Mākslas formas, kas tradicionāli – kaut vai materiāla ietvaros –
pārstāv dekoratīvas vai dizaina jomas, pēdējā laikā lielākoties atrodas
ārpus aktuālo mākslas problēmu loka. Grandiozo Ziemeļvalstu un Baltijas
valstu stikla mākslas parādi Nordic Glass 2000 šīgada janvārī un
februārī Dekoratīvi lietišķās mākslas muzejā pavadīja sakāpināta
skatītāju interese. Ne velti – pēdējā vērienīgā starptautiskā stikla
skate muzejā notika vairāk nekā pirms desmit gadiem. Slavenais
skandināvu stikls tādā apjomā Latvijā nebija redzēts vēl nekad.
Tik ietilpīgam projektam ir sava sena vēsture. Reizē ar tā sauktā
studiju stikla izplatību 20. gs. 70. gados Skandināvijā bija vērojams
straujš stikla mākslas uzplaukums, un 70. gadu otrā pusē aizsākās
kopīgu skandināvu stikla izstāžu tradīcija. Izstādes pārmaiņus notika
katrā no valstīm, noārdot etniskās robežas un konsolidējot stikla
māksliniekus kā “šķiru”. Pēc pēdējās izstādes 1985. gadā Islandē
skandināvu stikla organizatoriskajā praksē iestājās tukšums –
iespējams, ekonomiskas un mākslinieciskas krīzes rezultāts.
Profesionāla un sociāla kontakta nepieciešamība 90. gadu otrā pusē
vispirms ar savām iekšējām organizatoriskām aktivitātēm lika sarosīties
dāņiem, kas vēlāk nelielai stikla mākslinieku grupai deva drosmi
varonīgi renovēt kādreizējo skandināvu kopizstādes ideju. Izstādē
Nordic Glass 2000 piedalās visas Skandināvijas valstis, ieskaitot
Grenlandi, kuru kā atsevišķu zemi savā jurisdikcijā toleranti izcēluši
izstādes veidotāji dāņi. Tai dotais apakšvirsraksts Glass Without
Boundaries liecina par notikušajām politiskajām pārmaiņām ne tikai
simboliski – šīs izstādes robeža tika atvērta arī Baltijas
māksliniekiem. Pirmo reizi šādu izstāžu praksē projekts tika izveidots
kā ceļojošs. Tas aizsākās 2000. gada rudenī Dānijā ar iespaidīgu stikla
mākslas simpoziju Holmegordas stikla fabrikā, kulminācija bija izstādes
atklāšana Kopenhāgenā, un līdz šim brīdim forums turpina braucienu pa
dalībvalstīm.
Izstādei bija dots skaidrs mērķuzstādījums – reģionālu stikla mākslas
procesu vēstījums, dokumentējot pašreizējo situāciju katrā no zemēm,
pie norādīta optimālā dalībnieku skaita darbu atlasi atstājot
dalībvalstu iekšējā kompetencē. Cik objektīvi šis uzdevums izpildīts?
Tāds tas varētu būt attiecībā uz Baltijas valstīm, kur telpiskās stikla
formās strādājošu mākslinieku skaits ir pietiekami neliels, toties
Skandināvijas valstīs stikla tradīcija ir tik sazarota – aktīvi
strādājoši autori skaitāmi simtos –, ka šķiet grūstam pat šādas
objektivitātes iespējas ilūzija. Katrā gadījumā šajā forumā nav
pārstāvētas pietiekami daudzas autoritātes, kas pieder mūsdienu
skandināvu stikla klasikai. Savu lomu te acīmredzot ir nospēlējusi
katras individualitātes vēlme (vai nevēlme) piedalīties, taču visumā
jāpiekrīt dāņiem, kuri vienīgie izstādes katalogā ir atļāvušies atklāt
savas ar dalībnieku atlasi saistītās problēmas: dzīve ir īsa un māksla
– nežēlīga. Paaudžu maiņa tajā nekad nenorisinās bez sāpēm. Un, ja
vēlreiz piekrītam katalogā izteiktajai dāņu atziņai, ka procesi stikla
mākslā var tikt izprasti tikai reizē ar konkrētu sociālu un vēsturisku
situāciju kā tās pasaules produkts, kurā mēs dzīvojam, tad no šī
viedokļa izstāde savu laiku dokumentē precīzi.
