Par nāvi, burvju flautu un templi jeb Kāpēc neiedeva lomu Ļusjai? Anita Vanaga, īpaši “Studijai” |
|
|
| Ar ko var pakalpot Mocarts?
Volfgangs Amadejs Mocarts nav bijis revolucionārs. Viņš nekad nav
gribējis spridzināt opera seria robežas. Viņš tikai tās paplašināja,
svinīgās mūzikas nopietnībā iestarpinot kumēdiņus no opera buffa
vāceles. Un visjautrākais, ko apgaismības gadsimts tur sameklēja, bija
neprāts un vēlme pakārties. Austriešu komponista žanru plūdinājums,
radot vienotu veselumu, sevišķi operā “Burvju flauta”, bija savam
laikam neiedomājams sasniegums un augstākā meistarība, kuras žilbinošā
slava nav zudusi līdz pat šai baltai dienai.
Taču kas šodien var būt apgrūtinošāks par pagātni? Ir tik
vilinoši pamosties kā “ziepju operas” dailei un neatcerēties, kas
bijis. Vismaz izdzēst no atmiņas pēdējos divdesmit gadus, aizmirstot Š.
Bodrijāra fiksētās 20. gadsimta orģiju sekas – atsvešināšanos no sevis,
transpolitiku, transseksualitāti, transestētiku, mākslas
pašiznīcināšanos un totālās reklāmas uzvaru.
Ar ko te var pakalpot Mocarts? Ar 18. gadsimta attieksmi pret
patoloģijām, ar prasmi konfrontēt divas domāšanas, ķermenisko un garīgo
patiesību, ar spēju harmonizēt galējības un ar pārliecību par radošā
instinkta nemirstību. Tā ir operas, šī žanru žanra, vislielākā
pievilcība un popularitātes cēlonis. Cilvēkam vajag lielus mērķus.
Mocarta operas “Burvju flauta” iestudējums Latvijas Nacionālajā
operā ir komponista Artura Maskata un scenogrāfa Ilmāra Blumberga ilgi
lolota iecere. 1998. gadā tās īstenošanai mākslinieks ķeras klāt kopā
ar izcilo krievu režisoru Juriju Ļubimovu, top neskaitāmi zīmējumi un
gleznojumi maigi pērļainās noskaņās, taču finansiālu apsvērumu dēļ
darbs tālāk nekust. Gadu vēlāk I. Blumbergs uzaicina pušelniekos jauno
režisoru Viesturu Kairišu, kura režijā saskata savai domāšanai būtiskas
paralēles, un viņi sāk darbu no jauna.
Strādājot teātrī, I. Blumbergs izkopis hermeneitisku pieeju,
meklējot ie-studējuma vizuālo risinājumu autora dotās dramaturģijas
(teksta un mūzikas) analīzē, kas tiek gremdēta mītpoētiskās telpas
dimensijās un samērota ar aktuālās mākslas idejām. Līdzīgi līdz šim
bija darbojies arī V. Kairišs, uzrokot mītiskās apziņas dziļāko slāni
un caur ikdienas reālijām iekļaujot tajā tiešu vērojumu. Scenogrāfa un
režisora sadarbs izvēršas auglīgs.
Divas nedēļas pirms pirmizrādes, kas notiek 2001. gada 2.
februārī, Rīgas ielas ir debeszilu plakātu pilnas. Plakātā paceļas
pērtiķis ar dīrātu liellopa galvu un dīvainu “stroķi” ķetnās –
pieteikums Mocarta operai “Burvju flauta”, kas radikāli atšķirsies no
līdzšinējās muzikālās prakses. Vervējot auditoriju gluži kā baroka
laikā, kad uzmanību piesaistīja ar teātra arhitekta un mašīnista radīto
vidi – elles rīkles baisumu, debess empireja spožumu, Alčīnas dārza
brīnumiem, kritieniem bezdibenī un lidojumiem mākoņos –, reklāma sāk ar
apsolījumu “ Būs ko redzēt”. Putu vannu, 8 km plastmasas spīdvadus, ko
1996. gadā patentēja Latvijas zinātnieki, Zarastro eksperimentu –
gigantisku kolumbāriju un citas nebijušas lietas.
