joseph beuys Boisa gadījums Helēna Demakova “.. mums ir māksla,
lai mēs dēļ īstenības neaizietu bojā.”
F. Nīče, 1888
|
| JOZEFA BOISA PARFORMANCE "KĀ IZSKAIDROT GLEZNIECĪBU MIRUŠAM TRUSIM". 1965 |
| “Pasaule ir viss, kas atgadās.”
Vitgenšteina sacīto par pasauli var tulkot latviski (arī) šādi, kaut
gan valodu netulkojamība šajā latviskojumā “atgadās” īpaši uzskatāmi.
Ja valodas būtu tulkojamas, tad kādēļ tās būtu jāmācās? Vai tikai
tādēļ, lai “pragmatiski pielāgotos”, “kaifotu par tekstu” un lai būtu
“izglītoti”, vai lai tomēr kaut ko saprastu? Arī ja sapratnei ir
“valodas krātiņa” (atkal L. V.!) robežas pat tādā gadījumā, ja pasaulē
būtu tikai viena vienīga valoda...
Vitgenšteinam pasaule ir viss, kas ir “gadījums”. Tulkojamais vārds ir
der Fall jeb “gadījums”, bet Vitgenšteina teikums Die Welt ist alles,
was der Fall ist jebkurā citā valodā atklājas attiecīgi citādāk, nekā
sākotnēji paudis pats domas izteicējs vāciski. Pasaule ir “viss” plus
vēl kaut kas, kas piedevām tiek papildinoši skaidrots. Ja pasaule būtu
vienkārši “viss”, tad būšana šajā “visā” bez “atgadīšanās” jeb
“gadījuma” liegtu tur būt mums kā vērtējošiem novērotājiem un
vidutājiem starp “gadījumu” un “visu”.
Vai “visa” māksla ir māksla? Vai “visa” mūzika ir mūzika? Filozofijas
abstrakcija ļauj atbildēt apstiprinoši, lai gan vēl neviens filozofs
nav pārliecinoši pateicis to, kas ir māksla. Vismaz ne tajā gadsimtā,
kad rakstīja Vitgenšteins.
Bet to pateikt nemaz nevar, jo māksla ir tas, kas top, kad īpašs
“gadījums”, kurš nav abstrakti filozofisks – par spīti daudz
piesauktajai “autora nāvei” –, kā fiziska (cilvēciska) vienība ierodas
pasaulē citu gadījumu starpā un rada mākslu. Mākslas “gadījums” nav
filozofijas “gadījums”. Domas pēctecība nav noteicošā jaunas mākslas
tapšanā, toties laikmeta spiedogs gan!
Mākslas gadījums ir, piemēram, “Vāgnera gadījums” (Der Fall Wagner),
par kuru filozofs Nīče ir rakstījis desmitiem lappušu garus niknus
izvirdumus. Māksla ir tā, kuru var kritizēt par tajā saskatītajām
“kaitīgajām” idejām, kā to virtuozi parādīja Nīče attiecībā uz Vāgneru,
taču tās “gadījumu” lielumu un nozīmīgumu kaut kādā ( pat iedomātā!)
kultūras audumā nenosaka nedz kauzalitāte, nedz loģika.
Atšķirībā no filozofijas, kura ir arī tad, kad tās šķietami nav, proti,
ja tā neparādās komunikācijas aktā, māksla ir tikai savveida komunicēts
produkts. Tam nepiemīt viennozīmīgi patērējama produkta pazīmes preces
izpratnē, jo cena, tirgus vērtība, atpazīstamība vai konvertējamība
vispār neietilpst tā raksturotājos pēc būtības. Mākslas produkts ievieš
ko jaunu un garīgi paliekošu tā uztvērēja uztveres procesā. Ar
nosacījumu, ka māksla ir māksla, nevis “viss”.
• • •
Man nav jāskaidro Boisa māksla nedz beigtam, nedz dzīvam zaķim,
skolniekam un skolmeistaram Rīgā un Latvijā, jo viņa izstādes sakarā
Valsts Mākslas muzeja izstāžu zālē “Arsenāls” tā plaši un stilistiski
vāji (ieskaitot manu rakstu “Dienā”), toties daudzskaitlīgi un apjomīgi
aprakstīta Latvijas dienas presē.
Man jādomā par “Boisa gadījumu”, un šajā sarežģītajā garīgās piepūles
aktā, ko izraisīja izcilā mākslinieka samērā viduvējā izstāde Rīgā, es
nevarēju sākt rakstu, nenosaucot vispirms Vitgenšteinu, Vāgneru un
Nīči.
Boiss ir grūti, pat neiespējami tulkojams. Viņš ir vācietis, kurš līdz
kaulam un asinīm (cik vēl trūka, ka es pateiktu fašistisko Blut und
Boden – līdz “Asinīm un augsnei”!) ierakstījies vācu kultūras kodolā un
pēckara vācu sabiedrībā. Tā nav frāze, tas ir apgalvojums, kuru var
pierādīt ar piemēros pamatotu izvērtējumu. Boiss – un tādēļ es sāku ar
Vitgenšteinu – ir uzsvēris valodas noteicošo ietekmi uz savu mākslu.
Savukārt ar Vāgneru viņu vieno tas, ko kultūrpētnieks Haralds Scēmans
sauc par “tieksmi uz visaptverošo (mākslas) darbu”1, tomēr ar to
atšķirību, ka Boiss “centās īstenot savu “sociālo plastiku”
(kreativitātes jēdziena paplašinājumu attiecībā uz cilvēku sociālo,
politisko un sabiedrisko dzīvi, kas pamatojas Rūdolfa Šteinera sociālā
organisma trejādajā iedalījumā)”2.