Izstādes uzstādījumā “viņu” (rietumnieku lomā skandināvi) problēmu loku
no “mūsējo” (šajā gadījumā Baltijas autori) šķir bezdibenis, par
kopsaucēju izvirzot vien darbu materiālu un nosacītu reģionāli
ziemeļniecisku kopību. Paradoksāli, bet skandināvu mākslinieku lielākā
problēma slēpjas tieši viņu salīdzinoši senajā un noturīgajā stikla
dizaina tradīcijā. Skandināvijā, kā zināms, pāreja no mākslinieku
autordarbiem uz rūpniecisko dizainu allaž ir bijusi plūdena un īsti
nedefinējama. “Studiju stikls” savulaik radās kā reakcija uz patērētāju
sabiedrības nivelētību un kā individualitātes un jutekliskuma meklējumi
pretstatā valdošajam kolektīvismam un funkcionālisma idejām. Svarīga
loma tika ierādīta mākslinieka personīgajai līdzdalībai stikla tapšanas
tehniskajā procesā, un pie fiziski smagās stikla pūšanas, kas citkārt
ir tikai meistara uzdevums, ķērās pat sievietes. Izstādē Nordic Glass
2000, starp citu, piedalās māksliniece ar hrestomātisku vārdu
skandināvu stikla vēsturē – zviedriete Osa Branda (Āsa Brandt), kas
1968. gadā nodibināja pirmo privāto stikla studiju Skandināvijā. Katra
progresīva parādība reiz apsviežas pati savā pretmetā – “studiju
stiklam” tieši tāpat bija vajadzīgs patērētājs. Ar šo problēmu
skandināvu stikls cīnās nu jau gadu desmitiem.
Funkcionāla iespēja dekoratīvā formā tālab vairumā gadījumu paliek arī
par skandināvu unikālā dizaina zīmi, turklāt jaunā paaudze pragmatismā
savus priekšgājējus pat pārspēj. Taču izcilas vērtības izstādē ir
atrodamas arī šajā laukā – dāņu dizaina formu un proporciju ideālo
pilnību tradicionālā melnbaltā variantā pārstāv Tobiasa Mēla (Tobias
Mōhl) trauki. Tai pašā laikā savas pozīcijas dāņu kolekcijā nemainīgi
notur pazīstamie stikla “popārtisti” Brita Madsena (Britta Madsen) un
Sērens Getrups (Sōren Gōttrup). Zviedrija, kurai, tāpat kā Dānijai,
šajā izstādē pieder lielākās kolekcijas, pārsteidz nevis ar
mākslinieciskām vai tehniskām novitātēm (par kādām varbūt varētu
uzskatīt ar silikona līmi veidotas formas, kādas demonstrē Annika
Jaringa (Annika Jarring)), bet gan ar tik sulīgu kiču, kas jau pārtop
pašvērtībā (citas zviedru hrestomātiskas personas Ullas Forsellas (Ulla
Forsell) dekoratīvais šķīvis “Sarkanā roze” iemieso vai visas
Valentīndienas ilgas). Kā alternatīva zviedru ekspozīcijā darbojas
mākslinieču Birgitas Ālinas (Birgitta Ahlin) un Sirkas Lehtonenas
(Sirkka Lehtonen) caurspīdīgā instalācija “Lauskas”, plosot skatītāju
nervus stikla skaņu fona pavadījumā. Norvēģiju “studiju stikla” kustība
sasniedza salīdzinoši vēlu (70. gadu beigās), un kādu alternatīvu
meklējumu posms šajā zemē tika vienkārši apiets. Privātās studijas
tūlīt ir ķērušās pie patērētāju pieprasītas preces – gan ne bez zināma
šika. Pārsteigums šajā situācijā (Norvēģijā stikla mākslinieciska
apstrāde ir pietiekami izplatīta nodarbošanās) ir profesionālu
izglītības iespēju trūkums. Varbūt tāpēc norvēģu ekspozīcijas daļā
līdzās Kaja Hofstada (Kai Hoffstad) atraktīvi ironiskajai instalācijai
“Ēdamistaba”, kas pārstāv skandināvu dizaina labāko tradīciju, izceļas
pavisam jauna māksliniece Jennija Merka Hansena (Jenny Mōrk Hansen),
kas izglītojusies Francijā. Viņas apjomīgie, smagie stikla kausējumi
varētu būt zviedru “giganta” Bertila Valliena (Bertil Vallien)
ietekmēti, kurš 80. gadu vidū satricināja stikla pasauli ar
četrmetrīgiem viengabala lējumiem, radot savu autortehniku. Norvēģietes
darbus gan Latvijas ekspozīcijā neizdevās uzstādīt tiem paredzētajā
veidā – primitīvā tehniskā konstrukcija bija cietusi līdzšinējās
ekspozīcijas vietās un izstādes iekārtotājiem radīja aizdomas, ka
izslavētās Rietumu tehnoloģijas varbūt tiek lietotas vienīgi kosmiska
līmeņa projektiem. Tomēr mākslinieces jaunība un biogrāfijā atzīmētā
līdzdalība alternatīvos teātra projektos liek pievienot viņu
spilgtākajām nākotnes cerībām. Somijas daļā par nedalītu skatītāju
līderi kļuva mentāli atšķirīgas domāšanas piemērs – japāņu izcelsmes
mākslinieces Kazusi Nakadas (Kazushi Nakada) bezgalības ilūzijas spēles
spoguļstiklā. Lai saskaitītu islandiešu stikla māksliniekus, pietiek
vienas rokas pirkstu, tomēr te netrūkst savu talantu – Jūnasa Bragi
Jūnasona (Jónas Bragi Jónasson) “Vilnis” latviešu tēlnieciskajā formu
izpratnē ar savu lakonismu un kompaktumu visādā ziņā būtu atzīstams par
vērtību.
