Rīgas Brodveja Vita Banga, īpaši “Studijai” |
|
|
| “Vecais Rīgas brodvejs, kur tas sākās, kur beidzās? [..] Tas nekur un
nekad nav ticis reglamentēts. Bet tajā noteikti var ieskaitīt to
Elizabetes ielas daļu, kas atrodas starp Valdemāra un Tērbatas ielām.
Brodveja ievērojamākās vietas: kino “Forum”, restorāns “Esplanāde”,
Piena restorāns, kara invalīdu grāmatveikals, kino “Maska” (divi
grāvēji vienā vakarā), “Splendid Palace” un “Astorija”; Tērbatas ielas
stūrī Rudzīša krogs. [..] Brodvejā vienmēr varēja satikt kādu pazīstamu
čalīti vai fidu, kaut ko noorganizēt vai vismaz patīkami paklenderēt.
Šīs promenādes labajā flangā atradās Esplanādes aleja un Vērmaņa parks
ar kino “Parku” un kino “Marine”, ar “Vērmanīti” (restorānu) un
studentu virtuvi.”1
Elizabetes iela – viena no pievilcīgākām vietām Rīgas centrā, kuras
vienā pusē 20. gadsimta 20. un 30. gados izvietojās daudz izklaides
vietu, bet otru ielas pusi izcēla pilsētas zaļā rota – Strēlnieku dārzs
(Kronvalda parks), Esplanāde, Vērmaņdārzs. Krēslainajās vakara stundās
tā vienmēr bija čalojošu ļaužu pārpilna, un nav brīnums, ka 20. gadu
otrā pusē jauniešu un māksli-nieku vidū iela ieguva apzīmējumu “Rīgas
Brodveja”. Lai arī tā nelīdzinājās Ņujorkas 8 km garajai galvenajai
tirdzniecības ielai, tomēr apliecināja vēlēšanos kaut uz mirkli
izrauties no provinciālās vides. Vakaros, kad iemirdzējās neona
reklāmas, šeit pastaigājās “zelta jaunatne” un bohēmieši, kuru apritē
populārs bija apzīmējums “Brodvejas zēns”, kas atbilda šim lifestyle.
Prominentāko vidū neapšaubāmi bija mākslinieks Egils Hermanovskis,
viens no arhitekta Teodora Hermanovska dēliem. Viņš “..staigāja
izaicinoši uzposies gaišā, uzkrītoši piegrieztā “Brodvejas zēna”
uzvalkā ar ugunīgi sarkanu oderi, apāvis neticami biezzoļainas
“porgas”. Mati viņam bija īsti kupli, allaž glīti nokopti, un sejā
nemanīja ne mazāko vēlēšanos uz nopietno, koncentrēto proletāriešu
aktīvista izteiksmi.. uz darbu brauca ar savu personīgo automobili,
glītu, sarkanu vācu darinājumu – BMW sporta modeli!”2
Bet – “..vai Tu gribi zināt arī par to lielpilsētas meiteni ar
neprātīgām acīm, kuras dvēsele ir trausla dzeja, bet pašai viņai nav it
nekā skaista? [..] Kāda tā izskatās – to Tu apmēram zini: vecā mētelī,
caurās kurpēs (protams, tās ir džimmikurpes ar biezu kaučuka zoli –
V.B.) un saulē rudu palikušu bubikopfu. Portfelī vienmēr viņa nes līdzi
dažas dzeju grāmatas un papīru kaudzi.. vēl dažas gaisa pilis. Bet kurš
gan tās neceļ?”3 Tā par sevi saka to gadu traģiskā dzejniece –
bohēmiete Austra Skujiņa.
Ar ko gan “garkājainā skaistule” – Elizabetes iela – pārsteidza un iepriecināja rīdziniekus?
Neapšaubāmi, 20. gadsimta sākuma izklaides spektra dažādību
apliecināja kino: “grāvēji”, “džungļu filmas”, komēdijas, mūzikli. Cits
pēc cita Rīgā tapa kinoteātri gan koka namiņos, gan pagalma būvēs, gan
īres namu pirmajos stāvos, bet ar 20. gadiem jau tika celtas mūra ēkas
speciāli kino vajadzībām. 1923. gadā Elizabetes un Skolas ielas stūrī
īpašnieks A. Kerre pie jau esošās vienstāva ēkas piebūvē kinoteātri
“Forums” (arh. I. Devendruss), kura fasāde Elizabetes ielas pusē ir
veidota klasicisma stilā, bet frontonu Skolas ielas pusē rotā lauvas.
