Valsts Mākslas muzeja jaunieguvumi Dace Lamberga, Valsts Mākslas muzejs, īpaši “Studijai” |
|
Jānis Rozentāls. GANU ZĒNA SAPNIS. 1912
Konrāds Ubāns. EDVARTA VIRZAS PORTRETS. 1917
Jāzeps Grosvalds. SIEVIETE AR VĒDEKLI. 1914
Leo Svemps. SIEVIETE. 1922
J.S.B. Grune. ĢIMENES PORTRETS 19. gs. 20. gadi
Ludolfs Liberts. METS LATVIJAS PAVILJONA DAKORATĪVAJAM PANNO IZSTĀDĒ "MĀKSLA UN TEHNIKA" PARĪZĒ. 1937
Jēkabs Bīne. DIEVS, MĀRA, LAIMA. 1931
Ādolfs Zārdiņš. VASARA. 1935
Jānis Briedis. JAPĀNIETE. 1935
Sigismunds Vidbergs. GULOŠĀ. 20.gs. 20. gadi
Kārlis Padegs. MARIJAS IELAS MADONNA. 1932
Jēkabs Kazāks. BĒGĻI. 1917
|
| 20. gadsimta 90. gados kultūras mantojumam pieauga ne tikai vēsturiskā,
bet arī tirgus vērtība, vienīgi no valsts puses tam joprojām netika
pievērsta pienācīga vērība, un tāda nākotnes kultūras slānim būtiska
lieta kā muzeju kolekciju papildināšana notika visai neprognozējami.
Arvien retāk tai tika atvēlēti budžeta līdzekļi, līdz beidzot 2000.
gadā vairs nebija neviena pirkuma. Tajā pašā laikā izstāde “Valsts
Mākslas muzeja jaunieguvumi 1994–2000” liecināja, ka krājums
papildinājies ar izciliem darbiem, no kuriem daudzi ir privātpersonu
dāvinājumi, to vidū pat V. Purvīša ainavas. Lai cik tas būtu
paradoksāli, izcilā meistara kolekcija nebūt neatspoguļo visu dailŗadi,
jo, būdams Rīgas pilsētas mākslas muzeja direktors, Purvītis savus
darbus ētisku apsvērumu dēļ gandrīz neiepirka. Savukārt mūsdienās
muzejs nespēj konkurēt ar kolekcionāriem, un atliek tikai ar žēlu jūsmu
noraudzīties uz šedevriem, kuri ik pa laikam parādās ekspertīzēs. Uz
vienas rokas pirkstiem var saskaitīt pēterburdzieša J. Belzēna darbus,
un ne velti jūgendiskais “Manas meitas portrets”, tāpat kā baltvācieša
J. S. B. Grunes sirsnīgais “Ģimenes portrets”, tūlīt pēc iegūšanas tika
izstādīts pastāvīgajā ekspozīcijā, jo par tās daudzveidošanu tiek
domāts pirmām kārtām. Bez tam tiek izmantota katra iespēja papildināt
esošo krājumu ar analoģiskiem variantiem – piemēram, J. Rozentāla
simboliskajam pastelim “Saules meitas” pievienota tematiski līdzīgā
eļļas kompozīcija “Ganu zēna sapnis”.
Pēc klasiskā modernisma izstādēm Berlīnē un Stokholmā īpaša uzmanība
tika pievērsta avangardisko meklējumu atspoguļojumam. Muzejā apkopota
lielākā daļa J. Kazaka eļļas gleznu, un beidzot iegūti savdabīgi
risinātie “Bēgļi”, kurus kopā ar audeklu “Peldētājas” autors iecerējis
kā diptihu, divu pretstatu – kara un miera – simbolu. J. Grosvalda
Parīzes laika elēģiskais portrets “Sieviete ar vēdekli”, U. Skulmes
neoplasticisma iestrāvotais “Koncerts”, E. Šveica kubistiskā “Sieviete
ar krūzi”, Leo Svempa rotaļīgā ģīmetne “Sieviete”, K. Ubāna efektīgais
tolaik jaunā dzejnieka E. Virzas portrets un O. Skulmes stilizētā
“Kuldīga” ir šedevri, kuri spilgti apliecina Rīgas māksli-nieku grupas
radošo garu un jūsmu par franču paraugiem. Spriežot pēc M. Vētras
atmiņām, J. Sproģis nav bijis nekāds izcilais mūziķis, tomēr viņš bija
liels Rīgas grupas draugs, un tagad J. Kazaka kubistiskajai un V. Tones
gleznieciskajai ģīmetnei blakus nostājas trešais – K. Ubāna
jaunreālistiski tvertais personāža atspoguļojums.
