Laimi meklējot Ilze Strazdiņa, Londona Līdz 18. janvārim
Tokijā,
Mori Mākslas
muzejā
bija apskatāma tematiska izstāde ar visai tiešu nosaukumu
"Laime.
Ceļvedis
mākslas
un dzīves izdzīvošanai".
Bet, ja nepaspējāt uz šo izstādi, pats Mori muzejs, kas tika atklāts 2003. gada oktobrī un atrodas jaunā Rapongi kalna kompleksa 53. stāvā, ir vizītes vērts. Nešauboties var teikt, ka tas ir visaugstāk izvietotais muzejs pasaulē, un, ja ne māksla, tad Tokija no 53. stāva vilties neliks. |
|
Ieskats izstādē "Laimi meklējot"
Luo Brothers. ES MĪLU TJAŅAŅMIŅA LAUKUMU - Arkādijas būtības iemiesotājs
ŠIVA NATĀRADŽA
IEDOMU PUTNI UN DZĪVNIEKI
Takasi Murakami saulaino puķu dārzs integrē visu telpu
|
| "Visi cilvēki
alkst būt laimīgi
un nevēlas ciest."
Dalailama
Pirms sāku rakstīt par izstādi, gribētu vispirms ieskicēt šīs
ekspozīcijas un muzeja kontekstu. It īpaši, domājot par mākslas un
mūsdienu mākslas muzeju lomu – gan muzeju aizvien pieaugošā skaita dēļ,
gan ņemot vērā iespaidu, kas tiek atstāts uz pilsētvides jeb urbāno
attīstību, gan runājot par globālo migrāciju. Vai reti ir nācies
dzirdēt izteicienu: katrai lielpilsētai pa supermuzejam. Londonā –
Teits, Ņujorkā – MoMa, Parīzē – Pompidū centrs. Nebrīnieties, ja tagad
dzirdēsiet, ka Tokijā arī ir viens – Mori. Jautājums var rasties, kāpēc
Mori, nevis vēl nesen, 90. gadu vidū, uzceltais Tokijas Mūsdienu
mākslas muzejs. Viena no atbildēm varētu būt saistīta ar faktu, ka
pēdējais ir valsts pārvaldībā, bet Mori – biznesa pārstāvja
antreprenieriskās dabas izpausme.
Mori ir viena no Japānas visietekmīgākajām biljonāru ģimenēm, kuras
vārds jau no 20. gs. 50. gadu beigām saistīts ar nekustamo īpašumu
biznesu un tādējādi ar Tokijas seju, kādu mēs to pazīstam. Viņi ir arī
vieni no lielākajiem mākslas kolekcionāriem Japānā. Lai gan nedrīkstam
aizmirst, ka Japānā modernās mākslas kolekcionēšana ir gandrīz katra
lieluzņēmuma sastāvdaļa, Mori ir pārāki, par to liecina arī Mori zāles
izveide Teita Modernās mākslas galerijā Londonā.
Rapongi kalna 200 m augstais komplekss, kur izvietots muzejs, nav
vienkārši debesskrāpis. "Mori dzīvesstils" – jēdziens, kas tiek
lietots, raksturojot šo jauno kompleksu un Mori ģimenes Tokijas
pārbūves ieceres. Laikā, kad ekonomikā valda krīze un daudzas ārzemju
kompānijas atstāj Japānu, pats "Mori namu" prezidents Minoru Mori ir
optimists, kā argumentu minot neomulīgi vēso Tokijas seju un vēlmi
atdzīvināt Tokijas nozīmi Azijas lielpilsētu lokā. "Mans mērķis ir
globalizācija, nevis adoptējot visu svešo, bet gan aicinot cilvēkus no
ārzemēm un radot viņiem pieņemamus dzīves un darba apstākļus."
Šodienas Tokija, kāda tā ir, vairākumam iebraucēju var likties pārāk
dārga, vēsa, plaša. Lielākā daļa gandrīz trīspadsmit miljonu pilsētas
iedzīvotāju dienā ceļo 2,5 stundas uz darbu un atpakaļ. Mori, kas
gandrīz katrā intervijā atsaucas uz modernista Lekorbizjē ietekmi un ir
arī viens no Lekorbizjē darbu aizrautīgiem kolekcionāriem, apņēmies to
visu mainīt, radot vertikālo pilsētas modeli, kurā vienuviet sadzīvo
privātās, biroju telpas un publiskās izpriecu vietas. Tā Mori jaunajā
kompleksā līdzās kantoru un dzīvojamām telpām, seši stāvi ir ziedoti
restorāniem, veikaliem, muzejam, bibliotēkai, klubiem, 10 zāļu
kinoteātrim Virgin un izglītības centram ar samērā plašu zaļo zonu nama
pakājē. Iekšējās ielas jeb pārejas ir diezgan šauras, izkārtotas
dažādos līmeņos. Šis panoptika princips un integrētie akustikas
elementi palīdz atbrīvoties no noslēgtības un tukšuma sajūtas, kas
raksturīga 80. gados celtajam Sindzuku rajonam, tā vietā piedāvājot
skatlogu gaišumu un garāmtraucošo pilsētnieku tēlus.