1927. gadā pilsētas būvvaldes izdaiļošanas komisija “Foruma” fasādes
apdari atzīst par mākslinieciskā ziņā neapmierinošu. Arhitekts J. Neijs
Skolas ielas pusē fasādi vienkāršo, bet Elizabetes ielas pusē, kur ir
galvenā ieeja, fasāde jau vairāk atbilst funkcionālisma stilam, kaut
arī margas jumta daļā veidotas jūgendstila formās. Tomēr īpašnieks
laikam nav sevišķi naudīgs, jo vēl 1927. gada 15. jūnijā fasādes
izbūves darbi stāv nepabeigti. Būvkomisija atkal ziņo: “Ēka atrodas pie
Esplanādes un pusgatavā fasāde pretim Sarkanā Krusta galvenās valdes
ēkai un iepretim Amerikas sūtniecībai, caur ko tā bojā pilsētas centra
labo skatu.”4 1928. gadā “Forums” sevi reklamē kā plašāko Rīgas kino –
varietē, kur pasākumi notiek orķestra pavadījumā. Taču jau 1929. gadā
būvkomisija ziņo par iekštelpu slikto stāvokli un pat pieprasa tā
slēgšanu. 1932. gadā arhitekts Ļ. Vitļins veic ēkas pārbūvi, fasādi
vienkāršo un akcentē ieejas daļu, to paplašinot un virs ieejas
izvietojot eleganti dizainētu reklāmu a/s Philips izpildījumā.
Kad ienāca vācieši, “Forumu” pārdēvēja par Soldaten Kino.
Bijušajās “Foruma” telpās vēlāk atradās pirmā mūsu kinostudija, tur
iekārtoja filmēšanas paviljonus. 60. gados, kad Rīgas kinostudijai
telpas tika uzceltas Šmerlī, šeit atkal rādīja kino. Padomju laikā
kinoteātrim piešķīra aģitējošu vārdu “Komjaunietis”, tad “Pionieris”,
kas bija pirmais specializētais platformāta bērnu kinoteātris (arh. J.
Pētersona rekonstrukcija, 1962; pārbūves arī 1977. gadā), bet 90. gados
tas pārtapa par “Oskaru”.
20. gadsimta sākumā apbūvētajā Elizabetes ielas pusē bija daudz koka
ēku, kuras, pilsētai attīstoties, pamazām nojauca. Elizabetes un
Baznīcas ielas stūrī 1925. gadā īpašnieks A. Gucmans pasūta arhitektam
F. Skujiņam projektu piecstāvu dzīvojamai ēkai ar kinoteātri un
veikaliem, kas izvietotos pirmā stāvā. F. Skujiņa projekts, ko
nerealizē, paredzēja ēku veidot smagnējās eklektiskās formās, bet
kinoteātri – ar bagātīgu skulpturālu un ornamentālu plastisko rotājumu.
Iespējams, ka viņš gribēja īstenot dekora apdarē to, ko nebija
realizējis kinoteātrī Splendid Palace. Kinoteātris bija plānots ar
balkonu, orķestra vietu, kopā ar zāli bija paredzētas 440 vietas. Taču
būvkomisija ugunsdrošības dēļ kinoteātri otrajā stāvā izvietot
neatļāva. 1928. gadā īpašnieks J. Šehters pasūta arhitektam P.
Mandelštamam sešstāvu ēkas projektu, paredzot uz jumta dārzu. P.
Mandelštams iesniedz interesantu projekta skici, kur kāpņu telpa fasādē
izceļas ar plašu stiklojumu. Būvkomisija ir pret kāpņu telpas
stiklojumu, piekrīt tikai E. Laube un P. Kampe. Ēkas atrašanās labā
vietā, kas nodrošinātu cilvēku pieplūdumu, uzvedina īpašnieku uz domu
veidot atpūtas vietu. 1930. gadā ideja realizējas vienkāršas
konditorejas izveidē (P. Mandelštama projekts). Arī ar kinolietām ēka
tomēr ir saistīta, jo šeit izvietojas firmas Metro-Goldwin-Meyer
kantoris.
Jāsaka, ka īpašniekam bija vēriens, jo pirmajā stāvā veikala
telpas tika iekārtotas automobiļu pārdošanai, turklāt tās bija
oriģināli noformētas ar virsgaismu. 1931. gadā P. Mandelštams iesniedza
projektu naktslokāla ierīkošanai pagrabā. Bija paredzēta paliela deju
zāle un vieta orķestrim. Projektu noraidīja. Tikai arhitektam Ļ.
