Kāda ir motivācija kuratoru praksei. Saruna pie apaļā galda Izpratne par jēdzienu “kurators” Latvijā joprojām ir dažāda, kaut arī uzkrāta zināma prakse un gūta starptautiska pieredze. Šis apzīmējums ik pa laikam izprovocē mākslas sabiedrību uz polemiskiem strīdiem, kas apliecina, ka tā no kuratoriem gaida profesionāli pārliecinošu un radošu darbību.
Kāda ir motivācija kuratoru praksei, un cik lielā mērā mākslas patiesā vērtība ir atkarīga no tās izcelšanas rampas gaismā?
Sarunā piedalījās dažādu paaudžu un darbības virzienu kuratori ar atšķirīgu pieredzi un darbības diapazonu: Solvita Krese, Inga Šteimane, Elita Ansone, Māra Traumane, Irēna Bužinska, Helēna Demakova (sarunas sākumā), Ieva Auziņa, Ieva Kalniņa, Diāna Barčevska. |
|
Solvita Krese
Inga Šteimane
Elita Ansone
Māra Traumane
Irēna Bužinska
Helēna Demakova
Ieva Auziņa
Ieva Kalniņa
Diāna Barčevska
|
| Ieva Auziņa: Kuratora loma konkretizējas brīdī, kad noskaidrojas
projekta ideja. Man ir bijuši vairāki projekti un katrā no tiem –
atšķirīgi darbības virzieni. Es vienmēr no saviem darbiem mācos, jo
vienmēr var būt kaut kas neparedzams.
Solvita Krese: Kuratoram ir vairākas funkcijas, viena kā kreatīvai
personai un otra – administratīvā jeb pārvaldības funkcija. Tādi
kuratori ar lielo burtu kā, piemēram, Rūdijs Fukss vai Haralds Scēmans
jūt pagrieziena punktus mākslas attīstībā, prot tos materializēt un
fiksēt kustību mākslas telpā. Tas, man liekas, ir kuratora virsuzdevums
– sajust un saprast parādības, ko paši mākslinieki dara intuitīvi, un
ielikt izstādes formā.
Diāna Barčevska: Vienmēr šajā procesā būs subjektīvisma moments.
Solvita Krese: Jebkas ir subjektīvs, no tā nevar izvairīties. Nu,
piemēram, ko Scēmans pašreiz dara Venēcijas biennālē – viņš akcentē
procesuālās mākslas procesus. Tas, protams, ir subjektīvi, bet šādu
tendenci mākslas pasaulē pašlaik var vērot.
Helēna Demakova: Es varētu papildināt. Viss ir pareizi, tikai ne
apzīmējums “mākslas telpa”. Tā ir publiskā telpa, kurā noris procesi.
Kurators nav advokāts, viņš nevienu nepārstāv, pretējā gadījumā
jāšaubās par kuratora radošo aktu, ja viņš kādu pārstāv. Viņš ir
vidutājs starp mākslinieku, procesu un publisko telpu, kura utopiskā
gadījumā ir atvērta diskusijai. Par to būs Franka Vāgnera projekts
“Mūsdienu utopija”, jo māksla ir mērķis, bet tajā pašā laikā tā ir
utopisks modelis diskusijai. Otra lieta, kas attiecas uz kuratora
darbu, ir Maskavas kuratora Viktora Miziāno teiktais, ka tas, ko viņš
dara, ir to have a fun. Tas ir šis paplašinātā prieka jēdziens, kad
indivīdam erogēnās zonas ir saistītas ar intelektu, nevis kaut ko
triviālu. Kā katrs savu prieku interpretē.
Irēna Bužinska: Mūsu saruna ir reducējusies uz laikmetīgo mākslu, bet
mana muzeja darbinieka pieredze ļauj man apgalvot, ka šo pašu prieku
var gūt, strādājot ar “mirušiem” māksliniekiem. Šis laiks ir svarīgs ar
to, ka kuratora nozīme un radošais aspekts ir parādījies arī muzeju
darbā. Es atceros, cik vienkāršs izstādes organizācijas process bija
aizvadītā gadsimta 70. gados, kad sāku muzejā strādāt, un kā tas ir
transformējies tagad. Var strādāt ar jau aprobētu mate-riālu, un
kuratoram var būt interese un iespēja interpretēt materiālu mūsdienu
kultūras kontekstā, veidojot ķēdes reakciju ar pagātnes procesiem, un
tas šķiet ļoti aizraujoši.
Diāna Barčevska: Diskusijas un rezonanse – vai tas pats par sevi ir rādītājs kādai mākslas skatei.
Inga Šteimane: 90. gadu paradigma noteikti ir diskusija, un, jo
vētraināka tā ir, jo izstādei vairāk plusu. Nav pat svarīgi, kāds ir
diskusijas galaslēdziens, svarīgi, ka tā vispār notiek.
Diāna Barčevska: Aktivizēt diskusiju – vai tas arī nebūtu viens no kuratora darba virzieniem?