Vēl Boiss, tāpat kā Vāgners, mīlēja prātot un prātuļot, savu
teoretizēšanu ievērpjot daudzos dziļdomīgos un patētiskos tekstos.
(Nesen Vīnes Operā “Zigfrīda” uzveduma laikā nācās plati pasmaidīt par
programmā izcelto Vāgnera citātu: “Es neciešu patosu.”) Nīče par to
rakstīja īpaši nicīgi: “Mēs pazīstam masas, mēs pazīstam teātri.
Labākajam, kas tajā atrodas, vācu jaunekļiem, ragainajiem Zigfrīdiem un
citiem vāgneriešiem, nepieciešams cildenums, dziļums, saviļņojums. Tik
daudz mēs vēl spējam. Un tam citam, kas arī atrodas tajās,
izglītotajiem kretīniem, sīkajiem uzpūteļiem, mūžīgi sievišķajam,
laimīgi gremojošajam, īsi sakot, TAUTAI – arī tai vajag
cildenumu, dziļumu un saviļņojumu.”3
Taču prātojumi un koncepcijas ir viena lieta. Klausījāmies “Loengrīnu”,
un pēcāk viens mans draugs teica, ka mūzika ir jūtu stāvoklis un
Vāgners ir pilnīgi ģeniāls komponists. Nepārprotami, kaut arī Nīče
pārmeta Vāgneram nemitīgo uzstājību, ka viņa mūzika vienmēr nozīmējusi
ne tikai mūziku. Arī Boisam viss kaut ko nozīmē. Beigts zaķis –
inkarnāciju, tauki – procesualitāti un enerģētiku, filcs – izolācijas,
viss kopā – iespēju piedalīties paplašinātā mākslas jēdziena veidošanā
ar plastikas paņēmienu, kura centrālā un vienīgā ass ir domāšana. (Ar
piebildi – tā nav abstrakta domāšana kā domas radītāja, bet gan
“plastiska” iejaukšanās sabiedrības ķermenī ar nolūku to izmainīt. Tas
nekas, ka maiņa paredzēta kā ikreizējs individuāls kreatīvs gājiens,
kurš ir nepieciešams un izšķirošs pienesums kopienai, kurā arī politika
kļūst par estētisku aktu. Es saprotu, ka Boisa kritiķi negrib, lai
Valters Benjamins apgriežas grāmatu plauktā uz otru pusi, jo Benjamina
pamatapgalvojums-uzsaukums bija par to, ka estētiskai darbībai ir
jākļūst politiskai un to veiks komunisti...)
Vai tad, kad viena liela personība sunī par blakus lietām otru dižgaru,
pazūd būtība? Vai simbolismam ir kāda vaina kā mākslas virzienam, ja
norobežojas no tā vairākkārtējās bēdīgās vēsturiskās lomas? Vai tādā
pašā griezumā “slikts” ir romantisms, par kuru Krista Volfa teica, ka
tā sarunu telpā “ilgas tiecas neapvaldītas”4?
Vēl Boisu un Vāgneru vieno ne tikai vācu misticisms5 un samērā nelielā
humora klātbūtne daiļradē (kaut kādu, lai gan skumīgu joku devu var
salūkot arī Boisa replikās par to, ka dažreiz beigti zaķi mēdz būt
saprātīgāki par dzīviem cilvēkiem...), bet arī uzskatāma mīla uz
mitoloģiju – vācu un ķeltu, un to Boisa kritizētājiem piedot grūti.
Viņiem grūti piedot, ka (arī) mūsdienās, neraugoties uz 20. gadsimta
vidus neapšaubāmi kriminālo pagātni, arī Vācijā vācieši var runāt par
nacionālo identitāti. Viņiem grūti piedot “Boisa pārtapšanu par
kulturālo nacionālo varoni, par lielāko vācu pēckara mākslinieku, kurš
mums visiem atkal ir atdevis nojēgu par (lai arī kā) iedragātu, tomēr
nacionālo, vēsturisko un kultūras identitāti”6.
Te ir tā šaurā eja, kurā iztulkot vācu mākslu ir bezgala grūti, ja nav
zināma liela daļa no tās konteksta. Lūk, profesors Bacons Broks, Boisa
Fluxus7 perioda laikabiedrs, raksta, piemēram, par vienu ievērojamā
Boisa skolnieka Anzelma Kīfera darbu (arī Kīfers ticis “apvainots”
identitātes meklējumos): “Tas iespēj reprezentēt iekšējo un vēsturisko
vēstures kopsakaru kā reti kurš cits vācu mākslinieku darbs, kura
heroiskā darbība bija vērsta uz to, lai uzrādītu birģeriskā subjekta
dvēselisko enerģiju un garīgo spēku kā vēsturiskās attīstības noteicošo
lielumu; tas bija mēģinājums, ar kuru citām tautām piederīgie saprātīgi
neuzdrošinājās nodarboties, jo viņi nebija gatavi samērot cilvēcisko
ieceru lielumu ar to sagrāvi.”8
Te kā pretsvars šim apgalvojumam un ierocis Boisa kritizētāju rokās
atkal jāpiesauc Nīčes nesaudzīgais Vāgnera un līdz ar to “vāciskuma”
nopēlums: “.. viņš nojauta, viņš ar rokām satvēra to, ko nopietni
uztver tikai vācietis, – “ideju”; viņš vēlas pateikt Kaut Ko, kas ir
tumšs, apšaubāms, nezinošs.”9 Un nedaudz vēlāk: “Viņu Dievs ir Votans,
bet Votans ir negaisa Dievs..”10
1936. gadā, tātad vēl pirms Otrā pasaules kara, Karls Gustavs Jungs par
to pašu rakstīja: “Vācija ir garīgu katastrofu zeme, kur zināmi dabas
faktori allaž noslēdz ar pasaules valdnieku – prātu tikai šķietamus
miera līgumus. Tam pretojas vējš.. brīžiem no ārienes sadzīdams kopā
tautas kā sausas lapas, brīžiem iekšienē izraisīdams domas, kas
satricina pasauli, – vējš, pirmatnējs Dionīss, kas ievijas
apolloniskajā kārtībā. Negaisa radītāju sauc par Votanu.”11
• • •
Es varu un gribu šī raksta ietvaros pateikt vienīgi to, kādēļ man
(nevis mākslas vēsturei, Latvijas muzeju apmeklētājiem vai Oļegam
Tillbergam) ir bijusi un vēl arvien ir ļoti svarīga Boisa māksla.
