Vislielākie mākslas un literatūras šedevri vienmēr radīti pilsētā. Un
pati pilsēta ir īsts mākslas darbs. Ar ekspozīciju “Gadsimta pilsēta.
Māksla un kultūra modernajās metropolēs”, kas vēl apskatāma līdz 29.
aprīlim, Tate Modern, kurš jau paspējis kļūt par Londonas jaunā
gadsimta vislielāko leģendu, tā pa īstam uzsāk savu izstāžu darbību,
mēģinot apzināt 20. gs. pagrieziena punktus kultūras kontekstā.
Piemēram, Ņujorkas kontā dau-dzo citu notikumu starpā tiek minēts
performanču mākslas uzplaukums, fabriku pārvēršana darbnīcās un
savstarpējās tikšanās vietās, Vudstokas mūzikas festivāls, F.F. Kopolas
“Krusttēvs”, L. Andersones alternatīvās arhitektūras valoda; Maskavas
kontā – K. Maļeviča manifests “No kubisma un futūrisma uz supremātismu”
un tā izraisītā notikumu ķēde, boļševistiskā revolūcija, Majakovska
uzaicinājums mākslu iznest ielās un jaunas sabiedrības celtniecība;
Riodežaneiro zināmā mērā asociējas ar Sanpaulu biennāles dzimšanu,
bossa nova mūziku un neokonkrētismu, Vīne – ar Freida psihoanalīzes
uzplaukumu, O. Kokoškas portretiem un E. Šīles pašportretiem, O.
Vāgnera funkcionālo arhitektūru, kafejnīcu diskusiju dokumentālām
liecībām un Pirmo pasaules karu; Tokiju pārstāv arī Jajoi Kusamas
vīziju kolāžas un Joko Ono aktivitātes, proponējot feminismu, Sekines
Nobuo un Lī Ufana (Lee Ufan) organizētā Mono-ha kustība, kas sludināja
mākslas procesa pārākumu pār rezultātu; Bombeja mūsdienu mākslas
tradīciju garā manipulē ar masu patēriņa objektiem un subjektiem un ar
indiešu kino industriju; Lagosas sakarā tiek runāts par sešdesmito gadu
dekādi, kad pasaule uzgavilēja jaunajiem afrikāņu rakstniekiem un
māksliniekiem (“Mēs esam jauni mākslinieki jaunā nācijā. Mums jāaug
kopā ar jauno Nigēriju...”); Parīzes zelta laiki esot gadi, kad
Einšteins publicēja relativitātes teoriju, manifestējās fovisms un
kubisms, pilsētā viesojās krievu balets un ieplūda daudzie citzemju
mākslinieki; Londonai piedēvēts 20. gs. beigu metropoles gods.
Aizvadīta gadsimta mākslu rādošo izstāžu bums aptvēris vai visus
pasaules lielākos muzejus. Pagājušā gadā Ņujorkā MoMA realizēja savu
projektu MoMA 2000, gadumijā līdzīgas ievirzes izstāde bija redzama
Kopenhāgenā – slavenajā Luiziānas muzejā. Tate Modern, kā vienmēr,
vēlas būt oriģināls un pasniedz ekspozīciju savā – īpašā mērcē,
izvirzot deviņas lielpilsētas, kas spēlējušas procesa virzītāju lomu
kultūras kontekstā: Bombeja, Lagosa, Londona, Maskava, Ņujorka, Parīze,
Riodežaneiro, Tokija, Vīne. Jāatzīst, Londonai piestāv šī izstāde, kas
mākslas kuluāros un presē jau sacēlusi īstu kņadu ar savu visai
diskutablo konceptu.