Inga Šteimane: Izstādes “Starplaiks” filmas ievadvārdi ir “... reiz
dzīvoja tauta, kas ļoti mīlēja māksliniekus...”, un, lai cik komiski
iz-klausītos, tam ir zināms pamats. Rodas jautājums, kā, piemēram,
Latvijā ir attīstījušās šīs attiecības. Agrāk cilvēki gāja un vienkārši
mīlēja mākslu, nekāda diskusija nebija nepieciešama. Diskusija ir
pēdējās desmitgades tendence.
Elita Ansone: Man liekas, mēs vēl neesam iemācījušies diskutēt.
Diskusijā dalībnieki drīzāk tiecas realizēt slēptus mērķus. Diemžēl
retais ir tik neatkarīgs, lai spētu distancēties no savu interešu
protekcijas. Izstādes “Starplaiks” sakarā radās sajūta, ka kritiķi,
aizraujoties ar koncepcijas kritizēšanu, aizmirsa pašu mākslu.
Inga Šteimane: Tu gribētu, lai diskutē nevis par izstādi, bet par katru
darbu, kas atrodas izstādē. Rodas jautājums – kam tad ir vajadzīgs
kurators?
Solvita Krese: Ja kurators ir tāds pats autors kā mākslinieks, tad
izstāde ir viņa autordarbs. Absolūti nav nekādas pretrunas, ja
apspriežam kuratora veikumu. Mākslas darbu analīze var notikt arī ārpus
izstādes. Mākslas darbu kontekstu izstādei nosaka kurators.
Inga Šteimane: Problēmu, kuru mēs te apspriežam, varētu formulēt arī ar
kuratores Izabelas Grovas (Isabelle Graw) jautājumu, ko viņa uzdeva
1993. gadā un kas publicēts Berlīnes žurnāla Be diskusijā: “Kā tas
varēja notikt, ka mākslas prakse, pati mākslinieciskā metode ir
nonākusi kuratoru rokās?” Stratēģija, ar ko tradicionāli nodarbojās
mākslinieks, 90. gados nokļūst kuratora rokās, respektīvi, viņš ir tas,
kas ir neprognozējams, savukārt mākslinieka projektu jau var prognozēt
no projekta līdz risinājumam. Mums ir pietiekami daudz projektu, kur
kurators atlasa darbus idejas un vienošanās līmenī, piedāvājot tēmu.
Mākslinieks to vai nu pieņem vai nepieņem.
Helēna Demakova: Man neliekas, ka kurators uzurpējis varu. Domāju, ka
soli pa solim notiks tā, ka kurators nebūs nepieciešams. Daudziem
interesantiem mākslas projektiem nav sakara ar kuratoru – Metjū Bārnija
projekti, Roberta Smitsona redzeslauku paplašinošie projekti utt. Paši
mākslinieki virza mākslas procesus.
Gribu minēt konkrētu absolūti brīnišķīgu projektu, ko es redzēju
Tallinā, – Kārlim Padegam veltīto izstādi. Tā apliecina, ka ne vienmēr
kurators ir nepieciešams. Šajā gadījumā ir mākslas darbu autors un
grupa cilvēku, kuriem nav bijis uzdevums būt par izstādes kuratoriem.
Tie ir dzejnieks Guntars Godiņš, mākslas zinātnieks Jānis Kalnačs un
Jānis Galzons kā izstādes iekārtotājs. Tur bija Padega darbi, to gadu
Rīgas fotogrāfijas, zāles vidū tāda kā instalācija. Absolūti izcils
projekts attiecībā pret telpām, estētiku, informatīvs utt. Nekāda
sakara tam ar kuratora darbu nebija – katrs no organizētājiem realizēja
savu domu. Daudzu nejaušību virkne, bet sanāca konceptuāla izstāde.
Irēna Bužinska: Es gan nedomāju, ka mēs grasāmies atņemt māksliniekiem
mākslas procesu virzīšanu. Padega izstāde ir uzskatāms piemērs, ka
izstādei vairs nepietiek tikai ar gleznu izkāršanu. Domāju, šeit var
konstatēt Kalnača izaugsmi tieši kuratora darbības virzienā – izstādei
ir meklēti papildu elementi. Lai kāda vērtība pati par sevi būtu
Padegs, konkrētajā vēsturiskajā situācijā tādai izstādei ar gleznām
vien nepietiek.
Inga Šteimane: Tomēr jāņem vērā, cik ilgi Jānis strādā pie Padega tēmas
– gadus divdesmit? Tā vienkārši apgalvot, ka viņš nav kurators
konkrētai izstādei, laikam gan nevar.
Māra Traumane: Laikmetīgajā mākslā kuratora un mākslinieka loma ir
grūti nodalāma un vērojama šīs prakses saplūšana. Daudzi mākslinieki
paši darbojas kā kuratori. Arī idejas var no konjunktūras viedokļa
precīzāk realizēt, ja kurators ir pats mākslinieks.
