Izstāde "AkadĒmiĶis Vilhelms PurvĪtis. 1872–1945. Ainava" Valsts Tretjakova galerijā Maskavā Māra Lāce, Valsts Mākslas muzeja direktore |
| |
| No 14. septembra līdz 22. oktobrim Maskavā, Valsts Tretjakova galerijā
bija apskatāma izcilā latviešu gleznotāja akadēmiķa, Latvijas Mākslas
akadēmijas izveidotāja, pirmā rektora un Ainavu glezniecības
meistardarbnīcas vadītāja, Rīgas pilsētas mākslas muzeja ilggadējā
direktora Vilhelma Purvīša darbu izstāde.
Izstāde “Akadēmiķis Vilhelms Purvītis. 1872–1945. Ainava” tapa kā
“Rīgas galerijas” vadītājas Ineses Riņķes (projekta autore un izstādes
kuratore) un Valsts Mākslas muzeja kopīgs projekts. Tā bija iekļauta
arī starpvalstu līgumā, kas tika noslēgts starp Latvijas un Krievijas
Federācijas kultūras ministrijām.
Projektu atbalstīja Kultūrkapitāla fonds, Rīgas Domes Kultūras
pārvalde, Latvijas Republikas Ārlietu ministrija un mūsu valsts
vēstniecība Krievijas Federācijā, apdrošinātāju grupa “Balta”,
“Ventspils nafta”. To papildināja apjomīga grāmata (apgāds “Neputns” un
apgāds “Jumava”), kurā vairāki autori (profesors E. Kļaviņš, pētnieki
I. Pujāte un A. Brasliņa, Valsts Mākslas muzeja speciālisti D.
Lamberga, J. Viļļa, M. Lāce) apskatījuši un analizējuši atsevišķas V.
Purvīša darbības jomas. Tekstus papildina plašs mākslas darbu,
fotogrāfiju un dokumentu ilustratīvais materiāls.
Ekspozīcija bija iekārtota “vecās” Tretjakova galerijas kompleksā
esošajā ēkā – t.s. Inženieru korpusā. Pārsimt metru šķir Inženieru
korpusa telpas no pastāvīgās ekspozīcijas, kur skatāmas arī V. Purvīša
Pēterburgas Mākslas akadēmijas skolotāja Arhipa Kuindži gleznas. Tā pēc
tik daudziem gadiem satikās pedagogs un audzēknis. Talants abiem bija
lēmis ļoti nozīmīgu vietu savas valsts kultūras vēsturē.
V. Purvīša darbu izstāde bija skatāma ēkas trešā stāva divās izstāžu
telpās. Lielākajā zālē bija izstādītas gleznas, bet mazākajā, daudz
intīmākā – akvareļi, zīmējumi, pasteļi un dažas mazāka izmēra
glezniņas. Pateicoties izstādes iekārtotāju lieliskajai telpas izjūtai,
pieredzē iegūtai spējai veiksmīgi strādāt ar tradicionālās mākslas
mantojumu, labajam zāles tehniskajam aprīkojumam, ekspozīciju (tās
klasiskajā uzbūvē) varēja uzskatīt par ļoti veiksmīgu. Izstādes
pozitīvo koptēlu veidoja arī ekspozīcijas vairogu apvilkšanai
izmantotais materiāls un tā krāsa – melnais samts un tumši pelēkais
samts zāles centrālajā daļā, kā arī blāvi pelēki zaļganais audekls pa
telpas perimetru. Izstādē kopumā bija parādīti 102 eksponāti – 59
gleznas ( t.sk. 55 no Valsts Mākslas muzeja, 2 no Tukuma muzeja, 2 no
privātpersonu kolekcijām), 21 zīmējums, akvareļi un pasteļi, 1
skulptūra un 21 faleristikas priekšmets.
