“Uzmanies, izejot no saviem sapŅiem” jeb MŪsdienu Mākslas galerijas Zacheta simtgade Irēna Bužinska, Valsts Mākslas muzejs, īpaši “Studijai” |
|
FOTODOKUMENTĀCIJA NO IZSTĀDES "PELĒKI KRĀSĀS"
Staņislavs Ignacijs Vitkevičs. PAŠPORTRETS. Ap. 1914
|
| Reti gan vēl kādam muzejam laimējies tik precīzi iekļauties viena
gadsimta robežās. 1900. gada 15. decembrī Varšavā, Malahovska laukumā
tika atklāta mākslas veicināšanas biedrības Zach´ta ēka. Portālā
ierakstītie vārdi ARTIBUS jeb “Mākslām” godam to rotājuši visus šos
simts gadus. 2000. gada 15. decembrī tika atvērta pēdējā izstāde no
Zach´ta jubilejai veltīto izstāžu cikla. Perfektās gadsimta robežas
deva unikālu iespēju vēlreiz pievērsties poļu mākslas attīstības
procesiem. Tieši tā tika veidota visa jubilejas izstāžu koncepcija –
mēģināt izdarīt vispārinātus secinājumus par to vai citu mākslas
periodu vai parādību, izvairoties no acumirklīgiem vērtējumiem un
spriedumiem.
Taču vispirms daži fakti no galerijas aizraujošās vēstures. Mākslas
veicināšanas biedrība Zach´ta (poļu valodā zach´ta – izrunā “zahenta” –
nozīmē stimuls, pamu-dinājums) Varšavā tika dibināta 1860. gadā. Pēc 40
gadu ilgas klejošanas pa īrētām telpām biedrība uzceļ savu ēku, ko
projektē arhitekts Stefans Šillers, un tā ir tipisks historisma
piemērs. Līdz pat 1931. gadam te atradās vienīgās plašām mākslas
izstādēm piemērotās telpas visā pilsētā. Biedrībai bija sava kolekcija,
un tika domāts par poļu mākslas pastāvīgās ekspozīcijas izveidošanu.
Piemēram, pirms kara Zach´ta sabiedrības apskatei bija pieejama slavenā
poļu gleznotāja Jana Matejko kompozīcija “Kauja pie Grīnvaldes”. Pēc
Otrā pasaules kara ēka kļuva par valsts īpašumu un te atradās
Centrālais mākslas izstāžu birojs. 1989. gadā, atbrīvojusies no
Kultūras ministrijas pakļautības, bet saglabājusi valsts finansējumu,
Zach´ta kļuva par mūsdienu mākslas galeriju ar tādu pašu nosaukumu.
Kopš 1993. gada galerijas direktore ir Anda Rotenberga, kura
konsekventi īsteno mūsdienu mākslas izstāžu politiku, sākot ar speciāli
gatavotām konceptuālām izstādēm un ievērojamu mūsdienu mākslinieku
personālizstādēm un beidzot ar starptautiskiem projektiem, kuros
iesaistās galerijas darbinieki. Tā par šīgada Venēcijas biennāles
mākslinieku izvēlēts Leons Tarasevičs, kuru konkursam bija izvirzījusi
Zach´ta kuratore, projekta autore Aneta Prasala. Līdz ar to viņa arī
kļuva par šīgada Polijas ekspozīcijas autori.
2000. gads mūsdienu mākslas galerijā pagāja jubilejas gaisotnē. Tika
sagatavots ļoti pārdomāts izstāžu cikls. Būtībā tā bija nozīmīgu poļu
mākslas procesu un parādību atklāsme. Ciklu ievadīja 20. gs. desmit
ievērojamāko poļu mākslinieku darbu ekspozīcija “Saule un citas
zvaigznes” (2000. gada 26.februāris–26.marts). 1999. gadā poļu nedēļas
laikraksts Polityka rīkoja aptauju mākslas vēsturnieku, kritiķu un
kuratoru vidū un lūdza nosaukt pasaules un Polijas 20. gs. ievērojamāko
mākslinieku desmitnieku. Pēc aptaujas rezultātiem šajā desmitniekā tika
iekļauti Tadeušs Kantors, Katažina Kobro, Alina Šapočnikova, Magdalena
Abakanoviča, Vladislavs Stšemiņskis, Henriks Staževskis, Romans Opalka,
Vitolds Vojtkevičs, Staņislavs Ignacijs Vitkevičs, Andžejs Vrubļevskis.