Pilsētā, kuru Čārlzs Dikenss raksturoja kā sava iedvesmas avota
“maģisko lukturi”, sublimējas šodienas mākslas industrija, kas patiesi
spējusi satraukt mūsdienu pasauli pēdējā desmitgadē. Ļoti bieži mēs
Londonas šodienas mākslas procesus saistām ar Čārlza Saāči
patronētajiem YBA (young British artists), kas ne vien izraisījuši
skandālus Londonā, bet 1999. gada rudenī ar izstādi Sensation
satraukuši arī Ņujorkas mēru Džuljāni, tādējādi nodrošinot sev lielisku
reklāmas kampaņu. Arī Tate Modern “Gadsimta pilsētā” viņiem ierādīta
zīmīga loma. Un tas ir gluži loģiski, jo 20. gs. pēdējā dekāde patiešām
bija viņu laiks, kad britu bad girl, kā viņu patīk saukt mākslas
kritiķiem, Sāra Lūkasa savos darbos dzimum-orgānus aizstāja ar augļiem
un ar ziediem, Demjens Hērsts ieguva Tērnera balvu (1995. gadā) un
kļuva par miljonāru, pārdodot mākslas darbus savam draugam Čārlzam (kā
viņš pats dēvē kolekcionāru Saāči), Gerijs Hjūms pārstāvēja
Lielbritāniju Venēcijas biennālē 1999. gadā, Kriss Ofili bija “īstais
vainīgais”, kas izraisīja jau reiz pieminētā Ņujorkas mēra dusmas un
arī ieguva Tērnera balvu (1998. gadā). 2000. gada Tērnera balvas
laureāts Volfgangs Tilmans pieder citai plūsmai. Tai, kuri savu karjeru
mākslā sāka tādos stila žurnālos kā Dazed and Confused un I-D. Arī uz
viņiem, tikpat labi kā uz Saāči atbalstītajiem māksliniekiem, var
attiecināt teicienu “māksla sociālajā aspektā var būt gan poēzija, gan
prakse, un māksla dzīvot pilsētā arī ir māksla”, ko Londonas sadaļas
kuratore Emma Dekstere citē Century City: Art and Culture in the Modern
Metropolis kataloga tekstuālajā daļā. Demjens Hērsts 1996. gadā
intervijā Frančesko Bonami žurnālā Flash Art arī pravietoja, ka dzīve
ir māksla. Hērsts manipulē ar zāļu kapsulām, veidojot savus
daudzkrāsainos kaleidoskopus, Tilmans iemūžina cilvēku apziņā tik
traģiski romantisko “Konkordes” tēlu – zilās debesīs vai rietošās
saules staros, kas apspīd lielpilsētas ainavu. “Ir tikai daži mirkļi,
kuros kāds cilvēks vai pilsētas ainava vizuāli iedvesmo mani. Tās ir
īpašas un retas reizes, kuras es meklēju. Gaidu šo iespēju vienkāršas
lietas pārvērst par kaut ko unikālu.”
Izstādes “Gadsimta pilsēta” kuratori cenšas pārliecināt, ka viņu
piedāvātais Londonas tēls krasi atšķiras no tūrisma prospektu
glancētajām atklātnēm. Viņi naivi izliekas, ka gadsimtiem ilgi klāto
varenības makijāžu no Londonas sejas iespējams notīrīt pāris
desmitgadēs, bet mākslinieki nespēj atteikties no karaliskās ģimenes
tēla izmantojuma savu darbu radīšanā. Vai Bombejas izvirzīšana 21. gs.
metropoles statusā arī nav spēle par impērijas tēmu? Neraugoties uz
visiem priekšnoteikumiem, kas šo reģionu padara būtisku šodienas
mākslas kontekstā, atmiņā nezin kāpēc nāk S. Rušdi “Maura pēdējās
nopūtas” ainas, kurās briti spēlē nozīmīgo, ne visai glaimojošo otrā
plāna lomu. Turbīnu hallē tīri fiziski no Bombejas iespējams “ieiet”
Londonā un otrādi (ekspozīcijas ir blakus viena otrai). Un, manuprāt,
tam nav nekāda sakara ar konkrētajiem gadskaitļiem, kas it kā atrodas
loģiskā secībā. (Jo ekspozīcijas sākumposmā jūs, piemēram, no Tokijas
nokļūstat Vīnē.) Vai kaut kur dziļi zemapziņā britos nemīt vainas
apziņa (no vienas puses) un pienākums (no otras)? Lai gan koloniju
vairs nav un princis Čārlzs pirms neilga laika svinīgi pasludināja
pēdējās kolonijas Honkongas brīvlaišanu... Kaut vai indiešu tautības
cilvēku pieplūdums, piemēram, Hītrovas lidostā sasien šīs divas
pilsētas īpašā dīvainā mezglā. Protams, tā ir tikai viena nianse, kas
vispārējā ainā var šķist nenozīmīga, jo izstādes kuratori Bombejas
sakarā runā par ekonomikas un kultūras globalizāciju.