Reakcija
Publika nekad nav viendabīga. Vieni gaida izrādi, kas raisa sapņus un
plaucē debesu puķes. Citi nekādā gadījumā negrib realitāti aizstājošu
brīnumpasaku. Vēl citi kā bērni vēlas Kindersurprise, šokolādi kopā ar
mantiņu, kas paliek pāri, kad paša kāruma vairs nav. Vērojot skatītāju
reakciju, nevarēja nepamanīt, ka starpbrīdī libretu pārlasa pat tie,
kas operu zina no galvas.
Iestudējumam pārmeta apmaldīšanos radošajā brīvībā, hronisku nespēju
smelt idejas no mūzikas, runājamo gabalu svītrošanu, visbanālākās avīžu
asociācijas ar liellopu trakumsērgu, nogurdinošu bezstilu, nepareizo
maizi Zarastro ārijā, Nakts karalienes balto tērpu finālā, trīs ģēniju
kāršu spēli, dzelžainas loģikas trūkumu, spīdvadu nepilnīgu izmantošanu
utt. Galu galā netika atbildēts uz jautājumu – kāpēc neiedeva lomu
Ļusjai? Nav šaubu, šis ir ne tikai visu laiku dārgākais, bet arī visu
laiku aplamākais iestudējums, kāds jelkad ir piedzīvots Pankūku
bastionā.
Mazākuma viedokli savelkot vienkopus, jāsaka, ka izrāde turpinās ilgi
ar pēcdomām un iegūt objektu pētījumiem nozīmē ļoti daudz (A.
Burtniece, S. Radzobe). Izlēca – kā parasti – Aija Zariņa, kas bilda
par apvērsumu domāšanā un jaunas mākslas dzimšanas brīdi. Pumpuri
briest novembrī – esot zinājis Eduards Smiļģis.
Kā iestudēt operu “Burvju flauta”?
Parādījās recepte, kā sasniegt līdzsvaru starp formu un saturu: “Ir
tikai jāņem vērā padoms, ko trīs zēni dod Tamino – Sei verschwiegen!
Scweige still!” 1
Vai, sekojot tam, kāds jelkad spētu paspert kaut divus soļus, lai
pārkāptu operteātra slieksni? Domāju, ka ne. Bijība pret Mocartu un
uzstājīgā prasība pēc mūzikas hegemonijas slēpj ne tik daudz uztveres
rutīnu un žanra petrifikāciju, cik slāpes pēc ideāla, kas dzīvo ārpus
laika. Taču ikviens iestudējums ir partitūrā ietvertā ideāla iezemēšana
un laiciskošana, jaunu ideju poligons. It īpaši, ja tā ir fiaba
teatrale “Burvju flauta”.
Ja izveidotu pasaku inventāru, tad tajā noteikti atrastos tādi
saimniecībā noderīgi priekšmeti kā galdiņš, kas klājas, lidojošais
paklājs vai septiņjūdžu zābaki, cepure, kas padara neredzamu, runga iz
maisa, kā arī spogulis un stabule. Instrumenta izvēle liecina par
uzdevumu, kas pasakas varonim jāīsteno. Praktiskās lietas noder
ikvienam, spoguli iekārotu filozofs, bet ko var iesākt ar mūziku?
“Mūzika ir bezpriekšmetiska, to nevar identificēt ar kādu ārējās
pasaules momentu, taču mūzikai kā tādai augstākā pakāpē ir noteikts
saturs, tā ir sadalāma un tā rezultātā atkal samērojama ar ārējo
pasauli, ar sabiedrisko īstenību, kaut arī ļoti pastarpināti. Mūzika –
tā ir valoda, bet ne jēdzienu va-loda. Tai raksturīgas spējas mierināt
un savaldīt mītiskos, aklos dabas spēkus – darbības, kas tika tai
piedēvētas kopš Orfeja un Amfiona stāstu laikiem, kļūstot par pamatu
mūzikas teoloģiskai koncepcijai, eņģeļu valodas idejai.”2
Arī “Burvju flauta” ir tieši tāds pastarpinājums, nevis akustiska
abstrakcija, tā ir līdzība, kurā aiz notikuma ārējām izpausmēm var
sadzirdēt, saredzēt, aptvert notikuma nozīmes pārnesumu, iekšējo jēgu.
Līdzās jautājumam: kas tā par izrādi? – svarīgs ir jautājums: uz
kurieni izrāde ved?
