No pavisam nesenās Latvijas mākslas vēstures viedokļa Juri Putrāmu var
pieskaitīt dažādām vienībām, kuru raksturīgās pazīmes joprojām
saskatāmas viņa darbos. 80. gadu otrās puses avangardistu un
supergrafiķu paaudzē kopā ar Juri Putrāmu darbojās Ojārs Pētersons,
Andris Breže, Kristaps Ģelzis, Indulis Gailāns un Ivars Mailītis – tā
bija sociālpolitiski aktīva, kāpināti ekspresīva, dramatiski
piesātināta lielu izmēru grafika un instalācijas. Multimediju
mākslinieks Hardijs Lediņš šīs paaudzes mākslas izpausmes nosaucis par
“latviešu 80. gadu neoekspresionismu” vai “jauno skarbo vilni”.
Lai cik pretenciozi tas arī izklausītos, Putrāms gandrīz vienīgais no
minētajiem māksliniekiem joprojām turpina tā saucamos radošos
meklējumus, vismaz šie meklējumi tiek vizualizēti, materializēti, īsāk
sakot, novesti līdz stāvoklim, kad to vēstījums kļūst redzams un
uztverams. Putrāma darbos joprojām apvienoti gan grafikas, gan
glezniecības, gan instalāciju mākslas elementi. Un Putrāms joprojām
rūpīgi kopj savu disidenta opozicionāra būtību neatkarīgi no politisko
un tirgus konjunktūru maiņas, lai mainītos pats un mainītu sabiedrību
“uz augšu, uz skaidrību”, aizvien iecietīgāk, bet arī noteiktāk
vēršoties pret “domas klišejām un pūļa psiholoģiju”1.
90. gadu sākuma “lūzuma posmu” vislabāk raksturo pats mākslinieks: “Kad
es atgriezos no Maskavas, vēl zināmu laiku piedalījos izstādēs, ko tajā
laikā organizēja izcilā mākslas kuratore Helēna Demakova. Bija izstādes
“Latvija – XX gadsimta kūlenis. 1940–1990” viesnīcas “Latvija” izstāžu
zālē, Forma Antropologica Tallinā un “Paaudze” Pori muzejā Somijā. Pēc
šīs izstādes es diemžēl sagāju sviestā. Latviski runājot, nojū-dzos.
Krieviski izsakoties, sošol s pojezda. Angliski: I went crazy. Franču
valodu es pagaidām tikai mācos.”2 Šeit lasītāju varētu iepriecināt ar
treknu daudzpunkti, iekavu pušķi vai citām pieturzīmēm. Tomēr arī
turpmākos deviņdesmitos Putrāms piedalās starptautiskās grafikas
izstādēs ASV, Francijā, Polijā un Japānā.
90. gadu otrā pusē mākslas izpausmes Latvijā jau bija kļuvušas maigas
un mierīgas, iegūlušas gādīgo kuratoru prātos un rokās. Putrāma
perso-nālizstāde “Manifests”, kas notika 1999. gadā vienlaicīgi Agijas
Sūnas galerijā un dizaina salonā Vincents Inspira, uzkrītoši, bet bez
īpašas uzspēles liecināja par mākslinieka nesamierināmību ar
sabiedrības akceptēto pasaules kārtību, meklējot, deklarējot un
motivējot savu individuālu izpratni par to, kā “lietas stāv”. Reizē ar
izstādēm sabiedrība tika iepazīstināta ar Putrāma radošo studiju Putra
Crazy un mākslinieka manifestu. Var jau teikt, ka glīti iepakotie
cigarešu gali un kolāžas atsauc atmiņā rindām vien Rietumu mākslinieku
darbus, sākot jau ar 60. gadiem. Tomēr jāņem vērā, ka dīvainā kārtā
sabiedrība uzcītīgi turpina patērēt, aizvien briesmīgākās izpausmēs
atražojot patērētājsabiedrības problēmas.
Brīžiem šķiet, ka Latvijā māksla vairs nenodarbojas ar sociāli
politiskā konteksta analīzi. Tomēr liekas, ka mākslinieciskās
izpausmes, aizvien vairāk sliecoties uz procesuālo mākslu pusi, tieši
liecina par sociālpolitisko procesu rezonansi. Tikai tas notiek dziļāk,
iedarbojoties uz sabiedrības tā saucamo kolektīvo bezapziņu.