Viedoklis var būt tikai personīgs, jo speciālā literatūra ir tik
pretrunīga gan faktu, gan attieksmju ziņā, ka izvilkt “vidējo
aritmētisko Boisu” nozīmētu mānīt lasītāju. Akadēmiskā Boisa vēl nav.
Laiks vēl par īsu distancei. Arī vācu trauma vēl nav sadzijusi. Tā nav
sadziedēta pat Latvijā, un te piemēri sameklējami gluži svaigi.
Laikraksta “Diena” komentētājs Aivars Ozoliņš pēc tam, kad bundestāga
priekšsēdētājs Tīrze 2001. gadā nepauda tūlītēju atbalstu Latvijas
uzņemšanai NATO, savam rakstam deva nosaukumu – “Vai Ribentrops vēl
dzīvs?”.
Es izlasīju un aplūkoju visu par Boisu, kas man tekstu vai videokasešu
veidā atrodas mājās (un man tiešām ir “vairāk Boisa”, nekā vispār to tā
“normāli” var priekšstatīt). Neko no lasītā es “Studijai” tulkot
neieteiktu, varbūt vienīgu nelielu Bacona Broka nekrologu, kurā ir ļoti
maz faktu. Ir jātulko paša Boisa teksti, piedevām daudz, turklāt ar
daudzām viņa akciju bildēm. “Viss” Boiss ir viņa tekstos, bet Boisa
“gadījums” ir viņa akcijās.
Es gribu pateikt, kādēļ es pārdzīvoju, ka viņš un Endijs Vorhols mira
tad, kad robežas vēl bija ciet. Šķiet, ka ļoti vajadzēja satikties, lai
pastrīdētos, nevis lai tikai uzklausītu. Viņi abi ir īsti laikabiedri –
vēl arvien. Vispār jau nav ko liegties – tādi mākslas “dendiji”, lai
arī aprakstīti un aprunāti kā “kautrīgi”, dzimst reti, un tā “palūrēt”,
tāpat kā uz Padegu, būtu traki interesanti. Tad varētu pierast un sākt
ķīvēties par sīkumiem un viņu politisko naivumu. Uzskati man sakrīt ar
daudziem māksliniekiem, tikai diemžēl viņi nav ģēniji kā Boiss un
Vorhols.
• • •
Man Boiss iepatikās klātienē. Viņa darbi, nevis viņa idejas, lai gan
daudzas no tām ir tiešām skaistas kā patiesība. (Tā teiktu pats Boiss.)
Lai saprastu lielāko daļu viņa veikuma, ir vajadzīgas pamatīgas
priekšzināšanas. Tomēr ir darbi, kuri nolasās viegli kā Rilkes lirika
vai smagi, bet uzskatāmi kā Celāna “Nāves fūga”.
Parīzē, Pompidū centrā 1994. gada lielajā Boisa retrospekcijā, kuru
veidoja Haralds Scēmans, es pēkšņi pie vienas sienas ieraudzīju divas
filca čībiņas. Katrā no tām bija iesprausta viena koka latiņa, bet pie
katras no abām latiņām – tāfelīte ar uzrakstu. (Tas bija 1972. gada
Boisa darbs.) Uz vienas tāfelītes viņš bija uzrakstījis: “Dīrer, es
personīgi vedīšu Bāderu+,” – bet uz otras: “+ Meinhofi caur Dokumenta
V. J. Beuys.”
Viņi un varbūt arī jūs sakāt, ka tas ir mesiānisms. Viņš piektās
documenta laikā atradās tur visas izstādes simts dienas, skaidrojot
savu mākslu ne jau beigtiem zaķiem, bet gan pārsvarā vācu birģeriem.
Arī tantiņām, kuras savulaik jūsmojušas par Hitleru.
Toreiz Parīzē mani sagrāba saviļņojums, kuram es tomēr tobrīd meklēju
atbilstošus vārdus. Toreiz vēl vārds “terorisms” nebija tik šaušalīgi
uzlādēts kā 2001./2002. gadā, ar to mēdza koķetēt vai visi kreisie, bet
Bāders un Meinhofa bija teroristi šī vārda mūsdienīgajā izpratnē.
