Stokholma. "Pēc sienas krišanas" Irēna Bužinska, Valsts Mākslas muzejs, īpaši "Studijai" |
|
Katažina Kozira (Polija)
Franks Tils (Vācija)
"LN SIEVIEŠU LĪGAS" PROJEKTS (Latvija)
Nedko Solakovs. (Bulgārija)
Āgneša Sēpfalvi (Ungārija)
Olga Tobreluta (Krievija)
Gaļina Moskaleva (Baltkrievija)
Gaļina Moskaleva (Baltkrievija)
Egle Rakauskaite (Lietuva)
|
| Siena. Mūris. Barjera. Robeža. Šķirtne. Atceros Berlīnes, Vācijas
Demokrātiskās Republikas galvaspilsētas, apmeklējumu 1982.gadā.
Pastaigu pa Unter den Linden līdz Brandenburgas vārtiem. Barjera
nepielūdzami apstādināja, lai no cienījama attāluma paraudzītos uz
cilvēkiem, kas, apturēti tādā pašā veidā Rietumberlīnes pusē, darīja to
pašu – lūkojās šajā virzienā. Tad 1991.gads, kad sienas, mūri, robežas
vienotas Vācijas pilsētā Berlīnē vairs neeksistēja. Brīva kustība caur
un gar Brandenburgas vārtiem abos virzienos un plašais padomju armijas
relikviju utenis – kā simbolisks sveiciens straujai sovetisko laiku
aiziešanai, kā komunistiskās ēras beigu akords. Šogad desmitgade kopš
Berlīnes sienas nojaukšanas, kam nu klāt nācis vēl viens nozīmīgs
vēstures fakts – kopš 1999.gada vasaras Berlīne atkal ir visas Vācijas
galvaspilsēta. Mazliet žēl, ka Stokholmas izstādes “Pēc sienas
krišanas” kuratori nav ieplānojuši akciju – atmiņu savākšanu par jau
neesošo Berlīnes sienu. Taču – izstāde ir suverēns laikmetīgās mākslas
reprezentācijas pasākums.
Izstāde noteikti ir ne tikai lielākā Centrālās Eiropas un
Austrumeiropas kultūras un mākslas reprezentācija, ko rīko Stokholmas
Modernās mākslas muzejs, bet tas ir bezprecedenta pasākums kā
Skandināvijas reģionā, tā visā Eiropā. Tiesa, 1995.gada sākumā
Helsinkos Ateneum notika vērienīga laikmetīgās mākslas izstāde Ars–95,
kurā piedalījās 90 mākslinieki no 23 pasaules valstīm. Toreiz izstādes
kuratori Māreta Jaukuri (Maaretta Jaukkuri) un Tūla Arkio (Tuula Arkio)
vēlējās radīt priekšstatu par dažiem vadošajiem laikmetīgās mākslas
procesiem un tendencēm. Par to, cik straujas pārmaiņas ir notikušas
kaut vai pēdējos četros gados, liecina pat tāds fakts, ka jau novecojis
ir jēdziens “mākslīgā realitāte”, ar kuru tobrīd tika apzīmēta tā
izstādes daļa, ko tagad saucam par “virtuālo realitāti” jeb jauniem
medijiem (CD-Room, projekti internetā). Bez tam gribas minēt vēl vienu
likteņa ironiju – to, ka šādas izstādes organizācijas funkcijas tomēr
atkal uzņēmies muzejs. Atcerēsimies, ka tieši 90.gadu sākumā notika
plašās diskusijas par muzeja kā institūcijas krīzi un muzeju nespēju
aktīvi reaģēt uz straujajām pārmaiņām laikmetīgajā mākslā. Tāpēc pēdējā
desmitgadē laikmetīgā māksla atrada un iekaroja savai specifikai
atbilstošu vidi un telpu. Mākslas izstādes bieži organizēja pamestās
fabriku telpās, ēku kompleksos, noliktavās vai reālā pilsētvidē (bet
mūsu Mākslas dienu tradīcija un nozīme 70.gados – vai tas nebija šī
procesa agrs priekšvēstnesis?). Tagad varam vērot pretējo – vairums
pasaules vadošo laikmetīgās mākslas muzeju, pie kuriem pieder arī
Stokholmas Moderna Museet, ir spējuši adaptēties šādā situācijā un
tādējādi arī savā ziņā dokumentēt patlaban notiekošo, veicot
konceptuālu, teorētiski izstrādātu izstāžu organizāciju.
Stokholmas izstādes kuratoru Bojanas Pejičas (Bojana Pejič) no
Berlīnes, Stokholmas Modernās mākslas muzeja direktora Deivida Eliota
(David Elliott) un muzeja kuratores Irisas Milleres-Vestermanes (Iris
Mūller-Westermann) uzmanības centrā ir radikāla desmitgade, kurā
notikušas fundamentālas izmaiņas kartē, kas aptver Centrālo Eiropu un
Austrumeiropu, bijušo PSRS teritoriju ieskaitot. Divdesmit divu šī
reģiona valstu 140 mākslinieki izstādē “Pēc mūra krišanas” demonstrēs
šo izmaiņu mērogus, vērienu, diapazonu un intensitāti, ja tā var teikt,
joprojām seismiski ļoti aktīvā, pat bīstamā zonā (pieminēsim kaut vai
vienīgi Balkānu konfliktus!). Taču, kā apgalvo izstādes organizatori,
izstāde nebūs notikušo sociālpolitisko pārmaiņu vizuāla dokumentācija.
