Ojāra Feldberga gads Pedvālē Ruta Čaupova
Pedvāle pārsteidz. Gandrīz vienmēr. Nu jau piecpadsmit gadu garumā katra jauna sezona ir sākusies ar kādu īpašu notikumu, ar Ojāra Feldberga plānotu scenāriju, kurā gan neparastas idejas, gan laika un telpas attiecības izaicinoši saspēlējas, veidojot daudznozīmīgi tulkojamus metus paredzētajām programmām un norisēm.
|
| Sezonas atklāšana Pedvālē |
|
Šis ir Ojāra Feldberga jubilejas gads. Viņa mūža sešdesmitā un radošā darba trīsdesmit piektā gadskārta. Šķiet neticami, ka neiedomājami darbīgais, ar neparastām ierosmēm pārbagātais cilvēks, Pedvāles Brīvdabas mākslas muzeja izveidotājs un uzturētājs nemanāmi ir pietuvojies pusmūža korei. Lai gan, izbaudot viņa vērienīgos veikumus, redzam, ka enerģijas uzvilnījumos un izrāvienos joprojām valda jauneklīgs aizrautīgums.
Parasti, gatavodamies Pedvāles vasarām, Feldbergs izdomāja devīzes un ievirzes projektiem, kuros iesaistīja daudzus latviešu un citzemju māksliniekus. Šīgada tēma - "Akmens. Ainava" - būtiska Ojāram pašam. Tā būs viņa personisko iecerējumu lokā piedzīvotā un aizpildītā īpašā sezona muzeja vēsturē. Mākslinieka radošās dzīves līdzšinējos cēlienos ilgušās dienišķās tuvsarunas ar dabu, ar Pedvālē tik skaisti lecošo un rietošo sauli, ar mākoņiem, peļķēm lauka vidū, putniem, zāles stiebriem un ar akmeņiem, akmeņiem, atkal un atkal ar akmeņiem no jauna atbalsojas un sabalsojas šīgada veiktajos un veicamajos darbos.
Sezonas atklāšanas dienā 2. jūnijā Pedvālē, tāpat kā citkārt, pulcējās draugi, atbalstītāji, interesenti. Vispirms notika izdevniecības "Neputns" tikko publicētā Ojāra Feldberga akmenstēlniecības albuma atvēršana. Tajā, paverot intriģējoši salocītās lapas, var aplūkot akmenī izkalto dabas elementu attēlus līdzās autora paša fotografētajiem ainaviskajiem motīviem, kuri ir skulptūrās atveidoti. Šāds skulptūru un fotogrāfijās redzamo reāliju satuvinājums uzskatāmi parāda, cik tieši un koncentrēti tēlnieks ir uzņēmis sevī un pārradījis vistuvākajā apkārtnē saskatīto.
Nākamā atklāšanas dienas akcija bija akmeņu stādīšana rūpīgi izartajās vagās izmēģinājumu lauciņā aiz kafejnīcas "Dāre". Ojārs noslēpumaini saka, ka gan jau oktobrī ap viņa dzimšanas dienas laiku mēs redzēšot, kas ar tiem akmeņiem pa vasaru būs noticis. Tā tika iezīmēts tāds kā aizmetnis "interaktīvai" gaidīšanai un piedomāšanai visas sezonas laikā. Tautas ticējumos jau arī ir teikts, ka akmeņi kādreiz bijuši dzīvi un auguši. Katrā ziņā stādītāji visā nopietnībā darbojās jo naski. Pienāk ziņas, ka iedēstītie akmeņkartupeļi ir jau izvagoti, drīz notiks bumbuļu raudzīšana, miglošana un tā līdz pat rudenim, kad 27. oktobrī paredzēta novākšanas talka.
