ParĪze – mākslU galvas-pilsĒta 1900–1968 Ilze Strazdiņa No 26. janvāra līdz 19. aprīlim Londonas Karaliskā akadēmija skatītājiem piedāvāja plaša mēroga ekspozīciju “Parīze – mākslu galvaspilsēta. 1900–1968”.
Šajā ambiciozajā izstādē bija eksponētas 280 gleznas un skulptūras. Bija pārstāvēti gandrīz visi neskaitāmie mākslas virzieni un gandrīz visi septiņu dekāžu garumā praktizējošie mākslinieki.
Multikulturālā Parīzes vide iedvesmojusi daudzus, un arī šoreiz izstādes kuratori mēģināja akcentēt šo aspektu, vienlaikus koncentrējot uzmanību uz četru Parīzes kvartālu nozīmību mākslas vides attīstībā. Monmartra (1900–1918) – kubisma dzimšanas vieta; Monparnass (1919–1939) – bohēmas un sirreālisma šūpulis; St. Germain-des-Pres (1940–1957) – māksliniecisko ideju centrs nacistu okupācijas un pēckara laikā; visbeidzot, Latīņu kvartāls (1958–1968), kur Parīzes revolucionārākie prāti rada iedvesmu ceļā uz 1968. gada nemieriem.
Izstādi papildināja divi apjomīgi katalogi, un kontekstu nodrošināja virkne lekciju un akadēmisku konferenču. Pie šī apjomīgā projekta strādājuši trīs kuratori: Sāra Vilsone (Sarah Wilson) no Kurtolda institūta, Karaliskās akadēmijas izstāžu sekretārs Normens Rozentāls (Norman Rosenthal) un neatkarīgā kuratore un 19./20. gs. mijas mākslas vēsturniece Anna Dimā (Ann Dumas).
Uz sarunu par izstādes tapšanu aicināju Sāru Vilsoni, kas, pašas vārdiem runājot, devusi izstādei visdrosmīgākās idejas.
Tikai pirms gada galerija Tate Modern rīkoja izstādi “Gadsimta pilsētas”. Tās ietvaros bija apskatāma arī sadaļa ar nosaukumu “Parīze – mākslas metropole (1905–1915)”. Kas pamudināja jūs atgriezties pie līdzīga koncepta, šoreiz aptverot daudz plašāku laikposmu?
Tate Modern koncentrēja uzmanību uz vienu dekādi pilsētas vēsturē. Šīgada izstāde savukārt bija Karaliskās akadēmijas (kas regulāri rīko “lielformāta izstādes”, piemēram, “Amerikas māksla”, “Māksla no Tibetas” utt.) ideja. Mani uzaicināja veidot plašāku franču mākslas izstādi, un tā bija uzdrīkstēšanās no manas puses – izmantot tieši Parīzes vārdu šai kontekstā. Es vienmēr esmu uztvērusi Parīzi kā krustceles, kurās satikās daudzi ieceļotāji, daudzas kultūras, un nosaukt to par franču mākslu būtu tikpat kā nepateikt neko. Laikposms ir zīmīgs ar savu avangarda raksturu un idejām, kas tika radītas tieši Parīzē. Vēlāk, septiņdesmitajos un astoņdesmitajos gados, tā bija internacionālā māksla un idejas, kas ceļoja no vienas vietas uz citu. |
|
Amadeo Midoljāni. AKTS
Pits Mondrians. KOMPOZĪCIJA AR DUBULTLĪNIJU UN AR ZILO
Fermāns Ležē. KOMPOZĪCIJA AR GALVU UN CEPURĒM
Pablo Pikaso. AVINJONAS MEITENES (studija)
Marsjals Reiss. ORANŽĀ FRANCIJA
Alberto Džkomenti. STĀVOŠĀ SIEVIETE I
Tamāra de Lempcika. HERCOGIENES DE LA SALAS PORTRETS
|
| Kā jūs personīgi nonācāt līdz šai izstādei?
