Grafiķa Aleksandra Dembo darbu izstāde "Kvadrāta iekustināšana" Galerija "Antonija" 24.02.2010 - 16.03.2010
Galerijā "Antonija" 24. februārī plkst. 17:30 atklāj izcilā grafiķa Aleksandra Dembo (1931-1999) darbu izstādi "Kvadrāta iekustināšana".
Kas ir šis parīzietis Aleksandrs Dembo? Rīdzenieks, izcils grafiķis, romantiķis, dzejnieks, ilustrators, sapņotājs, profesors, nopelniem bagātais mākslas darbinieks, patiess un labs cilvēks. Dzimis Parīzē, pa likteņa ceļiem izstaigājis Pārdaugavu, Maskavu, Rīgu un jau vēlāk apmeklējis daudzas zemes Eiropā, Amerikā, tālajā Āzijā un Āfrikā un atgriezies Latvijā. Caur zaudējumiem ieguvis plašu sirdi, skatījumu uz dzīvi, lietām un norisēm.
Aleksandrs Dembo. Kvadrāta iekustināšana III. Kolāža. Preskartons, akrils. 122x122cm. 1997. Publicitātes foto
Aleksandrs Dembo. Retro kolāža. Preskartons, akrils. 50x60cm. 1998. Publicitātes foto
Aleksandrs Dembo. Salamandra. Kolāža. Preskartons, akrils. Publicitātes foto
Aleksandrs Dembo. Kubo kaķis. Publicitātes foto
Klasiskai mākslas galerijai „Antonija” ir tas gods iepriecināt rīdziniekus un Rīgas viesus ar Aleksandra Dembo darbiem. Darbiem, kas radušies laka posmā no 1997. līdz 1998. gadam.
Laika zobs neskar mākslinieka darbus, jo tie ar savu enerģiju, ritumu veido it kā esības pamatus. Krāsu un ritmu daudzveidība, kas piesaista ar savu netveramo emocionalitāti, intelektualitāti, rosinošām novitātēm. Māksliniekam nebija sveša arī humora izjūta un tā nu uzmanīgāks skatītājs ik pa brītiņam kādā darbā varēs ieraudzīt mākslinieka smaidošo seju. Kolāžās kā kaleidoskopā iejūk un sabirst dažādas sīkas vienībiņas, kas no sīkumiem veido vienu veselumu nojaucot laika un vietas apjēgu. Te mākslinieks mūs pietuvina senajai inku mākslai, kuru pats uzskatīja pa modernās mākslas paraugu, te liek iztēlē spēlēties ar dažādiem laikmeta griežiem.
Tie nav Maļēviča kvadrāti, bet kvadrāti, kas piepildīti ar citu, bet mums tik tuvu dimensiju strāvojumu.
„Ne vārdos, ne konkrētos tēlos, vien kaut kur emocionālā strāvojumā iemetināts... Domas ietiecas lielākā vispārinājumā... Izteiksme lakoniska, piepildīta ar krāsas un līnijas nozīmīgumu. Mācoties kopā ar Borisu Bērziņu J. Rozentāla Rīgas mākslas vidusskolā (vēlāk arī Mākslas akadēmijā) abi iegūst kādu kopēju pamatu – aizrautību ar plašu materiālu lietojumu, bagātīgi izstrādājot faktūras, nereti tās ritmizējota ar ornamenta elementiem.
A. Dembo kursa biedri bija M. Muižule, I. Helmūts, N. Gūtmanis, dažus kursus augstāk mācījās G. Krollis, A. Ņikitins, dažus zemāk M. Rikmane, L. Zikmane. Mutuļodama veidojās jaunā paaudze, kas sevi spilgti pieteica jau sešdesmitajos gados, tikko akadēmiju beigusi, bet kopš septiņdesmitajiem gadiem kļuva par latviešu grafikas vadošo kodolu.
Māksliniekam nebija sveša – cilvēka mūžīgā tieksme izzināt, atklāt, izpētīt... Sakausēt veco ar jauno vienotā veselumā, iekļaujot kopējā mākslinieciskā tēla struktūrā – to viņš darīja kā pirmais latviešu grafikā un tieši Rīgas tēlā, ko viņš pazina vistuvāk un mīlēja vairāk par citu – kā vietas, laika un savas sirds piesaistes zīmi.
Saasināta sava laikmeta izjūta, domāšanas dziļums, izteiksmes līdzekļu izkoptība, vieglums un atraisītība, gleznieciskums, lirisms, muzikalitāte – tāda ir Aleksandra Dembo māksla.” Pēc Rūtas Muižnieces.
„...situācijā, kad zini, ka pasaule ir pilna ar mākslu, uzdrīkstēšanās ir vienīgais, kas atliek...Galu galā kvalitāte mākslā izsaka visu,„ Aleksandrs Dembo.
Ļausimies emocionālam pārdzīvojumam, ko var sniegt patiesa un dziļa māksla...
Izstādes apmeklējums bez ieejas maksas.
Klasiskās mākslas galerija "Antonija"
Brīvības iela 157, Rīga
p., o., t., c., pt. 10.00–18.00
s. 11.00–17.00
svētdienās slēgts www.antonia.lv