Parīzē es sapratu, kādēļ Boisu uzskata par pašizredzētu šamani, kuram
allaž sava taisnība. Boiss esot anahronisms. Boiss nepazīstot šaubu.12
Boiss esot tik reliģiozs, ka pat izstājies no baznīcas.13
Man gan šķiet, ka to skaisti vecmodīgi sauc par humānismu. Pat ja tā
nav, Boiss to izgudroja no jauna, atkal un atkal katru dienu. Ja viņam
nebūtu tiesību uz savu taisnību un tiesību to paust ikvienam, kurš to
vēlas uzklausīt ( un to vēlējās daudzi!), tad ceļš vaļā būtu tikai tam,
ko Heidegers noraizējies piesauca kā “man”. Tā ir bezpersoniska vācu
gramatikas forma, kurā visi ir vienādi.
Vēsture? Vai tiešām viņš no tās bēga tā iemesla dēļ, ko psihoanalītiķu
pāris Aleksandrs un Margarēta Mičerlihi aprakstīja kā pēckara vācu
“izstumšanas” traumu ar nosaukumu “Nespēja sērot”? Vai te, lai
pierādītu pretējo ( ka viņš nebēga, bet gan saskatīja problēmu
sarežģīto pinumu), būtu jāstāsta par vienu no 20. gadsimta otrās puses
iespaidīgākām skulptūrām – Jozefa Boisa “20. gadsimta beigas”, kas
sastāv no milzīgām ar filcu un taukiem apstrādātām bazalta stēlām?
Es atminēšos citu – mazāku Boisa darbiņu ar nosaukumu “Saules aptumsums
un saules vainags”. To ieraudzīju Berlīnē Nīčem veltītajā mākslas (!)
izstādē14, un tas bija viens no retajiem pārliecinošajiem skates
darbiem. Divdaļīgā kolāža ar eļļas uzgleznojumiem patiesi bija neliela.
Augšējo tās daļu veidoja Hansa Oldes labi zināmais Nīčes portretējums
ofortā (tā reprodukcija) ar trim diagonāliem caurumiem. Apakšējā daļa
bija fotogrāfija no kāda 30. gadu “pogroma” vienā ebreju veikaliņā.
Atkal diagonāli (bet pretējā virzienā) caurumi – kā ložu pēdas.
Vai tikai nav tā, ka tie, kuri Boisam pārmet daudzus pasaules grēkus
(bet pēckara Vācijā ir vieglāk sagrēkot nekā šodienas Latvijā), slikti
pārzina viņa darbu klāstu?
Vai nav tā, ka daudzi nevēlas viņu ierindot ļoti labi saredzamajā 20.
gadsimta mākslas izpausmju virknē, gan ar vienu nosacījumu – ir
jāsamierinās, ka skulptūras veidolu un jēdzienu viņš revolucionizējis
ne mazāk ( bet citādāk!) kā Marsels Dišāns.
• • •
Protams, katrs nevar būt grafiķis, tēlnieks vai gleznotājs. Taču katrs
var domāt par to, ko domā mākslinieki, tādējādi kļūstot par mākslinieku
Boisa izpratnē.
Man Boiss ir apgalvojuma formā. Tomēr vācietis, kurš atkal un atkal
atgriežas pie savas dzimtās Klēves, saviem mītiem, sava apzinīgā
uzdevuma. Bez robežsituācijas, kura viņam kādreiz ir bijusi. Viņš
izmocīja savu iekšējo krīzi vairāku gadu garumā, līdz viņa māksla kļuva
tik vīrišķīga kā katra spēja paust kaut ko jaunu. Man liekas, ka viņš
metās iekšā dzīvē kā mākslā, jo viņam bija šis viens uzdevums (tādējādi
viņš vienādoja mākslu ar dzīvi), kurā viņš vēlējās iesaistīt visus
citus. Viņa vīrišķība bija drosme dedzināt sevi, lai būvētu tiltus no
cilvēka uz cilvēku.
• • •
Es mēģināju nepateikt, ka Boiss neparakstīja to vēstuli, ko Marsels
Broters izplatīja un publicēja Diseldorfas presē pēc tam, kad
Gugenheima muzejs atteicās izstādīt Hansa Hākes dokumentālos politiskos
darbus. Es neesmu lasījusi šo vēstuli, bet tā esot kā parafrāze par
iespējamo Ofenbaha vēršanos pie Vāgnera.
Būs jāizlasa, taču tā nevar mainīt manu attieksmi nedz pret Vāgnera mūziku, nedz pret Boisa mākslu.
Kādreiz es lasīju Maksa Friša dienasgrāmatas, kurās viņš apgalvoja, ka
“viņiem” (tiem, Trešajā reihā) ģēnijs ir alibi. “Viņu” Bēthovens.
“Viņu” Mocarts.
Protams, ģēnijs nav alibi – arī šodien. Arī šodien kaut kur dzīvo
molotovi un ribentropi un viņu mazie, izpildīgie rūķīši. Taču līdzās
viņiem spēcīgi elpo vēl kaut kas, ko kā citātu iz Nīčes ievietoju
raksta pašā ievadā. Mums tiešām ir māksla, lai...
1 Szeemann, H. Der Hang zum Gesamt(kunst)werk // Museum der Obsessionen.– Berlin: Merve, 1981.– S. 193.
2 Turpat. – 194. lpp.
3 Nietzsche, F. Der Fall Wagner.– Mūnchen: dtv / de Gruyter, 1988. – S. 24.
4 Wolf, C. Wolf, G. Ins Ungebundene gehet eine Sehnsucht. – Berlin; Weimar: Aufbau Verlag, 1986.
5 Pārsteidzoši, ka pazīstamajā un apjomīgajā laikmetīgo mākslinieku
dokumentu un teoriju krājuma īsajā ievadtekstā par Boisu uzsvērts tieši
viņa vācu misticisms (sk.: Theories and Documents of Contemporary Art:
A Sourcebook of Artists Writings / Ed. by K. Stiles and P. Selz. –
Berkeley: University of California Press, 1996. – P. 583).