Parīze pirms gandrīz simt gadiem lielos vilcienos formulēja 20. gs.
mākslas tendences (ne velti Brasaji retrospekcija Heivorda galerijā
izskatījās tik mūsdienīga un gadsimta beigu mākslas realitātei tik
lieliski pieskaņota) un iezīmēja starta līniju, Londona uz jaunas
realitātes sliekšņa demonstrē to, kas notiek uz finiša taisnes. Gluži
tāpat kā pilsēta, kas atrodas turpat aiz Lamanša šauruma, pirms gandrīz
simt gadiem ievilināja sevī bezgala daudzus talantīgus cilvēkus,
šodienas Londona pievelk citu tautību mākslas personības. Ne velti
Tērnera balvas nolikumā teikts, ka to var iegūt māksli-nieks, kas dzīvo
un strādā Lielbritānijā. Un galu galā – 2000. gada balvu ieguva jau
minētais vācietis Volfgangs Tilmans. Izstādē “Gadsimta pilsēta”
piedalās arī divi latvieši – Gustavs Klucis un Ilze Strazdiņa. Galerijā
Serpentine savu instalāciju izstādes Give & Take ietvaros februārī
bija “uzbūvējis” vācu konceptuālists Hanss Hāke. Viņa tā dēvētā
instalācija (patiesībā izstāde, kas veidota, sakompilējot Viktorijas un
Alberta muzeja eksponātus) Mixed Messages mani patīkami satrauca. Tā
apliecināja kuratora darba veiksmi (jo tieši kuratora vārdā man šoreiz
gribētos nodēvēt Hansu Hāki) un tādējādi radīja pilnasinīgu britu
impērijas ainu, kuras daudzajās detaļās ietilpa gan karalienes
Viktorijas leļļu figūriņas, gan dokumentālas fotogrāfijas no V&A
muzeja celtniecības gaitas, gan H. Ņūtona un S. Šērmenas darbi, gan
sadzīves priekšmeti, gan daudzo koloniju iedzīvotāju tēli un ikdienas
priekšmeti, gan pašu britu tēli.
Hanss Hāke demonstrēja savu uzvaru, kuras, iespējams, drusku trūka Tate
Modern metropoļu kuratoriem, cīnoties ar daudziem mākslas vēsturē tik
nozīmīgiem vārdiem un cenšoties izveidot savus oriģinālus. Angļu
kritiķi ir nežēlīgi un savdabīgā priekā metas izķidāt Tate Modern pirmo
lielo mākslas darbu, norādot, ka sakāvi ir cietusi kuratoru industrija.
(Izstādes organizēšanā piedalījās kuratoru komanda, kurā ietilpa arī
galerijā ikdienā nestrādājoši cilvēki. Piemēram, Lagosas sadaļas
kurators ir Okvui Envezors, kas ir nākamajā gadā Kaselē notiekošās
documenta XI direktors.) Sunday Times jau 4. februārī, dažās dienas pēc
izstāde atklāšanas, publicēja Valdemāra Januščaka (Waldemar Januszczak)
rakstu A global perspective at Tate Modern? No, just an international
disaster, kurā viņš norāda, ka izstādes lielākā kļūda ir nevis
nepareiza pilsētu un laikposmu izvēle, bet gan kuratoru vēlme mākslas
procesus pagriezt sev vēlamajā virzienā. Jāatzīstas, arī es pēc
izstādes apmeklējuma saviem ceļabiedriem patētiski uzdevu retoriskus
jautājumus – kur ir Berlīne, kur ir abstraktais ekspresionisms, popārts
un minimālisms, kur ir Vorhols, Poloks, “Studija 54”, Factory, kur ir
īstā Ņujorka? Bet varbūt ir jāpieņem šī izstāde kā mākslas darbs, kura
radīšanā izmantotie līdzekļi (lielpilsētas un laiks) ir tikai un
vienīgi kuratoru ziņā. Tā ir globāla tendence, kas vērojama ne tikai
konkrētajā mirklī. Un nav svarīgi, vai jūs Ņujorkas istabās
ieraudzīsiet, piemēram, Vorholu vai ne. Būtiski ir tas, vai jūs spēsiet
ieelpot konkrētās pilsētas auru, gaisu. Jo patiesībā šis stāsts taču ir
par pilsētu. Ja Riodežaneiro atvēlētajā telpā es sajūtu sauli, dienvidu
siltumu, ja manus iedomu vizuālos tēlus pastiprina un apstiprina
