Edgars Vērpe pats sevi sauc par bijušo mākslinieku. Tomēr, tāpat kā
pārējie “Maigo svārstību” grupas dalībnieki, gatavojas tās otrajai
izstādei pēc desmit gadiem. Edgars ir nopietns, un viss, ko viņš dara,
ir pamatīgi darīts, bet desmit gadi pēc “Maigo svārstību” tam laikam
neparastā un pat drosmīgā notikuma toreiz lielākajā izstāžu zālē
“Latvija” (kad mākslinieki darīja savus darbus uz vietas, skatītāju acu
priekšā, kas tiek atzīts par pagrieziena punktu viņa paaudzes
gleznotāju radošajās biogrāfijās) viņam, iespējams, ir raibāki nekā
pārējiem. Viņš vienīgais tik krasi ir mainījis spēka pielikšanas
punktus: vispirms kļūst par Jaņa Rozentāla mākslas koledžas direktoru,
izkaro tai jaunas telpas un vada jauniegūtās ēkas rekonstrukciju,
paralēli ātri iegūst popularitāti Latvijas TV, veidojot un vadot
raidījumu makšķerniekiem, tad iesaistās jaundibinātā Kultūrkapitāla
fonda darbā, visbeidzot, kopš 2002. gada marta ir tā direktors. Kā
gleznotājs Edgars Vērpe, pēc paša vārdiem, pēdējoreiz īsti juties
personālizstādē galerijā “Daugava” 1997. gadā, lai gan tas nenozīmē
nekādu īpaši pieliktu punktu. Viņa darbi, interesantā tehnikā reljefi
veidotās (gleznotās?) noslēpumainās un reizē reāli taustāmās, no
tumšiem foniem iznirstošās gluži vai meditatīvi apceramās “Zivis”,
redzēti izstādēs šad un tad visus šos gadus. (2000. gada
personālizstādi “Dzīve” gan apdzīvoja videozivis videoūdenī.) Lieliska
“Zivju” izlase, piemēram, bija skatāma arī izstādē Florencē pirms trīs
gadiem, kad tika veidotas Rozentāla mākslas koledžas un Florences
Istituto Stattale Del Arte sadarbības attiecības. Edgars Vērpe ir
palicis vienīgais “Studijas” līdz šim neportretētais “Maigo svārstību”
grupas mākslinieks. Kopumā viņi – Ieva Iltnere, Sandra Krastiņa, Ģirts
Muižnieks, Jānis Mitrēvics, Edgars Vērpe un Aija Zariņa – 20. gs. 80.
gados kā labi audzināti un īsteni figurālisti latviešu glezniecībā
ienākot (vienīgi Edgars Vērpe konsekventi gleznoja klusās dabas), bija
noteicošais spēks tās pašapziņas dabiskam turpinājumam un arī pārmaiņu
procesa virzītāji, kas savu radošo sparu nav ieciklojuši noteiktā laika
nogrieznī, bet atkal un atkal spēj piesaistīt un pārsteigt. Gan ar
profesionālas stabilitātes balstītām nepārejošām vērtībām tieši un
vienīgi glezniecībā, gan ar spilgtiem meklējumu sānsoļiem. Un Vērpes
gleznās, tās ar laika atkāpi aplūkojot no jauna, ir sajūtams tāds
piesātinājums, spēka sablīvējums, joprojām dzīva enerģētika, ka darbi
paši par sevi sola arī nākotni, kādu jaunu pagriezienu viņa interesēs,
kur tieši glezniecība (varbūt?!) atkal pieteiks savas balsstiesības.
Par to domāju katru reizi, kad atkal viņa darbus ieraugu. Arī šoreiz,
kad atgādinājumam lūdzu parādīt pavisam vecos, vēl pirms “zivju ēras”
tapušos. Taču pats Vērpe paliek nelokāms. “Gleznošana ir tāds pats
darbs kā pārējie – ja tas darbs patīk,” viņš apgalvo. “Jebkurš darbs
var būt radošs. Man skolas veidošana un būvēšana bija tikpat radoša kā
gleznošana. Ārkārtīgi interesanta pieredze. Es nevienu brīdi
nenožēloju, ka par to izšķīros un darīju lietas, kas man pirms tam bija
pilnīgi svešas. Ar savu pašreizējo pieredzi es jūtos daudz bagātāks. Un
bez makšķerēšanas vispār nevaru dzīvot – tā, lai reizi nedēļā nebūtu
pie ūdens. Bez gleznošanas – varu.” Tomēr varenā audeklu kaudze
darbnīcā, kurā viņš pats, kā apgalvo, sen vairs nestrādā (tas gluži tā
nav – kaut kas iesākts uz molberta pagriezts ar muguru pret skatītāju),
tiek izcilāta, un manām acīm no tās iznirst ne viens vien pārsteigums.
