Ilze Strazdiņa: Kāpēc jūs izstādei izvēlējāties nosaukumu “Māksla un
sešdesmitie”, nevis “60. gadu māksla“? Un kāpēc sešdesmitie, nevis
piemēram, septiņdesmitie?
Katrīna Stouta: Ar nosaukuma palīdzību mēs vairāk gribējām raisīt
asociācijas, nevis paskaidrot noteiktu mākslas formu. Vārds
“sešdesmitie“ šeit darbojas kā fons tālaika mākslas un vizuālās
kultūras attīstības procesam. Es saku “vizuālās kultūras”, jo izstādē
esam iekļāvuši arī tālaika nozīmīgāko fotogrāfu, grafikas dizaineru, kā
arī arhitektu darbus. Iespējams, ka toreiz (atšķirībā no šodienas) šie
dažādo mediju pārstāvji iesaistījās daudz ciešākā diskusijā un bija
pazīstami cits ar cita darbiem.
Nosaukuma otrā daļa ir aizlienēta no 1956. gada izstādes “Tā ir
rītdiena“, kas notika Vaitčepelas galerijā, kur 12 mākslinieku un
arhitektu sadarbības rezultātā tika radīta nākotnes vīzija. Tā bija
viena no izstādēm, kas iedeva jaunu elpu un – varētu pat teikt –
signalizēja jauna laika sākumu. Mākslā joprojām dominēja pirmskara
modernisma, konstruktīvisma un Bauhaus diktētā estētika, kas balstījās
mākslas un arhitektūras integrācijā un utopiskajā ticībā garīguma un
nemateriālās realitātes esībai. Tālaika jaunā paudze, īpaši “Neatkarīgā
grupa”, kura netieši bija saistīta ar Mūsdienu mākslas institūtu (ICA),
sāka attīstīt alternatīvo modernismu, kas vairāk atspoguļojās vizuālajā
realitātē un kultūras semiotikā. Jāpiemin, ka otra nozīmīgākā izstāde –
“Modernā māksla no Amerikas” –, kas pirmo reizi Lielbritānijā
demonstrēja amerikāņu abstrakto ekspresionistu darbus, toreiz
norisinājās tepat Teita galerijā.
Kāpēc sešdesmitie tagad? Domāju, ka četrdesmit gadi ir pietiekami ilgs
periods, lai mēs varētu atskatīties un pārvērtēt, kas notika toreiz un
kā tas ir iespaidojis šodienu. Bez tam – negribu gan to pārāk uzsvērt
–, ja mēs ciešāk ieskatītos darbos un analizētu paralēles, tad atrastu
daudz kopīga ar deviņdesmitajiem. Kā viena no spilgtākām paralēlēm
minama mākslas un mediju savstarpējā ietekme. Mediji adoptēja
māksliniekus, kuru tēli piepildīja laikrakstu pirmās lapas, šoks un
morālo robežu pārkāpšana baroja medijus, un vienlaikus mākslinieki
pārņēma mediju valodu un izmantoja tos savos darbos.
I.S.: Vakar BBC pamanīju televīzijas reklāmu, kas pieteica daudzsēriju
programmu ar tādu pašu nosaukumu, nodēvējot 60. gadu mākslinieku
paaudzi par pirmo un patieso YBA.
K.S.: Jā, varētu teikt, ka BBC arī bija viens no iemesliem, kāpēc mēs
nolēmām veidot šo izstādi. Lai gan strādājam paralēli, ceru ka izstāde
un BBC materiāls papildinās viens otru. Izstādei un TV programmām ir
atšķirīgi formāti, bet, manuprāt, tādējādi mēs varam parādīt viena
stāsta dažādus aspektus. Toreiz, pateicoties masu medijiem, mākslinieki
kļuva slaveni vēl pirms mākslas skolas absolvēšanas. Viņi bija
slavenības. Savstarpējā mijiedarbība ar popkultūru un BBC arī toreiz
spēlēja lomu šajā procesā.
I.S.: Ja runājam par pašu izstādi – kādu jūs rādāt šo dekādi? Vai ir iespējams aptvert visu, kas šai periodā norisinājās?
K.S.: Dekādi mēs sākam ar jau minēto 1956. gadu un noslēdzam ar 1968.
gadu, kad lielākā vai mazākā mērā optimisms sāka izdzist. Daudzas 60.
gadu sākumā paustās cerības tā arī nepiepildījās. Tika pieņemti daži
likumi, tomēr lielas sociālās pārmaiņas nenotika. Cilvēku domāšanas
veids nemainījās.