I. Blumbergs: “Izrāde ir par nāvi, sevis visa atdošanu un iespēju pārmainīties.”
Glābiet mani!
Mirklis pirms izrādes sākuma. Ugunsdrošs trīstonnīgs dzelzs vairogs,
kas norobežo zāli no skatuves, zvana pavadījumā paceļas, un vienlaikus
ar pirmo uvertīras akordu iegriežas gaismas mākoņu karuselis. Titru
mašīna izgaismo saukli – “Glābiet mani!”. Tas ir iestudējuma līmeņrādis
un kods.
I. Blumbergs: “Mocarts uvertīru uzrakstīja pēc tam, kad opera bija
gatava. Tajā ir viss iekšā. Uvertīra ir šī darba zīme. Man liekas, ka
noslēpums ir uvertīrā. Tai ir divas daļas, pēc pirmās apstājas laiks.
Vienā mēģinājumā vīrs, kurš strādā pie titriem, sākoties uvertīrai,
uzlika ievadteksta – Zu hilfe! – tulkojumu. (Tulkojums latviešu valodā
nav burtisks – A.V.) Ar Viesturu sajūsmā kliedzām: atstāj, atstāj! Tur
bija viss vajadzīgais.”
Mesiāniskais uzstādījums iznirst no nejaušības, no nekā. Ideja pastāv vispār.
Pūķis
I. Blumbergs: “Priekšstats par “Burvju flautu” ir mānīgs. Likās, tā ir
pasaka, skaists un viegls, brīnišķīgs darbs. Un tas arī ir viegls un
skaists. Un arī ir pasaka. Bet ne tikai. Ar šo darbu, man liekas,
režisori tā pa īstam nav nodarbojušies. Tā, kā ir nodarbojušies ar
Verdi “Aīdu” vai Vāgnera “Nībelungu gredzenu”. Piedāvāju sadarbību
Gidonam Krēmeram pie šī projekta, un viņš atbildēja: nu kāpēc uzreiz ar
Mocartu? Turklāt ar “Burvju flautu”? Varētu sākt ar kaut ko nedaudz
mazāku. Tā ka mūziķu un režisoru aprindās šim darbam ir nešaubīgi
augsta raudze. Un tāpēc ļoti bijīga attieksme. Tas režisorus ļoti
ie-robežo, jo ir pārāk liela nozīme šim darbam no muzikālā viedokļa.
Strādājot pie šīs izrādes, man bija svarīgi noskaidrot, kas ir
pūķis (E. Šikanēdera libretā darbība sākas ar pūķi), kas ir
burvju flauta un templis. Katrs mākslinieks nodarbojas ar šiem
jautājumiem. Noskaidrojot šīs lietas, man liekas, tiek atšifrēta luga.
Pūķis ir pirmais. Tamino bēg no pūķa un tiek nogalināts. Jautājums ir –
kas šodien tev un man ir nāve? No kā šodien cilvēks mirst? Tā ir pirmā
atslēga. Tas ir interpretācijas ceļš – ar ko viss sākas? Bēg no
slimības, nelaimes gadījuma, vai varbūt pūķis ir tikai joks? Mums ar
Viesturu likās, ka cilvēks iet nāvē tad, kad ir kaut ko sasniedzis.
Izdarījis priekš sevis lielu lietu. Viņš sadeg, kad uzkāpj Everestā,
lai pārvērstos. Tā ir mūsu izpratnē iekodēta nāve. Nāve nav gals, bet
pārvērtība. Pūķis dod iespēju tev vēlreiz piedzimt. Ar pirmo takti ir
darbība. Darbība ir mūzika. Tā parāda ceļu tālāk. Alpīnists mirst, un
no viņa piedzimst divi tēli. Varam saukt to par pārvērtību. Skatuves
lūkā iebrauc iekšā viens, bet ārā izbrauc divi.”
Izrāde ir nevis par varoņa tapšanu, kas notiek, izejot cauri
iniciācijas pārbaudījumiem, bet gan par iespēju personībai, kam
virsotņu retinātais gaiss ir dienišķā vide, turpināt radošo dzīvi citā
kvalitātē. Aizņemoties no Marka Aurēlija, var teikt, ka tā ir izrāde
pašam sev. Kalnā kāpēja metafora atdzīvojas, vienam veselam šķeļoties
divās daļās. Jaundzimušie dvīņi princis Tamino un putnu ķērājs Papageno
aptver cilvēka eksistences garīgo un fizisko polu, kuru vienlaicīga
līdzāspastāvēšana liek nojaust par mērķi – jaunu sintēzi kā augstākas
esamības formu homo maximus.