Vitļinam īpašnieku A. Mizroha un Š. Šifa uzdevumā 1932. gada 22.
oktobrī izdevās apstiprināt projektu divu veikala telpu apvienošanai,
kas būtībā kļuva par pamatu kafejnīcas “Rokoko” izveidei.5
20. gadsimta 20.–30. gados vistiešāk parādās mēģinājumi mainīt
vispārpieņemtos priekšstatus par izklaides vietu interjeriem. Aktuāla
kļūst interjera veidotāja (tajā laikā – dekoratora) loma. Šajā jomā
darbojās gan arhitekti, gan gleznotāji. Pat grafiķis S. Vidbergs
veidojis skices dažiem pagaidām neap-zinātiem interjeriem. 30. gadu
sākumā Rīgā un Jūrmalā kafejnīcu un restorānu interjeru noformējumā
darbojās arhitekts Ļevs Vitļins ( 1855–?). Viņš projektējis interjerus
kafejnīcās “Mona” (vēlāk “Luna”), Mascotte (Valdemāra ielā 21), bet
Jūrmalā kopā ar S. Antonovu strādājis pie restorāna “Lido” izveides.
Interjerus veidojuši arī R. Suta, R. Maurs, J. R. Tillbergs. Bet bieži
telpas noformēja paši arhitekti, kā, piemēram, A. Karrs un K. Betge, E.
Laube un F. Skujiņš.
Observators, aprakstot kafejnīcas “Rokoko” (Elizabetes ielā 51)
interjeru, min, ka grūti tik modernā ēkā veidot rokoko interjeru un tas
galvenokārt panākts ar mēbeļu drapējuma maigo krāsu noskaņu un sienu
dekorācijām. Nedaudz haotiskais telpu apraksts ( “Aizkulises”, 1932,
Nr. 52) uzbur ainu par trīs telpu apdari. Pirmā no tām ieturēta rozā un
bēšīgos toņos, šādi toņi ir arī mēbeļu audumiem, kas austi Latvijā.
Oriģinālas ir lustras – niķelēta metāla plāksnes ar baroka profiliem,
kuras caurvij sarkanas auklas, to visu vēl papil-dina stikls un metāla
bumbiņas. Acīmredzot Ļ. Vitļina projekts bijis samērā savdabīgs, tai
pašā laikā tas liecina par modē esošo Art Deco. Otrā telpa tiešām
atbildusi rokoko stilam, jo sienas bija dekorētas ar ainām no Fragonāra
un Bušē darbiem. Trešā telpa bija veidota vairāk uz kontrastu principa
– sie-nas apvilktas ar ultramodernām tapetēm (ražotas Šveicē), uz kuru
melnā fona izklaidus izvietoti vēdekļi, rotaslietu virtenes, kafijas
tases un ziedi. Kuriozi bijuši griesti, jo balsti nokrāsoti spilgti
sarkani, bet fonā – dzeltenais, zilais, melnais. Iespējams, tik spilgts
krāsu izmantojums kafejnīcu interjeros Rīgā nebija pieredzēts. Mēbeles
bija ar melnu un sarkanu drapējumu un metāla kājiņām. Krēsli pārvilkti
ar drēbi, kuras dekoru veidoja sarkanas un zeltainas rūtis. Un atkal
interesanti dizainēti Ļ. Vitļina gaismas ķermeņi – lampas ar pergamenta
abažūru, kam par pamatu ņemtas vecas kartes un matēta stikla piekariņi.
Jo sevišķi uzsvērts, ka viss, izņemot tapetes, ir izgatavots Latvijā un
pēc Ļ. Vitļina skicēm. Vēl tikai piebilsts, ka “Rokoko” “sit ārā” savus
vecmodīgos konkurentus.
Pārejot pāri Baznīcas ielai, mēs nokļūstam pašā “Brodvejas” centrā, kur
kādreiz viens otram blakus atradās restorāns “Esplanāde” un “Piena
restorāns”. Šīs vietas noskaņa un publikas kontingents mainījās 20.
gadsimta 70. gadu vidū, kad ēkas nojauca, lai atbrīvotu vietu 26 stāvu
viesnīcas “Latvija”, tautā sauktas “zilais brīnums”, celtniecībai
(1979, arh. A. Reinfelds, A. Grīna, V. Maike). Tā zuda vietas izjūta un
laika gars. Mainījies arī ļaužu pieplūdums, šai vietā vairs neuzturas
bohēmieši, un šeit nekad vairs nebūs “Brodvejas”. Sic transit gloria
mundi!