Irēna Bužinska: Uzskatāms piemērs tam ir Kaspars Vanags un viņa projekti. Manā uztverē viņš ir radošs praktiķis.
Inga Šteimane: Tas ir izplatīts modelis. Starp citu, daudzi kritiķi
uzskata, ka kuratora tehnika padziļina mākslas izpratni un pēc tam
iespējams pilnvērtīgāk darboties. Pastāv arī tāds uzskats, ka kuratora
prakse ir atvasināta no ready-made stratēģijas, tehnika ir līdzīga tai.
Kurators skata telpu kopumā.
Māra Traumane: Man liekas, ka kurators pamatā ir šis teorētiķis, kaut
gan atrast autentiskumu mākslinieku praksei, tāpat kā kuratoru praksei,
ir grūti.
Irēna Bužinska: Ir zināmi gadījumi, kad kurators sevi pēc šīs prakses
sāk realizēt kā mākslinieks. Viņš sajūt sevī tik daudz spēka un
intereses, lai realizētos kā mākslinieks.
Inga Šteimane: Vai kāds atceras, kā sākās kuratoru ēra Latvijā? Tas
bija gauži nesen – tikai desmit gadi pagājuši. Es esmu kuratore no
1994. gada, bet pirmā lielākā izstāde, kurā kāds vietējais kurators –
Helēna Demakova – darbojās, var teikt, “ar pilnu programmu” un tika
pieminēts, manuprāt, bija “Kūlenis” 1990. gada janvārī. Lai gan
kuratori bija arī pirms tam, tikai nedefinēti.
Irēna Bužinska: Vēl 1985., 1986., 1987. gadā bija “Talsu plūdi”.
Elita Ansone: Pirms desmit gadiem kuratora nepieciešamību izvirzīja
konceptuālu izstāžu ienākšana mākslas praksē. Vai tas jau būtu
nogurdinājis, ja mēs sākam domāt, ka galu galā nav nepieciešamības pēc
viņa. Katrs nākamais solis notiek kā pretreakcija iepriekšējam, nevis
attīstība, bet gan kūlenis.
Solvita Krese: Šo procesu nosaka sabiedrības pieprasījums. Tikko notika
konference “Mākslas darbs un komentārs”, kurā tika runāts par komentāra
nozīmi mākslas darba interpretācijā. Kurators piedāvā vienu no šiem
komentāriem. Tagad mākslā vērojama realitātes simulācija, virzība uz
procesuālo izteiksmi, un šādā brīdī komentāra loma marginalizējas.
Process kļūst primārs, un mākslas produktam nav izšķirošās nozīmes.
Pašreiz aktuālajos mākslas procesos zūd kuratora loma un mākslinieks
pats darbojas kā procesa radītājs.
Inga Šteimane: Daudzi mākslinieki ir labi stratēģi, jūt modi, arī sabiedrības pieprasījumu. Māksla ir ļoti jūtīga pret to.
Elita Ansone: Es uzskatu, ka sabiedrība neko nepieprasa, tā pieņem
spēles noteikumus, nevis tos izvirza. Ar sabiedrību tiek manipulēts.
Solvita Krese: Domāju, ka ne. Tieši šo laiku mākslu var saukt par
“mākslu no apakšas”, tai nav nekāda sakara ar institucionālo spiedienu,
to ietekmē citi procesi – globalizācija, tehnoloģijas utt., kas brīžam
izpaužas kā protesti pret patērētāju kultūru.
Inga Šteimane: Latvijā kurators parādījās līdz ar sociālpolitiskām pārmaiņām.
Māra Traumane: Tas ir saistīts ar interpretācijas jautājumu, jo brīdī,
kad bija iespējams interpretēt sociālās un ekonomiskās pārmaiņas,
parādījās kurators, tāpat kā pasaulē tas notika līdz ar konceptuālisma
atnākšanu. Kuratora darbībai ir vienas saknes gan Rietumos, gan Latvijā
– interpretācija. Rietumos tā bija institūciju nepieciešamība pēc
kuratora interpretācijas, kas attaisnoja institūciju esamību, un šajā
brīdī kurators sāk sāk darboties kā vidutājs, un viņa loma ir
izglītojoša.
Inga Šteimane: Tas ir viens no kuratora eksistences veidiem –
institūcija algo kuratoru, kura uzdevums ir attaisnot šīs institūcijas
eksistenci.
Solvita Krese: Veidojas atšķirība starp muzeja kuratoriem, kuri gribot
negribot kļūst par savu muzeju vizītkartēm (jo izstādes ir muzeja
valoda, ar ko viņi komunicē), un neatkarīgajiem kuratoriem, kam aiz
muguras nestāv institūcija, kam nav jāiekļaujas kaut kādās stratēģijās.
Viņu darbībai veidojas cita motivācija.
Ieva Auziņa: Nebiju aizdomājusies, ka muzeju kuratoriem ir pavisam cita atbildības slodze.