Apgaismības laikmets, kad tika sarakstīta “Burvju flauta” (1791), brīvi
rīkojās ar karnevāla tradīciju, kurā atpazina sev tuvo brīvības,
vienlīdzības un brālības lozungu. Apgaismība karnevālā iestrādāja
izsmalcinātu dialoģisko kultūru, racionālisma filosofiju un
socializāciju. Augstdzimušais princis, tiklab kā plebejiskais putnu
ķērājs ir Mocarta ģēnija līdztiesīgas daļas. Parasti šī viena veseluma
divas puses tiek ģērbtas uzsvērti atšķirīgi, turklāt Papageno nezūdošā
spalvu rota pārstaigā no iestudējuma uz iestudējumu kā E. Šikanēdera
iecerētā un tālab neaizskaramā Federkleid. I. Blumbergs Tamino un
Papageno pieguļošos tērpus, resp., ādu, piegriež no viena zelta likras
baķa. I. Liepiņa min, ka “varoņu līdzība rada putrošanu, kurš varonis
ir kurā vietā: labs dziedātāju un partitūras pazinējs to neizjūt, bet
vienkāršs mākslas baudītājs blakussēdētājam nemitīgi prasa “Kurš tas ir
– Tamino vai Papageno?” Ja nu vienīgi cīņa par mīlestību viņus dara tik
līdzīgus.” 3 Mīlestība, jā, tā izlīdzina visu.
Flauta
Mīlestības zīme ir flauta. Flauta ir atkarīga no dvašas un dvaša – no
dvēseles. Flauta elpu pārvērš skaņu plūsmā, kustībā, kas ietiecas
bezgalībā. Flautu (stabuli) spēlēja gani, un kristietība flautu
saistīja ar Labā Gana tēlu, taču renesanse atgādināja par citu flautas
aspektu. Džordžones gleznā “Lauku koncerts” (1508–1509) redzamā mūza ar
flautu reprezentē komisko dzeju, kas cēlusies no falliskajām dziesmām,
dziedātām vīna un auglības dievam Dionīsam par godu.4 Flauta formas un
augstā skanējuma dēļ simboliski apvieno vīrišķību un sievišķību, garīgo
un fizisko radošo principu.
Kas ir burvju flauta? I. Blumbergs: “Tas ir tikai līdzeklis, lai spētu
izdzīvot pasaulē. Izrādes beigās Tamino burvju flautu zaudē. Zaudē, lai
spētu izdarīt pārvērtības sevī. Burvju flauta nepieciešama, lai
pārvērstos, nevis tikai lai izietu cauri ugunij un ūdenim un lai
paķircinātu atmodinātos tēlus, kā tas ir citos ie-studējumos. Es
neredzu, ka Tamino varētu stāvēt ar stabulīti, mums nevienā variantā
nebija koka stabulītes. Sākumā bija doma par spoži mirdzošu kristāla
instrumentu. Bija vēlēšanās, lai burvju flauta mirdz. Mākslīgā stikla
cauruli ar četriem krāsu elementiem, no kuriem var veidot 26 krāsu
kombinācijas, no Kanādas atveda gaismu mākslinieks Pols Matīsens.
Burvju flautas garajā kātā ir 12 baterijas. Man ļoti patika, ka ir
kāts. Tas rada citu sajūtu. Tāda mēroga lietās, kur ir iesaistīti
daudzi spēki, arvien lielāku nozīmi iegūst nejaušība. Tuvojies izrādei
vairākus gadus, un, jo ilgāk gatavojies, jo nejaušības faktors spēlē
lielāku lomu.”
Operas notikumos uz skatuves darbojas vēl viens mūzikas instruments –
zvaniņi, ko Tumsas valdniece dāvā Papageno. Zvaniņu šķindēšanā
sa-klausāms baznīcas zvana idejas profanācijas ekscentriskais gājiens.