54 stāvus augsto, 2, 25 biljonus dārgo, zemestrīču izturīgo torni
dizainējuši Manhetenas arhitekti no Kohn Pedersen Fox asociācijas.
Muzeju un namu augšējo stāvu savukārt veidojusi cita Manhetenas
arhitektu grupa – Richard Gluckman of Gluckman Mayner Architects.
Kompānija, kuras portfolio atrodams Vitnija muzeja jaunās piebūves
dizains, kā arī nesen atvērtais Berlīnes Gugenheima muzejs.
Starptautiska, plaši atzīta darbaspēka piesaistīšana nepārprotami ir
vēl viena stratēģija, kā nodrošināt Mori ambīcijas veiksmi. Jau pirms
diviem gadiem par jaunā muzeja direktoru tika izvēlēts ambiciozais
Deivids Eliots, pēc izcelsmes brits, kas pirms tam bija Stokholmas
Moderne Museet direktors. Eliota mērķis, viņa paša vārdiem runājot, ir
šāds: "Muzejam ir jādarbojas kā saskarsmes vietai starp vienmēr
mainīgo mūsdienu mākslu un plašāku skatītāju loku. Mans mērķis ir
iepazīstināt skatītāju ar lietām, ar kurām tie nav vēl pazīstami, un
padarīt svešo interesantu un pieņemamu. Bet, protams, visgrūtākais ir
audzināt mūsu jauno skatītāju un saglabāt nepārtrauktu interesi par
izstādes objektiem."
Paša Mori ciešie sakari ar Rietumu "mākslas kardināliem" arī nedrīkst
tikt pārāk zemu novērtēti. Minoru Mori, kas pirms diviem gadiem tika
apbalvots ar Britu impērijas Komandiera titulu par ieguldījumu britu
kultūrā, jau vairākus gadus ir MoMA aizbildņu padomē, un viņa
dzīvesbiedre Josiko Mori līdzīgu posteni ieņem Londonas Karaliskās
akadēmijas padomē. Pateicoties šīm attiecībām, Ņujorkas MoMA un
Londonas Karaliskā akadēmija kļuvuši par Mori muzeja principiāliem
sadarbības partneriem. Tomēr jaunā Mori muzeja funkcijas nesaistās ar
pastāvīgas kolekcijas izveidi. Tā uzmanības centrā ir mūsdienu mākslas
izstādes, performances, multimediju un publiskās mākslas parādes un tā
dēvēto rezidenču programmu organizēšana. Lai arī liels uzsvars tiek
likts uz ceļojošo izstāžu sadarbības plāniem, par vienu no
pamatuzdevumiem muzejs izvirza lokālās mākslas veicināšanu un
izrādīšanu.
Ņemot vērā visas šīs ambīcijas, pārsteigumu nesagādā atklāšanas
izstādes apjoms un tās ambiciozi universālais nosaukums "Laime".
Izstādē piedalās ap 180 mākslinieku un izstādīti aptuveni 250 darbi. No
5. gadsimtā Ķīnā tapušās bodisatvas statujas, ko rotā nirvānisks
smaids, līdz Treisijas Eminas robustajām filmām par pusaudzes gadiem un
Džefa Kūnsa pārgalvīgajai skulptūrai "Lācis un policists". Kas vien
nedara mūs laimīgus, tā sakot. Tomēr muzeju un kuratoru misija joprojām
ir bagāto kolekciju racionāla strukturalizēšana. Šoreiz izstāde bija
sadalīta četrās daļās: "Arkādija", "Nirvāna", "Alkas" un
"Harmonija".
Izstādes ievadā, kas vienlaikus bija gan prologs četrām galvenajām
daļām, gan netieša norāde uz pašas tēmas utopisko dabu, bija vērojami
četri kartogrāfiski darbi. "Japānas un pasaules karte", kas
saglabājusies no 17. gs. gadsimta Japānas Edo perioda, ir divmetrīga
sešu paneļu konstrukcija, kurā vērojams pavisam savāds pasaules
modelis. Pretēji konceptam par Japānas pašizolēto dabu, šī karte stāsta
par izzināšanas vēlmi un par šo zināšanu izmantošanu praksē, par ko
liecina uz kartes veiktie pieraksti. Pie blakus sienas – Aligjēro Boeti
1988. gada Mappa no viņa karšu sērijas, kuru izstrāde aizsākās ceļojuma
laikā Afganistānā. Uz šīs linu kartes malām izšūti vārdi: "Aligjēro
Boeti radīta 1365. Varens tas, kas gudrs, jo ar gudrību veca cilvēka
sirds ir mūžam jauna. Ādama dēli visi ir brāļi, radīti no vienas
matērijas, – kā viena ķermeņa locekļi."