6 Buchloh, H. D. Joseph Beuys – Die Götzendämmerung // Brennpunkt
Dūsseldorf, Joseph Beuys. Die Akademie, der allgemeine Aufbruch
1962–1987.– Dūsseldorf: Kunstmuseum, 1987.– S. 67.
7 Te literatūra ir pārāk apjomīga, lai parādītu, cik daudz autoru
vispār Boisu neuzskata par Fluxus mākslinieku. Boiss, raugi, esot tikai
izmantojis Fluxus, lai iekļūtu starptautiskajā mākslas kopienā, un
vispār neesot bijis draugos ar vairumu šī mākslas virziena protagonistu.
8 Brock, B. Die Re-Dekade: Kunst und Kultur der 80er Jahre.– Mūnchen: Klinkhardt&Biermann, 1990. – S. 112.
9 Nietzsche, F. Der Fall Wagner. – S. 36.
10 Turpat. – 37. lpp.
11 Votans // Jungs, K. G. Dvēseles pasaule. – Rīga: Spektrs, 1994. – 47. lpp.
12 Bocola, S. Die Kunst der Moderne: Zur Struktur und Dynamik ihrer Entwicklung: Von Goya bis Beuys.– Mūnchen: Prestel.– S. 516.
13 Sk.: Beckman, L. Joseph Beuys – begeifen, nicht verdrängen // Joseph
Beuys: Die Kunst auf dem Weg zum Leben / Hg. von H. Oman. – Mūnchen:
Wilhelm Heyne.– S. 164.
14 Sk.: Artistenmetaphysik – Friedrich Nietzsche in der Kunst der
Nachmoderne. – Berlin: Jovis und Haus am Waldsee, 2001. – S. 57.
Kā šodien strādāt ar Boisu? Jautājumi, pretrunas, nesaskaņas
Ginters Minass,
ifa, izstādes kurators, īpaši “Studijai”
Jautājot sev, kā Boisa veikumu pasaulē saprot šodien, četrpadsmit
gadus pēc viņa nāves, un kā šo mantojumu vajadzētu aplūkot, man
jāatsaucas uz savu pēdējo gadu pieredzi. Esmu ne tikai rādījis
videoprogrammas un lasījis referātus, bet arī ceļojis līdzi viņa
zīmējumu un objektu izstādēm. Šī ļoti daudzveidīgā darbošanās mani jau
1991. gadā aizveda uz Japānu, un kopš tā laika esmu pabijis visās
Eiropas zemēs, Honkongā, Filipīnās, Indijā, Singapūrā, Izraēlā un
vairākkārt ASV, nemaz nerunājot par neskaitāmajiem Vācijas pasākumiem.
Uzsākdams šo vidutāja darbu, es apņēmos iepazīt attieksmi pret Jozefu
Boisu dažādās pasaules kultūrās. Paredzot lielas atšķirības, cerēju
atklāt jaunus skatījuma aspektus. Taču tagad jāatzīst, ka šajā ziņā
mani gaidīja vilšanās. Kopumā viņa darbu uztverei nav raksturīga liela
dažādība. Visaptverošā Rietumu kultūras un audzināšanas izplatīšanās
acīmredzot ir pārklājusi tās reģionālās īpatnības, kas būtu varējušas
kļūt par pamatu salīdzinošai analīzei. Turklāt es pārliecinājos, ka
saistībā ar Boisu it visur lielākoties uzdod līdzīgus jautājumus un
spriež par līdzīgām problēmām.
Šī pieredze, lai kāds būtu tās vērtējums, man liek uzskatīt, ka nav
jēgas runāt par kādu īpašu vācisku, no citām zemēm atšķirīgu Boisa
interpretāciju. Manuprāt, pašreizējā attieksme pret Boisu un viņa
veikumu visā pasaulē pašos pamatos saskaras ar pretrunu vai dilemmu
virkni, un par šīm pretrunām es kopā ar jums vēlētos padomāt.
Pirms pievēršanās jautājumam par Boisa ietekmi, viņa darbības rezonansi
un arī pret viņu vērstajiem aizspriedumiem man gribētos citēt Dītera
Keplīna (Dieter Koepplin) rakstīto: “Neviens, kurš Boisam tuvojas
domāšanas ceļā (tātad intuitīvi vai analītiski), neatduras pret sienu
un arī neiestieg muklājā.” Šie vārdi uzmundrina pievērsties Boisam,
turklāt tie ļauj noprast, ka pastāv metodes, kā neapmaldīties viņa
radītajā universā.
1. Laiks pēc šamaņa
Mēs dzīvojam laikmetā, kuru varētu dēvēt par “laiku pēc šamaņa”. Viņam
klāt neesot un pašam nespējot iejaukties ar labojumiem vai uzdot jaunas
mīklas, mēs nemitīgi nodarbojamies ar šamaņa tēla (imago) veidošanu un
dzīves laikā neiespēto viņa fenomena izskaidrošanu.