Es studēju Oksfordā, pēc tam strādāju Pompidū centrā pie izstādes
Paris-Paris, ko vēlāk modificētā formā atvedu uz Londonu, atklājot
Barbikena centra galeriju. Strādāju Kurtolda institūtā un savā ziņā
esmu pioniere jautājumā par Eiropas un konkrēti franču mākslu pēc 1945.
gada. Ar apzīmējumu “franču” es domāju tieši Parīzes skolu, fokusējot
skatienu uz pasaules mākslu, jo, kā varat iedomāties, pēc 1945. gada
Anglijā un Amerikā uzmanība pārsvarā tika koncentrēta uz amerikānismu
un idejām, kas radītas angloamerikāņu kontekstā. Esmu strādājusi pie
franču staļinisma jautājuma un franču/padomju atiecībām. Mani aizrauj
ideja par diasporas Parīzi un Parīzi kā pilsētu, kas ir atvērta
ieceļotājiem un kalpojusi par intelektuālo centru cilvēkiem no visas
pasaules. Un, protams, krāsa un glezniecība kalpo kā saprašanās tilts.
Mani tas ļoti saista.
“Parīze – mākslu galvaspilsēta. 1900–1968” ir apjomīga izstāde. Tomēr tajā neatrast visiem labi pazīstamus, populārus darbus.
Jāņem vērā, ka Tate Modern teju, teju plāno atklāt apjomīgu Pikaso un
Matisa darbu izstādi, tikko noslēgusies Surrealism: Desire Unbound, kas
drīzumā tiks atklāta Parīzē, joprojām atvērta Žana Dibifē darbu
retrospekcija.
Pompidū centrs bija labvēlīgs, runājot par darbu aizdošanu, un
patiesībā bija skaidrs, ka vairāk prasīt nedrīkstam. Izpalīdzīgs bija
arī Parīzes pilsētas muzejs, tomēr vispārsteidzošākie darbi nāk no
provinces muzejiem – no Sentetjēnas muzeja un Grenobles muzeja, kur
gaišredzīgais kurators Seržs Lemuāns (Serge Lemoine) savulaik iepircis
daudzus mazpazīstamu, bet interesantu autoru darbus. Tas bija vērtīgs
atklājums. Protams, daudzi darbi nāk no privātkolekcijām, un divus mums
nācās aizņemties no Ņujorkas MoMA.
Mēs, bez šaubām, būtu bijuši ļoti priecīgi, ja varētu izstādīt Pikaso
“Masu kapu” un citus viņa darbus par koncentrācijas nometņu tēmu, bet
jāpatur prātā drīzā Pikaso un Matisa izstāde. Tas pats jāsaka par
“Avinjonas meitenēm” un “Gerniku” – šīs patiesi ir divas visnozīmīgākās
pagājušā gadsimta gleznas, kas tapušas Parīzē. Protams, mēs nevarējām
aizņemties “Avinjonas meitenes”, bet MoMA darbinieki bija patiesi
izpalīdzīgi ar Kupkas “Pirmajiem soļiem” un fantastiskām Pikaso
“Avinjonas meiteņu” studijām. Šiem darbiem bija būtiska loma, veidojot
ekspozīciju, jo tie palīdzēja “saturēt kopā” visu telpu. Lielākā
problēma, ar ko mēs, kuratori, saskārāmies, organizējot 20.–30. gadu
telpu, bija – kā veiksmīgi līdzās tālaika mākslai izstādīt Art Deco
paraugus. Atcerējos 1928. gadā gleznoto Pikaso darbu “Gleznotājs un
modelis”, kurš atrodas MoMA kolekcijā un kurā izteikti dominē sarkanā,
zilā un dzeltenā krāsa un melnbaltie kontrasti. Tā, manuprāt, ir
vienīgā, kuru var izstādīt līdzās Mondrianam, jo viņš, kā varat
iedomāties, spēj nomākt jebko sev blakus. Šādam duetam līdzās uz blakus
sienas varējām izstādīt Lekorbizjē un Ležē, tādējādi izveidojās
interesanta portretu spēle, ko nebijām plānojuši.
Tāpat man radās ideja – daudzi kritiķi to vispār neuztvēra – par
dadaistu darbu izstādīšanu zāles vidū. Baltā metāla konstrukcija, kas
līdzinās publiskās tualetes kabīnei, slēpa sevī trīs nelielus Mena Reja
darbiņus, Dišāna La Giaconde un Air de Paris, Pjēra Antuāna Galjēna
(Pierre Autoine Gallien) pašportretu un Filipo Marineti Tacyile Board:
Paris-Sudan un kalpoja arī kā piemiņas zīme Dišāna neesošajam pisuāram.
