Reālisms pagaidām uzvarĒjis Alise Tīfentāle 8. Berlīnes mākslas mesē Art Forum (1.–5. oktobris) galvenokārt bija iespēja vienuviet redzēt, ko piedāvā vairāk nekā 100 galerijas no Vācijas un 23 citām valstīm. Var uzskatīt, ka tās ir "topa" galerijas, jo dalībai mesē tās atlasa gan starptautiska galeriju īpašnieku un kuratoru (to skaitā Diseldorfas Kunsthalles direktore Ulrika Grosa un Marčella Bekaria no Castello di Rivoli Turīnā) žūrija, gan ievērojama dalības maksa. Turklāt galerijas rāda t.s. angažēto mākslinieku darbus – tos, kurus pērk kolekcionāri un kuri pašlaik skaitās modē, – kā arī jaunu, daudzsološu autoru (vairākus arī no Austrumeiropas – Polijas, Slovēnijas, Slovākijas) darbus.
Berlīnes mākslas meses tradīcijas dibinātas pirms septiņiem gadiem kā pretstats vai alternatīva Ķelnes mākslas mesei, un šim faktam ir pietiekams pamatojums – Berlīne ir kļuvusi par būtisku mākslas centru Eiropā, uz kuru pārceļas pat no Londonas (jo tur ir pārāk dārga sadzīve un pārmērīgi spēcīga konkurence). Austrumberlīne vispār ir tāds kā mākslas aktivitāšu zirnekļa tīkla centrs, kur gandrīz katrā mājā ir arī vismaz viena mākslas galerija (gan parastā "gleznu veikala" formā, gan pavisam alternatīvas un netradicionālas iestādes), un mākslinieku – gan vietējo, gan no citurienes iebraukušo – te netrūkst. Vietējās mākslas aprindās gan bija dzirdama neapmierinātība ar šo Art Forum, jo tas esot pārāk "elitārs", pārāk konjunktūrai pakļauts un arī mākslu neizdodas pārdot tik labi, kā vajadzētu, – Berlīnē gan ir daudz mākslinieku, bet mākslas pircēju tomēr maz. Meses fons ir "mākslas rudens" – intensīva mākslas notikumu sērija. Katru vakaru daudzās no privātajām galerijām un alternatīvajām izstāžu telpām tiek atklāta kāda jauna izstāde, notiek vairākas lielas un prestižas izstādes – "Māksla VDR", šķelmīgā pornogrāfa Terija Ričardsona (Sisley katalogu bilžu autors) personālizstāde, hiperreāli šokējošā tēlnieka Rona Mjūka darbu izstāde un maketu mākslas zvaigznes Toma Saksa instalācijas Gugenheima muzejā –, nemaz nerunājot par neskaitāmiem privātiem pagalmiem, dzīvokļiem un studijām, kurās draugu pulkam savus jaunākos darbus prezentē mākslinieki, kuru vārdi pašlaik nevienam ārpus šī pulka neko neizsaka, bet daudzi no kuriem varbūt pēc pāris gadiem tiks minēti nopietnā kontekstā. |
|
Ians Volless. JAZZ STREET II. 2002
Franks van der Salms. MODEL. 2003
Kallams Mortons. NEW CAANAN CONNECTICUT. 2003
Kšištofs Zeļinskis. XXX 2001
Skots Makferlands. POURING, BEN KUBOMIWA TRAETING FOUNTAN WITH POTASSIUM PERMENGANATE. 2002
Anne Karīna Fūrunesa. KARIMA RISK. 2000
Andrea Kiesi. FATTORE 18. 2002
Džanmarko Montezāno. XXX. 1984
Pastorello. XXX. 2003
Džuzepe Restāno. XXX. 2003
|
| Ekskursija visos reālisma virzienos
Art Forum pirmo reizi bija būtiski samazināts apjoma ziņā, lai