Izstādi esam sadalījuši vairākās daļās un darbu atlasē vērsām uzmanību
uz mākslu, kas ieviesa jaunas formas, jaunus materiālus, jaunu valodu.
Protams, desmitgades ietvaros darbojās daudzi mākslinieki, bet mēs esam
koncentrējušies tieši uz pārmaiņām mākslas valodā.
Ekspozīcijas sākumā varam redzēt Viljama Grīna darbus. Viņš radīja
savus darbus visdažādākajā veidā. Tās ir abstraktas gleznas, kas
tapušas, izmantojot vasku, uguni, darvu, eļļas pilienus, skābi. Grīns
studēja koledžā, kad BBC veidoja programmu “Radot darbības gleznu”, kur
demonstrēja, kā mākslinieks rada gleznu ar divriteņa palīdzību,
neskaitāmas reizes vizinoties pāri izlietai eļļai, smiltīm, parafīnam,
pēc tam griežoties dejā un beigās to aizdedzinot.
Apskatāmas arī Džona Letema gleznas. Veidojot kompozīciju, mākslinieks
izmantojis grāmatas, tādējādi piedodot darbam metaforisku un
simbolisku nozīmi un vienlaikus klasificējot informāciju un zinības.
Iespējams, var šķist, ka abstraktā ekspresionisma ietekme uz šiem
māksliniekiem izpaužas caur Grīnberga formālismu, tomēr jāatzīst, ka
Rozenberga uzmanības koncentrēšana uz gleznas radīšanas procesu
Lielbritānijas kontekstā bija daudz nozīmīgāka.
I.S.: Tātad droši varam teikt, ka tā vai citādi Amerikai bija milzu loma 60. gadu britu kultūrā.
K.S.: Neapšaubāmi, ja apskatām darbus izstādes daļā, kura saucas You
Never Had it so Good. (1957. gada janvārī Herolds Makmilans kļuva par
Lielbritānijas premjeru. Jūlijā viņš uzstājās Bredfordas stadionā ar
uzrunu: “Būsim atklāti, vairākumam mūsu cilvēku nekad vēl nav bijis tik
labi kā šodien. Staigājiet pa laukiem, apciemojiet industriālās
pilsētas, un jūs redzēsiet labklājību, kādu es savā dzīvē vēl nekad
neesmu piedzīvojis un kādas arī mūsu zemes vēsturē nav bijis.”) Šajā
daļā skatāmā māksla radīta lielākoties vēlīnos 50. gados, kad centrālās
figūras bija Pīters Bleiks, Ričards Hamiltons un Eduardo Paoloci. Mēs
gribējām parādīt viņus kopā ar jaunākās paaudzes māksliniekiem Dereku
Bošjē, Pīteru Filipsu, Džo Tilsonu un Ričardu Smitu, jo viņiem visiem
ir kopīga valoda. 20. gs. 50. gados Lielbritānijā strauji auga
labklājība, tas bija arī no Amerikas ievestās patērētāju kultūras
sākums. Cilvēki sāka atļauties pirkt jaunus putekļsūcējus, ledusskapjus
un citus sadzīves priekšmetus, kas šodien mums ir tik pazīstami. Augošā
patērētājsabiedrība ienesa ikdienā arī reklāmu, kas iespaidoja daudzus
no māksliniekiem, kuri sāka to izmantot savos darbos.
Ir samērā grūti iztēloties, ko toreiz māksliniekiem nozīmēja izmantot
zinātniskās fantastikas žurnālu izgriezumus savās kolāžās, kā to redzam
Paoloci un Hamiltona darbos. Bet, manuprāt, ir interesanti atskatīties
uz laiku pirms četrdesmit gadiem un joprojām redzēt novatorisko šais
darbos. Arī to, cik ļoti tie ietekmējuši vēlāko britu mākslu.
Hamiltonam ir kritiska attieksme pret veidu, kādā sievietes tēls
izmantots plaša patēriņa preču pārdošanā. Blondi sievišķi reklamēja
gandrīz visus amerikāņu produktus – neatkarīgi no tā, vai tas bija
putekļsūcējs vai pēdējā izlaiduma kadiljaks. Pītera Bleika darbos varam
vērot duālas izjūtas – valda it kā satraukums par amerikāņu kultūras
ikdienišķajām izpausmēm, bet jaušama arī nostalģija pēc vecās
Lielbritānijas ar tās spēļu laukumiem un atrakciju parkiem. Izstādē
iekļauts viņa “Pašportrets ar nozīmītēm”, kurā uz pelēcīgas angļu sētas
redzams mākslinieks ar skumju sejas izteiksmi, tērpies amerikāņu
džinsos, un rokā viņš tur Elvisa Preslija fanu zīmi. Līdzīgas izjūtas
jaušamas arī darbā “Pirmais reālais mērķis”. Tas savā ziņā ir neķītrs
joks par Džespera Džonsa darbu.
