SLAVENĀKAIS NO SWINGING LONDON DEIVIDS BEILIJS Daiga Rudzāte 1966. gadā kinoteātros sāka demonstrēt Mikelandželo Antonioni filmu Blow-up, kuras pamats bija Hulio Kortāsara romāns un kura kļuva par vienu no 60. gadu simboliem. Deivida Hemingsa atveidotajam “džīnās” tērptajam galvenajam varonim Tomasam patīk “augstu” dzīvot, ātri braukt ar mašīnām un mīlēt skaistas pusaudzes. (Tās atveidoja par britu francūzieti dēvētā Džeina Birkina, kuras leģendas radīšanā būtiskas ir viņas attiecības ar neķītro romantiķi Seržu Geinsbūru, un 60. gados slavena amerikāņu fotogrāfa Ričarda Avedona mūza modele Veruška.) Tomēr šķiet, ka vairāk par visu Tomasam filmā patīk fotografēt. Blow-up esot bijis viens no foto kulta inspirācijas avotiem, stimulators, kas pievērsis daudzu cilvēku uzmanību iespējai, noklikšķinot slēdzi, iegūt mirkļa kopiju. Sešdesmitie radīja arī modes fotogrāfiju, par elkiem padarot modeles un viņu iemūžinātājus, kurus līdz tam uzskatīja par otrās šķiras cilvēkiem. |
|
Deivids Beilijs fotografē Moiru Svanu Vogue 3. studijā Londonā 1965. gadā
Deivids Beilijs Singapūrā 1957. gadā
Deivids Beilijs un Katrīna Denēva
Īstenda. 1962. gada aprīlis
Džīna Šrimptone Meksikā
Sesils Bītons un Rūdolfs Nurijevs
Džeina Birkina
Krisija Šrimptone un Osijs Klārks
Penelope Trī
Šārona Teita un Romans Polaņskis
ROLLING STONES 1964. gada septembrī
|
| Itin viegli sazīmējamais galvenā varoņa prototips Deivids
Beilijs, kas ir visai skeptiski noskaņots pret Blow-up (“daži ar mani
pēc šīs filmas noskatīšanās vairāk negribēja kopā strādāt”) un
Antonioni, ar kuru tā arī ne reizi neesot saticies, pāris desmitgades
vēlāk teiks, ka 20. gadsimta pirmā puse pieder Pablo Pikaso, savukārt
otrā – fotogrāfijai. Piebilstot, ka visdīvainākais esot fakts, ka viņš,
dievinot Pikaso, ne reizi neesot viņu fotografējis, bet varbūt tā arī
labāk. Beilijs piemin Pikaso vai katrā intervijā, un vai ikvienu no tām
ilustrē 1957. gadā uzņemtais portrets, kurā viņš redzams guļam gultā,
bet virs tās pie sienas karājas Pikaso darba reprodukcija. Tas ir
laiks, kad Beilijs dien Britu Karaliskajos gaisa spēkos Singapūrā un
diezin vai nojauš savas nākotnes karjeru. “Es varēju kļūt par bokseri
vai par auto zagli. Nu varbūt – labākajā gadījumā – par muzikantu,”
intervijās stāsta puisis no Īstendas, piemetinot, ka labāk tomēr būt
fotogrāfam nekā dzīvot tur, kur viņš piedzima. Tomēr, neraugoties uz šo
kategorismu, Deivida Beilija portfolio atrodami vairāki 60. gadu sākuma
Īstendas skati, kas vairāk piederīgi fotožurnālistikas žanram nekā
Beilijam tik ierastajai modes un portretu fotogrāfijai. “Par savu
karjeru man jāpateicas diviem gejiem, kas deva atspēriena punktu. Viens
no viņiem bija Džons Frenčs, otrs – britu Vogue mākslinieciskais
direktors Džons Pīrsons. Abi bija autsaideri, jo tālaika Londonā jūs
varējāt nokļūt cietumā nepareizas seksuālās orientācijas dēļ. Es biju
autsaiders savas sociālās izcelsmes dēļ. Un viņi to sajuta; es nokļuvu
šai autsaideru klubā. Es domāju, bez viņiem mana dzīve būtu
attīstījusies daudz lēnāk.”