Izstādi ievadīja mākslinieka fotoportrets, kuru papildināja viņa
biogrāfijas dati, tēlnieka K. Rončevska bronzā veidotais V. Purvīša
portrets un plašais apbalvojumu klāsts. Starp apbalvojumiem neapšaubāmu
interesi pētnieku vidū izraisīja t.s. profesionālie apbalvojumi –
bronzas medaļa Pasaules izstādē Parīzē (1900), Minhenes secesijas 8.
izstādes zelta medaļa (1901), Pēterburgas Mākslas akadēmijas akadēmiķa
nozīme (1913). Protams, vienmēr krāšņi un skatītāju skatus piesaistoši
izskatās daudzo valstu ordeņi, ko V. Purvītis saņēmis par aktīvu
darbību izstāžu organizēšanā. To vidū arī Latvijas Triju Zvaigžņu
ordenis (2. šķira) un Latvijas Atzinības Krusts (1. šķira). Pēdējais ir
šobrīd vienīgais zināmais saglabājies šī Latvijas pirmās brīvvalsts
laika apbalvojuma paraugs.
Izstādes ekspozīcija bija veidota nosacīti hronoloģiski. Apskati sākot
ar agrīnākajiem darbiem, kas tapuši 19. gs. beigās un 20. gs. sākumā,
skatītāji pakāpeniski nonāca centrā, ko iekārtotāji bija atvēlējuši V.
Purvīša agrā pavasara ainavām. Ap 1910. gadu darinātai lielajai,
majestātiskajai gleznai “Pavasara ūdeņi” blakus bija novietoti 30.
gados tapušie līdzīgu motīvu darbi, vienlaicīgi rādot kopīgo un
atšķirīgo mākslinieka daiļrades attīstībā. Tālāk no centra pa kreisi
bija eksponēti 20. un 30. gadu darbi, īpaši akcentējot mazpilsētu
skatus.
Gleznu atlase ekspozīcijai bija nevainojama. Nebija vienveidīgu darbu,
katrs eksponāts apliecināja kādu jaunu kvalitāti V. Purvīša daiļradē.
Ekspozīcija reizē bija ļoti harmoniska – to veicināja izsvērtā ritmika,
aktīvākiem, ekspresīvākiem gleznojumiem mijoties ar mierīgajiem, tonāli
sabalansētajiem darbiem.
Izstāde kā mākslinieciski pārliecinošs veselums bija negaidīts
pārsteigums Maskavas sabiedrībai, to apliecina arī daudzie sajūsmas
pilnie un atzinīgie ieraksti viesu grāmatā. Savukārt man un maniem
kolēģiem neviltotu interesi izraisīja V. Purvīša agrīnie akvareļi un
zīmējumi no Valsts Krievu muzeja Sanktpēterburgā, ka arī viens zīmējums
no Valsts Tretjakova galerijas krājuma, ko, kā vēsta leģendas, no
autora esot pircis pats galerijas izveidotājs Pāvels Tretjakovs.
Arvien vairāk distancējoties no laika, ko savā mākslā pārstāv
gleznotājs Vilhelms Purvītis, nostiprinās pārliecība par viņu kā par
Latvijas mākslas 20. gs. izcilāko personību. Perfekta mākslinieciskā
forma un izpildījums, apbrīnojama konsekvence sev izvirzīto
māksliniecisko un organizatorisko jautājumu risināšanā, spēja kļūt par
simbolu latviskai mentalitātei un identificēties ar to. To apliecināja
arī izstāde.
V. Purvīša darbu izstāde Maskavā uzskatāmi atkal no jauna apstiprināja
veco patiesību, ka ar labiem, augstas kvalitātes kultūras projektiem ir
iespējams veidot pozitīvu sadarbību starp valstīm. To apzinājās V.
Purvītis, kas 30. gados bija gandrīz visu Latvijas valsts organizēto
izstāžu veidotājs ārzemēs. To vēlējās apliecināt arī šīs izstādes
organizētāji.
Izstādi apmeklēja ap 7000 skatītāju, kas, kā atzina galerijas
darbinieki, izstādēm ir ļoti labs rādītājs. Īpaši, ja tā ir izstāde
māksliniekam, kas lielākajai daļai maskaviešu bija pilnīgi nezināma
personība.
Rīgā V. Purvīša darbu ekspozīcija būs skatāma 2001. gada augustā un
septembrī mūsu galvaspilsētas 800 gadu jubilejas reizē, kad muzejs,
atvēlot tai izstāžu telpas, vēlas atdot godu ilggadējam Rīgas pilsētas
mākslas muzeja direktoram.
