Vēl kāda apokalipse. VISS, ko tu zini, NAV taisnība Irēna Bužinska, Valsts Mākslas muzejs, īpaši “Studijai” |
|
Džesika Kārsone (Īrija). PAŠPORTRETS APOKALIPSĒ. 2000
Helena Andrejeva. (Zviedrija) KORĀNA LAPPUSE I
Eva Kaska. (Igaunija). PARADĪZE. 2000
Aušra Veitekūnaite (Lietuva). NELASI TO. 2000
|
| 2. starptautiskā grāmatu mākslas triennāle “Apokalipse”, kas no 2000.
gada 2. novembra līdz 18. novembrim notika Viļņā, galerijās Arka un
Kairē Dešine, bija jau septītā grāmatu mākslas izstāde Lietuvā. Tiesa
gan, pirmās piecas bija vienīgi lietuviešu mākslinieku darbu skates.
1991. gadā galerijā Arka bija sarīkota pirmā grāmatu mākslas izstāde ar
mazliet vairāk nekā 20 autoru līdzdalību. Visu līdzšinējo izstāžu
iniciators, koncepciju autors, nenogurstošs organizators, katalogu
sastādītājs, iekārtotājs utt. vienā personā ir lietuviešu mākslinieks
Ķēstutis Vasiļūns, kas grāmatu mākslas popula-rizēšanai Lietuvā un
starptautisko kontaktu veidošanai ir ziedojis gandrīz desmit gadus.
1997. gadā saistībā ar pirmās lietuviešu grāmatas – Martīna Mažvīda
Katekizmas – izdošanas 450. jubileju vietēja mēroga 6. izstādes tēma
“Dienasgrāmata. Astoņas dienas” ieguva arī ārzemju mākslinieku
ievērību, un tādējādi pasākums kļuva par 1. starptautisko grāmatu
mākslas triennāli. Šogad darbus atsūtīja jau 140 mākslinieki no 29
valstīm.
2. triennāles tēma “Apokalipse” likās ļoti piemērota un atbilstoša
Lietuvas galvaspilsētā valdošajai gaisotnei, kur ticībai ir sava labi
saredzama loma sabiedrībā. Daudzo zvanu skaņas salti dzidrajā novembra
pēcpusdienā atgā-dināja par reliģisko rituālu nozīmību, kuru dēļ tapuši
lieliski baroka arhitektūras meistardarbi Viļņā. Galerijas Arka tuvums
Aušras vārtiem un tajā esošā svētbilde vedināja padomāt par pavisam
citām – nepasaulīgām lietām. Izstādes atrašanās vieta gūtos iespaidus
padarīja vienīgi vēl spilgtākus. Vairākumam ārzemju mākslinieku nebija
nekāda priekšstata par vidi, kādā uz laiku mājos viņu darbi, tomēr
katram ir savi priekšstati par apokalipsi – paredzējumiem, kas minēti
sv. Jāņa Atklāsmes grāmatā. Liekas tomēr, ka tie vismaz daļēji varētu
mūs biedēt, jo piekritīsiet – mūs vienmēr, kaut uz brīdi, mulsina
atmiņas par nākotni – mistiski hipnotizējošo zināšanu kopums, kurš
apziņā saistās ar šo jēdzienu. Ātras atbildes meklējumos var likties,
ka nekādas apokalipses vispār NEBŪS. Var arī no šī nezināmā
norobežoties – kā no vairuma neizprotamu lietu. Tālab izstādē intriģēja
stāstījums par jau iegūtajiem katra mākslinieka personīgajiem NEBŪS
apstiprinājuma vai nolieguma veidiem, to bezgalīgo daudzveidību,
dziļumu un ietilpību, ko sniedz ne vien pārdomas, bet piedāvā arī tāds
apbrīnojams fenomens kā grāmatu māksla.