Vēl viens pārsteigums, pa ceļam uz Briņķu muižu ejot, - kailu meiteņu plastiskās etīdes uz Feldberga lielo, atvērto, Somijā un Igaunijā pie KUMU muzeja pabijušo akmeņu gludajām skaldnēm. No tāluma, pāri gravai skatoties, redzējām meitenes uz akmeņiem, bet likās, ka viņas tāpat vien sauļojas un pabēgs prom, kad tuvosimies. Izrādījās, ka tā ir speciāli sagatavota performance, kas veltīta cilvēka mūža četriem posmiem, dzīvības un nāves pretstatiem. To izpildīja grupas Laboratory of Stage Arts dalībnieces Simonas Orinskas vadībā. Meitenes skaisti demonstrēja izteiksmīgus kustību stāvokļus un patiešām izskatījās kā dzīvas skulptūras.
Ejot tālāk uz Briņķu muižas pusi, varējām pārliecināties, ka par godu šīgada devīzei Pedvālē ir tapuši divi iespaidīgi zemes mākslas objekti. Kompozīcijā "Pļavā iekritis akmens" (2006-2007), kā jau nosaukums rāda, augsnes viļņojuma apļi aptver centrā novietoto diezgan liela izmēra akmeni. Līdzīgu objektu Feldbergs pirms vairākiem gadiem bija veidojis simpozijā Zviedrijā. Tagad universālā simbola - apļa - fascinējošās formas vēl vērienīgākā izvērsumā lieliski iekļaujas Pedvāles ainavu plašumos.
Pļavā no Briņķu muižas takas uz Sabiles pusi apkārtējā telpā izteiksmīgi izceļas kompozīcija "Gads" (2007). To veido divpadsmit vidēji lielu laukakmeņu ar trosēm veikts piesaistījums centrā stāvošam krietnam granīta milzenim. Cita starpā, šis objekts un pats tēlnieks pie tā parādās fotogrāfijā, kas publicēta sakarā ar Pedvāles Brīvdabas mākslas muzeja nosaukšanu to vietu un pieminekļu sarakstā, kuri izvirzīti Latvijas brīnuma statusa piešķiršanai.
Pedvālē var apskatīt divas Ojāra Feldberga darbu izstādes, kas veltītas kompozicionālo ideju pirmveidu uzrādījumiem. Kafejnīcā "Dāre" parādīti iecerēto vides objektu zīmējumi. Vienā no Briņķu muižas ēkām - kalpu mājā, kur mazajās istabiņās allaž bijušas interesantas ekspozīcijas, - šoreiz Ojārs iekārtojis neparasti pasniegtu retrospektīvu skiču skati. Tā izveidota, dēlam Kārlim, meitai Laurai un dzīvesbiedrei piepalīdzot. Zīmējumi parādīti iespaidīgā palielinājumā, un, komponēti saistībā ar pārējiem akcentiem, tie nosedz visas sienas. Skatītājam tā ir ienākšana telpā, kas ar eksponātu uzskatāmību un blīvumu ļauj uztvert formu piedzimšanas atbalsis. Daudzus no šajos zīmējumos redzamajiem objektiem iespējams aplūkot turpat netālu pastāvīgajā ekspozīcijā.
Jāmin arī rituālie saulgriežu notikumi. Svarīgākais simbols "Jāņu nakts akmens saule" (2007) sastāvēja no liela akmens un tajā iestiprinātiem baļķu stariem. Koka stari visu nakti dega, liesmoja un gruzdēja. Rītausmā sakarsušais akmens "nomira", tas tika sašķelts. Ojārs atzīst, ka šīgada Jāņu nakts misteriozās akcijas bija izdevušās. Un kā allaž neizpalika, saulei austot, pliko vīru skrējiens cauri miglas vāliem. Vitāls brīvestības gars - arī tas raksturo Feldberga esības izjūtu. Viņa spēja mitoloģizēt un apfantazēt dažādus darbošanās veidus un notikumus joprojām ir neizsmeļama. Ikdienā, protams, nav viegli. Zāle kuplo. Vandaļi un postītāji nesnauž. Ir rūpes un raizes. Un tā dienas aizvirpuļo. Neatgriežami un tomēr paliekoši. Gribas novēlēt, lai Pedvāles vietas gars un tēlniekam mīļie akmeņi joprojām labdabīgi atsaucas gan viedām, gan pārdrošām iecerēm.
|
| Atgriezties | |
|