Vairāki tālaika mākslinieki,viņu vidū arī tādas personības kā Ričards
Smits, devās uz Ameriku, lai paši izbaudītu jauno mākslu un kultūru bez
pastarpinājumiem. Man šķiet, tā bija viena no lielākajām toreizējām
pārmaiņām. Mākslinieki sāka brīvi ceļot starp Ameriku un Rietumeiropu.
Smits pavadīja Amerikā divus gadus, un viņa māksla ir tur piedzīvotā
pārpilna. Galu galā viņš pārcēlās uz pastāvīgu dzīvi Amerikā. Šai
izstādē redzams darbs “Dāvanas iepakojums”, kurā viņš izmanto divu
cigarešu paciņu telpiskās formas un spēlējas ar iepakojumu ideju. Tomēr
vienlaikus tas ir lielformāta darbs – to nepārprotami ietekmējuši
amerikāņu abstrakto gleznu formāti, kas sasaucas ar visuresošajiem
plakātiem un brīvdabas kino ekrāniem un vienlaikus iezīmē šīs paaudzes
mākslinieku ambīcijas.
Līdzīgi Hamiltonam reklāmas ietekme vērojama arī Dereka Bošjē mākslā,
kas vienlaikus ir kritiska pret jauno patērētāju kultūru. Darbā
“Identitātes piederumi” viņš stāsta par to, ka cilvēks ir sapinies
reklāmas valgos tik ļoti, ka palicis viens ar kārtējo zobupastas ‘
tūbiņu. Izstādīts arī viens no Deivida Hoknija popārta darbiem. Hoknija
māksla netika saistīta ar popārta kustību, lai gan viņš studēja
Karaliskajā mākslas koledžā vienlaikus ar Bošjē un Filipsu. Viņš
izvēlējās savu ceļu, tomēr par šeit eksponēto darbu “Tējas glezna
iluzionistu stilā” pats izteicies, ka tas ir viņa “vispopsīgākais”
darbs.
I.S.: Tālaika glezniecībā dominēja vizuālā kultūra un tēls, vismaz tas tika uzskatīts par jaunāko un interesantāko.
K.S.: Jā un nē. Izstādes centrālajā daļā, ko nodēvējām par Image in
Revolt, mēs esam savākuši darbus, kas ilustrē tālaika eklektismu. Arī
šis nosaukums ņemts no kādas jau notikušas izstādes Labauska galerijā
1962. gadā. Tā vērsa uzmanību uz popārta mijiedarbību ar Frānsisa
Bēkona laika izpratni.
Savā veidā sešdesmitie sākās ar Entonija Karo uzdrošināšanos pārdefinēt
tēlniecību, radot solīdas uz grīdas izvietotas bloka struktūras. Trīs
gadu laikā tādi Karo skolnieki kā Filips Kings, Viljams Tērnbuls un
Tims Skots sāka lietot dažādus jaunos materiālus, piemēram, stikla
šķiedru un plastmasu košās krāsās, kas bija izaicinājums tradicionālām
formām un skulpturālai nopietnībai.
1963. gadā Deivids Medala radīja pirmo putu skulptūru, kuras forma
pakāpeniski pārauga falliskā veselumā. Viņa mākslai kopumā piemīt šai
darbā redzamā nepastāvība un mūžīgā brīža mainība. Viņš bija arī viens
no galerijas “Signāls” dibinātājiem. Šī galerija pulcināja kinētiskās
mākslas pārstāvjus no visas pasaules un izdeva žurnālu ar tādu pašu
nosaukumu. Tur darbojās arī Liliana Leina (Lijn). Izstādē apskatāms
viņas skaistais darbs “Nepastāvīgie atspulgi” – uz rotējošas stikla
virsmas novietotas divas stikla lodes, kas gaismas iedarbībā rada
smalku atspulgu deju.
Nikolasa Monro darbs “Marsieši” ienesa pavisam jaunu dinamismu tēmas un
materiāla izmantošanā. Monro kļuva ļoti slavens, bet viņš beidza
darbību jau 70. gadu sākumā.