Beilijs ir 60. gadu Londonas zvaigzne. Viņš ir no tās teikas, kur
Kārnebijas ielā minisvārkos darbojās Mērija Kvanta; Miks Džegers un
Kīts Ričardss pīpēja zāli un ik pa mirklim šī iemesla dēļ nokļuva aiz
restēm, kur frizūru modi diktēja Vidals Sasūns, kur “dzīvoja”
šarmantākais no Džeimsiem Bondiem un kur mita Tvigija, vārdu sakot – no
stilīgās turienes, kur viņi visi bija ļoti jauni un no kurienes dzima
ne tikai viņu pašu, bet arī Londonas leģenda: “Šķita, ka 60. gados
Londonā pāris tūkstoši cilvēku piepeši ir atraduši savu identitāti.” Ne
velti Beilija fotogrāfiju izstāde, kura notika vairāk nekā 30 gadus
vēlāk mākslas galerijā Barbican un kuras ietvaros tika eksponētas viņa
60. gados radītās fotogrāfijas, saucās Birth of Cool. Džons Lenons
salicis rokas uz bērnišķīgā Pola Makartnija pleciem, jaunais un
skaistais fauns Rūdolfs Nurijevs, Džīna Šrimptone eksponē glītās kājas,
un viņas pilnīgās lūpas rotā maigs smaids, kas tik ļoti raksturīgs
sešdesmitajiem.
Beilija karjera sākās 1960. gadā, kad viņš 22 gadu vecumā noslēdza
kontraktu ar britu Vogue. Pirms tam viņš 11 mēnešus bija strādājis kā
Džona Frenča asistents. Tomēr, neraugoties uz 15 gadus ilgo sadarbību
ar britu Vogue, fotogrāfa dzīvē vēl zīmīgāka ir sadarbība ar šī paša
žurnāla amerikāņu izdevuma galveno redaktori modes pasaules leģendu
Diānu Vrīlandi, kas, ieraudzījusi Miku Džegeru erotiska eskimosa tēlā,
esot teikusi: “Es nezinu, kas ir šis Džegers, bet fotogrāfija ir
lieliska.”
Viņa uzņemtās modes fotogrāfijas un tālaika slavenību portreti (pirmā
Beilija portretu grāmata A Box of Pin-Ups publicēta jau 1965. gadā)
kļuva par 60. gadu organisku sastāvdaļu, kas loģiski un pašsaprotami
iegūla tai kultūras ainā, kur dominēja popārts un opārts, Rolling
Stones mūzika, franču “jaunā viļņa” kino. “Es ietekmējos no kino – no
Holivudas, ‘ pēc tam no franču “jaunā viļņa”. Godāram bija
milzīga ietekme uz manu fotografēšanas veidu.” Beilija 60. gadu
fotogrāfijās būtisks elements ir baltais fons, uz kura izceļas tēlu
stāvi un sejas, kur līdzās to izteiksmei informācijas novadīšanā
skatītājam vienlīdz būtisks ir arī ķermeņa kompozicionālais
novietojums. Vizuāli šīs fotogrāfijas it kā ir gauži vienkāršas. Tur
nav, piemēram, Ņūtona sadomazohistiskā, izsmalcinātā seksualitātes
teātra, izpaliek intelektuālas konstrukcijas, tas nav mēģinājums
mākslīgi erotizēt stāstu. Drīzāk tur var atrast alkainu vēlmi dzīvot,
kas sajūtams caur melni balto laukumu ritmu. Vissvarīgākās esot
emocijas starp fotogrāfu un modeli. “Ir labi strādāt kopā ar skaistu
cilvēku, ar kuru tev ir attiecības un kuru tu mīli.”
Lai cik noliedzoša būtu Beilija attieksme pret Blow-up (viņš dēvē to
par savu tabloīdizdevumu standarta tēlu – “sekss ir daļa no tevis, un,
kad kādu fotografē, tad kāda daļa no tevis ir šai fotogrāfijā iekšā –
tas ir iemesls, kālab Avedons atšķiras no Penna un Beilijs no Helmūta
(Ņūtona); vai tad Pikaso gleznas nav pārpilnas seksuālās enerģijas?”),
viena no 60. gadu Londonas mantrām esot bijusi Bailey makes love daily.