Ekspozīcija tika veidota kā aizrautīgs dialogs starp šiem
māksliniekiem, izceļot katra autora būtiskāko ieguldījumu 20. gs.
mākslā. Tadeušs Kantors tika pārstāvēts ar instalāciju – teātra
dekorāciju “Odiseja istaba”. Staņislavs Ignacijs Vitkevičs devis
milzīgu ieguldījumu fotomākslas attīstībā. Viņa 30. gados radītās
fotogrāfijas izskatījās ļoti intrigējoši līdzās Magdalenas Abakanovičas
tēlniecībai. Izstāde zināmā mērā uzdeva jautājumu par poļu mo-dernās
mākslas specifiskajām īpašībām, savdabību, kas palīdzētu to raksturot
pasaules mākslas kontekstā.
No 11. aprīļa līdz 10. maijam galerijā bija skatāma poļu pēckara
mākslas vēsturē nozīmīgas izstādes atcerei veltīta ekspozīcija –
rekonstrukcija “Laikmetīgie un socreālisms. 1948–1954”. 1948. gadā pēc
Tadeuša Kantora iniciatīvas tika sarīkota pirmā poļu modernās mākslas
izstāde. 1949. gadā tika plānota otrā izstāde, taču tad jau sevi lika
manīt jaunās ideoloģiskās varas spiediens un netika atļauts izstādi
sarīkot. Pēc piecdesmit gadiem atjaunotā, paplašinātā izstādes versija
deva iespēju ielūkoties radoši ļoti intensīvā un reizē tik traģiskā
laika periodā. Ekspozīcijā vienkopus bija izstādītas kā patstāvīgas,
brīvas radošas kompozīcijas, tā “pareizā socreālisma” paraugi, kuros
bija redzama mākslinieku vēlme godprātīgi strādāt atbilstoši jaunās
varas norādījumiem, instrukcijām un prasībām.
Ļoti negaidīti un neparasti aktuāli izskanēja nākamā tematiskās
glezniecības izstāde Polonia-Polonia, kurā no 23. maija līdz 2. jūlijam
skatītāji varēja iepazīties ar patriotiskai tēmai veltītiem audekliem
un Polijas – Dzimtenes – tēlu mākslā. Jana Matejko, Jaceka Malčevska,
Staņislava Vispjaņska kompozīcijas atradās konfrontācijā ar mūsdienu
autoru – Ježija Zeliņska, Vlodzimeža Pavlaka, Mareka Sobčika, Edvarda
Dvurņika Polijas tēla interpretācijām.
Ne mazāku sabiedrības interesi un atsaucību izraisīja izstāde “Pelēki
krāsās. 1956–1970” (17. jūnijs–3. septembris), kas ļāva negaidītā
aspektā ieraudzīt kultūras un mākslas norises Polijā sešdesmitajos
gados. Tā pirmām kārtām bija kulturoloģiska izstāde ar toreiz tik
populāro kultūras darbinieku tikšanās vietu – kluba “M-1”, kabarē,
piena bāra, mākslas pagraba – rekonstrukcijām. Vietu autentiskums ļāva
ja ne pilnīgi izprast, tad tomēr apjaust sešdesmito gadu sabiedrībā
notikušos sociālpolitiskos un kultūras procesus, to, kā nivelējošā,
apvienojošā pelēkā ikdiena – sešu dienu darba nedēļa, rindas pēc
apelsīniem un sirojumi pēc pārdošanā “izmestām” precēm un tamlīdzīgiem
jaukumiem – nemazināja sabiedrības interesi par krāsām, literatūru,
kinomākslu, kas tieši sešdesmitos gados piedzīvoja savu uzplaukumu,
bija ļoti daudzu cilvēku tikpat svarīga ikdienas nepieciešamība un
kalpoja par apskaužamu “Rietumu dzīves” piemēru PSRS dzīvojošajiem.
No 24. oktobra līdz 3. decembrim Zach´ta valdīja “20. gadsimta
klasiķi”. Tās pašas avīzes Polityka aptaujas rezultātā iegūtais
desmitnieks patiešām bija brīnišķīgs. Par 20. gs. pasaules klasiķiem
Polijā tiek uzskatīti Pablo Pikaso, Marsels Dišāns, Kazimirs Maļevičs,
Vasilijs Kandinskis, Konstantīns Brinkuši, Jozefs Boiss, Frānsiss
Bēkons, Pīts Mondrians, Salvadors Dalī un Endijs Vorhols. Pateicoties
aktīvai mūsdienu mākslas galerijas Zach´ta sadarbībai ar ASV un Eiropas
muzejiem, poļiem bija iespēja redzēt labākos šo mākslinieku darbus.
Vienlaicīgi izstādi varēja uzskatīt par 20. gs. mākslas visizcilāko
sasniegumu apkopojumu.
Bez tam līdzās “20. gadsimta klasiķiem” galerijā bija skatāma vēl viena
fotokolekcija. Tas bija 1999. gada rudenī Londonā, Fotogrāfijas
galerijā eksponētais poļu mākslinieka Pjotra Uklaņska fotogrāfiju cikls
“Nacisti”, kurā autors vienā rindā izstāda slavenu aktieru portretus.