Daudzas izstādes ir radušās uz iepriekšējo ekspozīciju bāzes. Esmu ļoti
pateicīga saviem padomdevējiem no Pompidū centra, izstādes Paris-Paris
organizatoriem. Mani ļoti ietekmējušas arī tādas personības kā Žans
Klērs (Jean Clair), kas veidoja Metropolis izstādi Monreālā. Ir daudzas
lietas, kas iespaido, bet man jāsaka, ka vairums pārdrošo ideju izstādē
tomēr nāk no manis pašas.
Viens no grūtākiem uzdevumiem šāda mēroga izstādēs ir saglabāt dažādo
virzienu un personību individuālo raksturu, kā arī fiksēt reālo pāreju
no viena virziena otrā.
Manuprāt, viens no interesantākiem piemēriem ir dadaisms, kas kādā
brīdī pazūd un pēc mirkļa parādās atkal. Sirreālisms un dadaisms ir
īpaši nozīmīgi tādiem virzieniem kā jaunais reālisms. Kā piemēru varu
minēt Danielu Spoerri (Daniel Spoerri), kas līdzīgi Bretonam bieži
apmeklēja krāmu tirgu un tur iepirkās, pēc tam salika visas šīs
nevajadzīgās lietas kopā un izstādīja uz vienas sienas. Vienu dienu
viņš devās uz uteni, bet kādā citā – kā es to aprakstu katalogā –
izmantoja supermārketu produktus saviem darbiem, tādējādi no
sirreālistu idejām ielecot sešdesmito gadu domāšanā.
Pretstatu un pārsteiguma ideju (tāpat kā dadaistu nešpetnumu un
izsmieklu) šodien daudzi kritiķi, kam patīk Braks un aktu glezniecība,
tā arī neizprot. Viņi varbūt saprot dadaisma objektus, bet neizprot,
kāpēc gleznotājus sešdesmitajos gados aizrāva šis izsmiekla
glezniecības koncepts, izsmiekla gleznas, kas jokoja par pašu
glezniecības ideju ar glezniecības valodu. Viņi to uzreiz nosauc par
vāju glezniecību pretēji tam, ja tas būtu deviņdesmito gadu darbs, kas
iecerēts kā satīrisks komentārs par “kaut ko”, ko viņi ir lasījuši un
kā ideju viņi izprot.
Pēdējās izstādēs, kas portretē Parīzes mākslas vidi, arvien biežāk
parādās līdz šim nezināmi mākslinieču vārdi. To pašu varētu attiecināt
uz jūsu izstādi. Ko jūs varat teikt par sievietēm Parīzes mākslas
dzīves vidē?
Tāpat kā šodien, toreiz bija neskaitāmas sievietes, kas aktīvi darbojās
Parīzes mākslas dzīves laukā. Viena no interesantākām lietām, ko
atklāju nesen, strādājot pie gleznotāju modeļu enciklopēdijas, bija
fakts, ka aiz katra gleznotā akta slēpjas mākslinieka modelis. Daudzas
modeles nāk no Polijas, Krievijas un, protams, no Padomju Savienības.
Tādas personības kā Asja Granaturova, kas pozējusi gandrīz ikvienam
Parīzes meistaram, vai Dina Verni, kas arī bija pazīstama modele un
vēlāk atklāja savu galeriju. Sešdesmitajos gados viņa atgriezās
Krievijā un pēc tam, vēlīnos sešdesmitajos, atveda uz Parīzi tādus
meistarus kā Iļja Kabakovs un Ēriks Bulatovs.
Šīs sievietes bija tikpat aprīnojamas un drosmīgas kā Nadja Ležē, kuras
māksla pirmo reizi izstādīta Lielbritānijā. Viņas vārds pat netiek
minēts apjomīgajā Ležē retrospekcijā Pompidū centrā. Bet viņa bija
Maļeviča skolniece, kas devās uz Poliju un tur apprecējās. Vajāta savas
ebrejiskās izcelsmes dēļ, viņa strādāja Ležē labā, vadīja viņa studiju
laikā, kad pats meistars bija Amerikā. Dzīves nogalē viņa kļuva visai
īpatnēja un izgatavoja neosupremātistu rotaslietas Pjēram Kardēnam.