19. gadsimta beigās Elizabetes ielā 53 vēl atradās koka dzīvojamā ēka,
kas piederēja grāfam A. Mellīnam. 1922. gadā bija doma uzcelt šeit
vasaras estrādi, taču laikam tuvumā esošais Vērmaņdārzs ar savām
izpriecām lika īpašniekam K. Rammam apdomāties, un 1924. gadā viņš
pasūtīja projektu arhitektam E. Laubem divstāvu ēkai, kur pirmajā stāvā
izvietotos veikali, bet otrajā – kafejnīca. Būtībā tā ir viena no
pirmajām mūra ēkām Rīgā, kas tiek celta kā kafejnīca. E. Laube piedāvā
divus projektus – vienu greznāku, otru mērenāku, taču pamatā tiek
variēts klasicisma stils. Fasādes daļā uz Baznīcas ielas pusi bija
iecerēti lieli vitrīnlogi ar sīku rūtojumu, ko vēlāk realizēja 1932.
gadā piebūvētajā verandas izbūvē, kas izgāja uz dārzu, kur bija vasaras
kafejnīca. Grūti spriest, kāds bija “L. Grīnvalda kafejnīcas”
interjers. Zināms, ka bijuši plastiski veidojumi un to autors bija
dekorators Hermanis Grīnbergs. Kā jau jaunatvērtā vietā, šeit pulcējās
mākslinieki no 6 līdz 8 vakarā. Tomēr 1927. gadā “Aizkulises” raksta,
ka “Operas kafejnīca” izkonkurējusi vēl nesen lieliski uzbūvēto “L.
Grīnvalda kafejnīcu”. “Visi Grīnberga dekorējumi noplēsti, un jaunās
telpās ierīkojies automobiļu karalis Šehters.”6 Acīmredzot automašīnu
pārdošana toreiz bija izdevīgs bizness, jo arī 1931. gadā šeit
iz-vietojās E. Daniela autosalons.
30. gadu sākumā “L. Grīnvalda” kafejnīcas vietā atveras restorāns
“Esplanāde”, kas ātri iegūst popularitāti. Fasādi rotā efektīgs J.
Madernieka stilā veidots uzraksts, kas būtībā ir viens no pievilkšanas
punktiem, lai dotos iekšā. Kaut gan par pašu Madernieku presē izsakās:
“Madernieks atrodas ārpus laika, tur arī slēpjas viņa traģēdija. Viņa
musturi nesaskan vairs ar mo-derno gaumi. Uz krusta dūrienu pamatiem
piekopts “modernais” stils vācu gaumē, latviska gan nekā tur nav. [..]
Aiz sentimentalitātes un patriotisma labākos gadus nosēž Latvijā.”7 Tā
raksta kritiķis, bet dzīve pierāda pretējo. Madernieka savdabīgais
“stils” joprojām bija aktuāls. Restorāna iekštelpu apdare bija
vienkārša. Lielajā zālē sienu lejasdaļu sedza panelis, virs tā bija
tapetes, savukārt virs tām – plastisks ziedu vītnes veidojums ar
amoriņiem. Lielajā zālē atradās spogulis, kura koka barokālais
ierāmējums, iespējams, bija darināts pēc E. Laubes skices. Vasarā
eleganti varēja pasēdēt verandā ar lieliem atveramiem logiem un dārza
kafejnīcā. Tās iekārtojums bija atturīgs – ar saulessargiem piesegti
mazi galdiņi, funkcionālas formas līstīšu krēsli. Dažs labs vēl
atceras, ka norvēģi, esot Rīgā uz sporta sacensībām, “Esplanādē”
pasūtīja akvavitu ( parasti 40–43 grādu stiprs alkoholisks dzēriens),
ko lietoja arī Norvēģijā. Īpaši viņiem garšojušas jēlas vēršgaļas
maizītes ar tajās saspraustiem lokiem un mārrutku skaidiņām.
1942. gadā šeit iekārto Latviešu brīvprātīgo karavīru klubu, vēlāk te
ir viesnīca, veikali un – jau tuvāk padomju tradīcijām – bufete ar
ēdamzāli.
Blakus “Esplanādei” atradās paliela divstāvu koka ēka, kas aizņēma
Elizabetes un Brīvības ielas stūri. Šajā ēkā vēlāk atradīsies slavenais
“Piena restorāns”, bet līdz tam ēka piedzīvos dažādas pārmaiņas,
turklāt visas saistītas ar izklaidi. 1874. gadā uzceltā ēka piederēja
ģenerālkonsulam Vērmanim. 1919. gadā arhitekts R. Hanke otrā stāvā
projektē kinoteātri, ko, protams, neatļauj atvērt, jo otrais stāvs un
vēl koka ēka – tas neesot ugunsdroši. Tūlīt pēc tam šeit ierīko Dancing
Palace, kur 1925. gadā notiek vīriešu skaistumkonkurss. Kā raksta
bulvāru prese, žūrijā – žīdietes un krievietes. Pirmās vietas ieguvējam
latvietim V. Šturmam tika pasniegts zelta pulkstenis ar rokassprādzi.
