MĀKSLAS MĀJA. SEŠDESMITIE Laima Slava |
|
Egons Cēsnieks darbnīcā Mākslas mājā. 20. gs. 60. gadi
Jānis Pauļuks
Antons Megnis
Boriss Bērziņš
Oļegs Skarainis, Aivars Gulbis, un Arta Dumpe tēlnieku darbnīcā Gaujas ielā
Mākslas fonda darbinieces Aminas jubileja Mākslas mājā administrācijas telpā
Lea Davidova-Medene savā darbnīcā, kas tagad ir RIXC Mediju telpa
Kombināta "Māksla" vitrāžu darbnīcā (tagad - Biķeru baznīca). E.Bormane, A.Gūtmane, M.Klāsone, L.Dreimane, N.Cēsniece, E.Cēsnieks
Kārlis Cīrulis un Pauls Duškins Mākslas mājas grafikas darbnīcā
Paulu Duškinu izstādes atklāšanā Mākslas mājā sveic Tatjana un Romis Bēmi
Staņislavu Kreicu izstādes atklāšanā Mākslas mājā sveic Gunārs Kirke. Centrā - Ivonna Andersone-Kreica
Gaujas iela. Jānis Zariņš, Oļegs Skarainis, Ļevs Bukovskis darbā pie Salaspils memoriāla
Staņislavs Kreics savā Māklas mājas darbnīcā
Kurts Frīdrihsons savā Mākslas mājas darbnīcā
|
| Mākslas māja – tā tagad ierasts dēvēt sarkano ēku krastmalā, netālu no
Dzelzceļa tilta, kur mājo Mākslinieku savienība, tās galerija un muzejs
un vēl virkne citu ar mākslu saistītu iestāžu, kā arī mākslinieki savās
darbnīcās. Šī māja ir īsts 60. gadu bērns – 1961. gadā nodota Mākslas
fonda rīcībā, tā dāvāja neizmērojamu prieku vispirms jaunajiem
māksliniekiem, kas tajā ieguva tik ilgi kāroto – savu darbnīcu.
Visbiežāk vienu darbnīcu deva diviem, gadījās pievienoties pat
trešajam. Bet tam, kura darbnīca nereti bija komunālā dzīvoklīša tā
pati viena istaba vai vannasistaba, vai virtuve, – tā bija liela laime.
Tēlnieki mitinājās gan Gaujas ielā, gan krastmalā Mākslas mājā, kur
sešdesmitajos zvaigznes statusā valdīja Lea Davidova-Medene. Jādomā, ka
prieks bija arī satikties – bohēma plauka un zēla. Iespējams, arī varai
tā bija vieglāk “pieskatīt” māksliniekus. Taču visam neizsekoja pat
acīgā un dzirdīgā čeka. Mākslinieku runas mēdz būt citiem neizprotamas,
un notvert, kurā brīdī tajās dzimst revolucionāri notikumi tieši
mākslā, – tur jābūt pat nevis vienkārši māksliniekam, bet sevišķi
talantīgam māksliniekam. Katrā ziņā 60. gadi pie mums noteikti
iezīmējās ar patiesu, aizrautīgu čupošanās garu, lai gan oficiāli un
arī stilistiski tas ir laiks, kas nes “skarbā stila” zīmolu. Es atceros
bezgala daudzās stūrainās, kantainās glītvaibstu sejas, ģeometrizētās
figūras trīsstūru brunčos, lieliem lokiem izzīmētām acīm utt., kas
raudzījās pretī no plakātiem un reprodukcijām žurnālos. Tas bija
nogurdinoši, un mani, vidusskolnieci, tai laikā drīzāk aizrāva opera ar
fascinējošo Edgaru Tonu un lieliskiem solistiem – Žermēnu
Heini-Vāgneri, Laimu Andersoni, Kārli Zariņu –, un fantastisku
viesmākslinieku birumu, pietiek nosaukt kaut vai vēl gluži jauniņo ‘
amerikānieti Terēzu Stratasu (vēlāk atpazītu Dzefirelli “Traviatas”
filmvariantā), kuru pēc satriecoši nodziedātās Čo-Čo-sanas lomas
pateicīgie Rīgas jaunekļi uz rokām aiznesa no Operas durvīm līdz
viesnīcai. Nekā tāda, šķiet, vēlākos laikos Rīga nav piedzīvojusi. Jā,
tai laikā māksliniekus pēc izrādes sagaidīja, sumināja un bijīgi ievāca
no viņiem autogrāfus. Un kā tika gaidīts Jānis Zābers atpakaļ no
Itālijas!
Bet “stilīgā Rīga” brieda kur citur. Neafišēta, šauros draugu tusiņos,
atdzimstot džezam un piedzimstot Raimonda Paula fenomenam. Leo Kokles
darbu stilīgums šajā kontekstā ir nepārprotams – to spoži demonstrēja
viņa darbu izstāde šīgada pavasarī. Pārsteidzoši, ka tieši viņš, diez
vai pārzinot pasaules mutuļojošo stilošanos, nesa sevī kaut ko no
agrīnā 60. gadu modes gara un atdeva saviem personāžiem viņu portretos.
Bet viņa mūžs tad arī aprāvās. Un tad jau jūrnieki sāka pārvest bītlu
kontrabandas kasetes, Liepājas teātrī – muzicēt Imants Kalniņš, bet
“Kazā” un “Putnu dārzā” sevi pieteica radošas dzīvošanas alternatīva.
