17. aprīlī Londonā, Temzas upes dienvidu krastā tieši pretī Parlamentam
un “Bigbenam”, durvis vēra jaunā Saāči mākslas galerija. Tā
izvietojusies gadsimta sākumā būvētajā iespaidīgajā ēkā, kas līdz
Tečeres laikiem bija mājvieta Londonas pārvaldniekiem un domniekiem.
Jaunās galerijas mājvieta ir visai atšķirīga no “vecās” Boundary ielas
Ziemeļlondonā, kur telpas atradās kādreizējā krāsu rūpnīcā. Tās sienas
līdzinājās baltam audeklam, uz kura tika reprezentēta jaunā māksla.
Pretēji šim baltajam klucim arhitekta Ralfa Knota 1911. gadā celtā
domes ēka (šobrīd tā ir mājvieta arī viesnīcām, izklaides centriem un
restorāniem) izceļas ar arhitektonisku raksturu – smagnēja ārējā
kolonāde un sarkankoka sienas paneļi ar marmora dekoru iekšpusē.
Vai mūsdienu jaunā māksla te iekļausies adekvāti? Vai smagie koka
paneļi to nenomāks? Kā ēkas kādreizējais konteksts (domnieku ēka)
iespaidos ekspozīciju un māksliniekus?
Šie ir tikai daži no jautājumiem, kas bieži izskanēja sarunās pirms
atklāšanas. Protams, neizpalika arī piezīmes par reklāmas magnāta
saistību ar to pašu Tečeres laiku, kad Saāči kā viens no konservatīvo
aģitatoriem piedalījās County Hall atbrīvošanā.
Tomēr intriģējošais fons nespēja aizēnot mākslas ekspozīciju, kurā tik
jūtama ir paša kuratora mistera Saāči klātbūtne. Nevienam nav
noslēpums, ka Saāči pieder plašākā pēdējo divdesmit gadu mākslas
kolekcija Lielbritānijā un ka tajā atrodami daudzi slaveni darbi, kurus
plašāka publika varēja skatīt tikai pāris reižu. Piemēram Demjena
Hērsta haizivs formalīnā (The Physical Impossibility of Death in the
Mind of Someone Living) publiski esot izstādīta tikai trīs reizes, bet
vai ir kāds, kas šo darbu nezinātu?
Galerija tika atklāta ar Saāči kolekcijas pastāvīgo ekspozīciju un
plašāku Demjena Hērsta retrospekciju. Pirmais darbs, kas novietots pie
centrālās sienas, ir kičīgā Tim Noble & Sue ar bultu caurdurtā
sirds “Toksiskā šizofrēnija”. Turpat līdzās pie durvīm guļ Gevina Tērka
“Nomads” – pirmajā mirklī šis guļammaiss un ubags tajā nezinātājam var
likt justies neomulīgi. Protams, tas tikai līdz brīdim, kad atradīsiet
uz sienas paneļa paskaidrojumu, ka guļammaisa materiāls patiesībā ir
bronza.
Izstādes centrālā ekspozīcijas daļa iekārtota apaļajā sēžu zālē. Lai
cik liela šķistu galerijas kopējā platība, šeit ir tikai divas telpas,
kurās vairāki darbi var tikt izstādīti vienviet, – sēžu zāle un
bibliotēka. Sēžu zāles centrā un sānu nodalījumos ir izvietoti gandrīz
visi hrestomātiski jauno britu mākslinieku (YBA) darbi. Šeit Markusa
Hārveja “Miras” (Myra – bērnu slepkavas portrets, kura radīšanā kā
izteiksmes līdzeklis izmantoti mazu bērnu pirkstu nospiedumi) skatiens
atduras Demjena Hērsta piecmetrīgajā anatomijas mācību lellē “Himna” un
pārslīd Rona Mjūka niecīgajam “Mirušā tēva” ķermenim. Raugoties no cita
rakursa, redzama Rona Mjūka “Maska”. Šis varenais zemapziņas tēls cieši
lūkojas Dženijas Sevilas kailajos sieviešu ķermeņos. Tā vien šķiet, ka
šai maskai pretim stāvošais masīvā sievietes ķermeņa tuvplāns liekas
pilnīga bezkaunība.
Tomēr varbūt to patiesībā neapmierina Treisijas Eminas nesakoptā gulta
– My Bed –, arī viens no tiem darbiem, par kuru runāts daudz, bet kurš
publikai demonstrēts tikai vienu reizi. Pie gultas piekārta viena no
Treisijas Eminas izšūtajām segām (“Automātisks orgasms”), kuras centrā
iekomponēts krucifiksa simbols un vārdi “ienāc manī”. Blakus ailē
novietota slavenā Krisa Ofili “Svētā jaunava Marija” – darbs, kas
visiem par pārsteigumu izsauca toreizējā Ņujorkas mēra Džuljāni dusmas.