koncentrēti pasniegtu skatītājiem tīru esenci – to, kas ir pieprasīts
un atzīts par augstvērtīgu laikmetīgajā mākslā, turklāt viss ar dažiem
izņēmumiem būtu nosaucams arī par konservatīvu, jo savu vērtību
pierādījis jau pirms tam lielajās biennālēs. Pārsteigumus gaida no
Austrumeiropas valstīm, kuras pamazām iekļaujas mākslas biznesa apritē,
bet Latvijai ģeogrāfiski tuvākais punkts, kas šeit bija pārstāvēts,
bija Viļņas un Londonas kopprojekts galerija IBID. Tas varbūt
izskaidrojams ar Latvijas mākslas dzīves specifiku – izstādē bija
skaidri redzams, ka tā vizuālo izteiksmes līdzekļu un saturisko nianšu
teritorija, ko Latvijā pēdējo pāris gadu laikā pamazām sāk apgūt
jaunākās paaudzes mākslinieki un par to saņem slavējošas atsauksmes no
vietējiem mākslas kritiķiem, Rietumeiropā jau ir apgūta pilnībā,
apbrīnota pietiekami un komercializēta kā plaši lietojams, populārs un
viegli patērējams produkts. Te mēs runājam par sadzīviskām, urbānām
ainiņām un vīzijām, par tādu kā "neo-hiperreālismu" fotogrāfijā,
runājam par funkcionālās arhitektūras glorificēšanu, par vieglu roku un
paviršu, caurspīdīgu manieri glezniecībā, par "nekādības" un
"nekurienes" idealizēšanu visos mākslas žanros, kas bija viens no Art
Forum raksturīgākajiem motīviem.
Iespējams, pasaule ir nogurusi no konceptuālisma un sekošanas līdzi
subtitriem zem mākslas darba, sarežģītu prāta konstrukciju šifrēšanas
un asprātību uztveršanas. Mesē pārstāvētie mākslinieki vairāk uzmanības
bija veltījuši formālu paņēmienu meklēšanai un tehnikas problēmu
risināšanai (fotogrāfijas un glezniecības sacensība turpinās), un
vairākos gadījumos rezultāts bija pārsteidzoši svaigs. Runājot
līdzībās, Vitgenšteins kļuva par popzvaigzni tikai tāpēc, ka Džārmens
uzņēma par viņu filmu – vizuāli krāšņu, intelektuālu un smeldzīgu, bet
tajā pašā laikā arī viegli, dekoratīvi baudāmu tikai ar acīm. Pārsvarā
formālo paņēmienu un stilīguma pakāpju salīdzinājumā nebija paredzēta
pārāk liela vieta satura klātbūtnei, vai to dēvētu par "mesidžu",
garīgumu vai vēl citādi, stāsti tika izstāstīti visai burtiski – tas,
ko tu redzi, arī ir tas, ko tu dabū.
Plaši bija pārstāvēta arī komiksu–grafītu estētika – it kā nevērīgi,
skičveidīgi zīmējumi vai grafikas, starp kurām izcēlās viens tehniski
rūpīgi, precīzi izstrādāts darbs – man līdz šim nezināmā Marka Karasika
(dzīvo Londonā) sērija senlaicīgajā enkaustikas tehnikā, kas bijusi
pateicīga pamatīgi nodzeltējušas, saskrāpētas pornofilmas kadru
reproducēšanai ar visiem "cenzēts" kvadrātiņiem. Netrūka arī spēļu ar
rūpnieciski ražota iepakojuma un reklāmas attēlu estētiku, bet viens no
šī Art Forum vadmotīviem bija urbānā ainava jebkurā tehnikā.
CaurvĒjŠ rŪpnĪcā un sentimentāls skatiens mākoŅos
Vācu māksliniece Ute Lindnere bija izstādījusi lielas krāsainas foto
izdrukas ar pilsētas skatiem, parkiem, rūpnīcu rajoniem un muzejiem.