V. Kairišs, pastiprinot profanāciju, zvaniņus nomaina pret mobilo
telefonu, pa kuru tiek izsaukta Papagena. Mājiens par seksa pakalpojumu
telefonisku pasūtīšanu, iespējams, nebija obligāts, taču, reiz
parādījies, tas vairs neatstājas.
Templis
Pēc libreta 2. cēliena darbība norisinās Zarastro valstībā, kur
zeltlapainu sudrabpalmu birzī paceļas desmit piramīdas. “Burvju
flautas” iestudējumu vēsture ir uzkrājusi ārkārtīgi daudzveidīgas un
krāšņas stilistiskas peripetijas gan Senās Ēģiptes, gan klasicizējošās
formās 5, kuras vienmēr glabā arhitektonikas monumentālismu. Paturot
monumentalitāti, I. Blumbergs arhitektoniku nomaina ar jēgformu –
cilvēks: “Templis ir pats cilvēks.”
Pamatojums tam rodams aramiešu tempļa teoloģijas tapšanas brīdī, tai
leģendārajā naktī, kad Jēkabs lika akmeni pagalvī un nosapņoja, ka
saņem Dieva dāvanu – zemi sev un saviem bērniem. Pagalvja akmeni Jēkabs
uzcēla par piemiņas zīmi un svaidīja ar eļļu un nosauca šīs vietas
vārdu Bētele – Dieva nams (Pirmā Mozus, 28). Akmens ir relikts, un
templis, kas paceļas pār reliktu, kļūst par relikvāriju. Aiz pagalvja
akmens sadrūzmējas nākamās “akmens” kanotācijas. Mums ir būtiska viena
no tām, ko deva Kumranas ebreju sekta esēņi, kas dzīvoja pastāvīgās
eshataloģiskās gaidās un ievēroja rituālu tīrību. Viņi maksimāli
satuvināja priekšstatu par templi un akmeni. Tempļa vērtība, tās
dārgakmens kļūst visa kopiena un katrs tās loceklis. Piederēt kopienai
nozīmē būt tempļa daļai. 6 Šo domu mantoja masonu kustība, radot garīgu
“cilvēcības templi”, kurā cilvēks identificējas ar templi.7 Masonu
ložas noslēpumos, kā zināms, bija iesvaidīts arī Mocarts un E.
Šikanēders, kas deva saviem tempļiem “mirgojošus hieroglifus” – Natur
(Daba), Weisheit (Viedība), Vernunft (Saprāts).
I. Blumbergs: “ Par ideālo templi – cilvēka figūru – ir vēl tālāks
ceļš. Tad ir jāzaudē flauta, instruments, ar kā palīdzību tu gāji cauri
dzīvei. Burvju flauta uziet augšā, izzūd debesīs, un reizē lejā nāk
seja no tempļa cilvēka, tikai ar noplēstu ādu. Zem zoda pat iespējams
redzēt mugurkaulu. Vēl dziļāks plēsiens. Iekšā sevī. Manā darbā šī
opera noņēma nost vienu ādas slāni.”
Miesa un gars
Kopš 16. gadsimta mākslas apmācībā tiek izmantoti cilvēku un dzīvnieku
muskulatūras atveidojumi zīmējumos un skulptūrās. Ekoršē (Écorchē) jeb
cilvēku ar novilktu ādu atkārtoti veidoja apgaismības laikmeta izcilais
franču tēlnieks Ž.A. Udons, un iespējams, ka ekoršē par laikmeta garu
liecina vairāk nekā viņa darinātie marmora voltēri. Interesanti, ka I.
Blumberga ekoršē tipa veidolos ir saskatīta Demjena Hērsta ietekme.
Taču britu mākslinieks cilvēku neuztver kā daudzfunkcionālu sistēmu
kopumu, bet tikai izceļ fiziskās esamības atsevišķus parametrus, pārējo
novirzot malienā. Savukārt I. Blumbergs savā mākslinieciskajā darbībā
ikreiz no jauna būvē universālu pasaules modeli, kas ietver
metavēsturisko pirmpamatu. Asociāciju buķete, kas daudziem likusi
piesaukt eklektiku ar tās negatīvo piegaršu, tikai vēlreiz apstiprina
viņa mākslas visaptverošo dabu. Pat marginālas parādības I. Blumberga
tēlveidē pārtop par centru, kurā dzimst radošā brīvība.
