Mākslinieka Rolanda Grosa personālizstāde Beata Berga-Ritenberga Pagājušā gada nogalē autocentra Nissan Norde telpās tika atklāta jauna mākslas izstāde. Rīdzinieki un pilsētas viesi šobrīd un līdz pat pavasarim var iepazīties ar mākslinieka Rolanda Grosa izstādītajiem pasteļiem.
Līdz šim esam iepazinuši Rolanda Grosa māksliniecisko varējumu regulārā izstāžu darbībā - gan personālizstādēs, gan grupu izstādēs Rīgā, reģionos, kā arī aiz valsts robežām. Rolands Gross strādā dažādās tehnikās, mākslinieks iecienījis pasteli, arī akvareli, tajā pat laikā neatsakoties no eļļas glezniecības. Būdams Mākslas akadēmijas Zīmēšanas katedras profesors, Rolands Gross ir arī izcils zīmētājs. Viņš zināms arī kā atzīts un konkursos godalgots grāmatu ilustrators.
Mākslas galerijā Nissan Norde apskatāmajai Rolanda Grosa pasteļu izstādei ir interesanta un īpaša priekšvēsture. Rolands Gross ir ne tikai Latvijas Mākslinieku savienības biedrs, bet arī ASPAS (Spānijas pasteļgleznotāju asociācija) biedrs. Mākslinieka talants tika novērtēts, iegūstot godalgu par konkursa vinnēšanu Spānijas Starptautiskajā pasteļu biennālē (Oviedo) 2011. gadā. Konkursa balvā uzvarētājam (kopā ar otru laureātu) tika piedāvāta iespēja sarīkot savu personālizstādi Spānijā Ovjedo pilsētas mākslas galerijā. Tāpat konkursa rīkotāji apņēmušies nodrošināt kataloga izdošanu, kas, kā zināms, nav mazsvarīgi. Priecīgais notikums gaidāms 2014. gada 10. maijā.
Savukārt pašmāju skatītājiem mākslinieks piedāvā aktu gleznojumus no cikla "Logā". Uzmanības vērts ir fakts, ka trīs no redzamajiem darbiem bija savulaik izstādīti Spānijas izstādē. Iespējams, ka varbūt kāds tiks izraudzīts arī maijā paredzētajai izstādei.
Rolands Gross. Logā (5). 2010. Audekls, pastelis. 76 x 76 cm
Pasteļgleznojumu ciklā "Logā" iekļautas piecas kompozīcijas, kuras tapušas pēdējos gados. Sievietes akta zīmējumam un gleznojumam mākslinieks savā daiļradē pievēršās ik pa laikam. Kā agrīnā posma darbos, tā arī tagad Rolands Gross nav centies atklāt atveidoto sieviešu sejas, nemaz nerunājot par iespējamo portretisko līdzību. Mākslinieku ir valdzinājis sievietes ķermeņa skaistums, viņa darbos jūtama par interese par sievišķīgo formu grāciju un erotisko šarmu. Aktu zīmējumiem raksturīga klusa, apcerīga noskaņa, mīkstas, it kā ar apkārtējo vidi saplūstošas formas. Tā kā izvēlētie foni (bēšīgs, maigi rozā, balts u.c.) ir vienādā krāsu gammā ar atveidotajiem modeļiem, tad sieviešu ķermeņu modelējumā izmantotas izteiktas gaismēnas. Cikla darbus raksturo veiksmīgi izvēlēts kompozicionālais risinājums, telpiskuma izjūtas un pat zināmas materialitātes efekta (pirts garaiņi) radīšana.
Rolanda Grosa pasteļiem raksturīgs blīvs izmantotā pasteļkrītiņa klājums, kas rada specifiska samtainuma iespaidu. Mākslinieku ir interesējuši ne tikai gleznieciskie aspekti, bet arī tehniskā izpildījuma variācijas. Jāmin, ka lielākajai daļai darbu viņš ir izvēlējies tradicionālo audeklu, taču baltais jeb trīsfigūru gleznojums veikts uz linoleja. Protams, uzreiz jūtama raupjākā materiāla fakturētā virsma, kas atšķiras no gleznojumiem, kas veikti uz audekla.