Jā, tāda dāvana tais laikos iepriecinātu jebkuru vīrieti. Starp citu,
arī Rīgas dendija Kārļa Padega pirmā darbu izstāde notika tieši šeit.
Mainoties sabiedrības dzīves stilam, mainās arī tās attieksme
pret jaun-ievedumiem. Tagad varēja stundām sēdēt kafejnīcās un vērot
garāmejošo pūli. Te bija greznas ielas un bulvāri un turpat netālu –
vecpilsēta ar mazajām, šaurajām ieliņām. Visur mutuļoja dzīvība.
Parādījās “zēngalviņas” (Bubikopf), skanēja džezs, pārīši locījās vēl
īsti neierastajās “nepieklājīgajās” dejās, un moderni bija lietot
kokteiļus. Sievietes sāka apzināties savu esību, un jaunie dekoltētie
tērpi, plīvojošās šalles un vienmēr klāt esošā cigarešu etvija tām
palīdzēja atgūt šo patstāvību. “Es izberžu sev acis. [..] Man liekas,
aust jau diena. [..] Viņa ienāca un kaislīgi puspievērtām acīm piekļāva
savas lūpas manējām, un mūsu mēles sastapās..”8
Pielāgojoties jaunajām dzīves prasībām – aktuāls kļūst kabarē, varietē
–, Dancing Palace vietā 1928. gadā ierīko kabarē teātri Bonzo. Tomēr
modrā būvkomisija ir pret to, jo netikšot garantēta publikas drošība.
Īpašniece E. Šulce atbild, ka šeit jau vairākus gadus ir kafejnīca –
restorāns un arī skatuve un, ja jau traucējot vārds “teātris”, kas
būtībā pielikts vārda pēc, tad varot saukt vienkārši par “kafē kabarē
Bonzo”. Konflikts uz laiku pieklust, jo, cik var spriest, nekādas
iekšējas pārbūves nenotiek. Līdz atkal 1930. gadā acīgais būvinspektors
ziņo, ka pilsone Ida Levensona no 1. dzīvokļa filmē garāmgājējus uz
Brīvības ielas, un viņai tiek stingri aizliegts glabāt dzīvoklī filmas,
kas taču ir ugunsnedroši.
1932. gadā ēkas otrā stāvā telpas nomā “Modernais teātris” (saukts arī
par “Intīmo teātri”). 1935. gadā šeit grib izvietot Dzeņa ģimnāziju.
Taču piesakās arī Piensaimnieku centrālā savienība, kas līdz ar “Piena
restorāna” atvēršanu garantē telpu savešanu kārtībā un ļaužu
pieplūdumu. Darbus izpilda inženieris B. Intelmans. Lai tie nebūtu
tikai vārdi vien, jau tūlīt pirmajā stāvā sāk tirgot piena produktus,
kafiju, augļus un sulas. Restorānu atvēra 1936. gadā.
“Piena restorāna” ēka no ārpuses bija necila.Kā atceras Aīda
Niedra: “Restorāna pirmajā telpā bija redzams kupls, krāšņs piestāklis
un arī daži galdiņi patērētājiem, bet patērētāji te parasti maz
apstājās, jo visus vilināja lieliskās iekštelpas ar plašajiem logiem
pret Brīvības bulvāri un Vienības laukumu.[..] Cilvēki te, garām
traukdamies, apstājās tikai dažus mirkļus, lai atlocītu savu mēteļa
apkakles, novilktu cimdus vai arī lai pelniniekos uz grīdas iemestu
izsmēķētos papirosus un saldeņu papīriņus, lūpu zīmuli un tukšu pūdera
kārbiņu.”9 30. gadu otrā pusē tur vēl bija saglabājušās vecās podiņu
krāsnis, bet interjera veidojumā parādījās arī jauni akcenti –
spoguļstiklu sienas, sienu ie-klājumi ar puķotas apdrukas audumu un
kolonnas ar spoguļstikliem. Vien rūtainie galdauti vedināja uz domu par
restorāna piederību piensaimniekiem. Bet vienu iezīmi restorāns bija
saglabājis cauri gadiem – seno, pazīstamo kroga smārdu. Tā nebija ne
smarža, ne smaka, tas bija smārds, turklāt tāds, kādu neatrast nekur
citur pasaulē – gaisā pastāvīgi karājās kaut kas no vecas tabakas dūmu
smakas, alus rūgtenās garošanas, skābu kāpostu tvaikiem, ķimenēm un
desiņu taukainās sulas. Ar to bija piezīdušās sienas un galdu virsas.