Zaiga Gaile, arhitekte
VILHELMA PURVĪŠA IZSTĀDE MASKAVĀ TRETJAKOVA GALERIJĀ
Man vajadzēja aizbraukt uz Maskavu, lai atklātu sev Vilhelmu Purvīti.
Paradoksāli, bet tai pašā laikā varbūt likumsakarīgi: Purvītis studēja
mākslu Pēterburgā, un pēc vairāk nekā simt gadiem loks ir noslēdzies –
viņa darbu kolekcija atgriezusies Krievijā, lai izplauktu te vēl
neredzētā krāšņumā vienā no pasaules mākslas metropolēm – Tretjakova
galerijā. Tā sajūta pārņem acumirklī, bez iepriekšējas sagatavošanās –
kā strāvas sitiens. Jā, tu esi lielas mākslas priekšā, tas varētu būt
tikpat pārliecinoši Oslo, Londonā vai Ņujorkā. Čurļonis Parīzē,
d'Orsay muzejā un Purvītis Tretjakova galerijā vienlaicīgi. Tikpat
pārliecinoši es varu iedomāties viņus samainītus vietām, un tā ir
pārdomu vērta tēma izstādes organizētājiem. Un ne tikai.
Ekspozīcija Maskavā bija faktiski viena milzīga zāle, kas
sadalīta zonās ar peldošām šķērssienu plaknēm. Nostājoties telpas
centrā un mazliet pakustoties, varēja vienlaicīgi aplūkot vairākas
gleznas dažādās perspektīvas kombinācijās – kā labirintā vai drīzāk kā
dabas ainavā, kur fragmentārais veido veselo un otrādi – veselais
sadalās fragmentos. Izstādes augsto kvalitāti nodrošināja mērķtiecīgi
izsvērta ekspozīcija, perfekts apgaismojums, piemeklēti foni, sakoptas
gleznas un rāmji – un Purvītis mirdzēja. Izstādes iekārtotājiem bija
izdevies atbrīvot klasiķi no akadēmiskuma aizspriedumu patinas un
parādīt mums visiem laika perspektīvā, cik patiesībā bagāti esam. Tā ir
dzīvi elpojoša māksla, pasniegta man, tev, vienalga, kam – pareizā
brīdī un vietā. Lasu biezo atsauksmju grāmatu, un tas ir par to.
Taujāju pēc kataloga – tas sen izpirkts.
Katalogu nopērku Rīgā un ar aizrautību izlasu no viena gala līdz otram
par talantīga un ļoti darbīga latviešu mākslinieka dzīves ceļu Latvijas
un Eiropas laikmeta perspektīvā. Tas ir fundamentāls darbs trīs valodās
ar skaidri definētu uzbūvi un bagātu dokumentu, fotogrāfiju, rokrakstu
un reprodukciju krājumu. Pārliecinoši sastādīts darbu saraksts un
kvalitatīvs iespiedums. Profesionāli sagatavots materiāls, kādu līdz
šim ierasts iegādāties ārzemju muzejos.
Par ko es domāju, atbraucot no Maskavas? Vispirms par to, ka liela
māksla stāv pāri laikiem un tautām un bieži to var ieraudzīt tikai no
attāluma. Par to, ka mēs neapzināmies savas vērtības un cik labi, ka
kāds prot tās palaikam izcelt un izgaismot. Par to, ka mūsu Mākslas
muzejam vajag remontu vai vismaz nopirkt lampas. Par to, ka tuvojas
lielais Rīgas jubilejas gads un kādu brīdi mums būs Eiropas kultūras
galvaspilsētas gods, un vai mēs mācēsim pasniegt savus dārgumus. Pēc
programmas prezentācijas Melngalvju namā man ir šaubas par to. Purvītis
prata savā laikā iznest latviešu mākslu pāri Latvijas robežām ne tikai
kā mākslinieks, bet arī kā izstāžu organizētājs Eiropā. Palasiet
katalogu, ja neticat!
|
| Atgriezties | |
|