Holandiešu mākslinieces Katrīnas Hofmanes fotogrāfijās pilsētvide bija
apspēlēta kā skatuve, kurā ievietota spilgti rozā siena un garāmgājēji
ir kā dekoratīvi statisti. Karlosa un Džeisona Sančesu (Kanāda)
fotosērijās redzamas inscenētas situācijas – kinokadri (notikums greznā
kabinetā, izlietnē pāri plūstošs ūdens u.c.), kuras atgādina Džefa Vola
iespaidīgās, monumentālās apturēta acumirkļa konstrukcijas. Volam
sekotāju netrūkst: viņa rokraksts telpas apdzīvošanā un piepildīšanā
jūtams vēl divu kanādiešu mākslinieku – Skota Makferlanda un Aleksa
Morisona – krāsainajās fotogrāfijās, Berlīnē dzīvojošas mākslinieces
Maivas Janagi mēģinājumā imitēt vērienīgu drāmu kādas sektas dzīvē,
amerikāņa Rovera Feijera digitālās drukas darbos, kuros detalizēti
fiksēts sprādziens autokapsētā, norvēģa Mikela Makalindena (sk.
www.mikkelmcalinden.com) hiperreālajos krāsu foto ar īsteni
kinematogrāfiskiem inscenējumiem, kuros asums iestādīts uz precīzu
detaļu attēlojumu – līdz pat vissīkākajai spalviņai uz vīrieša rokas.
Kanādietis Viljams Fisks bija izstādījis lielizmēra gleznu – precīzu
fotoaparāta portretu, somu māksliniece Mārita Hohteri radījusi
krāsainus foto, kur ne pārāk estetizētā vidē (blokmājas dzīvoklis)
inscenētas dažādas sadzīviskas situācijas. Kur beidzas skaistā
meklējumi, gleznieciski plaknes un telpas ilūzijas radīšanas pētījumi
un sākas salkanība, to reizēm nav nemaz tik viegli pateikt. Ja jau
reālisms, tad līdz galam: piemēram, ungāru mākslinieks Tibors Iski
Kočiss radījis mazas glezniņas ar aizkustinošiem debesu skatiem – balti
mākonīši, lidmašīnas atstātā baltā svītra, zilgans sniegs kalna galā,
bet Glena Rubsamena (Ņujorka) lielajās gleznās fonu veido perfektās
krāsās tverts un gleznieciski nevainojami imitēts pēcsaulrieta
padebesis, uz tā izceļas līdz neiespējamajam sentimentāli melni palmu
silueti.
Lielpilsētas iela ar visiem debesskrāpjiem, automašīnām un gājēju
pūļiem vai pamestas, vientuļas industriālās celtnes figurēja
neskaitāmos iespaidīgos lielformāta darbos – piemēram, amerikāņa Iana
Vollesa gleznās un vācieša Frenka Tīla (piedalījies Sanpaulu biennālē
2002. gadā un Venēcijas biennālē 1999. gadā) lielformāta krāsainās
fotogrāfijās ar bezgalīgu jaunceltnes metāla struktūras perspektīvu,
basku jaunā mākslinieka Hosē Manuela Ballestera krāsainajos foto ar
celtniecības ainām – tiek celta jauna pasaule, un viņš šo vidi
portretējis kā grafiski dekoratīvu. Lielpilsētnieciska vientulība un
intīma saikne ar arhitektūru – pelēkas debesis, pelēks asfalts un
pelēks vientuļš busiņš centrā (vācieša Ingmara Alges glezna),
mākslinieka darbnīca kā apdzīvota metāla konstrukcija (vācu fotogrāfs
Loiss Renners), romantiski izgaismotas autostāvvietas un debesskrāpji
naktī, majestātiski mirdzoši eskalatori metro stacijā vai rūpnīcu
varenie stāvi (fotogrāfs Franks van der Salms no Nīderlandes), neglīti
rūpnīcu korpusi kā stilizēti ainavas elementi melnbaltajā fotogrāfijā
(Voicehs Vilčiks no Polijas) vai nabadzīgas mazpilsētas pelēcīgie nami
un tukšās ielas, kur vienīgie krāsu akcenti ir kāda novecojusi reklāma
vai pastkastīte (jaunā poļu fotogrāfa Kšištofa Zeļinska izteikti
poētiskā fotosērija "Dzimtā pilsēta"), digitāli pārzīmētas populāru
viesnīcu ēkas, degvielas uzpildes stacijas (Austrālijā dzīvojošais
Kallams Mortons) un vēl, un vēl.
