Sava laika kritika laika cilpās Māras Traumanes saruna ar Stellu Pelši Šī ir saruna par mākslas kritiku un teoriju Latvijā starpkaru posmā un 21. gadsimta sākumā. Šīs parādības, protams, vieno kopīgs izpētes objekts un ģeogrāfiskā telpa, tādēļ, iespējams, salīdzinājumi un atklātās žanra valodas paralēles ļaus labāk apzināties vēsturiskā laika lomu vai arī laika distances ilūziju. Mēģinot notvert dažas iezīmes 20. gadsimta Latvijas mākslas kritikā, ir notikusi saruna ar mākslas kritiķi Latvijas Mākslas akadēmijas doktoranti Stellu Pelši, kuras zinātniskais darbs veltīts mākslas teorijai Latvijā 20. gadsimta pirmajā pusē. |
|
|
| Māra Traumane: Šajā sarunā biju iecerējusi skart dažas mākslas kritikā
un teorijā aktuālas tēmas, kas svarīgas šodien un – savā veidā – ir
bijušas klātesošas jau gadsimta sākuma apcerējumos. Pirms sarunas tu
brīdināji par mākslas kritikas un teorijas nošķīrumu tavā darbā. Sava
pētījuma “Latviešu mākslas teorija, 1900.–1940. gads” nobeigumā tu
atsaucies uz postmoderno situāciju un Liotāra domu par lielo tēmu
sadrumstalošanos un līdz ar to arī apceres avotu lokalizāciju. Paturot
prātā šo atziņu, kā, tavuprāt, šodien nošķiramas mākslas kritikas un
teorijas jomas Latvijā un pasaulē?
Stella Pelše: Kritika ir nošķirama. Kā to labi formulējis mākslas
teorijas pētnieks Moše Barašs, 18. gadsimts ir brīdis, kad ar Denī
Didro salonu recenzijām kritika izveidojas par patstāvīgu nozari.
Parādās orientācija uz konkrētu izstādi, konkrētu mākslas darbu vai
ekspozīciju. Pirms tam ir pazīstami traktāti, kas īpaši izvērsās
renesanses laikā. Tajos ir vairāk teorijas, piemēram, par mākslas
veidiem. Tas faktiski ir uz mākslinieku pašu vērsts teksts, kas pasaka,
kā viņam būtu jāveido mākslas darbs, un tas nav tik daudz domāts
publikai. Ja tajā arī parādās un tiek novērtēts konkrēts mākslas darbs,
tad tikai kā ilustrācija. Konkrēts darbs nav galvenais, kādēļ šis
teksts ir rakstīts. Kritikā svarīgs ir spriedums un vērtējuma moments –
vai tas, kas redzams, ir labs vai nav labs un kāpēc. Tā ir vēsturiskā
izcelsme. Taču nevar apgalvot, ka kritika un teorija būtu pilnīgi
nošķiramas, jebkurā kritikā ir teorētisks elements.
M.T.: Lasot tavu darbu, rodas iespaids, ka 20. gs. 20.–30. gados ir
ļoti daudz tieši teorētisku, vispārinošu spriedumu par mākslu. Raksta
mākslinieki, literāti, kritiķi. Un šie spriedumi mēdz būt ļoti
absolutizējoši. Šobrīd, šķiet, teorijas un kritikas nodalījums bieži
vien vairāk ir formāls, nevis saturisks. “Tīrā” kritika varbūt
saglabājusies kā nedaudz arhaisks informēšanas “mazais žanrs” mākslas
žurnālu lappusēs.
S.P.: Recenziju daļa droši vien būtu vistuvāk “klasiskai” kritikai.
Taču manā darbā parādās tas, ka es īpaši meklēju teorētisko elementu,
lai gan tajā laikā tāpat ir ļoti daudz aprakstošo kritiku, kurās
teorijas īpatsvars ir minimāls. Mani interesē teksti, kuros autors
aizrunājas līdz kaut kādiem secinājumiem vai pat prognozēm (kāda tad ir
vēlamā mākslas nākotne, kādai tai būtu jābūt utt.). Teorijas proporcija
tajā laikā drīzāk ir atklāts jautājums. Protams, varētu būt, ka 20.,
arī 30. gados, autoriem, kas rakstīja par mākslu, bija lielākas
teorētiskās ambīcijas. Viņiem likās, ka viņi zina, kādai mākslai būtu
jābūt, un ka viņiem to vajadzētu izklāstīt.