Irēna Bužinska: Domāju, ka tā ir vēl lielāka šo pašu nostiprinājušos
mākslas stereotipu dēļ – permanentās vērtības, kuru nozīme nemainās.
Šobrīd pasaulē vērojama tendence veidot jaunu skatpunktu uz klasiskām
vērtībām. Neskaitāmu muzeju pieredze ir pierādījums tam. Stokholmas
Modernās mākslas muzejā 20. gadsimta māksla tika interpretēta pa tēmām,
kas radīja nesapratni un diskusijas.
Māra Traumane: Manuprāt, diskusijas ir tās, kas lielā mērā uztur
mākslas infrastruktūru, viss process virzās ap to – viena Kaseles
documenta vēl nav beigusies, kad sāk diskutēt par nākamās kuratoru. Tur
varētu būt ļoti pragmatiska saite.
Irēna Bužinska: Noteikti. Mehānisms darbojas ļoti konkrēti: teorija,
koncepcija, diskusija, skatītāju uzmanība, peļņa. Un kurators vairs nav
tik brīvs, kā varētu likties.
Solvita Krese: Koncepts “māksla mākslai” vairs nav aktuāls. Muzejs kļūst par izglītojošu iestādi, kam primārs ir skatītājs.
Irēna Bužinska: Muzejs maina savu lomu tāpēc, ka svarīga ir reakcija, –
ja nav atgriezeniskās saites, tad jājautā, kam tas ir vajadzīgs.
Māra Traumane: Ja kuratora radošais veikums pretendē uz mākslas darba
statusu, tad rodas jautājums, kā viņa veidoto izstādi var saglabāt. Tik
tālu muzeja robežas nepaplašinās, lai tas kļūtu par institūciju, kas
var uzkrāt šādu mākslu. Tādā nozīmē kuratora prakse kļūst par
vistrauslāko no mākslām.
Diāna Barčevska: Kur paliek mākslinieka vieta šādos apstākļos?
Inga Šteimane: Viena no sarežģītākajām mākslas prakses sastāvdaļām
māksliniekam ir socializēt savu mākslu – pārkāpt “privāto” un “atdot
citam”. Tajā brīdī viņš mēdz samulst un meklēt kuratoru – jo tas jau
zinās, ko teikt, ko rakstīt utt. Ir arī otra galējība, kas sevišķi
vērojama Latvijā, – kuratorisma simulācija. Jo skaitās stilīgi, ka
izstādei ir kurators, kaut nevienu no tā funkcijām projekts nepiedāvā.
Ieva Kalniņa: Tas tāpēc, ka tiek jauktas divas dažādas funkcijas –
izstādes administrators un radošais kurators. Mūsu kultūrvide ir
orientēta uz to, ka kurators ir atbildīgs gan par administratīvo, gan
radošo funkciju izpildi, un atkarībā no tā, kura puse tev prasa vairāk
spēka un laika, proporcionāli otra puse zaudē.
Ieva Auziņa: Te var atcerēties paplašinātā prieka jēdzienu, ko minēja
Helēna, jo, saliekot divus prātus kopā, veidojas domu ķēde.
Ieva Kalniņa: Viens no eksistējošiem stereotipiem, ko reizēm proponē
paši mākslinieki, ir uzskats, ka, lai veidotu vienam māksliniekam
personālizstādi, kurators nav vajadzīgs. Tam es negribu piekrist. Būt
kuratoram nenozīmē būt savas koncepcijas veidotājam. Jēdziens ir
interpretējams plašāk – eksperts (darbu atlase), situācijas analīze utt.
Irēna Bužinska: Ir vēl viens modelis, ko es esmu piedzīvojusi savā
praksē: mākslinieks radījis darba ideju, bet nezina, kā to realizēt, un
uzskata, ka tas jāizdomā kuratoram. Iznāk, ka kurators ir izpildītājs.
Diāna Barčevska: Lai līdzsvarotu šo apvainojumu māksliniekiem, es
minēšu situāciju, kad kāda māksliniece jutusies vajadzīga projektā
tikai līdz izstādes atklāšanas brīdim, un tas viņai bijis nepatīkami.
Ieva Kalniņa: Tikpat “izgriezts” var justies arī kurators pēc projekta
realizācijas. Tā ir ļoti smalka ētiska lieta, kad jāmāk sabalansēt šīs
attiecības. Jebkurā gadījumā kurators ir līdzatbildīgs par mākslas
skati. Dažkārt – no koncepcijas rašanās brīža līdz tās realizācijai.
Kad kuratora darbs ir realizēts, viņam jāprot paiet malā. Varbūt šajā
emocionālajā punktā slēpjas atbilde uz jautājumu, kāpēc daļa kuratoru
pēc kuratoru prakses paši mēģina realizēt savas radošās idejas, lai
kompensētu nepieciešamo gandarījuma sajūtu, ko kurators nesaņem.
Diāna Barčevska: Tātad kurators ir tiesīgs uz gandarījuma sajūtu.