Glezniecībā 60. gadi aizsākās ar 1960. gada izstādi “Situācija”. Tā
skaidri parādīja, ka abstraktais ekspresionisms spēcīgi ietekmējis
britu mākslu. Ekspozīcijā iekļautie Bridžitas Railijas darbi, piemēram,
atrodas uz robežas starp abstrakto glezniecību un tēlniecību. Ians
Stīvensons ir mākslinieks, kura darbi grūti iekļaujas jebkādās
kategorijās. Viņu fascinē krāsa un gleznas virsma. Darbā Parahrome
Stīvensons uzbur gleznas virsmu no maziem krāsu pilieniem un, radot to
iluzoru kustību, it kā apmāna skatītāju.
Mēs gribējām parādīt šo eklektisko dažādību – dažkārt tas ir popārts,
citreiz abstrakcija, bet vienmēr tas ir eksperiments. Vienlaikus 60.
gados mainījās skatītāja loma, tieši šeit atrodami interaktīvā elementa
pirmsākumi.
I.S.: Jūsu minētie darbi lielā mērā ir formāli meklējumi, kas mazāk saistīti ar tālaika pasaulē notiekošajām pārmaiņām.
K.S.: Šim aspektam esam veltījuši vairākas izstādes daļas, kas ilustrē
starptautiskā fona klātbūtni. 1956. gads aizsākās ar Suecas kanāla
nacionalizēšanu (tas norādīja uz britu novājināto starptautisko
pozīciju), ungāru sacelšanās apspiešanu Padomju savienības vadībā un ar
auksto karu, kurā Amerika un Padomju savienība spēlēja galvenās lomas.
Tam sekoja sacensība kosmosa iekarošanā un Vjetnamas karš, kas
saasinājās 1964. un 1965. gadā un lielā mērā bija arī viens no 1968.
gada protestu kustības vadmotīviem.
Es domāju, britu mākslinieki bija attālināti no šiem notikumiem, lai
arī dažus šīs tēmas nepārprotami iespaidoja un kļuva par viņu mākslas
sastāvdaļu. To atspoguļo daļa, ko esam nosaukuši A Box of Pin-Ups – pēc
Deivida Beilija slavenā darba ar tādu pašu nosaukumu (tā bija kaste ar
36 fotogrāfijām, kas portretēja tālaika jaunās valdošās aprindas). Te
redzami arī bītli, gangsteri brāļi Kregi, Deivids Hoknijs, Miks
Džegers, tā sakot – jaunās zvaigznes, kas iedvesmoja māksliniekus un
arī plašāku sabiedrību.
Un tomēr tā nav tikai tēla sumināšana, mēs apzināmies, kāda loma šim
tēlam bijusi konkrētajā periodā. Kā jau minēju pirms tam, sešdesmitie
ir tēlu kulta laiks: krāsainie žurnālu pielikumi, krāsu televizors –
tas viss izmainīja to, kā tēls darbojas publiskā vidē. Manuprāt, tas
bija tieši tas, ko mākslinieki toreiz studēja.
Daudzi no viņiem izmantoja popārta valodu, piemēram, Džo Tilsons, kurš
radīja tādus darbus kā “Jurijs Gagarins un Če Gevara“, kas droši vien
ir vispolitiskākais no Pin-Ups varoņiem. Šeit ir arī Ričarda Hamiltona
“Kopā mēs iepazīsim zvaigznes“, kurā centrālais tēls ir viens no
kosmosa iekarošanas sacensību galavenajiem varoņiem – Džons Kenedijs.
Izstādē ir arī tāda daļa kā Ban the Bomb (“Aizliegt bumbas“), kuras
ietvaros gribējām pieskarties CND (Campaign for Nuclear Disarmament)
kustībai un grafiskajam dizainam, ko tā ieviesa vizuālajā valodā. CND
kustība aizsākās kā atbilde kodolieroču izmēģinājumiem un testiem, kas
notika pasaulē un arī tepat Lielbritānijā. Izstādē apskatāmas arī
fantastiskās Džespera Meja fotogrāfijas, kas rāda pirmo protesta
gājienu no Londonas uz Oldermastonu, kur atradās Lielbritānijas
atomieroču bāze. Gājiens pulcināja 100 000 cilvēku, bet protesti
turpinājās visu dekādi. Šīs fotogrāfijas ir ļoti
nozīmīgas, jo demonstrē, kas notika valstī un
masu medijos. Arī Dona Makalina fotogrāfijas, kurās rādīts Vjetnamas
karš, uzskatāmas gan par jaunas vizuālās valodas radītājām, gan par
reālo šausmu atainotājām.