Ir tēzes, kuras tolaik sastopamas ļoti bieži, piemēram, ka latviešu
mākslai jāpauž latviešu tautas īpatnējais gars. Tie ir hēgelisma
tradīcijas atvasinājumi “n-tajā” pakāpē. Ja šodien kāds tā rakstītu,
tas droši vien izklausītos diezgan smieklīgi. Tomēr dažādām mūsdienīgi
modificētām versijām var arī būt nākotne.
M.T.: Manuprāt, šodien kritika un teorija saplūst, robeža ir nojaukta,
un katrs autors mēģina apspēlēt teorētiskos kontekstus. Tas varētu būt
saistāms ar postmodernisma metodēm, kur caur konkrētas lietas vai
izpausmes analīzi tiek mēģināts izdarīt secinājumu par situāciju kopumā
un – galvenokārt – par šodienas situāciju. Parādās uzmanība pret
detalizēto, pret lokālo – kā pret sākumpunktu.
S.P.: Lai kaut ko konkrētu ieliktu rāmjos un novērtētu, uzreiz
nepieciešama teorija. Pasaulē lielā mērā aktuāla ir robežšķirtne, kas
parādās starp it kā veco un aizgājušo modernisma kanonu un tam sekojošo
kritisko, dekonstruktīvo attieksmi, kuru lielākā daļa intelektuālo
diskusiju dalībnieku cenšas apliecināt. Kritika šodien funkcionē kā
apšaubīšana vai distancēšanās, bet tas jau atkal ir teoretizēšanas
lauciņš.
Pasaulē lokālais iegūst vērtību, kas tam it kā iepriekš tikusi liegta.
Postmodernajā teorijā nenoliedzami izpaužas reakcija pret Hēgeli, kas
ir kļuvis par slikto un peramo autoru, lai gan pati mākslas vēstures
disciplīna tiek uzskatīta arī par hēgeliskās filozofiskās tradīcijas
augli. Visi cenšas atrast kādas hēgelisma pēdas, tās nosodīt un tikt no
tām vaļā, piemēram, no uzskata, ka viss (kaut vai mākslas stilistiskā
evolūcija) ir saprātīgs un vērsts uz noteiktu mērķi. Tam, protams, seko
apgaismības un Rietumu cilvēka ambīciju kritika. Reizēm gan tas šķiet
visai pārspīlēti.
M.T.: Man šķiet, ka virkne pēdējo gadu starptautisko mākslas žurnālu,
piemēram, Frieze vai Nu: (zināmā mērā pat vācu Kunstforum), aizvien
vairāk tuvinās “laikmeta gara” vai varbūt daudzu laikmeta iezīmju
tveršanai – zināmai antropoloģijai vai pētījumam par Rietumu kultūras
īpatnībām. Šie žurnāli apskata ne tikai vizuālo mākslu, tajos iekļaujas
arī filozofijas, mūzikas, arhitektūras un citu nozaru parādības un to
kritika. Ar šo sajaukumu tiek mēģināts atmaskot un atraktīvi pasniegt
mūsdienu un vēstures mītus un saprast, kā tie iespaidojuši kultūras
izpratni kopumā.
Kāda bija “laikmeta gara” jēdziena loma 20.–30. gados? Tavā darbā man
bija ļoti interesanti lasīt, ka arī, piemēram, Boriss Vipers bija
saistījis mākslas norises ar Einšteina atklājumiem.
S.P.: Jā, mūsdienās var just, ka mākslas nošķiršana atsevišķā sfērā,
šķiet, ir kaut kas vecmodīgs, no kā būtu jātiek vaļā, un parādās šī
starpdisciplinārā pieeja. Māksla mākslas dēļ ir kaut kas pārdzīvots. Te
varbūt var spekulēt, ka hēgeliskais laikmeta gara jēdziens ir
atgriezies.