Tāda ir aina, kur pēc “nolikuma” Zarastro sūta Tamino un Papageno
ēdieniem un dzērieniem klātu galdu. I. Blumbergs, sekojot iekšējam
aicinājumam, caurspīdīgā plastikāta kulē liek liellopa dīrātu galvu, ko
atzinīgi novērtētu flāmu klusās dabas vecmeistari. Atceļas gavēnis.
Papageno pacilātā rosība, ar āmuriņu “muzikāli” dauzot gaļu, pārklājas
ar ieražu, kurā par upurgaļu izvēlētais vērsis pirms slaktiņa tiek
sists, un pati sišana ir priecīga nodarbe.
I. Blumbergs: “Man tas ļoti patika. Ja jūti, ka gribi ielikt
gaļu, liec gaļu, ja jūti, ka gribi ielikt Paminu, kura mazgā veļu
mazgājamā mašīnā, liec to. Tas, ka izrādē ienāk reālā mana dzīve, rada
atvērtu izrādi. Tas arī ir mūzikā. Līdzās priesteru korim, kad
skudriņas skrien pār mugurkaulu, ir Papageno dziesmiņa. Tā nav slēgta
estētiska sistēma, bet atvērta kā pati dzīve. Tas ir Mocarts. Neesmu
baidījies no dzīves, bet neesmu vēl iemācījies apvienot šīs it kā
nesavienojamās vienas pasaules pretējās lietas. Šī opera mani dara
brīvu. Man tas ir solis tālāk.”
Kontrasti
Visa izrāde balstās uz inversiju. Tumsa mijas ar gaismu, formu
sablīvētība – ar minimālismu. Kontrasti ir iestrādāti pat tur, kur
citkārt nekad nav bijuši, piemēram, “ķertā” prinča Tamino ekspresīvais
grims un izplūkātā frizūra pasvītro viņa iracionālo, nesaprātīgo dabu.
No tempļa idejas atvasinātajos kostīmos pavīd aktuālās modes interese
par dzīvnieku ādām, hipertrofēta faunas izjūta, dabiskošanās tieksme,
kas piepildās, deldējot dabas resursus. Optiski gludais, pieguļošais,
sintētiskais materiāls rīvējas ar īstu vai iluzori īstu kažokādu.
Matērijas kaislības pēc vispārējās dematerializācijas pasludinā-šanas.
Smagie tērpi ietekmē personāža gaitu, stāju un manieres. Nakts
valdnieces svītas trīs grāciju (D. Kalniņa, A. Ķirse, K. Zadovska)
efektīgo bikšu pašūdināšana prasīja 6,5 m mākslīgā kažoka katrai, trīs
mazie ģēniji (Rīgas Doma kora skolas audzēkņi) plīvoja baltas lamas
kažoka pūkās ar vijīgu – ne īsti meitenes, ne zēna – plastiku,
Papagenas (E. Zālīte) tērpa spīdīgās lodītes lika maigumā iedegties
Papageno (A. Gergalovs).
Tērpu dēļ groteska no cildenā nekad netiek nošķirta pavisam. Lai gan
vairāki svinīgi brīži tomēr tiek saglabāti neskarti. Viens no tādiem ir
Tamino suģestējošais gājiens caur uguni M. Vilsona flautas solo
apturētajā laikā, kad šķiet, ka atmosfēra ievibrējas no svelmes
(diriģents Ģ. Rinkevičs).
I. Blumbergs: “Tā ir nozīmīgākā vieta iepriekšējos iestudējumos, bet
mums iznāk nedaudz citādi. Tur, kur Tamino iet cauri ugunij un ūdenim
un spēlē tikai flauta, nav sajūta, ka tu pārdzimsti. Vismaz man. Mūsu
izrādē uzsvars ir uz priesteru kora dziedājumu 5. ainā. Tā sajūta, ka
nevari aiziet līdz svētajām durvīm tāpat, ka jāiet cauri trešajam
pasaules karam, epidēmijām, briesmām. Jāiet cauri visām lietām, kas
šodien notiek uz pasaules. Kad Viesturs mēģinājumā uzlika Tamino
šauteni uz pleca, man bija asociācijas ar streļķiem. Tur ir tik daudzi
slāņi iekšā, tur ir Janka Pipars, Čečenija, pasaules kari. Nevar
pateikt īsti – kas, bet tu jūti, ka tur ir vēl. Bez šaubām, tas nenāca
uzreiz, pie maketa sēžot to nevar izgudrot. Bet telpa bija atvērta.”