Ģērbušies vācu armijas formastērpos, dažādu valstu dažādos gados
uzņemtās filmās Daniels Olbrihskis, Žans Pols Belmondo, Frenks Sinatra,
Marlons Brando, Ronalds Reigans u.c. lieliski aktieri un simpātiski
vīrieši tēloja “sliktos varoņus”... un poļu sabiedrībā izraisījās
pirmais skandāls par darba morāli ētisko pusi, šīs valsts vēsturisko
pieredzi. Spriedze vēl vairāk pieauga tad, kad viens no “visu laiku
slavenākajiem poļiem” Daniels Olbrihskis izstādē sagraizīja savu
fotogrāfiju un, apmierināts ar rezultātu, saņēma atbalsta vēstuli no
cita “cietēja” – franču aktiera Žana Pola Belmondo. Intelektuālā
sabiedrība bija neizpratnē, domas par mākslinieka un autora rīcību
dalījās, un... aktieris Daniels Olbrihskis ieradās uz Zach´ta jubilejas
izstādes neoficiālo atklāšanu, nolasīja dzejoli par piemiņu pirms 78
gadiem Zach´ta atentātā nošautajam Polijas prezidentam Gabrielam
Narutovičam un publiski lūdza atvainošanos direktorei Andai
Rotenbergai. Incidents bija beidzies un drīz vien gandrīz izzuda no
sabiedrības atmiņas, jo “Uzmanies, izejot no saviem sapņiem. Vari tikt
atrasts svešos” – poļu 20. gs. mākslas variants – “ievēlās” TV ekrānos
un avīžu slejās kā īsts cunami vai vismaz “devītais vilnis”, ko
Ziemassvētku noskaņās valdošajā gaisotnē sabiedrība vismazāk vēlējās
sajust.
2000. gada 15. decembrī mūsdienu mākslas galerijas telpās tika atvērta
galvenā jubilejas cikla izstāde. Lai šis skatījums uz būtiskākajām
norisēm aizvadītajā simtgadē būtu objektīvāks, Anda Rotenberga
uzaicināja plaši pazīstamo Venēcijas biennāles kuratoru Haraldu Scēmanu
veidot šo ekspozīciju. Galvenā jubilejas izstāde vispirms piesaistīja
uzmanību ar savu ļoti simbolisko, intriģējoši provokatīvo nosaukumu –
“Uzmanies, izejot no saviem sapņiem. Vari tikt atrasts svešos”.
Sabiedrību satrauca darbu atlase, bet jo īpaši itāļu mākslinieka
Maurīcio Katelāna instalācijas “Devītā stunda” iekļaušana ekspozīcijā
(tajā attēlots pāvests Jānis Pāvils II, kuru nogāzis gar zemi smags
meteorīts).
Haralda Scēmana 20. gs. poļu kultūras versija bija ļoti pārdroša un
provokatīva. Te pietiekami plaši tika reprezentētas gadsimta sākuma
mākslas norises – J. Malčevska, F. Riščica, S. Vispjaņska, V.
Vojtkeviča, V. Veiša daiļrade, taču atsevišķas zāles ekspozīcijas bija
iekārtotas tikai diviem poļu māksliniekiem – Tadeušam Kantoram un
Staņislavam Ignacijam Vitkevičam. Tālāk bija plaša 20. gs. tēlniecības
atlase – M. Abramoviča, A. Šapočnikova, K. Bernadskis, M. Balka. No
jaunākās paaudzes māksliniekiem bija reprezentētas Katažinas Koziras un
Pāvela Althamera instalācijas. Plaši bija pārstāvēts poļu plakāts jeb
poļu plakātu skola – R. Ceslevičs, F. Štarovejskis, V. Zamečniks – it
kā atgādinot par to, ka tieši Zach´ta no 1966. līdz 1990. gadam 13
reizes tika iekārtotas Varšavas Starptautiskās plakātu biennāles
ekspozīcijas. Tepat līdzās demonstrēja poļu kino, īpaši Staņislava Lema
darbu ekranizācijas, tādējādi pasvītrojot šīs kino skolas ieguldījumu
pasaules kultūrā. Vēl bija plaša dokumentu ekspozīcija – katalogi,
fotogrāfijas, kas atspoguļoja galerijas darbības simtgadi. Uzmanības
centrā bija itāļu mākslinieka Maurīcio Katelāna darbs, kas aizēnoja
absolūti visu pārējo ar un ap šo izstādi saistīto. Pārmetumi auga kā
sniega lavīna. Gan kuratoram, gan direktorei bija jāsniedz izsmeļoši
paskaidrojumi presē, kāpēc itāļu mākslinieka darbs nokļuvis poļu
mākslas izstādē, ka tā nav naidīga nostāja pret šīs valsts reliģiskajām
jūtām un delikāto attieksmi pret savu pāvestu. Tomēr reti gan laikam
kāds darbs piedzīvojis tik daudz “linča tiesu”. 19. decembrī viens no
apmeklētājiem mēģināja apklāt Katelāna instalācijā atveidoto pāvesta
figūru ar baltu palagu. 21. decembrī izstādē ieradās parlamenta
deputāti un, aizbildinoties ar deputāta imunitāti, mēģināja noņemt
akmeni... no pāvesta figūras. Galerijas vārds nemitīgi atradās preses
izdevumu pirmajās lappusēs. Un tagad jau daudz nopietnākā līmenī sākās
diskusija par valsts mākslas galerijas atbildību sabiedrības
priekšā, jo noteikt tajā esošās mākslas kva-litāti un atbilstību
sabiedrības interesēm – tās ir sabiedrības tiesības un pienākums.