Nākamā ir Fluxus mākslinieka Marsela Brodtersa "Poētiskā pasaules
karte", kas tapusi 1968. gadā. Pirmajā brīdī – pavisam parasta
politiskā pasaules karte. Tomēr, ieskatoties dziļāk, pamanāma smalka
burtu maiņa. Pārsvītrojot "li" un vietā rakstot "ē". Šis
mākslinieciskais pagrieziens ļauj mums ieraudzīt citu perspektīvu, kur
politiski noteiktā pasaule tiek pārvērsta fantastiskā, poētiskā vīzijā.
Un visbeidzot ceturtais šī prologa elements – Fišli un Vaisa "Redzamā
pasaule". Nepārtraukta attēla maiņa ekrānā it kā saplūdina 2800 dažādu
skaistu vietu fotogrāfijas, piedāvājot skatītājam vienotās nākotnes
pasaules vīziju un vienlaikus runājot par lietām un vietām no tagadnes
perspektīvas.
Šim samērā utopiskajam ceļojumam seko daudz sociālāka un vienlaikus
joprojām lielā mērā ar vietu un noteiktu laiku saistīta izstādes pirmā
sadaļa – "Arkādija". Grieķu literatūrā daudzinātā Arkādija ir mītiska
vieta, kur cerība un apsolījums valda vienlaicīgi. Katalogā lasām:
"Tas ir zelta laikmets, Ēdenes dārzs pirms plūktā ābola, bērnības
saldās ainas un nākotnes sapņu zemes." Tomēr, slīdot cauri izstāžu
zālei, varēja pārliecināties, ka mākslā Arkādija lielākoties parādās
gan kā personisks, gan kā cilvēcisks kopā būšanas prieks un labsajūta.
Šai sadaļā bija apskatāmi Džona Konstebla, Eduāra Manē, Pablo Pikaso,
Vasilija Kandinska, Viljama Tērnera, Pola Gogēna, Fernāna Ležē, Anrī
Matisa, Pola Sezana, Kamila Koro un Ričarda Hamiltona laiskās sadzīves,
pusdienu, vides ainavas, kurām līdzās bija skatāmas Vorhola "govju
tapetes" un austrumnieku Sabaku, Kano Eino, Masahiro laimes sajūtas
pārpilnās ainavas un stāstu ruļļi. Līdzās šo autoru romantismam un
ideālismam te mājoja šodienas materiālisms, neoreālisms un visdažādākie
estētiskie meklējumi. Kā piemēru var minēt jaunā ķīniešu mākslinieka
Yang Fudonga 15 minūšu garo filmu par modes žurnāla redaktores sapņu un
fantāziju pasauli un Dana Greiema fotogrāfiju sēriju par Amerikas
nomaļu guļamrajoniem "Amerikas mājas".
“Nirvāna" – izstādes otrā sadaļa – bija veltīta mākslai un tās
attiecībām ar garīgo, nemateriālo un cēlo. Nirvānas austrumniecisko
garu viegli varēja pazīt, vērojot neskaitāmās maigi smaidošās dievu un
dieviešu skulptūras no Ķīnas, Japānas un Indijas. Šo dievišķo smaidu
daudzvārdību Džona Lenona videoportretā "Smaids" mēģinājusi notvert
arī Joko Ono. Šeit varēja skatīt neskaitāmas rietumnieciskas dabas
ainavas, kā, piemēram, Kloda Monē "Ūdensrozes" vai Džona Konstebla
Hemstedas ainavas. Daudz abstraktāku nirvānu varam redzēt arī Īva
Kleina "Zilajā" un Bridžitas Reilijas gleznās.
Bieži, apmeklējot tematiskās izstādes, nākas brīnīties par tā vai cita
darba patiesu piederību kuratoru izvēlētai tēmai. Tā šajā izstādes daļā
mani pārsteidza jaunā Indonēzijas mākslinieka Heri Dono "Lidojošie
eņģeļi" – nelieli, mehanizēti, dūcoši un reizēm spārnus vicinoši
radījumi. Nevarēja nepamanīt šo radījumu ciniski saviebtās, ķecerīgās
sejas un kustību divdomīgo dabu. Vai šie provocējošie radījumi tiešām
runā par nirvānu, ir strīdīgs jautājums, varbūt par kādu citu vietu gan.