Inga Šteimane: Tas ir tāds personiskā ego jautājums, jo nav jau tāda
objektīva kritērija – vai tu esi identificējies ar projektu atbilstoši
ieguldītam darbam vai ne. Tas nav tikai profesionalitātes jautājums, jo
identificēšanās (arī psiholoģiski) notiek neizbēgami, tāpēc jābūt
skaidrai galvai.
Ieva Kalniņa: Jebkurā gadījumā man sinonīms vārdam “kurators” ir atbildība.
Ieva Auziņa: Ja kopā strādā viens mākslinieks un viens kurators, tad
kurators būs tas, no kā prasīs atbildību. Un viņam varēs vairāk pārmest
nekā māksli-niekam, ja kaut kas nebūs izdevies.
Inga Šteimane: Vēl sarežģītāka situācija ir tad, ja ir mākslinieks,
kurators un institūcija, kura ir pasūtītājs. Pēc Otrās vispārējās
latviešu mākslas izstādes (1998) es jutos kā cilvēks, kurš “zaudējis
savu identitāti”, kura identitāte vēl diezgan ilgu laiku rezonē ar
projektam svarīgiem faktoriem – ar katra māksli-nieka individualitāti,
ne visai skaidro valsts pasūtījumu un personīgo koncepciju.
Elita Ansone: Bet darba process sniedz ieguvumus pat tad, ja tavs darbs
tiek novērtēts kā neveiksmīgs. Ja piedāvātais produkts – izstāde
pilnīgi neatbilst tam, ko gaidījis tajā ieinteresētais profesionāļu
loks. Gatavojot izstādi “Starplaiks” un kontaktējoties ar
māksliniekiem, es saņēmu tik daudz personiska gandarījuma un pieredzes,
ka tas līdzsvaro visu citu.
Māra Traumane: Runājot par gandarījumu, interesanti būtu uzzināt, kāds
ir mērķis būt par kuratoru. Kāpēc cilvēks kļūst par kuratoru, jo
noteikti tas nav altruisms, tur, bez šaubām, katram ir sava motivācija.
Ir divi modeļi: kurators kā radoša personība un kurators kā draugs, kas
palīdz māksliniekam realizēt savus projektus.
Inga Šteimane: Te es atkal varu citēt Be diskusiju – “iespējams, ka
kuratoru prakse attīstījusies, pieaugot sabiedrībā sociālo darbinieku
lomai dažādās dzīves sfērās”.
Solvita Krese: Man bija pilnīgi egoistiski mērķi – sevi radoši realizēt
caur šo kuratora praksi... Es gūstu prieku par katru izdevušos projektu.
Inga Šteimane: Jebkurš jauns profesionālis tiecas izzināt savu sfēru.
Kā kritiķei man bija interesanti uzzināt, kā darbojas mākslinieciskais
process pirms kritikas, zināma zinātkāre par visiem aspektiem šajā
laukā. Mans kuratora motīvs bija estētiskais komentārs esošajai mākslas
praksei. Var to saukt arī par retoriku izstāžu kontekstā, instalāciju
attīstībā.
Elita Ansone: Man ir noteikta profesija, es atrodos noteiktā situācijā
muzejā, un man ir priekšstats par ideālo praksi, kas ir
vispilnvērtīgākais manā profesijā (gan no personiski emocionālā, gan
profesionālā viedokļa): tā ir sadarbība ar personu, mūsdienu
mākslinieku. Mani interesē, kas nodarbina manu laikabiedru prātus.
Solvita Krese: Man parasti tās ir it kā nejaušas sarunas, kurās
koncentrējas pārdomu esence. Lieliskākās sarunas par mākslu, piemēram,
ar Boži, notikušas pa telefonu, ar Ģelzi – kāda ceļojuma laikā, ar
Gabrāniņu, piemēram, kafejnīcā “M6”. Man nav bijusi vēlēšanās tikties
un izjautāt viņus par viņu radošajiem noslēpumiem. Svarīgi, lai viņi
paši grib tev pastāstīt.
Elita Ansone: Man ir sajūta, ka mēs cits citam veltām pārāk maz uzmanības. Bieži mūsu attiecībās valda virspusējība.
Solvita Krese: Ā! Sociālais darbinieks! Tev ir milzīga pietāte pret māksli-niekiem.
Inga Šteimane: Es arī esmu apzinājusies šo aspektu. Tas ir tas, ko ieaudzina mūsu Mākslas akadēmijā.
Ieva Auziņa: Man drīzāk ir pietāte pret mākslinieka ideju, nevis viņa tēlu.
Irēna Bužinska: Nu tu jau esi jaunās paaudzes pārstāve! Bet Māra vēl nav izstāstījusi, kā kļuva par kuratori.
Māra Traumane: Ar mani ir visvienkāršāk, jo esmu kūrējusi tikai vienu
izstādi. Man bija ideja, un es pietiekami egoistiski to realizēju.