Par 20. gs. 30. gadu reālisma izteiksmes līdzekļu daudzveidību muzeja
kolekcijā var iegūt pilnīgi objektīvu priekšstatu, tomēr tādi šedevri
kā E. Kalniņa pelēkā tonalitātē ieturētā ainava “Daugavmala Rīgā”, J.
Tīdemaņa neoekspresionistiskie audekli “Šķirtās sievas”, tāpat kā
“Kanāla pārpeldētājas”, ar kuru meistars esot pārstāvējis Beļģiju
Losandželosas olimpisko spēļu mākslas izstādē, spēj ienest jaunas
nianses. S. Vidberga tušas zīmējumu “Versaļa” un “Cirks” virtuozi
plastiskās līnijas, K. Padega groteskā “Marijas ielas madonna”, Ā.
Zārdiņa savdabīgais sievietes tēla tvērums akvareļos turpina 20. gados
aizsākto avangardisko ievirzi. Kaut arī “pareizie” reālisti allaž
paliek otrā plānā, tomēr K. Baltgaiļa, A. Štrāla, A. Griķa vai V. Tones
skolnieka A. Mazīša gleznas ir tikpat svarīgas vēstures kontekstā.
Īpaši nozīmīgs jaunieguvums liekas J. Bīnes pagānu svētbilde “Dievs,
Māra, Laima” – unikāls vizuāls piemērs dievturības centieniem
atdzīvināt latvisko dievību garu.
Muzeja uzmanības lokā vienmēr ir mākslinieku portreti un pašportreti kā
liecība gan par personību, gan par laikmetu. Pēdējos gados šo tēmu
papildinājuši O. Skulmes demokrātiski atturīgie Šveica un Svempa
portreti, K. Ubāna gleznotā L. Kuršinska efektīgi oranžā cepurē, kā arī
L. Liberta pašportrets, kura cienīgo salonismu izceļ efektīgais kokā
grieztais rāmis. Tieši Liberts mūsdienās kļuvis par kolekcionāru
pielūgsmes elku, un arī muzejs nevar sūdzēties par kvantitatīvu
papildinājumu, kas nācis no mākslinieka mantojuma, kuru ilgus gadus
glabāja Ņujorkas latviešu evaņģēliski luteriskā draudze. Par radošām
kvalitātēm te runāt grūti, it sevišķi efektīgajos Venēcijas un Tallinas
skatos. Toties mākslas vēsturei būtiski nozīmīga laikmeta ilustrācija
liekas alegoriskā kompozīcija ar sarkaniem karogiem, kas, iespējams,
varētu būt mets Rīgas dekorējumam 1919. gada 1. Maija svētkos, kā arī
1937. gada patriotiski alegoriskais sižets ar tautumeitām un
tautudēliem. Patiesībā pompozās kompozīcijas, kuras raksturo
“ulmaņlaika” ideoloģijas oficiālo tautisko gaisotni, ko slu-dināja
žurnāls “Sējējs”, ir zināmas tikai no reprodukcijām, jo 30. gados Rīgas
mākslas muzeji, papildinot kolekcijas, līdz tik klaji “pamācošam”
līmenim nenolaidās. Turpretī kultūrvēstures pētniekiem šī oficiālā
māksla ir nepieciešama, un reizē tā izraisa savdabīgas asociācijas ar
mūs-dienu situāciju. Laika gaitā radies mīts, ka labākā 20. gs. otrās
puses mākslas kolekcija apkopota Mākslinieku savienības kolekcijā, taču
Valsts Mākslas muzejā arī šedevru netrūkst.Tomēr, loģiski apsverot (un
vēsture to pierāda), nevar iztikt bez laikmetam raksturīgā ideoloģiski
ievirzītā pasūtījuma otrā plāna darbiem, kaut vai tādēļ vien, lai uz
tradicionālā fona izceltos avangardiskie meklējumi.