Pats saka, ka oficiāli precējies četras reizes, bet viņam bijušas sešas
sievas – vārdu saraksts ir gana iespaidīgs, un visu tēli atrodami
Deivida Beilija fotogrāfijās. “Viņš bija kaislīgs Īstendas puisis, kas
fotografēja pasaules skaistākās sievietes,” – tā Beiliju raksturo The
Guardian. Pirmā ir Džīna Šrimptone, ko Beilijs padarīja par modeli,
kuras vārdu zināja visa pasaule un kuras noslēpums bija dabiskums un
nesamākslotība. Patiesībā varbūt pat ne tik daudz viņas, cik Beilija
noslēpums. Meitene, kuras tēls 60. gados rotāja Newsweek, Time un Life
vākus. Otrā – Katrīna Denēva, ar kuru Beiliju iepazīstināja Romans
Polaņskis un ar kuru viņi esot lieliski sapratušies, jo “viņa
nesaprata, ko saku es, un es nesapratu, ko saka viņa”. Tieši Beilijs
aizveda Denēvu pie Īva Senlorāna, kas viņu padarīja par savu mūzu un
savu tērpu propagandētāju gluži tāpat kā Živanšī – Odriju Hepbernu.
Jautāts, vai Denēva ir skaistākā sieviete pasaulē, Beilijs saka:
“Neviena nav skaistākā sieviete pasaulē. Visas sievietes ir skaistas,
tikai ir dažādi skaistuma veidi. Frāze “skaistākā sieviete pasaulē” ir
žurnālistu izdomāta, jo, ticiet, neviena no viņām nav pilnība.” 60.
gadu Londonas ainā būtisks ir arī aristokrātiskas izcelsmes modeles
Penelopes Trī tēls, kas ir šai desmitgadē radīto Beilija foto būtiska
sastāvdaļa. Nu jau vairāk nekā 20 gadus Beilija attēlus apdzīvo Katrīna
Beilija – vienīgā būtne, kas (kā ar lepnumu stāsta pats fotogrāfs) esot
pieņēmusi Beilija uzvārdu. 80. gados viņš piedzīvoja feministu kustības
uzbrukumus pēc Katrīnas Beilijas seksuāli pārsātināto fotogrāfiju
publicēšanas. Tagad pasaule vairs neesot tik dogmatiska, lai arī īgnumu
pret britiem, kas joprojām dzīvojot Šekspīra laikmetā, Beilijs tomēr
jūt: “Manai sievai Katrīnai ir teorija, ka stila izjūta rodas no
ēdiena. Ja cilvēki mīl ēdienu tā kā franči un itālieši, tad viņiem
nozīmīgas šķiet arī pārējās estētiskās parādības.”
Neraugoties uz cienījamo vecumu, Deivids Beilijs esot tikpat nevaldāms
kā agrāk – viņš režisē filmas, glezno un arī fotografē. Uz jautājumu,
kuri ir Londonas populārākie fotogrāfi, viņš atbild: “Es, Sesils Bītons
un Normens Pārkinsons. Patiesībā – es un Sesils Bītons. Pārkinsons bija
slavens tālab, ka bija gara auguma un tādējādi nošķīrās no pūļa.”
• • •
Es piedzimu 1968. gadā un mana saikne ar leģendāro dekādi ir mans
dzimšanas datums. Vēl man ir divas fotogrāfijas, no kurām vienā manai
mammai ir rozā krimplēna minikleita, zirgastē saņemti mati un viņa
stumj zemus bērnu ratiņus, kas vizuāli ir ļoti grafiski: kulba ir
balta, savukārt uzvelkamais širmis – tumši zils, un sešdesmito melni
baltais ritms rotā arī manu braucamrīku. Ir arī otra – ir 1969. gada
pavasaris, es kūņājos zālē, un mamma mani fotografē. Pēc tam es nekad
vairs neesmu redzējusi viņu ar fotoaparātu rokās, bet stāsta – viņa
toreiz esot ļoti aizrāvusies ar šo nodarbi. Viņa gan joprojām tā arī
neko nezina par Blow-up. |
| Atgriezties | |
|