dokumentālās fotogrāfijas, ja “jaunā viļņa” (bossa nova) mūzika, kas
skan kaut kur fonā, mani noskaņo uz attiecīgā viļņa, kura virsotnē es
tikpat labi varu baudīt kā karnevālu (attēlus no Ferreira Gullar
personīgā arhīva), tā Franca Veismana neokonkrētisma skulptūras, tad
tas nozīmē, ka Paulo Venančo Filho (Paulo Venancio Filho), kas vadījis
šīs pilsētas sadaļas tapšanu, ir izpildījis uzdevumu. Varbūt šinī
gadījumā viņam tas ir vieglāk paveicams, jo manu zināšanu un asociāciju
bagāža Riodežaneiro kontekstā ir proporcionāli daudz niecīgāka nekā,
piemēram, Parīzes kontekstā. Pilsētā, kas ieņem tik zīmīgu pozīciju,
kuru var dēvēt par 20. gs. mākslas atspēriena punktu, es meklēju jau
sev labi zināmas personas un notikumus. Un šinī brīdī ir atklāts
jautājums par to, vai mēs ar kuratoru būsim uz viena emociju un
priekšstatu viļņa. Tīri pragmatiski domājot – Parīzē jau ir grūti
atrast skatītājam ko sensacionālu. Tomēr pie pieminētā Brasaji
fotogrāfijām Heivorda galerijā es mulsu no emocionālās
daudzslāņainības, no savas sentimentalitātes, no tā, cik rūpīgi tika
uzrušināts manī mītošais kultūrslānis. Tate Modern piedāvātā Parīze
mani atstāja itin vienaldzīgu. Bija dažas smalkas spēles. Piemēram,
novietojot blakus Pikaso un Braka kolāžas, kas ļāva “nolasīt” zināmo
patiesību par Pikaso ideju zagšanas māniju, bija dzirdamas krievu
sezonas notis, bet pietrūka ireālās sajūtas, lēciena atpakaļ, kas ļautu
ienirt šai mākslas, bohēmas un brīvības pilsētas atmosfērā. Atšķirībā
no Vīnes istabas, kur gaisā virmoja strāvas, noskaņa. Arī visai baisās
pronacistiskās priekšnojautas. Lai cik butaforiska šķistu Freida
pieņemamā istaba, tā padarīja Vīni ļoti taustāmu. Mani ne mirkli
nemocīja jautājums par to, kālab es šeit neredzu Klimtu – cilvēku
apziņā tik tradicionālo Vīnes simbolu.
“Pilsētas, līdzīgi sapņiem, ir būvētas no vēlmēm un no bailēm.” Šis
Italo Kalvīno teiciens ievada “Gadsimta pilsētas” apskata žurnālu.
Katram izstādes apmeklētājam ir savs priekšstats par 20. gs. un par
ikvienu no minētajām metropolēm. Izvirzītā koncepcija liek kuratoriem
balansēt kā uz naža asmens, mēģinot noturēt līdzsvaru starp
vispārzināmajiem pieņēmumiem un vēlmi interpretēt procesu. Šķiet
muļķīgi preses pārmetumi par to, ka izstāde neļauj ieraudzīt 20. gs.
mākslas kopumu. Tate Modern ne mirkli nav apgalvojis, ka sniegs šādu
iespēju. Tiek runāts par to, ka ekspozīcija rāda deviņas lielpilsētas,
kurās konkrētos laikposmos norisinājušies būtiski notikumi, kas
ietekmējuši pasaules kultūras attīstību kopumā. Un katra no izstādes
metropolēm demonstrē konkrētā kuratora erudīcijas emocionālo gammu,
kuru objektīvu padara Century City katalogā redzamā katras pilsētas
notikumu grafiskā skala, kas ir kā pierādījums tiem, kuri vēl šaubās.
““Gadsimta pilsēta” ir izstāde, grāmata un notikumu sērija, kas akcentē
deviņus mirkļus gadsimtā un pasaulē. Godinot “modernā” ideju, mēs to
demontējam un ievietojam metropoles kontekstā,” kataloga ievadā raksta
izstādes kuratore Ivona Blazvika (Iwona Blazwick).
Ilze Strazdiņa
Piezīmes no gadsimta pilsētas
Izstādes “Gadsimta pilsēta” atklāšanā Tate Modern direktors Larss
Nitve uzsvēra, ka tā ir lielākā izstāde modernās mākslas muzeju vēsturē
un tas būtu jāuztver kā mēģinājums sniegt ieskatu deviņu moderno
lielpilsētu mākslas dzīvē pagājušā gadsimta dekādēs.