Tādējādi tika aktualizēts tas pats vecais jautājums par mākslas
cenzūru, par profesionālu darbinieku profesionālās ētikas un prasmes
apšaubīšanu. Tas bija jautājums par to, cik lielā mērā sabiedrība ir
tiesīga “pasūtīt” mākslu pēc viena deputāta vai nelielas grupas gaumes,
aizbildinoties un maskējoties aiz plašākas sabiedrības interesēm. Jā,
Zach´ta ir valsts galerija, un valsts ir parādījusi savu ieinteresētību
mūsdienu mākslas procesu atbalstīšanā... piešķirot izdzīvošanas
minimumu – līdzekļus ēkas uzturēšanai un darbinieku algām. Katras
izstādes sarīkošanai nepieciešamie līdzekļi tiek savākti no dažādiem
sponsoriem, un šis atbalstītāju saraksts bieži vien ir ļoti garš un
iespaidīgs. Jubilejas izstādes patrons bija Ford Mondeo,
ģenerālsponsors – IMPAP. Pārējo vārdi atradās vienīgi izstādes
anotācijā, lai izstādes ielūgumu tomēr nepārvērstu par vēlētāju
sarakstu. Valsts “pasūta un apmaksā mākslu” pēc saviem ieskatiem, un
apmeklētāji atbilstoši finansiālajam ie-guldījumam varētu aizrautīgi
vērot tukšas telpas un plikas sienas. Pārējais – ekspozīcijas
iekārtošana, instalāciju izgatavošanai nepieciešamo materiālu apmaksa,
ielūgumi, reklāma, katalogi – ir rezultāts galerijas darbinieku
veiksmīgai sadarbībai ar sponsoriem. “Sapņiem” izstādes laikā kataloga
nebija. Neiznāca arī galerijas simtgadei veltītā “Faktu grāmata” – tā
paša nepietiekamā finansējuma dēļ.
Jā, “Uzmanies, izejot no saviem sapņiem”, jo katrs ārpus šiem sapņiem
esošais laikmetīgās mākslas vietu un nozīmi mūsdienu mākslas kontekstā
saprot citādāk. “Vari tikt atrasts svešos” – un svešu sapņu īpašnieki,
izrādās, ir par tavu darbu lemt un noteikt spējīgāki nekā tu pats. Anda
Rotenberga Zach´ta jubilejas bukletā raksta:
“Šodien pēc gadsimta garumā ilgušas pašu izveidotas vērtību
hierarhijas, kura ir atšķirīga no tā, ko cienīja pasaule, piedāvājam
poļu sabiedrībai poļu speciālistu radītu “sapņu muzeju”. To, ko ne
tikai nepaguvām iekrāt aizejošā gadsimta laikā, bet pat vairumā
gadījumā nepaspējām parādīt izstādēs. Jaunajā gadsimtā ieejam bez
aizmugures un potenciāla, bez sabiedrības nostādnēm un bez tiesiskiem
likuma mehānismiem, kuri būtu par pamatu optimistiskiem secinājumiem
nākamā gadsimta beigās – ja ar to saprotam stāvokli mākslas darbu
krāšanas jomā. Atliek cerība, ka šī izstāde būs ne tikai dvēseles
dzīres, bet arī lekcija pārdomām.”
Zach´ta jubileja ir pagājusi. “Sapņi” ir izdzīvoti, un ilūzijas –
izgaisušas. Bet kā ar mūsu sapņiem? Valsts Mākslas muzeja ēkas simtgade
2005. gada rudenī vēl priekšā.
Izsaku pateicību Kultūrkapitāla fondam par finansiālu atbalstu braucienam uz Varšavu šī raksta sagatavošanai. |
| Atgriezties | |
|