Šī fascinācija ar varenu, funkcionālu "stikls–metāls– betons"
arhitektūru, taisniem leņķiem, utilitāriem, neaizsegtiem un
neizskaistinātiem ēku skeletiem, asfalta un ceļamkrānu nenovēršamību un
cilvēka klātbūtnes nevajadzību rada minēto iespaidu par "nekurieni"
un "nekādību" – individuāli portretētā celtne varētu būt jebkur, jo
ir saprotama kā universāls simbols, kuram raksturu vai nozīmes niansi
varētu piešķirt vien mākslinieka izvēlētie paņēmieni, taču absolūtajā
reālismā iejaukšanās lietu eksistencē, jelkāda deformācija vai
akcentēšana nav pieņemama. Gleznotāju aprindās būtiskajam jēdzienam
"gleznot plenērā" vairs līdzi nenāk pļavas ziedu aromāts, odu
džinkstēšana un lauku ceļu dzeltenie līkumi, bet gan caurvēja
svilpošana pamestas rūpnīcas plašumos – šis fakts vienīgi apliecina
mūsdienu mākslinieku pilsētniecisko identitāti.
Nākotnes solĪjums
Uz šī diezgan vienveidīgā fona izcēlās nedaudzi. Interesants atklājums
bija norvēģu mākslinieces Annes Karīnas Fūrunesas izsmalcināti aukstie
un vienlaikus tuvāk pienākt aicinošie darbi – no attāluma izskatījās,
ka tie ir portreti ļoti irdenā poligrāfijā, bet, pienākot tuvāk,
atklājās, ka attēlu veido krāsas punkti uz sīkiem izcilnīšiem. Fonā –
balts audekls. Var jau teikt, ka efekts ir lēts, bet kaut kas
intriģējošs tomēr slēpjas veidā, kā pavisam vienkāršs portrets,
pienākot tam tuvāk, izirst, izjūk un pārvēršas par reljefa un ēnu
ornamentu. Māksliniece ir veidojusi arī saturiski līdzīgu darbu sēriju
Oslo metro stacijai, par pamatu izmantojot milzīgas nerūsējošā tērauda
plāksnes, un attēls uz tām iegūts, izsitot caurumiņus, – spēle ar
gaismu šajā gadījumā ir vēl izteiksmīgāka. Dekoratīvi, protams, bet
vienlaikus arī smeldzīgi, jūtama ziemeļniekiem raksturīgā ārējā
atturība un skarbums, kas slēpj jūtīgu, trauslu un tik viegli
ievainojamu dvēseli.
Otrs atklājums – 12 jaunu gleznotāju grupa ar daudzsološi nosauktu
darbu kolekciju "No Itālijas. Jaunā glezniecības seja". Par spīti
tam, ka Boiss jau 70. gados paziņoja, ka mākslinieks ir pazudis tieši
tai mirklī, kad iziet no mājas, lai iegādātos audeklu, šie jaunie
itāliešu gleznotāji pērk audeklu smiedamies un lieto par vecmodīgu
uzskatīto eļļas krāsu, jo pati krāsas klāšana uz audekla ir kļuvusi par
konceptuālu stratēģiju. Šīs grupas dalībniekus nevieno līdzīgi
izteiksmes līdzekļi vai tēmas, tikai romantisks priekšstats par to, ka
glezniecībai kā tehnikai ir paredzama spoža nākotne. Vadoties pēc
principa "nešokēt buržuāziju, šokēt avangardu", jaunie itālieši
glezno vērienīgi, acīmredzami līksmi un ar baudu, nereti balansējot uz
riskantās kiča un sentimenta robežas, vairāki no viņiem cenšas sasniegt
arvien jaunas fotoreālisma virsotnes tradicionālajā eļļas glezniecības
tehnikā, kā tēmu izvēloties vieglas, fotogrāfiski acumirklīgas
impresijas, bet ar roku darbu piešķirot tām mūžīgas, monumentālas
patiesības vērtību. Paši apgalvo, ka "nākotne sola jaunu, neiedomājamu
skaistumu", un viņu darbi par to arī stāsta – skaistums kā laimes
