MĒles sajŪta
Solveigas Vasiļjevas personālizstāde “Mēles sajūta” Ivonnas Veihertes
galerijā (no 5. līdz 25. aprīlim) un
galerijā “Laipa” Valmierā
(no 4. līdz 23. aprīlim).
Māksliniece uzsvēra, ka darbi iecerēti kā ar cilvēka domāšanu vizuāli
saistīti filozofiski jautājumi, kas it kā nosaka cilvēka intuitīvo
rīcību ikdienā, kā arī apgalvoja, ka viņai šie darbi ir patiesības
mirklis, kas liek atgriezties pie apkārtējās realitātes. Solveiga
Vasiļjeva ir pārliecināta, ka “cilvēks vienmēr pastāv dabas ietvaros,
tās iekšienē un tikai savā lepnībā iedomājas sevi kā pretmetu tai”.
Digitāli pilnveidotās lielformāta izdrukas apliecina, ka cilvēks ne
tikai dzīvo, ēd un pārstrādā apēsto. Daudz būtiskāk, kā un vai cilvēks
apzinās savus pirmsākumus, atskaites punktus un dzīvei nepieciešamos
stabilos orientierus. Tāpēc izstādes reklāmas lapiņā māksliniece
raksta: “Kas esmu es, kas ir man apkārt? Iedoma, realitāte? Cilvēka –
pilnīgota dzīvnieka – galvas smadzeņu darbība ir neapzināta, tēlus rada
jutekliskā uztvere. Tiešās zināšanas smadzenēs mums rāda, ka intuitīvā
domāšana ir tas, kas mūs vieno ar īstenību. Apzināšanās process, kā
pats būtiskākais papildu fenomens, rada NOZĪMI (tā ir abstrakta,
pavisam kas cits nekā matērija). Tā eksistē tikai apziņas sfērā. Tā ir
logoss, lielā Radītāja ideja, patiesā realitāte.”
Solveigas Vasiļjevas “Mēles sajūtas” cikla darbiem ir iespējamas
dažādas interpretācijas, atbilstošas skatītāju uztveres līmenim un
zināšanām. Jādomā, ka lielformāta attēlu drūmā noskaņa skatītāju
lielākajai daļai radīja diskomfortu, bet ir iespējams uztvert un baudīt
šos darbus, arī lai domātu par sevi, cilvēku un dzīvību vispār.
Iespējams, ka tam palīdzēja ekspozīcijas uzbūves pamatos iekodētais
paralēlisms. Divi zāles centrā novietotie lielie attēli skatītājiem
bija caurskatāmi. Gan no spožās, spīdīgās puses, gan no matēti
pieklusinātās. Arī citi attēli ekspozīcijā bija izlikti, spēlējoties ar
iepriekšminētajiem virsmu efektiem. Tā veidojās duālais princips, kas
izpaužas un sastāv no vienas attēlā fiksētās matērijas dažādām uztveres
iespējām, ļaujot domāt par dzīvības attīstības ciklu stabilitāti. Par
dzīves spožāko un ne tik spožo pusi, fiksējot dzīvības pārpalikumus
lopkautuvē.
Aivars Leitis
“Es nevaru izvairīties no šīs pasaules, jo es tajā dzīvoju,” saka Solveiga Vasiļjeva.
Solveiga Vasiļjeva nespēj izlikties, ka viss ir kārtībā, ka nav ne
karu, ne vardarbības, ne liekulības, ne vienaldzības. Viņa ir no tiem
cilvēkiem, kas, domājot par dzīves likumsakarībām, skata tās kā
kosmisku modeļu versijas. Auga uzbūve, dzīvnieka uzbūve, cilvēka
uzbūve. Pārāk daudz līdzību, lai tās būtu nejaušas vizuālas sakritības.
Izstāde “Mēles sajūta” veidojās, māksliniecei turpinot interesēties par
Visuma uzbūvi un cilvēku kā Visuma atspulgu – hologrammu. No
tēlniecības darbiem 90. gadu sākumā caur lielformāta zīmējumiem 90.
gadu otrajā pusē Vasiļjeva nonākusi pie lielformāta fotoizdrukas. Tajās
viņa rāda dzīvības koncentrācijas punktus – buļļa sēklinieks, auga
sēklotne, galvaskauss – smadzeņu vieta. Māksliniece pati kaila. Augi,
augļi, dzīvnieki arī ir tādi. Mēs – apģērbtie, noslēpušies un
liekulīgi, vairs nespējam būt īsti. Tāpēc arī šī metafora – mēles
sajūta. Mēle ir viens no jutīgākajiem sensoriem cilvēka ķermenī, ar to
mēs sajūtam garšu, ko neviena cita ķermeņa daļa nespēj. Tas, ka mums
vajadzīga īpaša, vērīga un sensitīvi smalka uztvere itin visā, arī bija
viens no izstādes vēstījumiem.
Autores pašas ķermeņa datortomogrāfijas izstādē vēl būtu mazākais
grēks, taču lopkautuvē iegūtās nokauto liellopu daļas varētu mums arī
nepatikt. Šī tendence turpina kopš 90. gadiem pazīstamo ķermeņa (kā
cilvēku, tā dzīvnieku) izmantošanu mākslā. Skandalozākais un zināmākais
ir Demjens Hērsts – agresijas, baiļu, nāves un dzīves dramatiskos
jautājumus viņš uzdod, savā mākslā izmantojot beigtas govis, aitas,
zivis, taureņus. Helēna Čedvika cilvēka dzīvniecisko būtību demonstrē,
savijot zeltainas matu sprogas kopā ar cūkas zarnām. Austrietis
Hermanis Ničs (Nitsch) cilvēces nežēlību visai šokējoši demonstrēja
1984. gada akcijas laikā, uz trīs dienām sevi piesienot pie krusta kopā
ar cūkas kautķermeni. Viņš izveidoja ekstrēmu teatrāļu grupu, kas savās
performancēs atsaucās uz Otrā pasaules kara šausmām. Tādu piemēru ir
ārkārtīgi daudz. Protams, šie ķermeņa izmantošanas veidi ir
provokatīvi. Taču šokēšana nav mērķis, tas ir vienīgi līdzeklis – kā
meklēt atbildes pašam uz saviem jautājumiem, kā uzdot tos citiem, kā
pretoties ikdienas ieaijājošai estētikai. Solveigas Vasiļjevas
aicinājums caur izstādi “Mēles sajūta” ir izteikti humāns. Mēles sajūta
ir metafora saskarsmes veidam. Viņas kailais ķermenis (kailā būtība) ar
vaļējiem nervu galiem, ar pašu mēles galiņu viņa pieskaras beigta
nodīrāta liellopa galvas mēlei un nejūt pretīgumu; pieskaras ledus
bluķim un atklāj, ka pasaule ir auksta; māksliniece ielūkojas savā
fiziskajā ķermenī, jo viņa nezina, kas viņa ir.
Elita Ansone
|