Tā vispirms un galvenokārt būs “individuālo, radošo attieksmju
eksaminācija, kam var būt un tieši otrādi – var arī nebūt nekādas
saistības ar šajā reģionā notiekošo”. Jā, tā arī ir ļoti raksturīga
laikmetīgās mākslas izstāžu iezīme – izstādes klimatu un raksturu veido
nevis valstis, bet gan personības, kuras var izpaust sevi ļoti
atšķirīgi, nereti diametrāli pretēji un radikāli, pat ekstremālā,
pārējo sabiedrības daļu provocējošā veidā. Tas ir īpaši būtiski tieši
šīs izstādes kontekstā. Atcerēsimies, ka šajā milzīgajā Eiropas daļā
kolektīvs, sabiedrība, kopums diktēja “spēles noteikumus” indivīdam.
Katra cilvēka personīgā pārliecība, vēlmes, izjūtas utt. tika visādi
apspiestas vai – labākajā gadījumā – ignorētas.
Jāmin vēl viens zīmīgs pavērsiens jau nākotnes virzienā. Plašajā
ekspozīcijā galvenokārt būs pārstāvēta pašreizējā trīsdesmitgadnieku
paaudze, kura ātrāk, spēcīgāk, spilgtāk spēja sevi apliecināt
dinamiskajā, intensīvajā pārmaiņu un pārvērtību periodā, jo viņu kā
spilgtu individualitāšu, personību veidošanās noritēja dabiski –
vienlaicīgi ar šo jēdzienu apguvi.
Tomēr būtu patiesi grūti uztvert šo 140 personību patību tik milzīgā
ekspozīcijā bez, kaut arī nosacīta, dalījuma atsevišķās tēmās vai
sekcijās, kas atrodas ļoti ciešā saistībā ar laikmetīgās mākslas
procesiem, problēmām un specifiku šajā reģionā. Tāpēc izstādes kuratori
pievērsuši uzmanību četrām maģistrālajām, raksturīgākajām jomām. Tās ir
“Sociālā skulptūra”, “Revidējot pagātni”, “Iztaujājot subjektivitāti”,
“Dzimumu ainavas”. Katra no minētajām tēmām ietver sevī vēl šaurākas
apakštēmas, piemēram, nacionālā identitāte, sociālie procesi,
patērētājkultūra, masu mediju ietekme, sievišķā un vīrišķā attiecības,
un dažādus aspektus.
Iepazīstoties ar izstādē uzaicināto mākslinieku sarakstu, nācās
secināt, ka vairākums no tiem ir jau vismaz savās valstīs labi
pazīstami mākslinieki. Daļu esam iepazinuši arī vairākās izstādēs Rīgā.
Igauņu māksli-nieces Kai Kaljo darbu redzējām ekspozīcijā Funny versus
Bizarre. Poļu mākslinieces Katažinu Koziru un Sofiju Kuliku (abas,
starp citu, reprezentējušas Poliju Venēcijas biennālēs. K.Kozira –
šogad, S.Kulika – 1997.gadā) iepazinām Polijas pēckara perioda mākslas
izstādē. Savukārt poļu mākslinieks Roberts Rumass piedalījās SMMC–Rīga
gadskārtējā izstādē “Piemineklis” 1995.gadā. Maskavietes Taņas
Libermanes fotogrāfiju skati redzējām klubā “Slepenais eksperiments”,
bet Olgas Tobrelutas fotogrāfijas bija pārstāvētas Sanktpēterburgas
neoakadēmiskās mākslas izstādē. Jau šis nelielais uzskaitījums parāda,
cik atšķirīgas ir autoru tēmas un artistiskās reprezentācijas formas.
Tāpēc izstāde būs aizraujošs un saistošs ceļojums pa šo milzīgo
laikmetīgās mākslas teoriju, ko apdzīvo un pārstāv tik daudzas spilgtas
personības.
Lai arī cik vilinoši būtu “pavilkt svītru zem paveiktā”, tomēr izstādes
kuratori pagaidām izvairās no fundamentāliem secinājumiem, teorētiskiem
spriedumiem vai pārsteidzīgiem komentāriem, jo šī gadu tūkstoša pēdējā
dekāde pēc Berlīnes sienas krišanas un robežu pārveidošanas Eiropā vēl
ilgi atradīsies daudzu pētnieku un speciālistu fokusā.
Postkomunistiskā Eiropa pieder pagātnei, bet Berlīnes siena pagaidām
eksistē vēl daudzu cilvēku atmiņās. Kādas sienas, mūri, barjeras,
robežas, šķirtnes pazūd, taču... to vietā tikpat dabiski rodas jaunas. |
| Atgriezties | |
|