Lai kā kritizēta un pelta ir ideja par iespēju reprezentēt to vai citu
pilsētu tās vai citas dekādes garumā, man gribētos argumentēt, ka pats
fakts par dažādu lielpilsētu radošā gara atstāto pēdu apzināšanu
gadsimtu mijā ir pietiekami organisks. Daudziem šodienas metropoles,
t.i., Londonas, iedzīvotājiem un cauri traucošiem ceļotājiem šī izstāde
kalpo kā informatīva vēstures grāmata, ko nav lieki pāršķirstīt.
Kā kontrasts mazpilsētas stabilitātei un visam jau zināmam lielpilsēta
ir garantija allaž kam jaunam un vēl nebijušam. Konfrontācija ar dažādu
nacionalitāšu, kultūru, reliģiju, seksualitātes un sociālo slāņu
pārstāvjiem paver jaunas perspektīvas ne tikai uz to, kā mēs redzam
pasauli, bet arī uz to, kā mēs redzam paši sevi.
Lielpilsētā nav glābiņa nacionālā vēsturē, valodā vai kultūrā. Te
pastāv iespēja aizmirst un pārvērtēt pagātni, pazīstamo, tradīcijas un
aizspriedumus, ko vienā vārdā varētu nosaukt par identitāti, tādējādi
atklājot, ka mūsu identitāte nav nekas dabīgs vai definēts, bet gan
kaut kas dziļi personīgs un allaž pilnveidojams.
Vācu sociologs Georgs Zimmels savā rakstā par metropoli un tās mentālo
dzīvi vislabāk atklāj modernās lielpilsētas galveno problēmu: indivīda
pūliņus saglabāt neatkarību un personīgo savā eksistencē. Pretēji
suverēnam sabiedrības spēkam, vēsturiskā mantojuma smagumam un ārējo
kultūru dažādībām un dzīves stiliem. Viņš arī skaidro šī lielpilsētas
tipa radīto aizsargmehānismu, kas dziļi sakņojas personības veidojumā
un savu izpausmi rod, kā Zimmels to nosauc, “rezervētās” attiecību
formās, kuras balstās uz racionalitātes un intelekta bāzes pretēji
mazpilsētai raksturīgām emociju un jūtu pilnajām attiecībām.
Indivīda adaptācija lielpilsētas ritmā un tās sociālajos veidojumos
neizbēgami var radīt sajūtu par zaudēto identitāti. Bet tieši tā ir
jaunā sākuma potencialitāte, tā atbilst daudzu modernistu vēlmei pēc
nulles punkta.
Nevar neminēt skaitļu un naudas koncentrācijas ietekmi uz lielpilsētas
fenomena attīstību. Gadsimta sākumā Parīze izkopa mākslinieka/ražotāja/
pārdevēja ideju un praksi, Maskavā tajā pašā laikā avangardu virzīja
valsts propagandas budžets. Mūsdienās mākslinieks ir konfrontēts ar
abiem finansējuma mehānismiem – attīstīts mākslas tirgus no vienas
puses un fondu/valsts atbalsts mākslai no otras.
Raugoties vēsturē, mākslas un kultūras fenomena radīšana nav izolēts
process. Tam ir nepieciešama sadarbība starp līdzīgi domājošiem dažādos
sociālos un kultūras slāņos. Ir nepieciešami komunikācijas mediji un
kritiskā diskursa konteksts, kā arī sociālās un privātās ekonomikas
atbalsts.
Pagājušā gadsimta deviņdesmitajos gados modernisms ir pasludināts
Londonā un Bombejā. Šo pilsētu izstādes daļa piedāvā pirmā brīdī ļoti
haotisku un apjukušu skatu uz deviņdesmito gadu mākslu un kultūras
notikumiem. Emma Dekstere, Londonas daļas kuratore, šķiet, ir
vēlējusies ne tikai piedāvāt YBA produktus, bet arī atainot
kolaboratīvas prakses darbu un ideju neskaitāmos piemērus.
Sarunu valodā, runājot par Teita galeriju, ir parādījies teiciens The
State of Tate. Deviņu pilsētu un to neskaitāmo pārstāvju atstātie darbi
savās semiotiskās attiecības līdzinās iepriekšminēto lielpilsētas
iemītnieku dažādībai un to rezervētām attiecībām. “Teita valsts”
šībrīža iemītnieki – lokālais avangards, kas, izstādīts vienkopus, rada
globālās kultūras vēsturiskā modeļa un konfliktu miniatūru.
|