Realitātes pārbaude 2002.gada Tērnera balvas kandidātu izstāde Tate Britain Irēna Bužinska, Valsts Mākslas muzejs Tēva piemiņai. |
|
Lielbritānijas kultūras ministra Kima Hovela komentārs - atsauksme par izstādi
Fiona Bannere
Fiona Bannere. TOTĀLS OBJEKTS, PAPILDINĀTS AR TRŪKSTOŠĀM DAĻĀM. Skats no izstādes Glazgovā. 2001.
Keits Taisons
Keits Taisons. BURBUĻU KAMERAS:DIVAS DISKRĒTĀS VIENLAICĪBAS MOLEKULAS. 2002.
Katrīna Jasa
Katrīna Jasa. DESCENT (IZCELŠANĀS). 2002
Laiems Giliks
Laiems Giliks. KOKA CEĻŠ
|
| Divi mākslinieku “pārīši” šogad kļuvuši par prestižās Tērnera balvas
kandidātiem britu mākslā. Taču gribu uzreiz brīdināt – īstenībā tie nav
pārīši. 2002. gada balvas kandidātu vidū valda absolūta harmoniska
dzimumu līdztiesība, ko nodrošina divu vīriešu – Keita Taisona (Keith
Tyson) un Laiema Gilika (Liam Gillick) un divu sieviešu – Fionas
Banneres (Fiona Banner) un Katrīnas Jasas (Catherine Yass) klātbūtne.
Līdz ar to presei nav papildu vielas intrigām, kā tas bija 1997. gadā,
kad uz balvu tika izvirzītas vienīgi sievietes mākslinieces. Starp
citu, pērn – 2001. gadā – kandidātu vidū bija tikai četri vīrieši...
Gluži neviļus jāsāk domāt, ka mākslinieku atlase notiek pēc kāda
statistiska līdzsvara principa. Ar katru gadu aizvien vairāk
mākslinieku atlase, izstāde, visbeidzot, pats uzvarētāja
“pasludināšanas” pasākums atgādina pēc precīzi sagatavota scenārija
iestudētu spēli. Skatītāji ar izstādi var iepazīties vairākus mēnešus.
Interese par to jāsaglabā visu laiku. Tāpēc sākumā arī noteikti jābūt
kādam, kurš izstādi skaļi un nesmuki nolamā. Tad par to, vai tas
pareizi un labi, spriež prese. Šogad “nejaukā nelieša” lomā iejutās
Lielbritānijas kultūras ministrs Kims Hovels (Kim Howell), kas atstāja
savu komentāru uz speciāli šim nolūkam paredzētas A 5 formāta lapiņas
izstādes informācijas telpā, paužot viedokli, ka Tate Britain redzētais
ir “vēss, mehānisks, konceptuāls buļļa mēsls”. Sabiedrība šobrīd kāri
lasa atsauksmes kā norises vietā, tā presē. Publiku izklaidē šie mazie
papīra gabaliņi ar astoņām zilām līnijām un caurumiņu “o” burta vietā
vārdā comment. Pēc balvas ieguvēja vārda nosaukšanas vēl arī citi
skatītāji dosies uz galeriju, lai savām acīm pārliecinātos, vai
ieguvējs ir vai nav bijis balvas cienīgs.
Taču es, vērtējot ne tikai šīs organizatoriskās aktivitātes, bet arī
redzēto izstādē, netieku vaļā no vēlēšanās 2002. gada Tērnera balvas
kandidātu skati nosaukt par nopietnu realitātes pārbaudi. No nomācošas
garlaicības un izgāšanās – vismaz manās acīs – pasākumu spējuši izglābt
mākslinieki un viņu darbi, kuri katrs citādāk apliecina kādu īstenības
pārbaudes variantu, piedāvājot arī man iespēju apjaust, apzināties
citas pasaules eksistenci mākslas darba radītajā vidē un apstākļos –
“kaut kur uz neredzamā, uztveramā Visuma robežas”, kā savā 2001. gada
29. decembra dienasgrāmatas lappusē – gleznā – raksta mākslinieks Keits
Taisons.