Atceros straujo stila maiņu, no ģībšanas frizētavā, lai saveidotu īpaši
sarežģītus ruļļu tīstokļu kombinējumus uz galvas, pārejot uz nekādu
piepūli neprasošiem taisniem, gludiem matiem, ērtības dēļ reizumis uz
kakla saņemtiem astē; no operas apmeklētājas korektā taisnā kostīmiņa
uz tīstīšanos raupji adītā džemperī à la Žiljeta Greko. Tas
viss, protams, kad iepazinos ar radikāli noskaņotu puisi, kurš man
mācīja dzīvot, atsakoties no sīkburžuāziski mietpilsoniskām saknēm.
Protams, tolaik arī es staigāju ar fotosomu, draudzējos ar fotogrāfiem,
iestājos Rīgas fotoklubā un apskaudu “lietišķo” patiesi stilīgās
meitenes, kas mācījās pie paša Gunāra Bindes.
Cita veida vizuālā pasaule tolaik parādījās Kurta Fridrihsona
akvareļos. Atceros, kā pusstundu sastingusi stāvēju Mākslas fonda
salonā, tur, kur tagad “Rīgas galerija”, pie diviem lakoniskiem zilās
krāsas laukumiem, kas iezīmēja jūru un debesis ar tik tikko samanāmu
horizonta līniju starp tiem. Pēkšņi dvēselei bija kur skriet, vairs
nebija robežu, vienīgi – aicinājums doties noslēpumā. Un šo noslēpuma
sajūtas uzturēšanu meistars pārvaldīja perfekti. Fridrihsonu kā pirmo
jaunam cilvēkam ievērot nebija grūti, jo viņa rīcībā bija vēl kāds
lielisks instruments – grāmatu ilustrācijas. Bet grāmatas bija tālaika
lielākais, kārotākais deficīts.
Iekšējie radošas murdēšanas procesi rūga un brieda, taču īsti
individuālā un ar pasaules mākslas aktualitātēm kopsolī ejošā formā tie
pie mums sāka publiski vizualizēties, manuprāt, tikai 70. gados. Tomēr,
lūk, Imanta Lancmaņa “Klusā daba” – neticami, bet 1969. gads! – Valsts
Mākslas muzeja krājumā. Pat Borisu Bērziņu un viņa monohromās ģitāras
un vijoles es ieraudzīju tikai 1973. gada personālizstādē. Par Pauļuku
daudz runāja. Populārās padomju dziesmas nosaukums darbam “Lai vienmēr
būtu saule” palīdzēja viņa paletes trakajai brīvībai izpausties izstāžu
zālēs goda vietā. Bet Džemmas Skulmes mazās, robustās, uz koka dēlīšiem
gleznotās tautumeitas novērtēju 80. gados (sešdesmitajos aktuālas bija
tautumeitas komplektā ar karavīriem vai strādniekiem) un visu vērienīgo
viņas 60. gadu daiļrades spektru – tikai 2000. gada izstādē Tretjakova
galerijā Maskavā. Toties Birutas Baumanes 1966. gada personālizstāde
Mākslinieku namā – lūk, šai pašā Mākslas mājā – bija skaļš notikums, un
viņas gleznotie akti – īsti jutekliski, jūtu pilni, no atmiņas
neizdzēšami tieši kā tālaika piedzīvojums. Visā tajā ir runa par
cilvēciski un mākslinieciski būtiskām, dziļām vērtībām, patiesumu,
jūtīgumu, galu galā – vēstījumu, tomēr mazāk par laikmeta stilu. Imanta
Lancmaņa spožais opuss trāpa tieši tur – pasaules tālaika stila izjūtas
desmitniekā.
Ap šo māju grozījās viss, kas mākslā bija jauns un aktuāls. Arī atvērto
durvju dienas. Kaut kas daudzu bērnībai un jaunībai piederīgs – Mākslas
dienu atvērtās durvis, 60. gados iesāktā tradīcija, kas tik mīļas un
vērtīgas darīja mākslinieku un viņu cienītāju attiecības, bet
skolasbērniem bieži bija pirmā saskarsme ar mākslu. Intīma, tādēļ
neaizmirstama. Atvērto durvju tradīcija lēnām izplēnēja līdz ar 80.
gadu mākslas svētku lielo iziešanu Vecrīgas laukumos. Taču šajā mājā
tāpat turpināja strādāt mākslinieki, kam viņu darbnīcas bija otras
mājas Leo Kokle, Boriss Bērziņš, Vilis Ozols, Jānis Pauļuks,
Antons Megnis, Kurts Fridrihsons – viņi visi, ja arī nestrādāja šajā
mājā, tad noteikti to apciemoja, lai pasēdētu draudzīgā kompānijā un
runātu par glezniecību – savas dzīves saturu.
Pēc zināma atslābuma 90. gadu sākumā Mākslas dienas tomēr atkal ik
pavasari notiek, un Izolde Cēsniece, māksliniece, kura sevi apzinās kā
trešo paaudzi, kas ar šo māju ir saistīta, jau otro gadu atvēra Mākslas
mājas durvis, uz vienu blīvu nedēļas nogali iedvešot tās ne īpaši
koptajās sienās gluži jaunu dzīvību. Koridorus jautrus darīja skati,
kas pavērās aiz citkārt slēgtajām durvīm, smaržoja pēc kafijas un
pankūkām, cilvēki nāca un gāja, ievingrināja roku mākslas darbu
radīšanā, lietojot grafikas lielās spiedes, parunājās ar māksliniekiem,
apsēdās lūkot veco filmu ruļļu demonstrāciju no kinoarhīva fondiem,
atpūšoties malkoja kafiju un šķirstīja žurnālus. Bet katrs noteikti
ievēroja un daudzi azartiski sāka pētīt fotogrāfijas, kas palielinātas
bija pieliktas pie otrā stāva gaiteņa sienām. Šīs mājas apdzīvotāju
sejas 40 gadu garumā. |
| Atgriezties | |
|