Šo situāciju neatvieglo tas, ka Boiss bija mūsu laikabiedrs, nevis kāda
tālas senatnes laikposma pārstāvis. Ar vilšanos jāatzīst, ka te
nepalīdz arī viņu personiski pazinušo aculiecinieku iztaujāšana, kas
bieži vien pat mazina skatījuma skaidrību. Viņš jau sen ir kļuvis par
leģendāru personību, un tas mums liek kļūt vēl piesardzīgākiem. Daudzi
no izplatītajiem priekšstatiem par viņu vairs nav labojami. Vienlaikus
plosās pamatīgs strīds par šamaņa pareizo tēlu, kādu spēj izraisīt
tikai retais mākslinieks.
Par Boisa izcilo, unikālo stāvokli un viņa īpašo reputāciju liecina arī
interese par viņa sekotājiem, kas mūsdienu mākslā ir neparasts un, es
pat sacītu, bezjēdzīgs koncepts. Par viņa skolniekiem cilvēki vēlas
uzzināt vairāk nekā par citu mākslinieku skolniekiem. Kas viņi bija,
vai bijuši arī kādi īpaši skolnieki, vai viņu darbos var saskatīt Boisa
ietekmju pēdas? Šādus jautājumus mēdz uzdot, turklāt runā ne tikai par
“skolniekiem” vai “sekotājiem”, bet arī par “piekritējiem” vai pat
“mācekļiem”.
Cita liecība par to pašu ir asā cīņa par viņa darbu interpretēšanas un
izstādīšanas pareizību, vismaz Vācijā. Bez mākslas vēsturniekiem un
muzeju darbiniekiem vārdu pieprasa arī “draugi”, “privātsekretāri” un
ar vācu autortiesību likuma atbalstu pat ģimenes locekļi, tāpēc šī
diskusija nav tikai akadēmiska un atbalsojas arī dienas avīzēs. Risinās
strīdi par viltojumiem un to, vai pēc meistara nāves vispār pieļaujams
izstādīt nepabeigtus darbus, tiek spriests par autorizētas “versijas”
noteikšanu konkrētiem darbiem un bieži vien meklēts tā vai cita
objekta novietojums, kas vislabāk atbilstu meistara garam. Šīs
diskusijas, protams, vienmēr saistās arī ar īpašuma un varas problēmām.
Pastāvīgā atgriešanās pie šādiem jautājumiem gadiem ilgi pēc Boisa
nāves ļoti veicina leģendas veidošanos. Tāpēc ir nepieciešams
noskaidrot tās iezīmes un apstākļus, kas nodrošina šīs leģendas
iespējamību. Taču, ķeroties pie šī uzdevuma, mēs paši kļūstam par
aizdomās turamajiem, jo pastāv risks, ka, runājot par to, arī mēs
sekmējam leģendas attīstību. Un aizspriedumu Boisa gadījumā vienmēr ir
bijis gana – šodien vēl vairāk nekā jelkad. Šķietami “nepareizā” tēla
piekritēji izpelnās nopēlumu, taču pareizības statusu monopolizē arvien
jaunas Boisa skaidrotāju frakcijas. Viņa darbs ar sabiedrību kopumā,
viņa universālās pretenzijas neizbēgami izraisa pārpratumus un
aizspriedumus. Te galvenais pat nav konservatīvas vai vienaldzīgas
nostājas paustais noraidījums. Šajā ziņā Boisam ir klājies tāpat kā
daudziem viņa priekštečiem jau kopš modernisma dzimšanas. Daudz
mērķtiecīgāk man šķiet pavērot viņa atbalstītājus. Atkarībā no pasaules
uzskata pamatiem, priekšzināšanām un izpratnes spējām dažnedažādās
grupas bieži uztver un apgūst tikai atsevišķus Boisa darbības aspektus.
Viss veikums kopumā gluži kā liels īpašums tiek sadalīts starp daudziem
garīgajiem mantiniekiem. Raksturīgs izteikums ir, piemēram: “Es augstu
vērtēju viņa zīmējumus, taču nekad neesmu sapratis viņa politiskās
intereses.” Vai arī: “Boiss turpinās dzīvot kā skolotājs un teorētiķis,
taču viņa mākslinieciskais darbs ir lemts aizmirstībai.”
Mākslas vēsturnieku centieni aprakstīt viņa veikumu ar savas klasiskās
metodoloģijas palīdzību bieži atstāj novārtā tā politiskos aspektus.
Antroposofi Boisu uztver kā Rūdolfa Šteinera skolnieku, taču nespēj
izvērtēt viņa mākslu klasiskā modernisma kontekstā. Zaļie politiķi
akcentē Boisa sabiedrisko un ekoloģisko darbību, taču cenšas ignorēt
viņa māksliniecisko vidi. Komercgaleristi izmēģina laimi mākslas
objektu tirdzniecībā, vienlaikus uzdodamies par intīmiem Boisa pasaules
pazinējiem. Turklāt pēc modernajā mākslā gandrīz gadsimtu ilgušā
ateisma perioda Boisa meklēto garīguma atjaunotni kāri uztver tie
cilvēki, kuri nebūt netiecas pēc sarežģītas garīgas diskusijas Boisa
izpratnē.
Šiem varbūt ļoti asi iezīmētajiem Boisa uztveres veidiem oponē Klauss
Štēks (Klaus Staeck): “Jūs visi, kas viņu šodien pilnās balsīs saucat
par savējo, esat mazliet nokavējuši. Boiss jau sen no jauna bija devies
meklējumu ceļā. Viņš nepakļāvās nekādai monopolizēšanai.”