solījums, iemīlēšanās priekšmetos un to materialitātē mudina meklēt un
atrast jaunus veidos, kā šo mīlestību paust citiem. Piemēram, Andrea
Kiesi melnbalti glezno angārus, fabrikas, pazemes stāvvietas, par
pamatu ņemot foto piezīmes, un brīnumainā kārtā spēj piešķirt jau
banālajai tēmai kādu īpatnēju dvēselisku šarmu. Greta Frau rotaļīgi un
nedaudz pašmērķīgi apspēlē bezpersoniska portreta žanru. Džanmarko
Montezāno, kurš darbojas arī mūzikā un eksperimentālajā teātrī,
pārliecinoši izmanto tādus kā socreālisma murgus. Pastorello savu
gleznotāja brīvību radis mākslas vēsturē, kā liecina viņa pseidonīms un
arī darbi, piemēram, uz ikonai raksturīga zelta fona fotoreālistiski
uzgleznots metāla konstrukcijas fragments. Viņa ambīcijas – ievietot
Džoto mūsdienās. Džuzepe Restāno gleznu tēmas ir ikdienišķi vienkāršas
plaknes un telpu stūri – tenisa galds, baseina margas, boksa rings,
futbola vārti – tipiski "nekurieni" veidojoši elementi, jo tie ir
funkcionāli, neizteiksmīgi, universāli un visuresoši, bet gleznās šie
anonīmie, nedzīvie telpas fragmenti kļūst par izteiksmīgiem
vispārinājumiem.
Nomirt Ņujorkā – bagātam un slavenam
Tā kā Art Forum būtībā ir viens liels mākslas veikals, dzīvīgā rosība
šeit radīja pārdomas arī par mākslas biznesa pusi. Protams, ir loģiski
un pašsaprotami gribēt un saņemt atbalstu no valsts vai privātiem
fondiem, piedalīties apmaiņas programmās un pretendēt uz radošām
stipendijām, bet tam nevajadzētu būt vienīgajam mērķim. Māksla galu
galā ir pārdodama, un tas ir iespējams vien tur, kur ir pircēji. Gan
jau kāds nopirka arī, piemēram, Roberta Mepltorpa fotogrāfiju par 25
000 eiro.
Jaunie Latvijas mākslinieki, kuri tikko beiguši Mākslas akadēmiju vai
darīs to tuvākajā laikā, šķiet, ir redzējuši to, kas tagad skaitās
pieprasīts, un labprāt sāk izmantot redzētos mākslinieciskos paņēmienus
formāli. Kādu konkrētu paņēmienu apgūt nav grūti, bet izcelties ar
satura vai stāsta unikalitāti arī nav neiespējami. Tomēr reizēm rada
neizpratni, kāpēc gan Latvijā neviens tā īsti nemērķē uz šāda mēroga
pasākumiem – mākslas gadatirgi un meses var būt mākslinieka karjerai
būtisks solis pa ceļam uz laikmetīgās mākslas sirdi Londonu vai mākslas
supermārketu Ņujorku. Protams, atzinība Latvijas mērogā ir patīkama un
sirdi sildoša, bet ar to vien sev dzīvi nodrošināt var tikai ļoti
nedaudzi – mākslas pircēju ierobežotā skaita dēļ. Un startēt pa taisno
no Rīgas uz, piemēram, Londonu nav iespējams visuresošās hierarhijas un
konjunktūras dēļ – līdz šim nekad un nekur nedzirdēts vārds aizver
kuratoru acis. Man liekas, pārdot savu mākslu nebūt nav apkaunojoši vai
pazemojoši, ja jau māksla ir apzināti izvēlēta kā dzīves piepildījums.
Kā teica kāds Berlīnē sastapts britu mākslas zinātnieks: "Tas ir katra
mūsdienu mākslinieka sapnis – tikt uz Londonu, tapt pamanītam tur un
tad pārdot savus darbus Ņujorkā, jo mākslas tirgus tur ir plašs un
pateicīgs, un tad var arī tur pēc daudziem gadiem mierīgi nomirt kā
bagāts un slavens mākslinieks."
|
| Atgriezties | |
|