Lūk, milzīga izmēra figurāla kompozīcija: figūra iemīcīta sienas nišā,
par lielu, lai tur justos ērti. “Cilvēki nišās”, 1987. gads. Labi
atceros Edgara Vērpes koncentrētās gaismēnās veidotās klusās dabas ar
nedaudziem, ģeometriski vienkāršiem, stabiliem priekšmetiem, kā no
krāsas pikučiem izlipinātas, ļoti intriģējošas, jo man pašai tai laikā
gauži patika Morandi. Toties šādi figurāli monstri, tādās kā vācu
“jauno mežoņu” (Neue Wilden) glezniecības tradīcijās darināti, kas
tagad aktīvi piesaista aci, kaut kā paslīdējuši garām, ar viņa vārdu
nesaistīti.
Edgars Vērpe: Tajā laikā mani interesēja figūra, es to apzināti
studēju, štukoju, zīmēju modeļus. Ideja skaidra: cilvēks ir lielāks par
nišu. Jā, tā bija tāda sociālā glezniecība, tāds posttradicionālisms.
Tas bija tāds laiks. Man pašam likās, ka apkārt viss vārījās. Tas,
protams, bija iekšēji, bet tā bija klaja reakcija uz visu, kas notika
ārpusē. Tas bija tieši tas periods, kad brieda lūzums Latvijas
politiskajā dzīvē, kad viss mainījās. Toreiz primārais bija ideja, un
to mēģināja kaut kā atrisināt. Tāds simbolisma periods. Sākās ar koku,
kas aug bleķiem cauri, bija daudz visādas miskastes, pliks karalis,
bēglis, kas kaut kur drāzās, – kādas divdesmit trīsdesmit bildes. Arī
šis “Logs” – krusts uz krusta. Es vienmēr esmu mēģinājis uzgleznot
spožu gaismu. Un tas īstenībā ir neiespējami. Tāpēc ir tas nenormāli
spēcīgais kontrasts. Un faktūra arī ir tāda, lai to gaismu varētu
ieraudzīt. Arī “klusenēs” tas pats: mēģināju taisīt spēcīgu savstarpēju
kontrastu, lai būtu gaismas sajūta. Tolaik, kad mēs aktīvi braukājām pa
Latviju, meklējot lauku māju, tādas ar aizsistiem logiem, pussabrukušas
bija čupām. Tagad vairs nav – sadzītas zemē. Protams, runa te nav
vienkārši par logu, kas aiznaglots. Nekad nevienu lietu neesmu taisījis
tikai ar virspusēji redzamo saturu. Vienmēr ir bijuši divi vai trīs
dažādi līmeņi, cik katrs tur spēj atrast un saprast, tā ir viņa paša
darīšana.
Ir daudzi ceļi, kā tu pie kaut kā nonāc, un tie ceļi nekad nesaskaras.
“Cilvēkiem nišās” turpinājums bija “Mūmijas”. Ierobežotības,
klaustrofobijas sajūta. Es Ārzemju mākslas muzejā reiz briesmīgi
brīnījos, kas tas par stulbumu – paņemt cilvēka pārpalikumus un ielikt
muzejā apskatei. Tik ilgi brīnījos, ka tas man pat izraisīja tādu kā
šoku. Bet tajā brīdī bilde neradās, radās pēc pāris gadiem. Acīmredzot
kaut kā sakrustojās agrāk domātais ar to, kā es pats tobrīd jutos.
“Vētru un dziņu” periods bija kādus trīs vai četrus gadus. Tas pārgāja
pats no sevis, mani nekad nav interesējušas pārāk sadomātas tematiskās
lietas. Īstenībā jebkura lieta, kuru es protu, man kļūst garlaicīga.
Man interesantākas ir tās, kur es kaut ko nezinu, kur man ir jāmācās,
jāizurbjas kaut kam cauri, jāapgūst, jāmeklē. Ja vienā izstādē izliktu
bildes no vismaz trīs pilnīgi atšķirīgajiem manas glezniecības
periodiem, tur būtu trīs mākslinieki. Šis, vidējais, periods bija
visīsākais un beidzās tieši ar “Maigajām svārstībām”. Tad radās šī
posma pēdējās bildes – “Mūmijas”. Pirmais periods bija mierīgas klusās
dabiņas – harmoniskas, līdzsvarotas. Kamēr man tā “klusene” bija
interesanta attīstībā, kamēr es veidoju, izvirzot sev dažādus mērķus –
sākumā pilnīgs minimālisms, tad holandiešu stilistika –, bija
interesanti, un tad es sevi pieķēru, ka trīs četras bildes uzražoju
burtiski tā, ka es zinu, kā tai gleznai ir jāizskatās, un tāda tā arī
ir. Tad kļūst garlaicīgi. Ja uztaisu detalizētu krāsu skici (tagad es
jau sen vairs tā nedaru), ja es zinu, kā bildei ir jāizskatās, es to
vairs nevaru uztaisīt. Es neredzu tam jēgu, jo tajā mazajā jau viss ir.
Visinteresantāk ir galvā izdomāt gleznu: tu mēģini realizēt ideju,
taisi, un neiznāk, un tad eksperimentē, mēģini visādi bīdīt – nevis
izmest ārā, bet atrisināt no tās situācijas, kādā esi nonācis, kad
redzi, ka viss ir garām un nekā nevar uztaisīt. Tad bieži iznāk pavisam
kas cits un nebūt ne sliktāks. Tas ir tāpat kā dzīvē. Tā ir tāda spēle,
kad tu vari jebkuru, pat vissliktāko situāciju pavērst sev par labu un
galu galā ar saprātu, ar mieru un pīpēšanu izmantot savā labā. Ļoti
interesanti. Īstenībā es apbrīnoju tos, kas visu mūžu spēj darīt vienu
un to pašu.