Izstādes trešā daļa ar angliski tik daudznozīmīgo nosaukumu Desire vai
latviskā tulkojumā " Alkas" arī bija diskusijas pārpilna. Budisti,
piemēram, alkas uzskata par kaut ko pilnīgi pretēju laimei, viņuprāt,
tas ir šķērslis ceļā uz nirvānu. Šeit varēja apskatīt 13. gadsimta
miniatūras no sērijas "Krišnas gultas un deju ainas", kā arī japāņu
11. gadsimta ruļļus "Erotiskie tēli pavasara vakarā". Seksualitāte un
tieksme vairoties vienmēr ir saprasta kā alku pamatmotīvs. Tomēr
šodienas globālajā patērētāju sabiedrībā alkas ieguvušas daudz
primitīvāku nozīmi. Toma Veselmana 60. gadu košās kolāžas, kas portretē
laiskas namamātes idilliskos interjeros, ir kā šīs laimības spogulis.
To, ka alkām pēc laimes ir tik svarīga vieta mūsu dzīvē, atspoguļo 90.
gadu māksla – Treisijas Eminas jau minētās filmas, arī Džiliānas
Vīringas filma I am my own dancer. Tomēr, atrodoties straujās Tokijas
pašā centrā, jautājums, vai iepirkšanās drudzim, labai maltītei un
izklaidei (šiem ikdienas mazajiem priekiem) ir kas kopīgs ar laimi,
vairs nav aktuāls.
Un beidzot – pēdējā izstādes daļa "Harmonija" runāja par kosmosu un
par meklējumiem, par vēlmi celt dzīves kvalitāti. Kā izstādes katalogā
raksta kuratori: "Harmonija ir mēģinājums akcentēt labāko mūsu dzīvē.
Tas ir aicinājums domāt par to, kā pārvērst pasauli par labāku mājvietu
mums visiem." Harmoniju šeit varam skatīt neskaitāmās mandalās, kas
ceļojušas no dažādiem Centrālās Āzijas un Tālo Austrumu reģioniem.
Tāpat skatītājam tika arī piedāvāts nokļūt Takasi Murakami īpaši šai
izstādei veidotā saulaino puķu dārzā, kas viņam raksturīgā rokrakstā
integrē visu telpu, kā arī meklēt harmoniju Brūsa Naumana neona
uzrakstā "Patiess mākslinieks spēj palīdzēt pasaulei, atklājot tās
mītisko patiesību". Kā izstādes pēdējais darbs bija skatāms Vijas
Celmiņas "Portfolio bez nosaukuma: tuksnesis, galaktika, okeāns,
debesis".
Šī bija samērā statiska izstāde, tomēr tajā bija iekļauti arī darbi,
kas raksturojami kā akcijas, performances. Viens no tādiem bija dāņu
Superflex projekts Free Shop, kas sakņojās sadarbībā ar vietējiem
veikalniekiem. Katru dienu izstādes laikā kādā veikalā bez iepriekšēja
brīdinājuma veikalnieki atteicās ņemt naudu par pirkumiem. Šeit,
filozofējot par vārda "brīvs" izpratni, mākslinieki mēģināja uzrunāt
patērētāju/skatītāju vistiešākā vidē. Nešaubīgi, Tokija ir ideālā vide
šādam darbam, un, nešaubīgi, kādam piedzīvotais pārsteigums var radīt
mirklīgu laimes brīdi.
Atgriežoties pie izstādes apakšnosaukuma "Ceļvedis mākslas un dzīves
izdzīvošanai", jāteic, ka tas neliecina tikai par just be happy
faktoru. Tas stāsta par draudiem, briesmām un pat bojāejas iespējamību
vai vienkārši signalizē par realitāti – joprojām daudzu nelaimīgo
esību. Japānā vien pagājušā gadā pašnāvnieku skaits sasniedza 31 042.
Mori muzeja vīzija mums piedāvā atrast laimi tās ikdienas nelielajās
izpausmēs, piedāvājot vēsturisko perspektīvu un dažādu kultūru
izpratni. Mori līdzīgi Teitam un MoMa varbūt ir kļuvis par plašāku masu
nedēļas nogales izklaides un izglītības centru, kur līdzās izstāžu
zāles mācību stundām varam pavadīt laiku draugu lokā, malkojot kafiju
vai iepērkot suvenīrus Ziemassvētku dāvanām. Vai tas ir tas, pēc kā
alkst šodienas māksla un mūsu dzīve? Bet varbūt tā patiesi ir māksla –
saskatīt un novērtēt mazos laimes brīžus ikdienā?!
|
| Atgriezties | |
|