Atvērtā iztēle
Izrādes triumfālais noslēgums norisinās klīnikai līdzīgā Zarastro
laboratorijā. Koristi, kas 1. cēlienā mita melnos pērtiķu kažokos,
beidzot ir atbrīvojušies no rudimentiem un atavismiem un iemiesojušies
cilvēku rozā ādās. Par viņu pārciestām sāpēm liecina ķermeņu
nosaitējumi. Gēnu līmenī preparētā un uzlabotā tauta pēc neziņas bailēm
un fizioloģiskiem satricinājumiem nu svin svētkus. Slimnīcas efekts un
koristu skulpturālie tērpi, kas izceļ dabas dotumus, manāmi deformē
gavilējošo mūziku. Optimistiskajam apsolījumam tiek piesviesta šaubu
šķipsna. Skaniskā un vizuālā sāncensībā iestājas bezvējš. Burātāji šādu
stāvokli sauc par flautu.
I. Blumbergs: “Šī ir pirmā scenogrāfija, kur man nav kulišu. Vienīgā
profesionālā lieta, kas akadēmijā būtu jāmāca, ir tikai kulises.
Domāšanu nevar iemācīt. Esmu vēlējies uztaisīt telpu bez kulisēm. Telpa
ir maksimāli atrauta vaļā, viss atdots gaismai. Tas sagādā juteklisku
baudu – redzēt, ka viss ir vaļā. Nav vairs kulišu, ko nīstu, un reizē
saprotu, ka būšu tajās sagūstīts, kamēr dzīvoju.
Izrādes finālā ir gaismas priekšnesums, priecīga sajūta, salūts. Lielā
tehniskā NLO (prožektoru kaskāde – A.V.) nonākšana lejā. Mēs tieši tā
vēlējāmies. Ja blakus ir sajūta, ka ne viss var veiksmīgi beigties, tas
nav slikti.
Ticu, ka šādu brīnišķīgu mūziku nevar sabojāt. Var sabojāt sliktu
mūziku. Šādas mūzikas iespaidu jebkuras vizuālas lietas pārspēt vai
ietekmēt nevar. Katrā ziņā es negribētu, lai vizuālais tēls tikai
izkustu mūzikā un to ilustrētu. Vai tiešām iztēle, klausoties šo
mūziku, ir tik vienāda? Bet varbūt tā ir tikai pagātne – kādreiz
redzētais? Vai mēs atzīstamies sev paši līdz galam, ko īsti redzam
savās smadzeņu šūnās, skanot, piemēram, Nakts karalienes ārijai? Un ko
izraisa fināls? Vai tā ir saplūšana Nakts karalienei ar Zarastro
mīlestības svētlaimē vai tomēr mūžīgās nesavienojamības atskārsme, kas
pāraug dabas slavinājumā? Atvērta iztēle paver plašākas iespējas domāt
līdzi. Mums tas likās konceptuāli. Tāpat kā konceptuāli bija atrast
nāves noslēpumu, burvju flautas zaudējumu un tempļus.”
1 Matīsa V. Formas un satura trauslais līdzsvars // Diena.– 2001.– 9.febr.
2 Fljhyj N.<. Bp,hfyyjt% Cjwbjkjubz vepsrb.– Vjcrdf& Cfyrngtnth,ehu, 1999.– C. 44.
3 Liepiņa I. Konceptuālie vizuļi Mocartam // Neatkarīgā Rīta Avīze.– 2001.– 7.febr.
4 Ember I. Musik in der Malerei.– Budapest, 1984.– Abb. 19.
5 Sk. grām.: Intorno al flauto magiko.– Milano, 1985.
6 Plašāk par šo tēmu sk. nodaļu {hfv b brjyjuhfabz vtxtns !r gjcnfyjdrt
ghj,ktvs@ ## Ierehjd C.V. Bcreccndj b nfqyf.– Vjcrdf, 1999.
7 <blthvfyy U. "ywbrkjgtlbz cbvdjkjd.– Vjcrdf, 1996.– C. 288. |
| Atgriezties | |
|