Kāda diena. Kāds gads. Kāda iepriekš nezināma stunda. Arī mana tagadne
nu ieguvusi citu blīvumu un kapacitāti. Tagad manā atmiņā vienmēr būs
ieligzdoti daudzi šķietami nenozīmīgi sīkumi un detaļas kā gaisa
burbuļi ar divām nošķirtām vienlaicības molekulām. Acu āboli zem
nolaistiem plakstiņiem montē pavisam citu notikumu ainu un secību.
Atklājas iepriekš nenojaustas sakarības. 2002. gada 30. oktobrī esmu
Londonā, Teita galerijā, iepazīstos ar Tērnera balvai izvirzīto
mākslinieku darbu izstādi. Tieši pēc nedēļas – 2002. gada 6. novembrī –
esmu Rīgā un kļūstu par vispatiesākās, iespaidīgākās redzamā un
neredzamā robežas pārvarēšanas aculiecinieci: vēl uz mirkli fiziski
aizkavējoties mums parastajā eksistences formā – ķermenī, nākamajā
brīdī cilvēka gars, dvēsele to atstāj un dodas citur, nokļūstot mums
netveramajā, nezināmajā telpā... Tieši tādēļ atmiņas par izstādi nu
kārtojušās pavisam citā secībā: daži izstādē skatītie darbi tagad
ieguvuši kādu dziļāku – papildu jēgu. Piemēram, Keita Taisona
gleznotais plakātiski tiešais, melnais debesu jums ar blāvu,
trīsuļojošu uzrakstu Turn Back Now (“Griezies atpakaļ tagad”) saāķējas
kopā ar Fionas Banneres sietspiedi Forever and Never (“Vienmēr un
nekad”), kurā uz milzīgas papīra lapas (240 x 615 cm) izkārtotas
pieturzīmes: jautājuma un izsaukuma zīme, komats, punkts, parastā
iekava, vietumis aiz tās seko kvadrātiekava. Cilvēka mūža “karte” vai
tās perfekta imitācija, simulācija? Kā apgalvots izstādes anotācijā, uz
baltā papīra laukuma sākumā atradies teksts, ko māksliniece izdzēsusi,
atstājot vienīgi šos mazītiņos melnumiņus – pārpalikumus no gara
literāra sacerējuma...
Katra Tērnera balvas izstāde piedāvā meklēt kādus kopsaucējus.
Manuprāt, šīgada izstādes mākslinieku vairākums – Fiona Bannere, Keits
Taisons, Laiems Giliks – jūt pastiprinātu interesi, pat nepieciešamību
strādāt ar burtu, tekstu, literatūru. Mākslinieku pašu komentāri,
skaidrojumi, arī sarakstītie sacerējumi uzskatāmi par viņu darbu
konceptuālo pamatu un būtisku sastāvdaļu.
Fiona Bannere liekas burtiski pārņemta, noburta ar rakstītu tekstu.
Māksliniece kopš 1994. gada raksta ar roku vai drukātā veidā rada
“vārdainavas” (wordscapes). Parasti tās ir lielformāta papīra vai
audekla plaknes, ko aizpilda mākslinieces pašas veikts kāda notikuma
apraksts. Raksturīgi, ka par pierakstu ierosinātāju kalpo vizuāla
informācija, kas iegūta ar kinofilmu starpniecību. 1997. gadā Fiona
Bannere publicēja 1000 lappušu biezu grāmatu The Nam. Teksts, drukāts
True Type Helvetica Medium 16/17 pt, bija veltīts sešu Vjetnamas kara
filmu spilgtāko epizožu aprakstam. Ar šo grāmatu māksliniece parādīja,
ka dziļi personisks, subjektīvs filmā redzēto notikumu izklāsts spēj
radīt ne mazāk nozīmīgu, taču gluži citu priekšstatu par nesenas
pagātnes traģiskiem notikumiem, kam, iespējams, vairs visai maz kopēja
ar patiesiem vēstures faktiem. Kopš 2000. gada top citas “vārdainavas”.
Tajās māksliniece apraksta pornogrāfiskās filmās redzēto. Vizuālais
iespaids arī te tiek aizstāts ar verbālo. Taču teksts, izkārtots blīvās
rindās palielinātiem burtiem uz milzīga izmēra plaknes, arī pats par
sevi rada vizuālu iespaidu. Jūs nevarat secīgi izlasīt filmas saturu.