Kas attiecas uz ideju vēsturi, modernisti un kubisti ļoti daudz
pievērsās laika izpratnei, ceturtajai dimensijai, arī populārajām
Einšteina teorijas versijām. Latvijā Boriss Vipers (kā viens no
erudītākajiem mākslas pētniekiem) bija viens no tiem, kas viskārāk
uztvēra šīs vēsmas. Laika un telpas attiecību izpratne te parādās kā
laikmeta gara specifiku veidojošs elements.
20. gadsimta pirmajā pusē laika gars ir kaut kas visuresošs, to var
sameklēt daudzu autoru rakstos par mākslu. Lai gan ir arī nianses – vai
tiek apgalvots, ka māksla dabiski un neizbēgami izsaka laikmeta garu,
vai arī tiek mēģināts koriģēt, kādai būtu jābūt vēlamajai mākslai, lai
tā izteiktu īsto laikmeta garu.
M.T.: Šodien dažu ietekmīgu teorētiķu (Bodrijāra, Viriljo) sacerējumos
ir klātesošas vēstures beigu noskaņas, nākotnes tēmas vairāk parādās
saistībā ar zinātnes atklājumiem un eksperimentiem, nevis humanitārajām
zinātnēm. Šī tendence atsauc atmiņā 20. gados Osvalda Špenglera
sacerējumu iespaidā tapušās civilizācijas posta ainas.
S.P.: Tolaik tās parādās ļoti izteikti. Bet ļoti pievilcīgs moments ir
tas, ka latviešu tauta un līdz ar to latviešu māksla it kā ir vēl tajā
labākajā kultūras posmā vai arī tas šķiet viegli sasniedzams tuvākajā
nākotnē. Špenglera koncepcijā kultūra ir īsts uzplaukums, kas vēlāk
izvirst civilizācijā, kur ir attīstība, bet nav vairs tā īstā radošā
gara. Daudziem Latvijas autoriem liekas, ka mūsu Latvijas māksla tajā
laikā atrodas labākā situācijā nekā citur, jo mēs vēl esam agrākā
evolūcijas posmā un mums uzplaukums vēl ir tikai gaidāms. Kā rakstīja
mūzikas kritiķis Jūlijs Sproģis, “mēs ejam no civilizācijas uz
kultūru”. Bet līdz ar to seko nākamā doma – kāpēc mums ir vajadzīgi
visi kubismi un futūrismi, visādi “ismi”, ja tie ir degradējušās
civilizācijas augļi. Tāpēc mēs labāk skatīsimies uz antīko Grieķiju,
itāļu renesansi vai uz holandiešiem, jo tas vairāk atbilst mūsu
attīstības pakāpei. No turienes arī izriet visaptverošā nostāja, ka
mums noteikti nevajag tādus radikālos avangarda virzienus. Protams, no
vienas puses, arī ideoloģiskā situācija un autoritārisms veicināja
orientāciju uz klasiskajiem paraugiem. Bet es nedomāju, ka tas nāca
tikai no augšas. Retrospektīvisms vai tradicionālisms tajā laikā bija
diezgan neizbēgams. Arī pašiem Rīgas grupas modernistiem Romanam Sutam
un Ugam Skulmem 30. gados vairs nebija sākotnējo radikālo ambīciju.
M.T.: Jauno kultūru ilūziju posms, svaiga skatījuma piedāvājums.
Paradoksāli, bet šīs noskaņas arī šobrīd tiek gan aktualizētas, gan
kritizētas starptautiskajā mākslas apritē. Tās sevi piesaka, piemēram,
tādās izstādēs kā dokumenta un Manifesta un ļauj atcerēties arī jaunu
teritoriju “pieteikumus” 90. gados, piemēram, “ziemeļu brīnuma” –
ziemeļvalstu mākslas pēkšņo starptautisko popularitāti kopš 90. gadu
sākuma.
S.P.: Jā, šī tēma šķiet daudzsološa, kaut kādos posmos parādās, ka
kultūras, kas atradušās kādu laiku it kā nomaļus no centrālā attīstības
virziena, spēj piedāvāt ko tādu, kas citur aizmirsts un līdz ar to
šķiet kaut kas jauns un interesants.