2000. gada izstādē “Rudens” Putrāma gleznojumi izcēlās uz pārējās
ekspozīcijas estetizējoši iemidzinošā fona. “Potretētie” embriji –
diezgan liela formāta plakātiski, lineāri gleznojumi uz baltās audekla
grunts. Mākslinieks esot aizrāvies ar embriju tēmu, izlasot publikāciju
žurnālā “Geo”: “Vienā no sākotnējiem stāvokļiem visu dzīvo būtņu
embriji esot ļoti līdzīgi – gan zivij, gan čūskai, gan putnam, gan
cilvēkam, gan cūkai. Tobrīd sapratu, cik nejauša un dīvaina ir dzīvības
trauslā forma. Tikpat labi cilvēks būtu varējis piedzimt par zivi –
viņi visi ir vienādi, bet ir jau zināms, kurš būs bagāts, kurš –
nabags, kurš – Buda, kurš – Če Gevara.” Formāli Putrāma rokraksts nav
daudz mainījies kopš 1990. gada darba “Kamikadze un ugunskrupja bērns”
– enerģētiski spēcīgs, pārliecinošs spektra krāsu zīmējums, ko par
gleznojumu var nosaukt tikai nosacīti.
Putrāma darbi vienmēr uztverami visai plašā kontekstā, tiem raksturīgs
plakātisks literārisms, tomēr it kā uzskatāmais naratīvs Putrāma darbos
nereti uzvedas kā zivtiņa – pamāj makšķerniekam ar asti un ienirst
dziļāk. Mākslas darbu vērotājs spiests nirt tai pakaļ vai vismaz bažīgi
pašūpot galvu – kur tas redzēts, kur tas redzēts. 80.–90. gadu
plakātistu, arī Putrāma alegoriskie, groteskie tēli pietiekami
deklaratīvi (kā jau piedien plakātam) liecina par sabiedrībā aktuālām
problēmām, nosaucot tās vārdā. Turklāt Putrāms ķeras klāt arī tādiem
latviešu tautas “svētumiem” kā Krišjānis Barons, traktēdams viņu nevis
kā viszinīgu vecīti, bet gan tādu kā gorgonas galvu. Putrāma darbos
vienmēr nolasāmais dziļais ētiskais pa-matojums viņa mākslu padara
īpaši lokāli aktuālu, bet vispārinātā tēlainā valoda labi saprotama arī
pasaules mākslas kontekstā. Putrāma 80. gadu “galvu” aizsvilušos
tenisbumbiņu acis un hipertrofētās mutes kā angāri atplestas visai
sāpīgā eksistenciālā kliedzienā. Ofortu ciklu “Garāmgājēji” mākslinieks
papildina ar atsevišķām lapām arī dažus gadus pēc to pirmās
izstādīšanas 1985. gadā mākslinieku grupas izstādē Gustava Šķiltera
muzejā. Šogad izstādē “Maska” galerijā “Bastejs” Putrāms vairs nebija
noņēmies ar ofortiem, bet izstādījis savus fotoportretus, kuros acis
jau bija reāli huligānu uzdauzītas.
Kaut gan nereti, iepazīstot šīs ekspresīvās personības izpausmes,
gribas jautāt, kāpēc Putrāms kļuvis par mākslinieku, nevis, piemēram,
par bokseri, viņa māksla tomēr uzrunā ļoti humāni, bez didaktikas, ar
cieņu pret individualitāti.
Ētiskā piesātinājuma ziņā Putrāma maksimālā mākslas programma mēdz
iemiesoties arī ļoti lakoniskos tēlos – kā 1989. gada darbā “Māte”, kas
ieskrāpēts akmenī kā pirmatnējo alu sienās un apelē pie arhetipālām
vērtībām. Iespējams, ne mazāk nopietni vajadzētu uztvert 2001. gada
darbu ciklu, kas bija apskatāms “Rīgas galerijas” zīmējumu izstādē, –
formāli tikpat atturīgi un lakoniski tēli zīmēti uz putuplasta. Arī
tematika maz-liet cita, bet orientēta uz tām pašām jau minētajām
mūžsenajām vērtībām – dzimumlocekļi paklausīgi un mīlīgi kā suņi
pieglaužas rožu ziediem, un darbi nosaukti ne vairāk un ne mazāk kā
“Roze un viņas draugs” u.tml. Falliskā tēma Putrāma mākslā parādās arī
kā krāsaini un agresīvi uzraksti uz sētām.