20. gadsimta 50. gados “Piena restorāns” pārcēlās uz bijušajām
restorāna “Esplanāde” telpām, bet vecajā “kocenītē” iekārtoja saldējuma
kafejnīcu. Daudzi rīdzinieki atcerēsies, ka bērnībā t.s. Aivazovska
istabā – tur atradās viņa gleznas “Devītais vilnis” reprodukcija – uz
nebēdu tika tiesāts saldējums. Kādā no telpām bija arī Ugas Skulmes
gleznojumi. Pirmajā stāvā izvietojās veikali un frizētava.
30. gadu otrā pusē Rīgā nāca modē arī t.s. piena kafejnīcas, bet otrs
“Piena restorāns” atradās nelielā koka ēkā Strēlnieku dārzā, to atvēra
1936. gadā.
Ejot tālāk pa 20.–30. gadu “Brodveju”, mēs atkal tuvojamies kino
pasaulei. Tā ir neliela vienstāva koka ēka klasicisma stilā, kas celta
1919. gadā pēc E. Laubes projekta ar intriģējošu nosaukumu “Maska”
(Elizabetes ielā 61). Jau 1906. gadā šajā gruntsgabalā pēc F. Šefela
projekta uzceļ metāla konstrukcijas paviljonu, ko apšuj ar dēļiem, un
ierīko teātri “Olimpija”. Vēlāk šeit ir kinoteātris, kas Pirmā pasaules
kara laikā iet bojā. Uzņēmējs T. Šnikvalds, 1918. gadā E. Laubem
pasūtot jauna kinoteātra projektu, vēl nenojauš, ka jau pēc pāris
gadiem šeit būs cits konkurents un vēl kāds – Splendid Palace. Laube
paredz kinoteātri 344 vietām ar skatuvi un divām uzgaidāmajām telpām,
kā arī nelielu terasi. 1920. gadā kinoteātrī iebūvē bufeti.
Gruntsgabala dziļumā 1923. gada 16. aprīlī a/s “ARS” arhitektam F.
Skujiņam pasūta kinoteātra Splendid Palace projektu. Kas attiecas uz
ārsienu biezumu, Rīgas pilsētas būvvalde “projektēto biezumu uzskata
par pielaižamu, tā kā “ambi” sienas pēc Vācijas lietpratēju atsauksmēm
tur siltumu daudz lielākā mērā nekā ķieģeļu sienas”.10 1923. gadā F.
Skujiņš ir veidojis arī “Maskas” pārbūves projektu klasicisma stilā ar
balustrādi un dažādu logu stiklojumu, ko neīsteno. Turklāt “Maskas”
īpašnieks raksta – “man nav nekas pretim, ka mans nāburgs – firma “Ars”
– uzstāda uz sava gruntsgabala paši savu elektrības centrāli”. Splendid
Palace top ātri – astoņu mēnešu laikā. Neobaroka formās veidotā
“mirdzošā pils” (burtiskā tulkojumā) durvis ver 1923. gada
Ziemassvētkos. Šoreiz jau var runāt par krāšņu un dekoratīvu interjera
izveidi. Maksimāli izmantots gan plastiskais dekors, gan efektīgi
iluzorie sienu un griestu gleznojumi. Neorokoko interpretācija sasniedz
kulmināciju, un skatītājs tiek romantiski un jūsmīgi ierauts sev
neierastā ireālā pasaulē. Darbus izpildīja mākslinieks H. Grīnbergs ar
palīgu E. Treilonu un tēlnieki J. Legzdiņš un R. Maurs. Tobrīd šāda
kinoteātra izveide Latvijā bija sensācija, turpretim Eiropā un jo
sevišķi Amerikā tādi eksistēja jau kopš 20. gadsimta sākuma. Visu
noteica spēja ieguldīt līdzekļus un arhitekta meistarība. 20. gadsimta
50. gados kinoteātris iegūst nosaukumu “Rīga”, bet 60. gados pagraba
stāvā iekārto kafejnīcu pēc arhitekta E. Vecumnieka projekta (E.
