Starptautiskās Krakovas grafikas triennāles pieder pie tiem pasākumiem,
par kuriem vairākums mākslinieku neko nezina, bet grafiķi uz turieni
mēdz doties tādos kā svētceļojumos. Tomēr šīgada cerības uz kaut ko
jaunu un svaigu neattaisnojās.
Kopumā triennāle atstāja iespaidu par visai apjukušu, stagnatīvi
buksējošu procesu. Aizrautība ar digitālajām iespējām šo tehnoloģisko
pieskari padarījusi par garlaicīgu un grūti attaisnojamu “meinstrīmu” –
gandrīz nomācošs vairums darbu radīti t. s. digital print tehnikā, kas
pārsvarā nozīmē, ka autori joprojām diezgan vienpusīgi tīksminās par
datora iespējām, jo lielākajā daļā šo darbu dators lietots tikai kā
fotokolāžas palīginstruments, lai apdarinātu jeb noformētu
fotogrāfijas. Domāju, ka būtu gan ērtāk, gan godīgāk un mērķtiecīgāk
atsevišķi rīkot datorgrafikas un fotogrāfiju izstādes un konkursus,
gādājot gan par grafikas “rases tīrību”, gan arī par procesa dalībnieku
un teorētiķu veselo saprātu, jo, aizvien paplašinot grafikas jēdziena
izpratnes robežas, ne vien zūd loģiska nepieciešamība pēc atsevišķu
mākslas veidu atsevišķām skatēm, bet arī nivelējas kritēriji, kas ļauj
spriest par atsevišķiem darbiem un arī par procesu kopumā.
Shematiski iezīmējot Krakovas triennāles uzrādīto situāciju, iznāk, ka
grafika pašlaik pārdzīvo tādu kā atkārtotu identitātes krīzi un gandrīz
jau uzskatāma par apmaldījušos bezgalīgi paplašinātajās robežās. Likās,
ka izstāde piedāvā diskusiju par formas un satura attiecībām, taču,
tēlaini izsakoties, diskusijas dalībnieki ir vai nu mēmi, vai kurli, jo
datortehnoloģiju izmantošana pati par sevi vairs nav nekas
revolucionārs. Iznāk rakstīt, kā sludinot sociālistiskā reālisma
metodi, proti, ka vecā forma (datorkompilācijas) vairs neder jaunam
saturam un otrādi. Kaut gan Krakovas triennāles demonstrēto satura
trūkumu laikam neapslēptu pati jaunākā un spožākā forma. Piemēram, poļu
mākslinieks Ferdinands Šipula kādā vēsturiskā fotouzņēmumā izdarījis
savas laikam jau mākslinieciskās korekcijas ar krāsainām kontūrām,
apvelkot atsevišķas cilvēku figūras vai to daļas, piemēram, pēdas.
Attēls papildināts arī ar uzrakstiem un bultiņām. Laikam jau autors
gribējis radīt kaut ko no sērijas “subjektīvi objektīvās liecības”,
tomēr nav skaidrs, kādas šim darbam attiecības ar iespiedgrafiku un kur
slēpjas tā iedarbības spēks.
Vēl kādu izstādē izplatītu tendenci varētu saukt par tādu kā
arhivēšanu, proti, autors ņem vairākus līdzīgus vai kaut kādā veidā
radniecīgus objektus (tie var būt jebkas – cilvēki, priekšmeti,
simboli, aprobētas vai jaunradītas grafiskas zīmes utt.), kārto tos
noteiktā, pārsvarā kompozicionāli pamatotā kārtībā, piepildot
(noklājot) noteiktu laukumu. Iespējams, ka šis minimālisma estētikā
sakņotais princips rada māksliniekam sajūtu, ka viņš ir kaut ko
izpētījis, taču no uztvērēja viedokļa šis attēla radīšanas princips
samērā reti sniedz kādas iespējas mākslas darbu piedzīvot vai
pārdzīvot, jo saņemta vien tāda kā grāmatvedības atskaite, deklarācija.
Piemēram, igauņu māksliniece Eve Kaska pēc minētā principa kārtojusi
kāda Igaunijas ciema iedzīvotāju fotogrāfijas, mākslinieks Anatolijs
Fedirko no Ukrainas darbā “Atkarība” sarindojis leļļu bēbja ķermeņa
daļas, bet spāņu mākslinieks Santjago Serrano rindiņās kārtojis tādus
kā jūrmalā izskalotu kociņu fotoattēlus uz dažādu krāsu foniem. Šo
piemēru uzskaitījums tiešām varētu būt ļoti garš un, sakārtots rindās
un kārtās, atkal varētu radīt kārtējo “arhīvu”. Domājot par šo tendenci
Krakovā, ienāca prātā Ilmāra Blumberga grafikas lapas, kas noklātas,
piemēram, ar operas “Aīda” scenogrāfijas koncepcijas inspirētajiem
simboliskajiem tēliem. Laikam tomēr nespēju skaidri definēt, kas šo
darbu manās acīs padara vairāk par mākslu nekā minētajos piemēros.