Katra jaunieguvuma nozīmība ir pilnībā pamatota, tomēr muzeja vēlmes ir
nesalīdzināmi plašākas, un pretrunu, kas pēc gadiem desmit, divdesmit
var smagi atspēlēties attiecībā ne tik daudz uz vēsturisko mantojumu,
kā uz objektīvu pēdējās gadsimtu mijas atspoguļojumu, izvērtē Valsts
Mākslas muzeja direktore Māra Lāce: “Bez liekas ārišķības es tomēr
gribu akcentēt, ka, neraugoties uz daudzajiem “robiem”, Valsts Mākslas
muzejā ir vispilnīgākais un kvalitatīvākais krājums, kurā apkopota
Latvijas māksla no 18. gs. beigām līdz šodienai. V. Purvīša un B. Dzeņa
vadībā Rīgas pilsētas un Latvijas Valsts mākslas muzejā lika pamatus
nacionālās mākslas kolekcijai. Toreiz izstrādātie kritēriji –
profesionāli augsts līmenis, plašs autoru diapazons, kas aptvēra gan
jau atzītus meistarus, gan tikko studijas beigušos (Purvītis iepirka
darbus pat no studentu izstādēm), – gadu ritējumā netika aizmirsti.
Protams, savas korekcijas izdarīja padomju ideoloģiskās nostādnes. Ir
daudz pasūtījuma darbu, ko, starp citu, gleznojuši vispāratzīti autori
un darījuši to ne slikti. Ir tikai jautājums, kā mēs uz to tagad
skatāmies. Vai mēs runājam tikai par specifiski profesionālām
kvalitātēm vai arī aplūkojam mākslas darbu visplašākā politiskā,
sociālā, estētiskā, ētiskā u.c. konteksta līmenī. Mana muzeja dzīves
pieredze rāda, ka kolekcijām ir jābūt daudzpusīgām, jo pienāk
attiecīgais brīdis un rodas nepieciešamība pēc konkrētiem darbiem. Tā
ir izstāžu veidošana un pētniecība.
70.–80. gados muzeja krājumā tika iepirkts liels skaits augstvērtīgu
eksponātu. Nevaram aizmirst, ka iepirkšanas komisijās bija labi
mākslinieki, kuru spēja novērtēt profesionālo kvalitāti nav mazsvarīga.
Vienlaicīgi palielinājās muzeja speciālistu nozīme, jo viņiem ir
vispārskatāmākais skats uz kolekcijas kopainu. Ar to, protams,
nepietiek. Ir vismaz jāmēģina būt spējīgiem pārredzēt visu mākslas
procesu, lai izvirzītu prioritātes un saredzētu kvalitātes. Bet tā jau
nav tikai Latvijas mākslas muzeju problēma.
Muzeji regulāri rīko jaunieguvumu izstādes, lai iegūto papildinājumu –
pirkumus, dāvinājumus, novēlējumus un apmaiņas ceļā saņemtos eksponātus
– parādītu visiem interesentiem, izvērtētu to kvalitāti un atbilstību
piešķirtajiem līdzekļiem, kā arī lai uzskatāmāk atspoguļotu muzeja
sadarbību ar privātpersonām un dažādiem ziedotājiem. Valsts Mākslas
muzeja jaunieguvumu izstāde, kas aptvēra laiku no 18. gs. beigām līdz
20. gs. 40. gadiem, man sniedza lielu gandarījumu. Uzskatu, ka tā
atbilda augstiem kritērijiem. 1994. gadā saņemtais valsts papildu
finansējums tika izlietots raksturīgu klasiskā modernisma paraugu, J.
Rozentāla, E. Kalniņa u. c. mākslinieku darbu pirkšanai. Bijām priecīgi
papildināt kolekciju ar divām J. Tīdemaņa gleznām, kuras prasīja
sarežģītu restaurācijas procesu. Noteikti vēlētos atcerēties Baltcom
GSM akciju ar apgleznotiem mobilajiem tālruņiem, kas palīdzēja iegūt
baltvācu mākslinieka J.S.B. Grunes gleznu, kā arī Latvijas Muzeju
padomes atbalstu, risinot jautājumu par darbu apmaiņu, lai iegūtu J.
Belzēna “Manas meitas portretu”.
Vēl un vēlreiz jāsaka liels paldies visiem dāvinātājiem un ziedotājiem,
jo bez viņu nesavtīgās rīcības vēsturei atstātā mantojuma kopaina būtu
bālāka. Vai nākamās jaunieguvumu izstādes būs tikpat labas? Nesaņemot
valsts bāzes finansējumu mākslas darbu iegādei – diez vai. Valsts
Mākslas muzeja darbinieki traģiski izjūt šo situāciju, jo tikai mēs
izprotam, ko nozīmē aizpildīt “robus”. Ko tad, ja tie nav tikai
epizodiskas parādības, bet vesels laikmets?”
|
| Atgriezties | |
|