Pārsvarā ikviens Francijā domāja, ka viņa ir patiess briesmonis.
Manuprāt, viņa bija vienreizēja sieviete. Ceļi, kurus daudzi mēroja,
pametot tēvzemi, lai dodos pasaulē un mēģinātu to izprast, ir apbrīnas
vērti. It īpaši, ja tā ir sieviete. Būt sievietei ir divreiz grūtāk, un
es apbrīnoju tās, kuras nomainīja savu vārdu ar vīriešu vārdu, vai
tādas transseksuālas būtnes kā, piemēram, Hanss jeb Antons Prinners,
kura darbi arī iekļauti šajā izstādē. Vai arī Alina Spotikova, kas,
atgriezusies Polijā, pēc modernisma, ar kuru aizrāvās Parīzē, pievērsās
sociālistiskajam reālismam. Pēc tam, atkal aizceļojot uz Eiropu, ienesa
jaunu dvesmu performanču un ķermeņa mākslā. Šie ir tikai daži no
mākslas pasaules piemēriem. Ir mirkļi, kad jūtos slikti, jo mēs
nespējām parādīt visus māksliniekus, kas tajā laikā darbojās Parīzē un
tās apkaimē.
Parīzes mākslas dzīvē kritiķi un galeristi ir tikpat nozīmīgas personas kā paši mākslinieki.
Es neesmu eksperte mākslas kritikas vai galeriju analīzes laukā, bet
zinu, ka publicētas vairākas 20. gs. divdesmito gadu mākslas
infrastruktūras analīzes, kas, manuprāt, ir ļoti interesantas. Es
patiesībā neko nezināju par lielāko daļu no Parīzes galeristiem, kuri
pirms nacistu ienākšanas devās emigrācijā, tālab ka viņi bija ebreji.
Atgriežoties daudzi no viņiem atklāja, ka ir gandrīz neiespējami atgūt
īpašumus, un tāpēc palika Amerikā.
Vienlaikus tādas personības kā Karls Viless (īpaši zīmīga figūra
kubisma periodā) mainīja vārdu. Tā Karla Vilesa galerija tika pārdēvēta
par Luīzes Lerisas galeriju, jo viņa meita aprecēja rakstnieku un
antropoloģijas pētnieku Mišelu Lerisu. Tādējādi viņa galerijas vārds
kļuva daudz franciskāks.
Arī galeristes Denīzes Renē (viņai esam veltījuši veselu istabu) vārds
ir pseidonīms. Viņu sauca Denīze, bet Renē bija māsas vārds. Denīzes
Renē īstais vārds bija izteikti ebrejisks, un neaizmirsīsim, ka tālaika
kultūra un sociālā situācija prasija savu. Tieši tas pats notika
Londonā, kur, piemēram, Thames&Hudson (lielākās publicistu
kompānijas vārds) cēlies no upju vārdiem, nevis no ģimenes (kurai
pieder šis bizness) tik ebrejiskā Noira vārda.
Katjas Gronovas galerija vēsta to pašu stāstu. Es arī satiku pašu Katju
Gronovu, kas ir viena no izcilākajām krievu emigrantēm. Viņai 1939.
gadā nācās sadedzināt visus galerijas materiālus. Tās ir Eiropas
kultūras stāsta tumšākās lapuses, kurām es mazliet arī pieskaros
kataloga tekstā. Ne tik daudz, kā gribētos, jo tieši atmiņas padara
Eiropas kultūru atšķirīgu no Amerikas, kurai nav šo atmiņu.
Vai jums ir kāds vistuvākais darbs šajā periodā?
Mani vienmēr ir aizrāvis Fotrjē, un jūtos patiesi privileģēta šeit
izstādīt vienu no viņa agrīnajiem darbiem (20. gadi). Šejienes
auditorijai nav pat nojausmas, ka viņš ir studējis Londonas Karaliskajā
akadēmijā. Šie mazie mirkļi mani iepriecē visvairāk – iespēja parādīt
Nadjas Ležē darbus līdzās Fernāna Ležē darbiem vai izstādīt Jēzus
Rafaēla Soto (Jesus Rafael Soto) “Izpratnes aizkaru”. |
| Atgriezties | |
|