Tāpēc man ir zināms after feeling – ko domā mākslinieki? Vai viņi
nedomā, ka es viņus esmu izmantojusi, lai īstenotu savu ideju.
Biedējošus precedentus sajūtai, ka kurators ir izmantojis mākslinieku
savu ieceru realizēšanai, es ievēroju lielās starptautiskās izstādēs.
Irēna Bužinska: Bet māksliniekam zināmā mērā ar to ir jārēķinās.
Solvita Krese: Kur ir mākslas darba autonomija, ja mākslinieks iedod
darbu un kurators to var ielikt savā diskursā. Jā, viņš zaudē savu
autonomiju. Visi jau tiek informēti par konceptu, bet parādās dažādi
negaidīti momenti – kā, noliekot divu autoru darbus blakus vienā telpā,
kādu var iznīcināt vai izcelt.
Inga Šteimane: Nemaz jau nerunājot par tādiem kulturāliem šokiem kā
ArtGENDA, kur darbi vienmēr ir saspiesti, telpa pārsātināta. Šāds
formālisms ir raksturīgs kolektīvām megaizstādēm. Kuratora radošais
darbs norisinās atlases brīdi, bet, tiklīdz tas tiek īstenots telpā,
viss mainās.
Irēna Bužinska: Es sāku strādāt muzejā 1977. gadā, un tolaik mākslas
kritikā bija šī lielā pietāte pret mākslinieku. Bet tad attiecības sāka
mainīties. Tagad bieži vien ir grūti nošķirt, kur beidzas kuratora
ieguldījums un sākotnējais mākslinieka projekta piedāvājums. Es izjutu
gandarījumu, strādājot pie Gustava Kluča izstādes sagatavošanas.
Strādāt ar kultūrvēsturisku materiālu ir tikpat aizraujoši. Bija
izaugusi paaudze, kas neko nezināja ne par pašu mākslinieku, ne par
kontekstu, kurā viņš darbojies. Un kuratora darbs ieguva daudz dažādu
dimensiju. Projekti palīdz noskaidrot vērtības arī sev pašam.
Inga Šteimane: Strādājot pie enciklopēdijas sastādīšanas, man nākas
secināt, ka vēl ir milzum daudz interpretējamā materiāla, piemēram,
latviešu starpkaru perioda māksla. Kuratora kompetence uz vēsturi
attiecas pilnā mērā.
Irēna Bužinska: Un arī atbildība. Cik lielā mērā var deformēt
priekšstatu par mākslas procesiem? Mākslinieka daiļradē var būt piecas
labas bildes, bet pārējās ne tik labas, un, rīkojot viņa darbu izstādi,
jāizdara izvēle – atspoguļot daiļradi vispusīgi vai pēc iespējas labāk?
Daudz kas pēc laika izrādās relatīvs, par to liecina nemitīgā mākslas
vēstures pārrakstīšana, kad speciālisti tiecas uzrakstīt savu procesa
interpretāciju...
Ieva Auziņa: Katrs projekts ir ļoti personisks, tas ir veids, kā
sakārtot izpratni par lietu kārtību. Man patīk to darīt. Es sevi
uzskatu par iesācēju un apbrīnoju cilvēkus, kuri var labi “nokūrēt”,
piemēram, glezniecības izstādi. Man tas liekas ārkārtīgi sarežģīts
darbs. Man šķiet, ka ar laikmetīgo mākslu ir vieglāk strādāt nekā ar
tradicionāliem žanriem. Tradicionālās mākslas sfēra prasa konkrētu
zināšanu apjomu. Varu godīgi pateikt, ka nekad neņemtos veidot
glezniecības izstādi. Šobrīd varu noteikt savu specializāciju mākslas
laukā. Domāju, ka katram kuratoram tāda ir. Tā ir ļoti liela atšķirība
– veidot laikmetīgās mākslas vai tradicionālās mākslas izstādi.
Inga Šteimane: Kāpēc tu glezniecību nošķir no laikmetīgās mākslas?
Ieva Auziņa: Es nenošķiru, bet katrs žanrs prasa konkrētu zināšanu
apjomu. Es domāju, ka nepastāv tāds universālais kurators, kas strādā
ar visu.
Solvita Krese: Es nevarētu uztaisīt labu 19. gadsimta mākslas izstādi,
jo nepārvaldu konkrēto materiālu, bet, runājot par žanriem, – kāda
starpība: glezniecība vai video?
Māra Traumane: Šī, man liekas, ir tēma “kurators un laiks”. Jo varbūt
var pieņemt, ka kuratora skatījums ir līdzīgs viņa laikabiedru
skatījumam. Bet kompetence un patiesa attieksme drīzāk ir laika –
izpētes vai domāšanas – jautājums. Ja pietiek laika, šo skatījumu var
veidot gandrīz par katru vēstures periodu. Tāpēc man ļoti patīk
identificēšanās projekti kā Kalnača–Padega izstāde Tallinā, kur
notikusi identifikācija ar tēlu un ideju. Varbūt tā ir patiesākā
kuratora prakse.
