas sarunas iespēju, jo
jebkurā gadījumā projekta interaktivitāte ir nosacīta – mākslinieks ir
tur augšā, tajā pašā pozīcijā kā, piemēram, dīdžejs vai rokzvaigzne un
vēsta, arī kluba nosacīti demokrātiskā atmosfēra ir tikai ilūzija. Bet
mums visiem patīk runāt par sevi. Katrs mākslinieks savos darbos, lai
cik atsvešināti no visa humānā tie būtu, runā tikai un vienīgi par
sevi. Arī es, rakstot par kādu mākslinieku vai viņa darbiem, stāstu par
sevi. Piemēram, par kādu agrā pavasara dienu, kad migla virs Daugavas
aizsedz skatienam visu pazīstamo, visapkārt ir tikai balts un
necaurredzams Kaut Kas. Palikušas vien atmiņas par to, ka tur pārsimts
metrus tālāk baltajā biezumā vēl joprojām pastāv veikalu skatlogi un
reklāmas uz 1000 Gadu Harmonijas bulvāra, gaiši logi pagaidām
neapdzīvotās viesnīcas “Latvija” baisajā augumā, izslēgti mobilie
tālruņi, tēvs un māte, mākslas galerijas un klubi, kas vairs negaida
apmeklētājus. Tādā brīdī var pieminēt arī Sjūzenas Zontāgas bieži
citēto izteikumu par to, ka mūsdienu apokalipse ir nevis viens mirklis,
bet daudzsēriju seriāls. |