M.T.: Man likās ļoti aktuāla norāde uz sintēzes lomu tava darba
noslēgumā: “Milzīga loma Latvijas mākslas teorijas kontekstā ir
sintēzes jēdzienam, ļaujot runāt par oriģinalitāti kā aizguvumu
modificēšanu un sintēzi.” Situācija liekas pazīstama arī tādā aspektā,
ka šobrīd pat vienas augstskolas ietvaros mums nav vienota zināšanu
pamata vai vienotas metodes, kā runāt vai strīdēties par laikmetīgo
mākslu.
S.P.: Minētais citāts vairāk attiecas uz citzemju teorētisko ideju
pārņemšanu. Dažādu ietekmju eklektisku sintēzi varbūt var attiecināt
arī uz apmācības sistēmu. Izglītības robi tieši metožu ziņā, protams,
varētu būt kopīgi. Pirmskara posms ir ļoti līdzīgs sadrumstalotības
ziņā. Padomju laikā vēl centās pasniegt šo objektīvas, vienotas
metodoloģijas ilūziju kā zināmu virsbūvi. Mākslas kritikas aspektā gan
liekas vilinoša tāda pati psihoanalītiska doma, ka patiesībā padomju
laika pretenzijas uz objektīvo un zinātnisko pieeju ir tulkojamas arī
kā subjektīvisma virsotne. Subjektīvisms, kas it kā tika nomākts,
atgriezās kā absolūts uzvarētājs.
M.T.: Varbūt var spekulēt, ka zināms mantojums no padomju laikiem
varētu būt arī šobrīd aktuālais socioloģiskais skatījums Latvijas
mākslas interpretācijās. Iespējams, tas norāda uz kādu tradīciju
pārmantojamību terminoloģijas un valodas ziņā. Latvijā runāt par mākslu
no Rietumos joprojām aktuālā feminisma vai psihoanalīzes skatpunkta ir
daudz grūtāk. Varbūt te ir kāda saistība ar valodas mantojumu. Tavā
pētījumā tiek runāts par 20. gadu teorētiķu reakciju pret vācu mākslas
virzieniem, simbolismu, kurā varbūt visskaidrāk nolasāmi iracionālā un
zemapziņas motīvi. Piemēram, Arveda Švābes ironiskā vēršanās pret
Ernesta Brastiņa teoriju “bioloģiskajiem motīviem”.
S.P.: Jā, šāda socioloģiskās tradīcijas “spēcīgo sakņu” versija ir
visai kārdinoša. Kas attiecas uz simbolisma vērtējumu, pret to īpaši
vērsās Rīgas mākslinieku grupas modernisti, viņiem tas saistījās ar
vāciešiem, un tika pat runāts par “salkaniem vācu akadēmisma
konserviem”. Arī rakstnieks Andrejs Kurcijs kādā Rīgas grupas izstādes
recenzijā jautāja: “Vai tad vāciski rozentāliski nieki ir teicamāki par
nopietniem meklējumiem modernās franču mākslas garā? Taču nē.”
Simbolisms tika likts vienā plauktiņā ar akadēmismu un impresionistisko
reālismu, stāstošu un dabas atdarināšanai tuvu pieeju.
Savukārt vēsturnieks Arveds Švābe tolaik ļoti labi uztvēra dažādus
aizguvumus, ko Ernests Brastiņš atkārtoja savā 1922. gada grāmatā
“Glezniecības pastardienas”. Bija tāda 19. gadsimta vācu autora Karla
Bīhera (Būcher) grāmata Arbeit und Rhytmus (“Darbs un ritms”). Rakstos
par mākslu var noprast, ka daudzi ir Bīheru tolaik lasījuši. Bīhera
grāmatā ir runa par to, ka tautas dziesmas ir ritma nodrošinātājas
sekmīgam darbam, tur par mākslu specifiskā nozīmē gandrīz nekas nav
teikts, savukārt Brastiņš šo ritmu ir krietni absolutizējis. Bioloģisko
faktoru izcelšana varētu būt 19. gadsimta dabzinātnisko teoriju
mantojums. Interesanti, ka Švābe tajā laikā visai erudīti piekopj šo
recenziju žanru, rakstot arī par citu autoru teorētiskajiem
apcerējumiem, viņš ir viens no redzamākajiem kritiķiem.