Helēna Demakova Putrāmu nosaukusi par “robežpārkāpēju”. Tas precīzi
raksturo viņa attiecības ar minēto “pieskaitīšanu” – nenoliedzot
saistību, mākslinieks tomēr uzsvērti norobežojas no galīgiem
spriedumiem un vērtējumiem. Turklāt robežu pārkāpšanu Putrāms vispārina
arī saistībā ar mākslinieka misijas apziņu.
Vienmēr esmu ignorējis kaut kādas asociācijas. Mani neinteresē
aprobētas lietas. Darbs mani pārstāj interesēt tad, kad tas ir
pabeigts. Grafika pasaulē joprojām pulsē ar visai noteiktu aktivitāti,
visu laiku notiek dažādas starptautiskas izstādes. Tā ir tāda savveida
mafija. Diskusiju par grafikas tehniskajām robežām uzskatu par mākslas
teorētiķu profesionālu “matu skaldīšanu”. Māksla vai nu ir vai tās nav.
Pieejas tehniskajām robežām ir ļoti dažādas – citi pieņem
datorizdrukas, citi – ne, bet, manuprāt, tas nav svarīgi.
Pašlaik vairāk esmu aizrāvies ar foto. Zināmu periodu sadarbojos ar
fotogrāfu Ojāru Jansonu. Patlaban meklēju jaunus fotogrāfus, ar kuriem
strādāt. Kopīgajos projektos es piedalos kā idejas autors, režisors un
stilists. Pats tehniskais foto process man liekas garlaicīgs. Ir
lietas, kas māksliniekam jādara vienam, bet man patīk izjust tā saucamo
kopīgo ģēniju, īstenojot šos fotoprojektus.
Putrāma darbos jaušama dīvaina racionalitātes un poētiskas
emocionalitātes kopība. Šķiet, sagatavošanās procesu mākslinieks
izprāto un izdomā, bet darbu veidošana notiek spontāni, bez
kalkulēšanas. Turklāt viņš var negatavoties kādas konkrētas idejas
vizualizācijai. Notiek garīgās attīstības darbs, kas neliek šaubīties
par materializāciju, tādējādi piešķirot tai brīvu domas atvēzienu.
Varbūt tendence, ka daļai Putrāma paaudzes mākslinieku pašlaik pietiek
ar domām, pārdomām un sarunām, liecina par zināmu briedumu. Garīgajā
attīstībā šie mākslinieki sasnieguši mierīgu, draudzīgu “vietu”, kur
ārējās izpausmes kļūst neobligātas un īpaši apdomātas.
Pirms kādiem pieciem sešiem gadiem sapratu, ka mani ne tik daudz
interesē gatavais produkts, idejas materializācija, koncepts, bet
drīzāk pats process. Atklāju, ka varu izbaudīt idejas piedzimšanas
procesu, nemaz neko tālāk nedarot.
Māksliniekiem, manuprāt, jātaisa mazāk darbu, bet vairāk jādomā,
jāstrādā ar sevi. Runājot par mākslinieku izdzīvošanu... Neviens jau
badā nav nomiris. Krievu avangarda pārstāvji dzīvoja revolūcijas un
pilnīga grautiņa laikā, bet mākslas vēsturē viņi tomēr ir iegājuši.
Tagad arī Pēterburgā māksliniekiem nav naudas, bet viņi strādā ar sevi.
Salonā nokļūt ir ļoti viegli. Ja tu to dari konceptuāli, tad nekas. Es
arī taisu saloniskus darbus pārdošanai, bet tas man kantes nerīvē, jo
es to uztveru kā mazu savas dzīves mākslas etīdi, gammu. Māksliniekam
katru dienu jāspēlē šīs gammas, bet, ja viņš katru dienu grib spēlēt
“lielās formas”, tad tās sonātes pārvēršas par gammām. Var to neatzīt,
bet katrs mākslinieks zina, par ko viņš ir izšķīries. Šķiet, man ir
bijusi laime pārvarēt tādus augstumus un kritumus, ka tas mani ir
izārstējis no vēlēšanās ieslīgt aprobētā salona straumē.