Plūksnas interjers). Tolaik tas bija stilīgi, ka tu, ejot uz kino,
varēji turpat pirms seansa pasēdēt pie kafijas tases, un tagad,
protams, ir aizmirsies, ka cītīgi stāvējām rindā cerībā sagaidīt kādu
brīvu vietiņu.
Turpretim “Maska” vēl 1927. gadā pēc būvinspektoru apskates saņem aktu
par telpu slikto stāvokli un pat draudus to slēgt. Kinoteātri pārņem
“ARS”. 1928. gadā pēc F. Skujiņa skicēm paplašina telpas, bet 1929.
gadā arhitekts iesniedz projektu fasādes pārveidojumiem. Pamatā
saglabāts 1923. gada projekts, taču modernāki ir gaismas ķermeņi, tie
vairāk atbilst Art Deco stilam. Padomju laikos kino iegūst “Spartaka”
vārdu, bet 1969. gadā veco būvi nojauc, un tiek celts jaunais
stereokinoteātris “Spartaks”. 90. gadu rekonstrukcijas gaitā šī vieta
pārtop par mazo spēļu ellīti “Klondaiku”.
Tā nu esam nonākuši pašā kinoteātru blīvākajā vietā, jo, paejot nedaudz
uz priekšu, nokļūstam pie stalta nama Elizabetes ielā 63 (Tērbatas
ielas stūrī). Arī šeit jau 1907. gadā īpašnieks S. Hiršs, kuram
piederēja divi šķūņi pagalmā, gribēja ierīkot kino. Nedaudz tuvāk
realitātei esam, kad J. Purgals pasūta arhitektam A. Vanagam piecstāvu
dzīvojamo ēku nacionālā romantisma stilā, pagalmā ar ieeju no Tērbatas
ielas iecerot ierīkot kinoteātri. Tā būtu vienstāva ēka ar virsgaismu.
Izrādās, ka Rīgā tajā laikā nav būvnoteikumu kinoteātru celtniecībai,
tāpēc jāievēro Pēterburgā izstrādātie. Galvenā problēma ir pagalma
“definējumā”. Ja to uzskata par gaismas pagalmu, tad var celt
kinoteātri, ja tas skaitās blakuspagalms – nevar. Bargā komisija
nolemj, ka nevar. 1913. gadā A. Vanags izstrādā jaunu projektu, kas
atbilst neoklasicisma tendencēm. Un atkal sākas cīņa par kinoteātra
ierīkošanu. 1908. gadā pieņemtie noteikumi paredz, ka telpā nevar
atrasties vairāk kā 320 cilvēku. Kinoteātris top pagalmā, un tajā ir
zāle, skatuve un balkons. 1919. gadā kino “Astorija” paplašināšanu veic
E. Laube. 1927. gadā konstatē, ka sēdvietas un ejas neatbilst
apstiprinātajam plānam. 1936. gadā kinoteātris iegūst vārdu “Astra”. Un
drīz vien jau beidz eksistēt.
Tuvojoties “Brodvejas” pēdējam posmam, pārejam pāri Tērbatas ielai, kur
krustojumā ar Elizabetes ielu paceļas iespaidīgais A. Rudzīša nams, to
1931. gadā projektēja arhitekts A. Klinklāvs. Jau ceļot īres namu,
pirmajā stāvā bija paredzēti veikali un restorāns. Restorānu tā arī
sauca – “A. Rudzīts”, bet parasti lietoja apzīmējumu – Rudzīša
restorāns. Arī šajā vietā publikas nekad netrūka, plašā kroga telpā
jautri čaloja ļaudis un skanēja glāzes. Frakoti kungi kā melni strazdi
lika pavasarīgi “svilpot” šampanietim, bet baltā tērptās dāmas ar ķiršu
vai zemeņogu lūpām domīgi iegrima kristāla pokālos kūsājošā dzērienā.
Kā ēnas lidoja sulaiņi – ar tukšiem traukiem viegli un strauji, bet ar
pilniem – apdomīgi un lēni. Iespējams, ka tieši šeit “Bastjāni” (tas
pats dzidrais vien bija) pārvērta par “kārtīgu pilsoni”. To panāca ar
itāļu vermuta, franču konjaka, sarkanvīna un vēl kāda cita grādīgā
sajaukumu, un tad to jau varēja iedzert bez vaibstīšanās.
Par restorāna iekārtojumu vien zināms, ka bez tradicionālās bufetes uz
telpas sienām bija uzzīmēti daudz ēst un dzert gribu kairinātāji
zīmējumi.11 Vēlākajos laikos tur bija gan veikals, gan diētiskā ēdnīca,
tad picērija, bet pašlaik šeit izbūvēta kafejnīca “Vērmanītis”.