Tomēr 2. starptautiskā grāmatu mākslas izstāde galerijā Arka sākās
nevis ar kādu grāmatu mākslas paraugu, bet gan ar video, ko veidojuši
Kazis Venclovs un Flavijus Piliponis. Tas bija apbrīnojami poētisks
vēstījums–vīzija par “mirstošajām”, aizejošajām grāmatām un apjausma
par apokalipsi. Tādu, kāda tā arī varētu būt. Vispirms tuvplānā bija
redzama lēni kūpoša, blāvi zilgana dūmaka. Uz mirkli dūmaka izklīda, un
kļuva skaidri manāms, ka tikko redzētie dūmi virmo ap laiski degošu
papīru, drīzāk – gruzdošu grāmatu kaudzi. Grāmatu lapas vietumis bija
saspurojušās augšup. Nākamajā kadrā skatam pavērās līganas lappušu
kārtas – gluži kā vijīgi plūstošas līnijas, kas atgādināja viļņu
izveidotu smilšu rakstu liedagā. Pēkšņi no tikpat kā izplēnējušām lapām
augšup strauji pacēlās šaura uguns strēle. Uz brīdi lokanā uguns šautra
it kā pat pieņēmās spēkā, taču tikpat zibenīgi viss noplaka, norima,
apdzisa, iegrima plīvuram līdzīgajā, caurspīdīgajā dūmakā. Tas bija
savveida atgādinājums par to, ka milzīga – lielākā daļa visas pasaules
grāmatu daudzo gadsimtu gaitā jau sen ir pārvērtusies pelnu kaudzē.
Līdz ar tām daļa ilūziju noteikti neatgriezeniski aizceļojusi nebūtībā.
Likās, ka zudušās grāmatas glabās sevī atmiņas par Lielās Atklāsmes
dienu. Bet, ja tā var teikt, dzīvās, izstādē esošās grāmatas – veidotas
no akmens, koka, stikla, metāla, ādas, plastikāta plēves, auduma, augu
šķiedrām, palmu lapām un, protams, ar apbrīnojamas dažādības blīvuma,
raupjuma, gluduma, visbiežāk no lieta vai ar rokām darināta papīra
lapām – apliecināja šodien notiekošo, kad gadu tūkstošu mijas tuvums
liek kādai daļai cilvēku biežāk ielūkoties visu grāmatu Grāmatā –
Bībelē un tur pieminētajā rītdienā.
Cik autoru, tik risinājumu! Lūk, daži no tiem. Vācu mākslinieka
Kristiāna Fetera (Christian Vetter) grāmata Apocalypse Never izcēlās ar
interesantu teksta izvietojumu, kas komentēja autora izjūtas. Pirmajā
lappusē minētais vārds “apokalipse” it kā pat izteica viņa biklumu un
bijību nezināmā priekšā. Taču pārdomas pēdējā lappusē noslēdzās ar īsi
kodolīgu, lecīgi bravūrīgu apgalvojumu – “pat ja apokalipse notiks 1000
reižu, man no tās nav bail! Fuck off Apocalypse!”. Amerikāņu
mākslinieks Džeimss Reids-Kaningems (James Reid-Cunningham) darbā
“Apokalipse. Nulles stunda” mēģināja radīt priekš-statu par apstājušos
laiku. Viņa grāmata sastāvēja no dažādu materiālu apvienojuma – čūskas
ādas, vara, gumijas, galvanizēta metāla, organiskā stikla. Tomēr,
neraugoties uz mazajiem izmēriem, tā likās pacēlusies, uzlidojusi un
apstājusies gaisā kādā nezināmā izplatījumā un tādējādi zaudējusi ne
tikai laika, bet arī vietas un telpas izjūtu. Pilnīgi pretēju ideju par
pagātnes– tagadnes–nākotnes vienotību un piesaisti konkrētai vietam un
laikam izteica vācu mākslinieces Sabīnes Hofmanes grāmata – instalācija
“Viņi dzīvos ilgāk par mums”, kas bija veidota no desmit aprakstīta,
saliekta metāla plāksnēm un desmit Viļņā atrastiem un apgleznotiem
akmeņiem. Māksliniece tic, ka akmeņi nāk no pagātnes un tiem ir sena
vēsture. Akmeņi ir arī tagadnes liecinieki. Ar “zemes burtiem” –
akmeņiem rakstītajam tekstam ir jāsaglabā sevī cerība, ka cilvēce tomēr
būs pietiekami gudra, lai apzinātos savas bezatbildīgās rīcības sekas
un līdz ar to patlaban neparedzamos rezultātus nākotnē.
