VIZUĀLO MĀKSLU ŽURNĀLS

LV   ENG
Formas un satura līdzsvaru meklējot
Alise Tīfentāle
Fotogrāfija ir mākslai piederīga, jo nodarbojas ar attēlu, ar kompozīcijas, gaismēnu u.c. jautājumiem. Tajā pašā laikā - ļoti smalks optikas, fizikas, ķīmijas u.c. zinātņu apvienojums. Vai fotogrāfija ar māksliniecisku vērtību rodas tikai tad, ja vienā cilvēkā satiekas augsta līmeņa tehniskās zināšanas ar mākslas izglītību (vai vismaz dabas dotu māk-slinieka talantu)? Vai arī autoram pietiek ar fotogrāfijas tehniskās puses nevainojamu pārzināšanu? Vai varbūt izcila mākslas darba noslēpums nav jāmeklē tradicionālās "labas fotogrāfijas" kvalitātēs?

 
Nospied pogu un gaidi zaļo cilvēku
Alise Tīfentāle
Liverpūles laikmetīgās mākslas biennāle no 16. septembra līdz 26. novembrim

 
Rembranta fabrika
Margarita Zieda
Atzīmējot Rembranta 400. dzimšanas dienu, šogad pasaulē skatāmas aptuveni sešdesmit izstādes, kuras aptver visplašāko tēmu loku - sakot ar "Rembranta māti" un bei-dzot ar "Ainavām".

 
Stāsts par rituālu, naudu un mārketingu
Daiga Rudzāte
  "Jaunajiem kolekcionāriem (pirms viņi sāk vispār kaut ko darīt) ir jāizprot mākslas pasaule. (..) Un šī frāze attiecināma gan uz to, ka jālasa mākslas žurnāli un jāiet uz muzejiem, gan arī uz to, ka jākļūst par "savējo starp savējiem".

Barbara Gledstona
 
Frieze gadatirgus – pat labāks nekā iepriekšējie!
Ilze Strazdiņa
Oktobra otrās nedēļas nogalē Londonas mākslas dzīvi atkal saviļņoja mākslas gadatirgus Frieze - nu jau ceturtais pēc kārtas. Šogad tas bija vēl plašāks nekā citus gadus, to apmeklēja vēl vairāk skatītāju nekā citkārt un naudas apgrozījums bija vēl lielāks. Tie, kam bija iespēja te pabūt, man noteikti piekristu - mākslas tirgus šobrīd piedzīvo vēl neredzētu uzplaukumu. Viss tiek pārdots, un viss tiek nopirkts.

 
HyperDesign
Anta Pence
  6. Šanhajas mākslas biennāle

2006. gada 6. septembris-5. novembris

Biennāles kuratori - Džans Cjins, Huaņs Du (Zhang Qing, Huan Du, Ķīna), Liņs Šumiņs (Lin Shumin, ASV), Vonils Rī (Wonil Rhee, Koreja), Džonatans Votkinss (Jonathan Watkins, Lielbritānija), Džanfranko Maraniello (Gianfranco Maraniello, Itālija), dalībnieki - 110 mākslinieki no 20 valstīm.
 
Intīms un sociāls vīruss
Māra Traumane
Feliksa Gonsalesa-Torresa darbu retrospekcija Hamburger Bahnhof

 
ASV šodien
Laima Slava
"ASV šodien" - saucās izstāde Karaliskajā Mākslas akadēmijā, ar kuru leģendārais Čārlzs Saāči šīgada rudenī turpināja savu jauno mākslas ikonu radīšanas darbu, kas aizsākās šeit pat 1997. gadā (arī sadarbībā ar kuratoru Normenu Rozentālu) ar izstādi "Sensācija", pateicoties kurai savu ceļu uz miljonāru pasauli sāka Demjens Hērsts, zvaigžņu statusu iemantoja Treisija Emina, brāļi Čepmeni, Sāra Lūkasa u.c. no YBA. Amerikas māksla gan vienmēr bijusi Beirutā dzimušā ievērojamākā britu laikmetīgās mākslas kolekcionāra uzmanības centrā - pirmais pirkums agrā jaunībā bijis Sola Levita zīmējums, un arī pirmās viņa galerijas izstādes 80. gados veltītas amerikāņu mākslai. Tomēr īstā sensācija izrādījās Saāči pavērtais ceļš gan jaunajai britu mākslai, gan arī attieksmei pret mākslas darbu - dzīvīgajam, ieinteresētajam un nereti radikālajam skatam uz mākslas nākotnes iespējām, jo viņa izvēles allaž atzītas par riskantām, uz naža asmens balansējošām. Taču laiks parasti apliecinājis to nekļūdīgumu. "Es redzu tik daudz mākslas kā neviens cits šai pasaulē" - esot apgalvojis Saāči, paskaidrojot, kāpēc tieši viņa intuīcija bijusi soli priekšā norisēm kopējā pasaules mākslas ainavā. Un, kā zināms, pēdējo gadu īpašie Saāči sarūpētie notikumi ir "Glezniecības triumfa" cikls, kura divām jau redzētām ekspozīcijām vēl sekos "Abstraktā Amerika", "Vācija" un "Kura realitāte?". (Un, protams, nākamās vasaras visu gaidītais brīnums būs Saāči galerijas jaunās telpas Čelsijā.)

 
Sarunāšanās ar sirdi Berlīnē
Margarita Zieda
Intervija ar Moniku Pormali