M.T.: Kādas ir spēcīgākās teorijas ietekmes 20.–30. gados?
S.P.: Ja runā par Rīgas mākslinieku grupu, tad tie noteikti ir franči –
kubisti, pūristi (Fernāns Ležē, Amedē Ozanfāns). Viņi arī sadarbojās –
Romans Suta rakstīja par latviešu mākslu žurnālā L’ Esprit Nouveaux,
mākslinieki brauca uz Eiropu. Franču māksla bija pretstats vācu un
krievu ieteikmei, kas drīzāk bija jāpārvar. Protams, mākslinieki ļoti
lielā mērā iespaidojās no Voldemāra Matveja un krievu avangarda idejām.
Bet pārsvarā ideāls bija t.s. latīņu kultūra un tai raksturīgā
orientācija uz plastiskajām vērtībām. Tika mēģināts pārbīdīt akcentu uz
formālo pusi un tikt vaļā no satura, kas saistījās ar 19. un 20.
gadsimta sākuma reālisma un simbolisma stāstījumu un vācu mākslas
paraugiem. Tradicionālistu mākslinieku un kritiķu nostāja drīzāk
izrietēja no viņu prakses, viņi vienkārši nepieņēma modernākos
meklējumus un centās formulēt lietas, ko bija guvuši tradicionālās
apmācības laikā. Šī tendence izpaudās kā reakcija, centieni saglabāt
principus, kas valdīja kādu laiciņu iepriekš.
M.T.: Mūsdienu kritikas valodas kontekstā man ļoti saistošs šķita
Andreja Kurcija lietotais termins “aktīvisms”. Tā definējums gan
ir neskaidrs, bet Kurcija aktīvisms, šķiet, ir formas un aktīvas domas
apvienojums. Kāda ir aktīvisma esence?
S.P.: Tā ir parādība par sevi. Šīs idejas Kurcijs noteikti bija
sasmēlies Berlīnē, kur viņš studēja filozofiju un mākslas teoriju.
1923. gadā izdotā Kurcija grāmata “Aktīvā māksla” ir piemērs apcerei ar
noteiktu koncepciju, kas tiek pasniegta kā derīga un laba latviešu
mākslai. Pārsvarā Vācijā par aktīvismu rakstīja literāti. Kurcijs
varētu būt viens no tiem, kas šo virzienu adaptējis. Viņa grāmatā ir
kompilēti daudzi citāti no Ležē un no Ozanfāna, kas tolaik raksturīgi
arī Sutam un citiem moderno centienu aizstāvjiem. Kurcijs gan drīzāk
definē, kā aktīvismā nav. Daži kritiķi jau arī tajā laikā pamanīja, ka
par aktīvismu nav īstas skaidrības. Kurcijam ir dažādas idejas,
piemēram, viņš apgalvo, ka aktīvisms ir sociālās gribas nests, tajā ir
arī sociālās pārveidošanas moments – aktīvai mākslai ir jāpārveido
sabiedrība. Aktīvisms tiek norobežots no lozunga “māksla mākslas dēļ”
un estētisma, jo tā šķiet individuālistiska, novecojusi pieeja.
Aktīvismā būtisks ir kolektīvisms, taču vienlaikus ļoti liela nozīme ir
arī formai. Svarīga ir moderna, abstrakta, aktīva forma, ko var tulkot
kā atgrūšanos no reālisma tradīcijas. Kurcijs apvieno lietas, kas vēlāk
tiek absolūti nodalītas. To var traktēt kā pretrunīgu sacerējumu, bet
tolaik varbūt šīs lietas netika uztvertas kā pretrunīgas, bet kā
savstarpēji savienojamas.
Proletkulta garā kādā brīdī domas rosināšana tiek saistīta ar
revolucionāru formu – revolucionāra pieeja ir arī formas revolūcija.
Taču ir arī pretējas tendences.