2. Boiss bez Boisa
Mēs atrodamies pretrunīgā situācijā. No vienas puses, mēs zinām, ka
Boisa māksla visos sīkumos ir cieši saistīta ar viņa personību. Jau
vairākkārt ir vaicāts, vai neskaitāmie viņa individuālajai mitoloģijai
atbilstošie simboliskie elementi turpmāk vispār var atklāt savu
iedarbību. No otras puses, Boiss pats tiecās relativizēt mākslinieka
personības nozīmi: “Biogrāfija nav tikai personīga darīšana. Tā ataino
visu procesu mijiedarbību, veselumu, nevis dzīves sadalījumu atsevišķās
izolētās jomās. Ar biogrāfiju es saprotu visu lietu attīstību. Mana
personiskā attīstības vēsture ir svarīga tikai tādā mērā, kādā es esmu
centies savu dzīvi un sevi pašu likt lietā kā darbarīku.”
Tātad te ir domāts kaut kas pavisam cits, nevis, piemēram, Boisa
ģimenes apstākļu un audzināšanas analīze, kādu dažkārt mēģināts veikt,
un te nav arī runa par nemitīgajiem centieniem apcerēt viņa paša
mitoloģizēto lidmašīnas notriekšanu Otrajā pasaules karā. Boiss kā
personība ir nevis psiholoģiski atšifrējams indivīds, bet gan
individualitātes paraugs kā tāds. Saskaņā ar K. G. Junga teoriju par
individuāciju jeb cilvēka izaugsmes procesu kā pastāvīgu mērķi te
meklējams arī tas, ko Boisam veltītos pētījumos dēvē par “Kristus
impulsu”. Kristu uztverot kā “cilvēka dēlu”, kura galvenā atšķirība no
līdzcilvēkiem ir tā, ka viņš atzīst un simbolizē atsevišķā cilvēka
nozīmīgumu un niecīgumu vienlaikus.
3. Loģika vai intuīcija
Ar šo iekšējo pretrunīgumu cieši saistīta arī otrā dilemma – Boisa
darbībā nav bijis lineāras vienvirziena attīstības. Tātad jebkura
mehāniska interpretācija tādos jēdzienos kā “cēloņi” un “sekas”
nesniedzas tālāk par mirkļa iespaidiem un var pat novest pilnīgā
strupceļā. Viņa mākslā nepieciešams izcelt tieši pretrunas. Tas
nenozīmē tikai virspusēju viņa vārdu un darbu salīdzinājumu. Citēju
Boisu: “Atziņas netiešā ceļā. Mākslas mērķis taču ir nevis tiešas
atziņas, bet gan padziļinātas atziņas par pārdzīvoto. Vajadzīgs kaut
kas vairāk par loģiski saprotamām lietām. (..) Daudzkārt var tikai
nojaust to, kas bijis domāts. Es piekrītu, ka tas sākumā ir tikai
nojaušams.”
Tomēr Boiss pats ir arī izvirzījis prasību, ka mākslai nepieciešama
loģiska attīstība. Lūk, citāts no kādas 1984. gada intervijas, kurā
viņš vēršas pret mākslinieciskās loģikas plurālismu: “Plurālisms vispār
ir negācija. Tas ir kapitālisma propagandas vārds, kas pamatā nozīmē:
“Nekam ne ar ko nav nekāda sakara, nav nekādas iekšējas loģikas, kas
notiek, tas notiek, un būtībā arī jums nav nekāda sakara citam ar citu,
viss ir individuālistiski saskaldīts, un principu nav.””
Tālāk viņš turpina: “Jau sešdesmitajos gados daudzas grupas sāka
sludināt mākslu, kas iesniedzas dzīvē un ieiet tautā, tiecoties pēc
politiskām dimensijām un apstākļu pārveidošanas. Un, iedams šo ceļu, es
patiesībā esmu spēris loģiskos nākamos soļus, dibinādams organizācijas,
piemēram, Tiešās demokrātijas organizāciju vai Brīvo starptautisko
universitāti, pēc tam šī Brīvā starptautiskā universitāte būtiski
veicināja Zaļās partijas dibināšanu. Es esmu turpinājis sekot šai
loģikai, toties šeit [domāta “jauno mežoņu” (junge Wilden) izstāde
1984. gadā] vērojams, varētu sacīt, neloģisks fenomens. Un te arī man
rodas jautājums, vai tāda attīstība var iegūt svarīgumu.” Tātad
jautājums par mākslas nozīmi savā laikā Boisam ir saistīts ar to, vai
tā ir loģiski izaugusi no laikmeta problēmām.
Kā iespējams izvairīties no šķietamās pretrunas starp loģiskumu un
neloģiskumu? Manuprāt, risinājums slēpjas daudzdimensiju domāšanā. Uz
mērķi ved nevis sekošana vienam domas virzienam, nevis lineāru
cēloņsakarību meklējumi viņa darbos, bet gan savstarpēji saistītu ideju
tīkla veidošana vairākos virzienos, atklājot domu saiknes gan pašā
mākslas darbā, gan tā attiecībās ar ārpasauli. Tādā ceļā topošā
konstrukcija vairs nav attēlojama vienā paņēmienā un arī viegli
nepakļaujas vārdiskam izklāstam. Ir jāsaņemas lēcienam augstākās
dimensijās – un ne tikai darbā ar Boisu vien. Līdz ar jaunu dimensiju
šķietami nemainīgais var iegūt milzīgu dinamiku.
4. Materiāls un transcendence
Nākamais grūtību slieksnis atkal izriet no iepriekš teiktā. Boisam
nepatika tādi koncepti kā “simbols” vai “asociācija”. Viņš gribēja
redzēt lietas tādas, kādas tās ir, un tā, kā tās parādās. Tāpēc,
piemēram, taukos jāsaskata nevis simbolisks plastikas teorijas
izpaudums, bet gan tās realizācija, transponējums.