Redze “izrauj” no kopējā teksta atsevišķus vārdus vai teikumus. Uz
izlasītā pamata skatītājs iztēlē veido savas filmas ainas un tādējādi
nokļūst citā realitātē, kam maz kopīga ar sākotnējās filmas kadriem.
“Es eksperimentēju ar sevi, savu domāšanu, uztveri un savu roku tāpat,
kā zinātnieks eksperimentē ar vardi,” – tā apgalvo cits Tērnera balvas
kandidāts – Keits Taisons. Par viņa eksperimentu liecībām jāuzskata
lielformāta (157 x 126 cm) zīmējumi. Izstādei atlasīti 42 zīmējumi,
kuri, izvietoti vienkopus, veido milzīgu sienu, kas atgādina tādu kā
karti. Lielformāta zīmējumi būtībā izpilda dienasgrāmatas – skiču
burtnīcas funkcijas. Uz vienas lapas fiksēti nejauši dzirdētas sarunas
fragmenti. Uz citas atrodams kāda īstenojama darba apraksts. Teksts vai
tā fragmenti izpilda arī svarīgu lomu, raksturojot autora psihisko un
emocionālo stāvokli. Par fiksētā nozīmīgumu liecina arī tas, kas katrs
zīmējums ir ne tikai precīzi datēts, bet norādīta pat tā detaļu
tapšanas konkrēta stunda. Līdz ar to var rekonstruēt katra mākslas
darba tapšanas fāzes ar hronoloģisku precizitāti. Vairākas šādas sienas
ar zīmējumiem, kuru vidū atradās Taisona “Domātājs (pēc O. Rodēna)”,
bija skatāmas arī 2001. gada Venēcijas biennālē. Zīmējumi apliecina
paša mākslinieka domāšanas procesu un radošos eksperimentus, savukārt
monolītiskais sešskaldņu kubs no alumīnija un dzelzs, metālā iemontētie
jaudīgie datori un datu bāzes – “smadzenes” raksturoja domāšanas
procesu vispār. Mākslīgais intelekts pats rada savu mākslīgo pasauli –
jaunu realitāti. Mēs, no šejienes, ārpuses, raugoties, varam just
vienīgi vāju elektrības sanoņu un vērot blāvas sarkanas gaismas staru.
Dziļi iegrimis sevī, šis, mākslinieka vārdiem, “komatozais Dievs”,
atgādina, ka arī cilvēka domāšanas process joprojām ir liels noslēpums
un būtībā arī Ogista Rodēna “Domātāja” iekšējā pasaule tā arī palikusi
neatklāta. Katrs skatītājs savas iztēles robežās nu rada savu
“Domātāja” iekšējās pasaules darbības modeli.
Tomēr man personīgi visaizraujošākais šķita Taisona diptihs “Burbuļu
kameras: Divas diskrētās vienlaicības molekulas”. Gleznās attēlota
vizuāli ļoti līdzīgu burbuļu brīva kustība it kā Visumā, it kā
bezgalīgā telpā, kurā nepastāv laika robežas. Burbuļiem pāri klājas
teikumi, kas attēlotajam piešķir papildu jēgu. Uz pirmā audekla lasām:
“1986. gada 6. augusts, 4.11 pēcpusdienā. Lietus tārps, uzdurts uz
makšķerāķa, ir pasviests saltajā gaisā.” Uz otrā audekla teksts
(datums, laiks, burtu fonts – identisks) informē: “ Silta vēja brīze
maigi masē Londonas bērza lapas.” Mākslinieks mēģina atgādināt, cik
daudzas svarīgas un nenozīmīgas lietas pasaulē – uz zemeslodes – notiek
vienlaicīgi, šajā acumirklī. Skatītājs, izlasot konkrētu datumu un
stundu, mēģina atcerēties, ko viņš pats darīja minētajā laikā. Teikumi
gluži kā pavedieni sasaista kopā pagātni ar tagadni, iepriekš izolētus,
savrupus notikumus vienā asociatīvā veselumā. Šodiena atgūst savu
nosacītību. Tagadnes realitāte top ieausta vienā kopējā
pagātnes–tagadnes–nākotnes tīklā. Divas nošķirtas vienlaicības
molekulas dezinficēja manu potencionālo glezniecības telpu, lai kārtējo
reizi apliecinātu, ka reālajam ir ciešs sakars ar iztēli: spriedumi par
notiekošo dažkārt nepakļaujas primitīvas, loģiskas domāšanas
likumsakarībām.