Ieva Kalniņa: Aspekti, kas mani pamudināja uz šo nodarbi, bija reizē
radoši un pragmatiski. Noteiktā savas dzīves periodā es biju
pārliecināta, ka, lai atrastu savu specializāciju tai jomā, ko sauc par
mākslas zinātni, man nepieciešams sevi izmēģināt dažādās tās ievirzēs.
Pirmā darba pieredze Rīgas vēstures un kuģniecības muzejā, kas tolaik
no radošo iespēju aspekta, kā man likās, bija diezgan stagnatīva
iestāde, bija saistīta ar mākslas vēsturi. Taču tā rosināja mani uz
sociāli aktīvu darbošanos, un es nolēmu organizēt absolūti
demokrātiskas izstādes projektu. Iepriekš personiski nevienu
nepazīstot, es uzrakstīju aicinājumu LMA Tēlniecības nodaļas
studentiem, kurā lūdzu pieteikties tos, kas gribētu piedalīties izstādē
Doma baznīcas krustejā. Iznāca tā, ka neviens no vecāko kursu
studentiem, kuru darbus es biju ievērojusi, uz šo aicinājumu
neatsaucās. Tomēr izstāde līdz ar visu savu demokrātisma kva-litāti
izdevās, un daudziem jaunajiem tēlniekiem tā bija pirmā izstāde
(24.05.– 01.09.1996. LMA Tēlniecības nodaļas studentu izstāde “Eja”
Doma krustejā). Tas bija tāds learning by doing projekts, absolūts
mīlestības darbs, un tāds tas arī paliek. Elementārās darbošanās shēma
bija apgūta, un radās pārliecība, ka varu to darīt. Tad tu sāc veidot
un manipulēt ar lietām, kuras pārzini, un kļūst vēl interesantāk. Man
gan jāatzīst, ka es nespēju izrauties no tā, ko esmu sev iekšēji
definējusi, – tas, kas mani piesaista projektos, ir cilvēks kā subjekts
ar savu emociju un problēmu loku. Tāpēc es neredzu būtisku atšķirību,
ar kādu mediju strādāju. Vēl viens būtisks jautājums, ko mēs varētu
apspriest, man liekas kuratora interpretācijas atļaušanās. Ir skaidrs,
ka kuratoram ir pilnīga rīcības brīvība, tāpēc problemātiski ir robežu
limiti, ar kuriem jārēķinās. Man šis jautājums par to, cik lielā mērā
kurators ir tiesīgs balstīties uz savu subjektīvismu, radās pēc Ehas
Komisarovas izstādes “20.gs. māksli-nieku piemiņai” Tallinā
(17.11.1999. – 27.02.2000. Igaunijas Mākslas muzejā).
Ieva Auziņa: Tas jautājums attiecas uz specializāciju. Domāju, ka viens
cilvēks nevar uztaisīt tik lielu izstādi. Noteikti ir atsevišķas tēmas,
kuras kāds ir pētījis padziļinātāk.
Irēna Bužinska: Tas ir tas pats, kas, darot jebkuru citu darbu –
rakstot rakstu vai grāmatu. Vienmēr var domāt, ka vēl jāapgūst
padziļinātāk tā vai cita tēma. Šis ir jautājums par atbildību, ko
kurators uzņemas, un arī izaicinājums, kad ir vēlēšanas noskaidrot
konkrētā perioda vērtību skalu.
Ieva Kalniņa: Atgriežoties pie minētās izstādes, jāatzīst, ka man tajā
bija grūtības “nolasīt” kuratora konceptu, un tikai mirklī, kad Eha
gāja pa priekšu un skaidroja, es to “nolasīju”. Tad loģiski raisās
jautājums – kā izstādi uztver tie apmeklētāji, kurus viņa nepavada.
Inga Šteimane: Tas, par ko mēs tagad runājam, ir tāda jaunāko laiku
kultūras tradīcija, kad ar mākslu kontaktējas pastarpināti. Skatītājam
tiek piedāvāts nevis tiešais kontakts, nevis vienkārši “mīlēt mākslu”,
bet iepazīties ar konceptu, noklausoties kuratora komentāru, un tad
doties to skatīties.
Elita Ansone: Bet viņam tomēr paliek iespēja kontaktēties ar darbiem
bez šī kuratora koncepta, kā, manuprāt, lielākā daļa arī dara. Mākslas
darbs jau netiek iznīcināts. To var uztvert arī suverēni.
Inga Šteimane: Runa ir par piedāvātiem modeļiem, kā kurā laikā uztver
mākslu. Tā ir problēma, par kuru var diskutēt. Kāpēc bija nepieciešams
mākslai noņemt tiešo kontaktu un piedāvāt pastarpināto. Cik es atceros
80. gadu mākslas izstāžu pieredzi – cilvēki nemeklēja lapiņu pie sienas.