Princips taču viens un tas pats. Varbūt tā ir īpaša autora akumulēto
ideju intensitāte, kas, koncentrēta un saspiesta lakoniskajās zīmēs,
dod it kā grūdienu skatītāja uztverei.
Turpinot tipoloģisko apskatu, mazliet pievērsīšos kādai laikmetīgās
mākslas pēdējo pāris desmitgažu kontekstā jau vecmodīgai, bet joprojām
noturīgai un arī Krakovas skatē jūtamai tendencei, kas saistīta ar
klasiskas vizuālās mākslas tēmas – cilvēka ķermeņa – interpretāciju.
Krakovas grafikas triennāle kopumā parādīja centienus cilvēka ķermeni
sadalīt, preparēt un pārkompilēt, iegūstot samocītus un neizteiksmīgus
radījumus, nosaukumos risinot pašidentifikācijas problēmas (Zbigņevs
Bajeks, Lehs Polcins, Polija) vai tveroties pie klonu tematikas (Viola
Tiča, Polija). Īpaši šajā kontekstā Latvijas mākslinieces Agates
Apkalnes darbs “Naba” uzskatāms par poētisku, gluži miermīlīgu un
harmonisku pasāžu.
Nonākot pie Latvijas pārstāvniecības, jāsaka, ka Krakovā tika
demonstrēts laikam jau latviešu mākslai raksturīgais poētisms un
estetizēts apcerīgums. Kopumā mākslinieku skatījums ir bez
sentimentalitātes, bez afektiem, ne pārāk racionāls, drīzāk tāds
formāli izlīdzināts, bez īpašas un noteikti ne emocionālas
iedziļināšanās parādībās, ar visai nopietnu attieksmi pret mediju.
Latviju Krakovas triennālē pārstāvēja Agate Apkalne, Dina Ābele,
Mārtiņš Krūklis, Paulis Liepa, Linda Šikure un Guntars Sietiņš, kura
kastaņi uz kopējā izstādes fona izskatījās svaigi un dzīvīgi.
Neraugoties uz idejām skopo un tehnoloģiski pašmērķīgo kopnoskaņu,
Krakovā bija iespēja apskatīt dažus lieliskus Japānas, Korejas, kā arī
Kanādas un Amerikas autoru darbus. Tie liecināja par gandrīz nemainīgo
niecīgo, bet tieši tāpēc tik dārgo mākslas procentu, kas var pakļauties
un var nepakļauties t. s. laikmeta stilistiskajām un tehnoloģiskajām
tendencēm, bet iespaido galvenokārt ar apdāvinātu mākslinieku
mērķtiecīgu ieceres realizāciju. Īpaši saistoši izrādījās darbi, kuri
pamatoti “vecās labās” mimēzes principā un kuros it kā vienkārši
attēlota vizuāli tveramā realitāte – galvenokārt pilsētainava ar
visādām tās sastāvdaļām. Valdzinoši likās dāņu mākslinieka Joes
Ingvarcena (Joe Ingvartzen) neliela izmēra neskaidrās un nekonkrētās
fotogravīras, japāņu grafiķa Seung Yeon Kim mecotinta ar Tokijas nakts
ainavu, amerikāņu mākslinieka Maikla Goro oforts “Zināma vieta”. Dabas
attēlotāju vidū kā īpaši pievilcīgus minēšu zviedru mākslinieka Mikaela
Kīlmana (Mikael Kihlman) sausās adatas darbus, kuros attēlotas pilsētas
ielas no tāda kā suņa augstuma skatpunkta. Pareizā perspektīvā attēlotā
iela pielijusi ar spoži “baltām” peļķēm, kurās ieraugām ieskicētu tādu
kā karti, kā piegrieztni ar dažādām virzienu norādēm un sīkiem
uzrakstiem.
Protams, katram skatītājam katrā izstādē ir savs favorīts. Mani īpaši
iespaidoja amerikāņu mākslinieka Maikla Bernesa darbi, kuru pievilcība
slēpjas īpatnā, oriģinālā formveidē – darbos attēloti fantastiski
radījumi, kuru ķermeņu veidols, pozas kopā ar grafikas lapas virsmas
efektiem rada noturīgu emocionālu iespaidu un oriģinālā ilgi ļauj
meklēt šīs iedarbības cēloņus. Šķiet, ka tieši šai sakarā var runāt par
vienu no kompilēto “digitālās drukas” darbu lielākajiem mīnusiem
grafikas izstādēs, proti, tie prasa citu, vieglāku un ātrāku uztveres
darbu, jo tomēr kvalitatīvi (tas nozīmē arī laikietilpību un zināmu
tehnoloģisku meistarību) sagatavota grafikas plate vai akmens gribot
negribot bagātina darba uztveres iespējas, liekot “piebremzēt” un
iedziļināties.
|