Vienlaikus viņš plaši izmantoja to kultūras pieredzi un atziņas, kas
saistījās ar viņa izvēlētajiem mākslinieciskā darba materiāliem. Viņa
objekti nav estētiski vai materiāli veidojumi bez nozīmes, tiem ir sava
vēsture, daļēji arī mitoloģiskas saiknes un daudz konotāciju. “Tauku
krēsls” nav vienkārši krēsls ar taukiem.
Šajā pretrunā, kuru var raksturot kā pragmatiskā un transcendentālā
elementa pretstatu, slēpjas izaicinājums visiem interpretācijas
mēģinājumiem. Arī šajā jomā ir nepieciešams iejusties Boisa
strukturālajā domāšanā: viņš prasa uztvert mākslu un visu citu, ko
cilvēks radījis, kā parastus cilvēka darbības produktus, darba
rezultātus. Šie reālie un konkrētie rezultāti atrodas mūsu priekšā, lai
mēs tos iepazītu un aprakstītu ar sajūtu palīdzību.Manuprāt, saskarsmē
ar Boisa mākslu ir ļoti svarīgi pievērst uzmanību savai jutekliskajai
uztverei, ļaujot iedarboties visām objektu formas īpatnībām – krāsām,
virsmām, svaram, spriegumam, fizikāliem spēkiem, kārtojumiem, atsevišķu
elementu ģeogrāfijai un topoloģijai, to mijiedarbībai un pretstatiem.
Šis sajūtu līmenis skatītāju neviļus noved jau ļoti tālu ceļā uz citu –
drīzāk idejisku līmeni.
Mākslas darbam kā darba rezultātam līdzīgi jebkuram citam cilvēka
darinājumam ir arī tapšanas vēsture. Tā materiālās esamības
priekšnoteikumi ir darba radītāja jūtas, domas un griba. Skulptūras
ideja dzimst krietni pirms darba reālā iemiesojuma. Un beigu beigās
Boiss runā par ideju, par darba garīgo saturu. Visi darinājumi, pēc
Boisa domām, saistās arī ar iekšējo pasauli. “Mana darba centrs un
galvenā tēma ir atziņas ceļš. Mani interesē ideju izplatīšanās.” Par
saviem zīmējumiem viņš teicis: “Kas aptver to jēgu, novēršas no tās,
lai pievērstos manām idejām.”
5. Izplatīt vai iekonservēt?
Nākamā problēma ir gluži praktiska: Jozefs Boiss veidoja īpašu
attieksmi pret katru vietu, telpu un situāciju, kurā viņam vajadzēja
izstādīt darbus vai uzstāties. Viņa instalācijas būtībā ir telpiskas,
ar telpu saprotot ne tikai tās arhitektonisko veidojumu, bet arī
vēsturi, raksturu, gaisotni un politisko slodzi. Šo attieksmi mēs
nevaram ne atjaunot, ne atdarināt. Ko tad mums atliek darīt – vai
saglabāt viņa mākslā stāvokli, kādā to pēdējo reizi skārusi meistara
roka? Vai šo veikumu nepieciešams it kā iesaldēt?
Tieši pretēji – mums jāsaprot, ka Boisa darbi ir radīti izstādīšanai un
izplatīšanai. Tiem ir vajadzīga produktīva izmantošana. Katrā no tiem
joprojām saglabājies skulpturāla risinājuma un organizācijas
izaicinājums. Lietām jāatrodas kustībā – fiziskā un garīgā.
Visi Boisa darbi ir vai nu akciju relikvijas, vai arī starpposmos
tapuši darbnīcas darinājumi. Taču tie ne tikai vēsta par kaut ko jau
notikušu, bet arī rosina to, kas vēl notiks un kam būs jānotiek. Katrā
akcijas relikvijā ietverta jaunas akcijas ideja. Muzeju speciālistiem
un arhivāriem par nožēlu Boiss pats bieži vien ir atkārtoti izmantojis
savus agrākos darbus – iekļāvis agrāko akciju un performanču elementus
jaunos pasākumos, pārveidojis instalācijas, mainījis priekšmetu kārtību.
Boiss ir teicis: “Es tiecos pēc mākslas vispār. Mākslu mēs vēl neesam
sasnieguši.” Šajā apgalvojumā paustais procesuālisms nozīmē atteikšanos
no “mākslas darbu mākslas”. Kustības elements izskaidro daudzu Boisa
darbu izaicinošo neglītumu, bezveidīgumu un acīmredzamo nepabeigtību.
Taču šī izpratnes atslēga darbojas tikai garīgā saskarsmē.
Noslēgumā vēl antroposofijas dibinātāja Rūdolfa Šteinera vārdi. Jozefs
Boiss nebija ortodoksāls antroposofijas piekritējs, taču pārņēma daudz
Šteinera atziņu, un Šteiners ir sacījis: “Nedomāsim par gatavo, jo tas
vairs pilnībā neatbilst tajā paustajai idejai. Mums jāatgriežas pie
tapšanas.”
Kā provizorisku starpstāvokli šajā tapšanā Boiss uztvēra ne vien savus
darbus, bet arī teritoriālos un sabiedriskos apstākļus, kuros mēs
dzīvojam un kurus viņš centās pārveidot ar mākslas starpniecību. Viņš
aicina mūs palikt kustībā.n
No vācu valodas tulkojusi Kristiāna Ābele
|
| Atgriezties | |
|