Rolands Gross savulaik ir eksperimentājis arī ar zīda apgleznošanu un fotokolāžām un to fragmentu izmantošanu savos gleznojumos. Arī vienīgā klusā daba, kas iekļauta Nissan Norde mākslas galerijas izstādē spilgti apliecina mākslinieka nerimstošo garu jaunu formu un izteiksmes līdzekļu meklējumos. Darbam ar nosaukumu "Transformācija" par pamatni kalpo audekla kombinācija ar papīru. Savukārt zīmējums ar zīmuli viegli saplūst jeb transformējas pasteļgleznojumā. Tas redzams fona drapērijas ornamentikā un senatnīgas formas kausa smalki niansētajā kolorītā.
Rolands Gross. Logā (3). 2010. Linolejs, pastelis. 54 x 66 cm
No sarunas ar Rolandu Grosu jāpiemin mākslinieka nosauktie iedvesmas avoti - tas var būt konkrēts notikums, bet tikpat labi mirkļa noskaņa. Emocijas. Protams, laba teātra izrāde vai citā gadījumā kinofilma. Bet visam pāri cilvēks, ar savām emocijām, domām, gara pasauli. Ietekmju loks, kas veicinājis Rolanda Grosa radošo personību ir gana plašs un daudzveidīgs. No Vermēra līdz latviešu mākslas klasiķim Konrādam Ubānam, īpaši lielu iespaidu atstājot mākslinieka pedagogam Borisam Bērziņam. Šobrīd tie ir arī laikabiedri un kolēģi, jo nenoliedzami ikvienu no mums iespaido cilvēki, kas ir blakus - laikā un telpā.
Nedaudz ieskicējot tālāko nākotni, Rolands Gross atklāj, ka ir uzaicināts 2015. gadā Lietuvā Šauļu univeritātes galerijas telpās atklāt savu personālizstādi. Vēlos tomēr pievienoties tiem Rolanda Grosa mākslas pazinējiem un talanta cienītājiem, kas cer tuvākā nākotnē Latvijā redzēt viņa darbu plašu retrospektīvu izstādi.
Plašākam ieskatam noteikti ir jāpiemin ne tikai konkrētā izstāde, bet arī telpas, kurās tā notiek. Jādomā, ka rūpīgi mākslas dzīves sekotāji jau ir piefiksējuši faktu, ka kopš 2010. gada pavasara mūsu valsts galvaspilsēta tapa par vienu mākslas galeriju bagātāka. Der atzīmēt, ka Nissan Norde ir Latvijā līdz šim nebijis gadījums, kad mākslas galerija ir tiek prezentēta nevis klasiskā izpratnē, bet gan kā radošs un tajā pat laikā autonoms papildinājums nosacīti industriālā vidē jeb telpā ar citu funkcionalitāti.
Idejas autori - SIA "Norde" valdes loceklis un mākslas mīļotājs Dainis Bremze un savu domubiedri mākslinieci Intu Bērenti-Strengu vēlējušies savu interesi par mākslas izstāžu rīkošanu izvērst plašāk nekā vien hobija līmenī. Tādēļ ar Latvijas Mākslinieku savienību jau pašā darbības pirmssākumā tiek noslēgts vienošanās līgums par oficiālas mākslas galerijas izveidi autocentra Nissan Norde telpās Rīgā, Skanstes ielā 31a. Tā kā autocentra ēka ir modernas mūsdienu arhitektūras paraugs un salona tirdzniecības zāle, kurā tiek eksponēti jaunie Nissan markas modeļi, ir pietiekoši plaša un gaiša, tad tīri tehniski ir iespējams šajā pat telpā izstādīt mākslas darbus. Un izskatās labi, iespējamie skeptiķi lai aiziet apskatīties.
Rolands Gross. Logā (7). 2011. Audekls, pastelis. 65 x 81 cm
Saprotams, ka būtība jau nav vienā telpā izlikt automašīnas un mākslas darbus tāpat vien. Tas ir radošu meklējumu ceļš, kurā projektu koordinatore Inta Bērente-Strenga mēģinājusi palīdzēt uzņēmējam Dainim Bremzem un viņa komandai piepildīt sapni par Latvijas kultūras telpas paplašināšanu savu iespēju robežās, to darot pieejamāku vēl plašākai sabiedrības daļai. Ar LMS (Latvijas Mākslinieku savienība) noslēgtais līgums paredz sadarbību ar māksliniekiem, nodrošinot izstādes vajadzībām piemērotas telpas un visu nepieciešamo pasākuma norisei. Mākslinieki tādējādi tiek atbalstīti, jo izstādīties var jebkurš uzaicināts mākslinieks un galerija ir atvērta arī dažādiem piedāvājumiem, iniciatīvām un izaicinājumiem.