Robežu starp realitāti un iztēli gluži citādi pārveido arī Katrīna
Jasa. Viņa Tērnera balvai izvirzīta par portretu un arhitektūras ainavu
fotogrāfiju sēriju Descent (“Izcelšanās”, arī – “Nolaišanās”). Savu
citas realitātes versiju māksliniece vizualizē, izmantojot pozitīva un
negatīva apvienojumu krāsainajā fotogrāfijā. Baltie plankumi galējā
apgaismojumā iegūst zilu nokrāsu. Priekšmetu aprises un seju kontūras
izplūst. Priekšplāns un fons satuvinās. Jasa parasti savas krāsainās
fotogrāfijas eksponē gaismas kastēs. Līdz ar to attēls ar izplūdušām
priekšmetu aprisēm iegūst papildu – kā vizuālu, tā uztveres –
dimensiju. Māksliniecei ir svarīgi, kā skatītājs identificē konkrētu
vietu un vidi un kā reaģē uz šīm papildu uztveres iespējām. “Izplūdušo
robežu izjūtas” Katrīna Jasa raksturojusi izstādei speciāli radītajā
videofilmā “Nolaišanās”, kurā filmēti torņa rekonstrukcijas darbi
Austrumlondonas daļā – Canary Wharf. Filmēšanas dienā bija migla, kas
radīja papildu vizuālus efektus. Filma montēta reversā ar astoņkārtēju
palēninājumu. Kā parasti, pazīstama, konkrēta vieta pēc mākslinieces
ieceres zaudējusi dokumentālo precizitāti. Skatītājs tiek aicināts
izbaudīt savādu starptelpu starp realitāti un fikciju, ļaujoties jaunās
realitātes burvībai un meditācijai.
Laiems Giliks, kurš rīdziniekiem pazīstams kopš līdzdalības 2001. gada
pavasarī notikušajā izstādē “Mūsdienu utopija”, Tērnera balvai
izvirzīts par vides instalāciju Tate Britain un personālizstādi
Vaitčepelas galerijā. Būdams dizainers, kritiķis un kurators vienā
personā, mākslinieks demonstrē racionālu, distancētu, pat, gribētu
teikt, sterilu attieksmi pret vidi. Gilikam raksturīga ļoti
formālistiska pieeja, ko viņš apguvis 20. gs. mākslas virzienu –
konstruktīvisma un funkcionālisma ietekmē. Turklāt teorētiskajos darbos
viņš pamato savu interesi un nostāju arī par dabisko (koka, metāla) un
mākslīgo (plastmasas) materiālu apvienojumu un izmantošanu modeļos –
posmos, no kuriem var veidot universālu vidi plašās sabiedriskās telpās
un individuālo māju interjeros. Fleksiblie posmi ļauj radīt daudzas
kombinācijas, un tādējādi arī konkrēta telpa var iegūt papildu uztveres
iespējas. Vide ir pakļauta transformācijai, un transformācijas
kvalitāti noteikti var uzlabot spēle, jo, kā apgalvo Laiems Giliks:
“Aktīva vizuāla vide iespaido cilvēka uzvedību.”
Taču es personīgi joprojām esmu Fionas Banneres izdzēstā teksta varā.
Kādas pieturas zīmes man vajadzētu lietot, uzrakstot sava tēva
pirmsnāves vārdus? Viņa atvadu vārdi nu dzīvo līdzās, tepat un tomēr
citā realitātē. Viss sacītais – nepierakstītais pagaist milzīgajā, cēli
baltajā papīra lapā “Vienmēr un nekad”, uz kuras mirguļo izdzēsta
teksta atvadu sveicieni – pieturzīmes. Jautājuma zīme, izsaukuma zīme,
iekavas, komats. Punkts.
• • •
2002. gada 8. decembrī ievērojamais arhitekts Daniels Lībeskinds būs
nosaucis šīgada Tērnera balvas ieguvēju. Manu lēmumu tas principiāli
nemaina – es personīgi balsotu par izdzēstā teksta autori Fionu Banneri.
P. S. Pateicos Lielbritānijas Padomei par iespēju apmeklēt Londonu un iepazīties arī izstādi.
|
| Atgriezties | |
|