Apskatot kā kaleidoskopā Rīgas Brodvejas izklaides vietu interjeru
apdares bagātīgo paleti, redzam visumā pazīstamu ainu. Apdari veido
dažādu stilu kompilācijas, kur bieži izmantoti dekoratīvi gleznojumi
(ziedu pušķi) un plastiski veidojumi. Pakāpeniski interjeri gan krāsās,
gan materiālu apdarē paliek spilgtāki. Ar 20. gadsimta 30. gadiem
mainās apdares materiāli – vairāk izmanto koku, metālu, stiklu un
tekstilijas. Sevišķi aktuāls kļūst telpu apgaismojums ( slēptais,
starveida, niansētais, slīpais), un līdz ar to ievērojamu akcentu
iegūst gaismas ķermeņu formas. Tos bieži modelēja pēc pašu autoru,
piemēram, Ļ. Vitļina, E. Laubes un F. Skujiņa skicēm. 20. gadu beigās
un 30. gados radītie interjeri jau liecina par Art Deco.
Izklaides vietu interjeru izveide ir saistīta ar īpašnieku biežo maiņu,
un līdz ar to dekoru nomaiņa ir pamatota, jo katrs nāk ar savām vēlmēm.
Dabiski, ka maz bija tādu, kuri vēlējās ieguldīt apdarē lielus
līdzekļus. Tāpēc arī saprotams, ka neizmantoja cēlos apdares materiālus
– sarkankoku, palisandru, riekstkoku. Marmoru lietoja galvenokārt mazo
galdiņu virsmu apdarei. Interesanti, ka Rīgā atradās slavenā podiņu un
flīžu fabrika “Celms un Bēms”, taču ne kafejnīcu, ne restorānu apdarē
flīzes ar dekoratīvu gleznojumu neizmantoja, kā tas, piemēram, bija
Parīzē.
Ņemot vērā pasūtītāja gaumi un vēlmes, arhitektiem, dekoratoriem un
māksliniekiem bieži bija jābalansē uz kiča robežas. Tas zināmā mērā
noteica dažu izklaides vietu savdabīgo veidolu. Iekārtas priekšmetus –
apgaismes ķermeņus, mēbeles –, arī tapetes biežāk ieveda no ārzemēm.
Taču ne vienmēr, jo Rīgā bija daudz mēbeļdarbnīcu, un, ja modelis
nebija sarežģīts, to varēja ātri un lēti pagatavot. Tas pats sakāms par
gaismas ķermeņiem, kuru dizainu bieži veidoja paši interjera autori –
par to liecina ne vienmēr izteiksmīgās formas un dažviet izmantoto
materiālu nekvalitatīvais izskats un formu nesabalansētība. Toties
kvalitatīvas izpildījumā bija vietējās mēbeļdrānas. Mazo audumu
darbnīcu profesionāli veiktie darbi un ātra pārorientēšanās uz aktuālo
modi veicināja viņu darbu pieprasījumu. Tos savos interjeros izmantoja
Ļ. Vitļins un S. Antonovs. Ar Rīgas pilsoniskās vides noraidošo
attieksmi pret jauninājumiem varētu izskaidrot Art Deco vēlās izpausmes
interjeros, kuras pastāvēja dažviet paralēli vēsturiskajiem stiliem un
tautiskā stila interpretācijām.
1 Ģērmanis U. Zili stikli, zaļi ledi. – Grāmatu draugs, 1968.– 132. lpp.
2 Eglītis A. Piecas dienas. – Grāmatu draugs, 1976.– 218. lpp.
3 Austra Skujiņa vēstulēs, atmiņās, veltījuma dzejā / Sast. J. Zālītis.– Rīga: Enigma, 1997.– 83. lpp.
4 Latvijas Valsts vēstures arhīvs (LVVA), 2761.f., 3. apr., 224. l.
5 Turpat, 256.l.
6 Aizkulises.–1927.– Nr.29.
7 Turpat.– 1930. – Nr.10.
8 Luiss P. 16 Bilitis dziesmas / Tulk. J. Sudrabkalns.– Rīga,1928.– 38.,40. lpp.
9 Niedra A. Rīga dienās un nedienās.– Grāmatu draugs, 1970.– 8. lpp.
10 LVVA, 2761.f., 3.apr., 317. l.
11 Cīrulis J. Muzikanta piezīmes.– Apgāds “Literatūra”, 1961.– 214. lpp. |
| Atgriezties | |
|