M.T.: Manuprāt, šodien Latvijā mākslas apskatos ir ļoti jūtams
izglītojošo un informatīvo funkciju pārsvars. Šķiet, ka apraksti un
skaidrojumi parādās vairāk nekā analīzes un kaut vai spekulatīvi
pētījumi. Šodien uzdevums ir lasītāju izglītot (un varbūt pašiem
mācīties). Tas ir acīmredzams pat iedalījumos nodaļās par mūsu un
Eiropas mākslu vai arī, piemēram, Tērnera balvas apskatos. Arī 20.
gados veidojās jauna valsts un sabiedrība. Kā kritika tolaik rēķinājās
ar lasītāju?
S.P.: Jā, izglītojoši informatīvā funkcija tekstos par mākslu noteikti
allaž ir bijusi svarīga un tāda ir arī šodien. Tolaik, piemēram, Suta
bieži uzsvēra, ka publika ir nezinoša un tāpēc tā nespēj uztvert jauno
mākslu, ka ir jau grūti tiem, kas neko nezina un negrib zināt, un,
pirms paust savu sašutumu, vajadzētu palasīt kaut ko no sava laika
citzemju teorētiķiem. Modernisti ir mēģinājuši popularizēt jauno mākslu
arī reportāžas veida rakstos par jaunākajām ārzemju izstādēm. Bija
raksti, kas vairāk izglītoja tieši mākslas vēstures aspektā. Mākslas
vēsturnieks un kritiķis Kristaps Eliass rakstīja pārskata tipa
apcerējumus, lielā mērā latviskotas tālaika mākslas literatūras
versijas, lai pastāstītu par dažādiem mākslas virzieniem, par nedaudz
senāku vēsturi, piemēram, “No impresionisma līdz ekspresionismam”. Tādu
rakstu ir bijis diezgan daudz.
Teorijā impresionisma un ekspresionisma pretstatījums bija laikmeta
aktualitāte, kad tika nošķirts impresionisms kā pasīvā, iespaidus
uzņemošā pieeja pasaulei un ekspresionisms kā akcents uz kāpinātu
mākslinieka pašizpausmi. Tā bija tajā laikā ļoti izplatīta
frazeoloģija. Daudz par mākslu rakstīja, piemēram, literatūras kritiķis
Edgars Sūna, kurš rakstā “Impresija un ekspresija tagadnes mākslā”
(1922) uzsvēra klasiskā stila ideālu, kur abu ieviržu galējības tiktu
pārvarētas. Katrā ziņā kompilatīvā ideja par pagātnes labāko kvalitāšu
atlasi un sintēzi kā jaunās mākslas radīšanas instrumentu nav padomju
perioda izgudrojums, interesantus paraugus var atrast visa perioda
gaitā, piemēram, arī Teodora Ūdera vēstulēs par mākslu.
M.T.: Kāda tolaik bija mākslas centra izpratne? Šodien pastāv
viedoklis, ka māksla, ja “notiek”, tad tikai citur – Ņujorkā vai
Londonā. Šobrīd, manuprāt, ir šīs dažas dominējošās pilsētas, kuras mēs
apceram. Varbūt iemesls ir – atkal jau – izglītošanās.
S.P.: Pret to it kā vajadzētu sacelties, uzsverot, ka tā vairs nav un
modernisma kanons ir norietējis, bet laikam jau zināma centra izjūta
saglabājas.
20.–30. gados modernāko uzskatu pārstāvjiem Parīze nenoliedzami bija
pozitīvais centrs. Citiem atkal 30. gados spēcīgāka kļuva pretreakcija
– mums nevajag skatīties, kas notiek Parīzē, mums ir folkloras senatne
un tradīcijas, un mēs visu paši varam. Tas ir paradoksāli, jo arī šī
atgriešanās lielā mērā notiek pie impresionistiskā reālisma, kas tāpat
nav “pašu”, bet aizgūts no Rietumeiropas, tikai mazliet agrāk. Oponējot
Brastiņam, Švābe rakstīja, ka mēs esam aizguvuši pilnīgi visu: gan
tieslietas, gan zinātni, gan izglītību, gan satversmi, un mums
jāatgriežas “pirmatnējā kailumā” – pie koklētājiem 13. gadsimtā.