Putrāmam mākslā vienmēr bijusi svarīga komunikācija, pat ļoti
uzskatāmās izpausmēs – kā pastkartes, kas tiek izsūtītas draugiem un
paziņām. Arī šīgada Rīgas jubilejas pasākumu ietvaros katrs rīdzinieks
saņēma Putrāma veidotu apsveikuma kartīti.
Pēdējā laikā mani aizrauj pirmatnējo kultūru neapzināmība ar tādu
šamanisma piegaršu. Tas ir rada kam tādam, ko nevar līdz galam
formulēt, par ko labāk vispār nerunāt. Uzskatu, ka mākslinieks ir
medijs starp augstākām enerģijām vai augstākiem spēkiem (vienalga, kā
to sauc). Kas tas par impulsu, kurš liek pārvarēt materiāla pretestību
un, teiksim, baltu lapu sākt pārveidot pēc sava prāta, savas virzības.
Māksliniekam faktiski nav jābūt nekā citādāk derīgam, viņam pašam
jāsaprot un jāizjūt sava vieta sabiedrības hierarhijā. Pasaulē nav
daudz tādu cilvēku, kas lieliski apzinās savu misiju, paliekot
vienkārši un komunikabli, – Helmuts Ņūtons, fotogrāfs Ričards Avedons,
Demjens Hērsts. Nav tā, ka man īpaši patiktu tas, ko viņi dara, bet gan
– tas, kā viņi izprot savu mākslinieka vietu, funkcijas. Hērsts,
piemēram, paplašina cilvēku pieņemamības robežu diapazonu. Gribas
cerēt, ka šis paplašināšanas process ir bezgalīgs.
Mākslinieks ir āksts, ceremonijmeistars, kurš vienmēr bijis tuvāk pie
centrālkomitejas sekretāra, pie karaļa, pie tirāna. Mākslinieks ar
varas pārstāvjiem vienmēr runājis tieši, bez starpniekiem. Māksliniekam
nav ne vieglāk, ne grūtāk. Viņa misija kāršu kavā ir būt džokeram – bez
numura un noteiktas vērtības. Tarkovska filmā par Andreju Rubļovu tas
puisītis pēc visu metru nāves ir vienīgais, kurš zina, kā lejams zvans.
Viņu var ignorēt un neatzīt, bet visi tāpat saprot, ka bez viņa zvana
nebūs.
Mākslinieks spēj jebkuru reālu situāciju atklāt pavisam citā kontekstā.
Cilvēks, kas nav bijis saistīts ar mākslu, to pirmajā brīdī var
nesaprast un nepieņemt. Bet vēl kādā citā kontekstā mākslinieka darba
zīmju sistēmu var sākt pieņemt aizvien plašāka publika. Atgriežoties
pie šamanisma – ir svarīgi formulēt, kādā valodā mēs runājam, pie kādas
auditorijas griežamies. Man vienmēr bijis svarīgi, lai mani saprastu tā
tauta, par kuru Jevtušenko ir teicis: “Ļiš tot, kto dumajet – narod,
vsjo ostaļnoje – naseļenje.” Pēc viena “Sūnu ciema” pasākuma televīzijā
man piezvanīja kāds cilvēks. Tas man deva enerģiju un spēku atkal darīt
kaut ko tālāk, jo viens cilvēks ir uztvēris, ko es gribēju teikt.
Reitingi man nav svarīgi, jo sajūtai, ka esmu trāpījis, pietiek ar
vienu cilvēku.
1 Demakova H. Par Jura Putrāma enerģētisko evolucionēšanu // Juris Putrāms [Katalogs]. – Rīga, 1995. – 9.–10. lpp.
2 Blaua K. Putra(c) nes gaismu Sūnu ciemam // Jaunā Avīze. – 2000. – 12. febr. – 10.–11. lpp.
|