Solvita Krese: Līdz kaut kādam laikam dominējošā līnija bija reālisms,
pats darbs jau nesa skaidrojumu. Visa ideoloģija bija vērsta uz šī
darba skaidrojumu. Tagad mēs varētu runāt par paradigmas momentu
mākslas uztverē. Tradicionāli tas bija saistīts ar vizuālo uztveri,
tagad māksla vairāk saistās ar domāšanu, mākslinieks liek tev domāt,
iesaistīties procesā. Vizuālais vairāk nav primārais. Man bieži uzdod
jautājumu – kas ir un kas nav laikmetīgā māksla? Mana atbilde varētu
būt: laikmetīgs ir viss, kas virzīts uz domāšanu, – tā var būt gan
glezna, video utt., bet tajā jābūt aicinājumam uz domas kustību. Tas
tad arī izprovocēja uz komentāru.
Inga Šteimane: Nu, lūk, pārmaiņas ir notikušas!
Ieva Kalniņa: Tas viss ir relatīvi, arī padomju perioda māksla darbojās
kā komentārs, tikai tā runāja Ezopa valodā. Tur ir cits semantiskais
vēstījums, kas darbos bija ietverts, kamdēļ arī tauta mīlēja mākslu.
Bet viņa jau arī pavēlēja domāt.
Inga Šteimane: Pasaulē vienmēr līdz šim māksla ir mīlēta, un padomju
mākslas svarīguma koncepts jau ne ar ko neatšķīrās. Cita lieta, kā tā
māksla izskatījās, bet tas, ka māksla ir vērtība un sabiedrībai tā ir
nepieciešama, nebija apstrīdams. Bet vai jums nešķiet, ka Ļeņina
monumentālās propagandas plāns vispār ir padomju valsts pirmais
kūrētais projekts? Tas bija brīnišķīgs projekts – absolūti determinēts,
publiskā telpā veidots, labi finansēts, labs menedžments, darbi veidoti
arī no dārgiem materiāliem...
Elita Ansone: Tu saisti veiksmīgu kuratora darbu ar ideoloģiju...
Inga Šteimane: Bez šaubām, tas ir viens no aspektiem, kā projekts var īstenoties.
Māra Traumane: Tas liek domāt, ka kuratora darbībai nav robežu.
Solvita Krese: Jā, ar nosacījumu, ka kurators var precīzi definēt aplūkojamā jautājuma robežas.
Ieva Kalniņa: Laikam jau nevar atbildēt uz jautājumu par kuratoram
pieļaujamās interpretācijas robežām, jo robežu zušana ir
vispārraksturīga šī laika pazīme – tās izzūd arī mākslas veidiem.
Irēna Bužinska: Fascinējošākais, ka situācija visu laiku mainās,
izstāde uz mirkli fiksē situāciju, bet pēc kāda laika apstākļi mainās
un atkal rodas vajadzība pēc jaunas interpretācijas.
Diāna Barčevska: Bet tajā pašā laikā ir projekti, kurus uzskata par
veiksmīgiem, un tādi, kas tiek pasludināti par neveiksmīgiem...
Inga Šteimane: Tas viss ir relatīvi – kurš tad ir tas, kas to apņemas paslu-dināt?
Diāna Barčevska: Gaisā virmo spriedumi...
Inga Šteimane: Man tomēr šķiet, ka nekas gaisā nevirmo. Visam ir savs
konteksts. Tie ir konkrēti cilvēki ar konkrētu politiku un stratēģiju,
tas gan.
Elita Ansone: Izveidojusies tendence rakstīto vārdu uztvert par
absolūto patiesību. Autoritatīvs viedoklis presē kļuvis par patiesības
institūtu. Tas veido oficiālo sabiedrisko domu.
Diāna Barčevska: Tas varbūt ir saistīts ar mūsu ģeogrāfisko un
postsociālistisko situāciju, kad trūkst dažādu viedokļu, – viens
muzejs, viena avīze, viens kritiķis...
Māra Traumane: Šajā situācijā būtiskākais ir kuratora pārliecība par to, ko viņš dara.
Diāna Barčevska: Kāda, jūsuprāt, varētu būt kuratora nākotnes perspektīva?
Inga Šteimane: Burvīgu perspektīvu ir iezīmējis Mihaels Glasmeiers
(Michael Glasmeier) no Berlīnes, kurš saka, ka kuratora mērķis ir kaut
kur, kaut kā savu darbību padarīt par tik neaizstājamu, ka vēlāk,
mainot profesiju, viņš var kļūt vai nu par kādas mākslas iestādes, vai
nacionālās galerijas direktoru...
Solvita Krese: Varu piebilst novēlējuma formā, ka, kļūstot par kādas
iestādes direktoru, kurators no radošas personas kļūst par
administratoru, bet patiesais kuratora darbības vadmotīvs ir nodoties
radošam procesam, kas galu galā dod prieku.
Apkopoja Diāna Barčevska |
| Atgriezties | |
|