M.T.: Kāda bija mākslinieka kā ģēnija izpratne tolaik? Man tas šķiet
intriģējoši, jo, manuprāt, vizuālā māksla ļoti veiksmīgi izrēķinājusies
ar šo tēlu. Teātrī vai kino ģēnija – režisora tēls pastāv kopš
avangarda laikiem. Mākslinieku varbūt vairāk uzskata par kritikai
pakļautu izpildītāju, aktieri. Liekas, viņš var tuvoties ģēnija
statusam tikai ar visas dzīves (vai nāves) un daiļrades režiju. Varbūt
mākslas ģēniju mēs pavisam zaudējām tieši avangarda sociālo utopiju
laikā?
S.P.: Tagad tas ir vispārpieņemts priekšstats, ka mākslinieks ir
kontekstu, apstākļu un sabiedrības produkts, ka ģēnija princips ir
konstrukcija, mīts, izdevīga klišeja, ko vajag apstrīdēt. Pārliecība
par to, ka mākslinieka personība ir primāra vai vismaz ļoti būtiska,
izpaužas daudzos 20. gadsimta sākuma sacerējumos. Piemēram, Jaņa
Rozentāla, Jūlija Madernieka u.c. autoru rakstos var lasīt, ka daba nav
māksla, bet tikai izejmateriāls, ka mākslinieks ir tas, kas dabu
pārveido un rada mākslas darbu ar fantāzijas palīdzību. Faktiski šīs
simbolisma idejas nāk jau no romantisma mantojuma, Ežēna Delakruā,
Šarla Bodlēra atziņām, kas tika iekļautas tālaika populārajā mākslas
literatūrā. 20. gadu otrā pusē priekšstats par ģēnija unikalitāti tiek
noraidīts un līdz ar konstruktīvisma idejām kolektīvisma moments nonāk
priekšplānā. Var teikt, ka mākslinieka kā ģēnijs tēls vēl bija svarīgs
20. gs. otrajā desmitgadē, bet ap 20.–30. gadiem tas sāk zaudēt nozīmi,
jo aktuāls kļūst priekšstats, ka mākslinieks ir tikai darbinieks
sabiedrības labā, kurš ražo vajadzīgas lietas. Taču Latvijā šādas
nostādnes nebija pārāk izteiktas. 30. gados parādās tēze, ka
mākslinieks pauž tautas garu. Lai gan tiek uzsvērts, ka individuālais
ieguldījums ir svarīgs, tomēr to mēģina saplūdināt ar domu, ka
mākslinieks ir tikai tautas gara sastāvdaļa. Ģēnija tēls saistās ar
veco pasauli, kas palikusi pirms Pirmā pasaules kara robežšķirtnes.
Šķiet, ka pirmie latviešu mākslas celmlauži (kā Rozentāls, Purvītis) ir
vairāk apdvesti ar šo ģenialitātes auru.
M.T.: Jautājums par jauno mākslas valodu. Šodien tas laikam ir cīņas
objekts, ik pa brīdim notiek mēģinājumi to atrast mūsdienās, pagātnē
vai paplašinot mākslas izpratnes robežas. Tajā pašā laikā novitātes kā
virziena iespējamība tiek apšaubīta. Nav gan šaubu par novitātēm
tehnikas sfērā, bet kas ir uzskatāms par jauno mākslas valodu?
S.P.: Protams, šis jautājums ir ļoti plašs un būtisks. Visā 20.
gadsimta gaitā tā vai citādi tiek pausta doma, ka latviešu mākslai ir
jāpārņem izteiksmes līdzekļi no citām zemēm, jo mums trūkst savu
tradīciju, līdz ar to mākslai ir jāmainās un jāattīstās.
Plašākā kontekstā – tā ir patiesība, ka šodien novatorisma ideāls ir
sevi izsmēlis. Kā raksta amerikāņu teorētiķis Arturs Danto, māksla kā
mērķtiecīgs attīstības process ir īstenojusies, līdz ar to tai vairs
nav konkrēta virzības plāna, nepieciešama uzdevuma. Tomēr tas nebūt
nenozīmē mākslas beigas; aprakstīšanas un vērtēšanas objektu pietiks,
svarīgākais kritiķa uzdevums – sabalansēt sava aprakstāmā objekta
neatkārtojamās īpašības ar konteksta izzināšanu, kas ļauj vērtējumam
neiekrist vēsturiska tukšuma situācijā. |
| Atgriezties | |
|