Vienu lietu es sev esmu noformulējis: dzīve ir pārāk īsa, lai to
nodzīvotu garlaicīgi. Jādzīvo tā, kā gribas, kā ir interesanti. Man
interese vienmēr ir svaiga. Kad attiecības kļūst tādas ļenganas, kaut
kas ir jāmaina. Kādus pirmos četrus gadus, kad es strādāju ar zivīm,
man visu laiku sev pašam bija atklājumi. Tāds atklājumu process.
Bezgala interesanti, aizraujoši. No malas skatoties, neviens normāls
cilvēks nekā aizraujoša tur neredzētu. Tā ir darbietilpīga un smaga
tehnika, kas prasa ļoti daudz laika. Pie tam tolaik veikalā nevarēja
otrreiz nopirkt to pašu krāsu vai laku, ko biji atradis, kas kopā ar
akrilu un papīru veido perfektu virsmu. Kad tu ej to pirkt – tās vairs
nav. Ilgi meklē, kamēr atrodi – savādāku, un iznāk atkal kas cits. Un
tad vienā brīdī es atklāju, ka darbi vairs nesanāk. Viss lobās nost
utt. Un visa vaina ir tajā, ka mani tas vairs neinteresē. Es strādāju
ātri – ja es zinu, ko gribu izdarīt. Uz tiem darbiem paskatoties,
liekas, ka knibinos, bet nevarētu teikt, ka knibināšanās man būtu
raksturīga. Man nav īpaši daudz pacietības.
Kāpēc tad tu izvēlējies “Zivīm” tādu tehniku?
Es to neizvēlējos, tehnika izvēlējās mani. Radās pilnīgi nejauši.
Toreiz, “Maigo svārstību” laikā, izstāžu zāles direktoram bija
dzimšanas diena. Un es uz viena koka atgriezuma (Mitrēvics savus
objektus zāģēja no skaidu platēm) uzlīmēju krāsainus papīriņus. Es biju
sagleznojis nenormāli daudz visādas mūmijas – vienādas. Domāju –
uzlīmēšu tādu mūmiju nokrāsainiem papīrīšiem. Uzlīmēju, ar smilšpapīru
pabraucu, ar krāsu pašļurināju pa virsu, un pēkšņi man atklājās, ka tā
var strādāt. Toreiz man tas bija zelta vērts atklājums, kuru es pēc tam
desmit gadus mēģināju dažādā veidā attīstīt. Zivs kā tēls radās pilnīgi
nejauši. Man zivs patīk kā forma – tāda pabeigta. Bez visādiem
krimbuļiem – kājām, ausīm, kas traucē – forša, pabeigta forma, kas savā
būtībā ir arī ļoti vienkārša. Pēc pirmajiem darbiem es absolūti
nedomāju, ka zivs ir kaut kāds simbols. Es pārāk nepiedomāju pie tādām
lietām, izskaidrojums rodas pēc tam. Pilnīgi nejauši gadījās, ka es
uztaisīju zivi ar nimbu, jo man likās, ka tas tā labi izskatās. Un tad
man saka – zivs ir Jēzus simbols. Varbūt es to arī zināju, tikai biju
aizmirsis. Tā arī gadās – tu atklāj to, ko zini, tikai esi aizmirsis.
Man patīk nejaušības. Ivara Runkovska projektā “Valsts” es sataisīju
veselu čupu zivju no nomaļiem, no dēļiem, pat no baļķiem, viena bija 13
m gara – tā tika izstādīta “Arsenālā”, un tad mēs tās palaidām visās
Latvijas upēs, upju augštecēs. Tas toreiz bija interesanti.
Vai tu domā, ka tagad darbošanās ar mākslu ir zaudējusi jēgu?
Nē, nē, absolūti ne. Ja es tā domātu, nekad nebūtu pievērsies mākslas
skolai, nodarbojies ar normālas bāzes radīšanu mākslas izglītībai. Tāda
māksla, kas šodien skaitās laba un vajadzīga, – tāda mani neinteresē,
bet tas nenozīmē, ka es to noliegšu kā lietu un kā procesu. Es
nestrādāju tādās izpausmēs, kādās šobrīd ir jēga kaut ko darīt. Tā ir
mana personiskā sajūta, ka es īsti neredzu, kam mans darbs būtu
vajadzīgs. Ja tas ir vajadzīgs tikai man pašam, tad arī man pašam tas
nav vajadzīgs. Māksliniekam ir tāpat kā amatniekam: ja viņš uztaisa
kādu lietu, tai jābūt arī citiem noderīgai lietai. Tad ir jēga kaut ko
darīt. Kad cilvēks 25 gadus ir tikai krāsojis bildes, kāpēc nākamos 25
darīt to pašu? |