Tāpat šeit tuvplānā skatāma iepriekšminētā Hērsta haizivs, Sāras
Lūkasas jau gandrīz vai banālais matracis ar melonēm un gurķi – Au
Naturel un Fransisko Goijas mākslas iespaidā brāļu Čepmenu radītais
darbs “Varoņdarbi pret mirušiem” (Great Deeds Against the Dead).
Bibliotēkas telpas visa garumā izstiepjas sešās šķēlēs sagrieztā Hērsta
govs – “Vismaz kāds komforts rodas, pieņemot to, ka meli ir visā” (Some
Comfort Gained from the Acceptance of the Inherent Lies in Everything).
Lasītavas galā atrodas Hērsta “Tūkstoš gadi” – stikla konteiners, kurā
novietota govs galva un simtiem mēslu mušu. Tai visā no augšējā plaukta
noraugās Rona Mjūka depresīvi skumjais “Eņģelis”.
Pārējie darbi izkārtoti garajos domes koridoros un nelielajos
kabinetos. Pārsvarā katrā no tiem redzēsiet viena autora mākslu (vai
pat tikai vienu darbu). Vairākus mākslas darbus kurators ierāmējis
biezos baroka stila rāmjos, tādējādi tos it kā iesēdinot jaunajā
interjerā. Galerijas pārvaldnieks Viljams Millers šai pieejā nesaskata
pretrunas. “Saāči kungs kā šo darbu īpašnieks rīkojies pēc saviem
ieskatiem. Iespējams, ka šie darbi, atrodoties viņa guļamistabā, labi
izskatījās arī neierāmēti, bet jaunajā mājvietā noformējums ir
palīdzējis.” Domājot par kuratorisko koncepciju un brīvību, ar kādu
kurators (īpašnieks) rīkojas, jāatzīst, ka Saāči kungam ir izdevies
sagrupēt, kontekstualizēt un radīt zināmu stāstījumu šai tik izteiktajā
vides mākslas ekspozīcijā. Tomēr daudzas lietas zaudē individualitāti
un sāk spēlēt iestudētu lomu.
Piemēram boilera telpā (tā ir vienīgā telpa ar baltām sienām), kur
tikšot izstādīti jaunākie kolekcijas iepirkumi, šobrīd apskatāmi
Džeimsa Hopkinsa The Band un “Balansējošais alus galds”, kas radies,
inspirējoties no Dalī. Līdzās tiem atrodas Jana Monro (Iana Monro)
Canyon Recreated. Tie visi trīs, savstarpēji cits citu papildinot,
nepārprotami stāsta, ka it’s a party time.
Šķiet, ir viens darbs, kas teicami izturējis smagnējās apkārtējās vides
uzliktos pārbaudījumus. Ričarda Vilsona instalācija “20:50” (sākotnēji
tā 1997. gadā tika radīta galerijai Mats kā site specific work, un
tikai vēlāk to instalēja Boundary ielā) šeit radusi jaunu formu un caur
to arī jaunu nozīmi. Kā spogulis šis absolūti līdzenais mašīneļļas
ezers sadala brūnā koka paneļiem rotāto “ofisu” uz pusēm. Durvis uz
neredzamo telpu ir mazliet pavērtas, viss ir kā sastindzis un uz mūžiem
iekonservēts – pats savā atspulgā.
Nevar nepiekrist kritiķim Adriānam Sīrlam (Adrian Searle), kas šo
izstādi nodēvējis par “Trofeju istabu”. Viss tik pazīstams un
vienlaikus tik pompozs. Atbildi uz jautājumu, vai tas, kas šeit
aplūkojams, ir mūsdienu māksla vai posms mākslas vēsture, varēs saņemt
tikai pēc kāda laika, kad (kā sola galerijas vadītāji) telpas izstādēm
varēs izmantot arī ārvalstu kuratori un jaunie mākslinieki. Varbūt tas
pavērs jaunu skatu uz šo vēsturisko vidi. Bet neapšaubāms ir fakts, ka
jaunā galerijas atrašanās vieta upes dienvidu krastā vairos apmeklētāju
skaitu. Cik būtiska loma šim “kultūrtūrisma” objektam būs šodienas
mākslas attīstībā, rādīs laiks.
|