Lielai daļai mākslinieku apokalipse saistās ar priekšstatiem par kādu
nereālu vietu jeb telpu un tajā esošo bezgalīgu tumsu. Tā bija
fantastiska melnās tumsas daudzveidība, ko simbolizēja un materializēja
melna papīra lapas. Īpaši efektīgi tas bija gadījumos, kad grāmatu
lappuses bija no pašdarināta papīra, kas te izcēlās ar fantastisku
trauslumu, pat vārīgumu, te radīja gandrīz fiziski sajūtama
grumbuļainuma, raupjuma, nelīdzenuma iespaidu. Īpaši būtu minamas
Dianas Radavičūtes (Lietuva), Cajas Brācas (Czaja Braatz, Vācija),
Jūlijas Jedvabas (Julia Jedwab, Beļģija), Elinas Kardas (Igaunija) un
Nadeždas Lahovas (Bulgārija) grāmatas. Taču man personīgi
visinteresantākie likās risinājumi, kuros autori mēģināja raksturot
iespējamo skaņu, pareizāk sakot – tās trūkumu, totālo klusumu pēc
apokalipses. Īru mākslinieks Endijs Makgerijs (Andy McGarry) pievienoja
vārdam citu nobeigumu – Apocalipps. Un lēni plūstošais “sssss” gandrīz
vai reāli izskanēja baltajā papīra plaknē. Klusums. Pat liesmas mēmi,
nevis sprakšķēdamas uzvirmo gaisā! Klusums caururbj. Iespiežas,
iegrūžas grāmatas ķermenī kā dzīvā miesā, augumā. Tieši šādu iespaidu
radīja lietuvietes Aušras Veitekūnaites “Nelasi to” – grāmata ar
stieplīšu “kažoku” vākos. Amerikāniete Miriama Šēra (Miriam Schaer)
savas grāmatas – objekta “Karš un miers” radīšanai bija izmantojusi
cimdu pāri, kas bija pārklāts ar garu, durstīgu adatu biezokni. Vienā
cimdā atradās šaura, locīta dzeltena papīra strēmele ar burtiem,
zilbēm, vārdiem, tomēr kopumā nesalasāmu tekstu. Cik asociatīvi bagāts
varbūtējs mēmi klusējošās apokalipses tēls!
Tomēr nebūtu pareizi apgalvot, ka izstādē valdīja vienīgi traģiski
bezcerīgas apokalipses vīzijas. Ar rotaļīgu vieglumu, sievišķīgu šarmu
un aizkustinošu koķetēriju izcēlās igauņu mākslinieces Evas Kaskas
objekts – grāmata. Tā bija gareniska formāta koka kastīte, kurā uz
spilgti sarkana samta pamata salasāms vārds Paradiis. Burti bija
izlikti no glīti apēstu ābolu sažuvušām serdītēm. Pa vidu – starp K.
Venclova un F. Pilipoņa video un E. Kaskas koka kastīti ar “Paradīzi” –
atradās Sigutes Sapranavičūtes objekts “Apokalipse saskaņā ar Bībeli” –
no balta papīra izgriestu baložu spārnu virtene, kas, sasie-ta vienkop,
atgādināja barokālu kristāla lustru. Kičīgo efektu vēl pilnīgāku darīja
vietumis starp spārniem redzamās sudraba folijas bumbiņu krelles.
Augšup vērstu lidojošo spārnu mākonis atkal atgādināja kādu zudušu
pilnību – paradīzi.
Un tā vieni kontrasti! Melnais un baltais. No traģiski bezcerīgā līdz
īstas ticības apliecinājumam. No augstas klases tradicionālas grāmatas
ar kārtīgiem vākiem, papīru, virsrakstu, titullapu, tekstu un
ilustrācijām līdz tēlnieciskiem objektiem un instalācijām, kuros “nabas
saite” ar priekšstatu par grāmatu bija ļoti aptuvena un nosacīta. Starp
citu, tieši tādēļ pēc izstādes atklāšanas tika sarīkota konference, lai
vismaz mākslinieku un interesentu starpā apspriestu šos ar grāmatu
mākslu saistītos jautājumus. Taču nopietnajam stāstam vajadzētu kādu
efektīgu un izteiksmīgu nobeigumu. Man par šo pārsteiguma akcentu kļuva
latviešu mākslinieces Ilzes Dušeles darbs. Tā bija tradicionāla,
grāmatas standarta izmēra, ar tumši pelēku audumu apvilkta kastīte ar
tikpat labi pazīstamu sarkanu podziņu apakšējā daļā. Uzraksts līdzās
aicināja po-dziņu nospiest. Kālab nepamēģināt? Kastītes iekšpusē
atradās neliela spuldzīte, kas iedegoties izgaismoja uzrakstu –
Everything you know is wrong. “Viss, ko tu zini, nav taisnība.” Bet
varbūt patiešām? Viss, ko mēs zinām, domājam, jūtam, apjaušam par
apokalipsi, nemaz nav patiesība, un galu galā var izrādīties pavisam
citādāk. VISS, ko tu zini par to, NAV taisnība. Lūk, īstais nobeigums
par apokalipsi! |
| Atgriezties | |
|