Izstāde uzskatāmi rāda, ka Baltijas valstu stikla māksliniekus
vēsturiskas pieredzes un tradīciju trūkums patiesībā atbrīvojis no
smaga balasta. Rūpniecības un mākslas saikne te nekad nav bijusi cieša,
un sociālpolitisku iemeslu dēļ iztrūkušais “studiju posms” nav licis
cīnīties par to izdzīvošanu (pirmās privātās studijas Baltijā pašlaik
ir tapšanas stadijā). Baltiešiem pagaidām pieder laime būt
māksliniekiem. Ka igauņu tradicionālās vērtības joprojām ir tā sauktās
aukstās stikla apstrādes tehnikas, pierāda arī šī skate un klasiķa Ivo
Lilla (Ivo Lill) darbi, bet paša “topā” – Ketlinas Pālbergas (Kätlin
Pahlberg) stiklā lietotā sietspiedes tehnika, radot gandrīz telpisku
attēla projekciju (“Cilvēka krāsa. Kadrija”). Lietuvieši, kuri izstādē
pārstāvēti vairāk ar Kauņas skolu, piedāvā iracionālu pasaules
redzējumu, kas nereti tiek atklāts konstruktīvi skaidrā formā
(Remigijus Kruiks, Vīgants Paulausks, Valmants Gutausks). Latvijā
radoši aktīvākā pašlaik ir jauno stikla mākslinieku paaudze, un tas, ka
starptautiskā arēnā viņus vairs nevar uzskatīt par iesācējiem, vieš
lepnumu un cerību. Pie visām rokrakstu atšķirībām, strādājot brīvās
(Inguna Audere, Anda Munkevica), figurālās (Zaiga Baiža) vai
konstruktīvi precīzās formās (Juris Dunovskis), latviešu ekspozīcijā
šajā izstādē iezīmējas kāda vienojoša saikne – mākslas darbu klusināta,
niansēta poētika, kas neizslēdz iekšupvērstu spriedzi.
Jautājumā par mākslas darbu interpretācijas tiesībām – diskutējot par
kuratora vai ekspozitora lomu – šāda ceļojoša izstāde ir lieliska
izdevība pētījumam. Izstādes Nordic Glass 2000 ekspozīcija katrā valstī
tiek veidota citādi, gribot negribot mainot tajā vērtību sistēmu. Rīgā
izstāde ieradās no Tallinas, kur igauņi bija izspēlējuši savu
tradicionālo “trumpi” – ekspozīcijas askētisku un funkcionālu
perfekcionismu. Jurģim Krāsonam kā ekspozīcijas autoram Rīgā nācās
meklēt citu ceļu, un tas prasīja zināmu uzdrīkstēšanos. Oriģinālie
mākslas darbu iesaiņojumi ar visiem izstādes gaitā papildinātajiem
marķējumiem, uzrakstiem un uzlīmēm Dekoratīvi lietišķās mākslas muzeja
ekspozīcijā ieguva patstāvīgu vērtību, simbolizējot izstādes ceļojuma
garu.
Šāda foruma finansiālā un organizatoriskā slodze ir tik liela, ka
prognozēt tā turpmāku regularitāti nav iespējams – tik sociāli
nodrošināta valsts kā Zviedrija atteicās no ekspozīcijas uzņemšanas
savās mājās. Latvijas līdzdalību projektā organizēja Inguna Audere un
Stikla mākslas un studiju centrs sadarbībā ar Dekoratīvi lietišķās
mākslas muzeju. Vērienīgas kopskates mūsmājās mēdz izraisīt karstu
polemiku – reizē ar “Rudeni” parasti tiek atklāts kārtējais skandāls.
Tomēr šādu izstāžu ieguvums ir nepārvērtējams – tā ir vienīgā iespēja
spriest par mākslas laikmetīgām kopsakarībām. Šajā gadījumā forums
uzzīmējis ievērojama ģeogrāfiska reģiona stikla mākslas procesus, radot
fonu kontekstam, kurā apjaust arī savu vietu. Tie, kam neizdevās
aplūkot izstādi Rīgā, maijā tiek gaidīti Oslo, Lietišķās mākslas muzejā.
|