"Mainot savu viedokli par apkārtējo, mēs sniedzam izaicinājumu gan paši sev, gan pastāvošajam ieražām. Vienmēr, kad izaicinām ierasto, mēs cenšamies darīt labāk nekā iepriekš. Mēs nebaidāmies kaut ko darīt pirmo reizi vai paplašināt savu darbību līdz jaunām robežām", šādas rindas lasāmas Nissan oficiālā pārstāvja Latvijā "Norde" mājas lapā. Šāds moto ir gan autocentra pastāvēšanas pamatā, gan arī kalpo kā devīze mākslas galerijas darbībai, paverot jaunus skatu punktus un iespējas nākotnē turpināt interesantus projektus - izstādes un plašāka spektra kultūras pasākumus.
Apskata noslēgumā interesentu uzmanībai tiek piedāvāts neliels atskats uz mākslas galerijas vēsturi, pieminot jau iepriekš notikušās izstādes.
2010. gada 8. martā tika atklāta Nissan Norde mākslas galerija, un tās pirmās izstādes autors bija fotogrāfs Latvijas un starptautisko izstāžu dalībnieks Andris Zegners. Sasaucoties ar 8. marta tematiku mākslinieks bija izvēlējies izstādīt lielformāta ziedu fotogrāfijas, tāpat arī izstādei ticis simbolisks nosaukums - Signum florentis jeb "Ziedošā zīme".
Rolands Gross. Transformācija. 2012. Audekls, papīrs, pastelis, zīmulis. 54 x 118 cm
Konkrētā izstāde ir svarīga ne tikai Andra Zegnera radošajā biogrāfijā, bet arī mākslas galerijai Nissan Norde un autocentram Nissan Norde un Dainim Bremzem personīgi. Jo ar šo izstādi tika aizsākta unikāla tradīcija vienā vakarā atklāt gan mākslas izstādi, gan prezentēt un pirmo reizi publikai parādīt tobrīd jaunākā modeļa NISSAN automašīnu. 2010.gadā tas bija Nissan NV200 modelis, bet nupat notikušajā Rolanda Grosa izstādes atklāšanā - Nissan Qashqai.
Andra Zegnera fotoizstādei sekoja Riharda Delvera gleznu izstāde, kuru nomainīja Sanitas Paegles un Elīnas Brasliņas radošais tandēms kopējā projektā ar nosaukumu "Iztēles dimensija". Tajā bija skatāmas Sanitas Paegles fotogrāfijas, kuras tika papildinātas ar Elīnas Brasliņas grafiskiem zīmējumiem.
Joprojām mākslas galerijas Nissan Norde telpās un jauno automašīnu modeļu tirdzniecības zālē var aplūkot iepriekšējās izstādes autora tēlnieka Igora Dobičina lielizmēra tēlnieciskos objektus, kuru masīvais apjoms un robustās formas lieliski iekļaujās telpiskajā vidē.
Iepriekš minētais liecina, ka galerija sadarbojās ar dažādās jomās strādājošiem māksliniekiem un skatītāju uzmanībai piedāvā plašu izvēles iespēju baudīt gan fotomākslu, gan glezniecību un grafiku, kā arī tēlniecību. Līdz šim visi izstādījušies autori ir latviešu mākslinieki, bet galerijai ir ieceres kādreiz uzaicināt arī kādu ārzemju mākslinieku.
Sekosim līdzi mākslas galerijas Nissan Norde jaunumiem, bet šobrīd nepalaidīsim garām izdevību priecēt acis, aplūkojot Rolanda Grosa pasteļu izstādi.
Mākslas galerija Nissan Norde
Skanstes ielā 31A, Rīgā
Pirmdiena-piektdiena 9.00-19.00,
Sestdiena 9.00-16.00