I.S.: Varbūt jūs varētu nedaudz pastāstīt arī par destruktīvās mākslas
simpoziju, kas, manuprāt, šai izstādē, kura koncentrē uzmanību uz
popārtu, iezīmē jaunu pavērsienu.
K.S.: Es negribētu piekrist pēdējam apgalvojumam. Kā jau teicu – mēs
centāmies parādīt dažādas formas, kas tika radītas un attīstītas 60.
gados. Ar destruktīvās mākslas paraugiem ir sarežģīti – tie būtībā bija
sevi iznīcinoši un tādējādi nav saglabājušies līdz šodienai.
Dekādes laikā notika dažādas performances un simpoziji, bet šai izstādē
mēs pievērsāmies tieši destruktīvās mākslas simpozijam, jo tas laikam
bija radikālākais un nozīmīgākais solis tā dēvētā underground izveidē.
Destruktīvās mākslas simpozijs norisinājās 1966. gadā un pulcināja
dažādus māksliniekus, kuru darbības centrā bija mākslas destrukcija.
Gustavs Mecgers gleznoja ar skābi uz neilona. Viņš bija viens no
galvenajiem destruktīvās kustības aizsācējiem, arī simpozija manifesta
autors. Ekspozīcijas darbu Mecgers radīja speciāli šai izstādei, lai
ilustrētu metodes izmantošanu, jo – kā varat iedomāties – darba
oriģināls nav saglabājies.
Uz simpoziju tika uzaicināti daudzi ārzemnieki, kas rīkoja
performances, hepeningus un piedalījās diskusijās. Tā bija pirmā reize,
kad uz Londonu atbrauca un starptautiski kļuva pazīstami Vīnes
akcionisti – Hermanis Ničs, Ginters Bruss un Oto Mūls. Fotogrāfijās
varam redzēt, kā Ničs uzšķērž mirušu govi un vārtās asinīs un zarnās,
aicinot skatītājus piedalīties ekstrēmu emociju izbaudīšanā. Toreiz
performance tika apturēta, iejaucoties policijai.
Izstādē mēs demonstrējam arī Joko Ono filmu, kas gan tapusi gadu pēc
simpozija, bet tajā redzama simpozija laikā izpildītā performance, kurā
Joko Ono aicināja publiku sagriezt viņas drēbes. Tā arī bija pirmā
reize, kad Joko Ono apmeklēja Londonu.
Marks Boils simpozijā piedalījās ar darbu, kas arī tagad eksponēts
Teitā. Redzami ūdens un gaisa burbuļi, kuros mīt kukaiņi, tādējādi
autors uzsver attieksmi pret destrukciju, kas ir visā. Viņaprāt
(atšķirībā no Mecgera destruktīvās mākslas koncepta), destrukcija ir
daļa no radīšanas procesa.
I.S.: Vairākām izstādes daļām mēs nevaram pievērsties laika trūkuma
dēļ. Ekspozīcijā esat iekļāvuši arī dažus no 60. gadu sociālās
arhitektūras paraugiem, piemēram, Elisonas un Pītera Smitsonu House of
Future un Economist Building modeļus, Patrika Hodžkinsona “Bransvikas
centru“, Ričarda Seiferta Centre Point... Arī fantastiskos grupas
Arhigram nākotnes pilsētu modeļus. Varbūt īsumā jūs raksturotu tālaika
arhitektūru!
K.S.: 60. gados lieli līdzekļi tika ieguldīti sociālās infrastruktūras
atjaunošanā, jaunu pilsētas centru izveidē. Protams, ap mums ir daudz
neglītu un nomācošu tālaika arhitektūras paraugu, kas saglabājušies
līdz šodienai. Tomēr bija arī daudzi arhitekti, kas ienesa jaunas
idejas sociālajā arhitektūrā. Jūs jau nosaucāt dažus. Manuprāt, minētos
projektus vieno laiks un apjomīgais izpētes darbs, sagatavojot tos.
Daudziem no arhitektiem bija svarīgi tas, kā un kam celtne tiks
izmantota. Jūs minējāt grupu Arhigram. Pārsteidzoši, ka daudzi no
projektiem nekad netika realizēti, bet vienalga tie pauda jaunu
attieksmi pret arhitektūru, piemēram, Plug In City tornis, kur katra
ēkas daļa var tikt kustināta un asamblēta pēc patikas un
nepieciešamības. Mums likās, ka nepieciešams iekļaut šos modeļus
izstādē, jo, kā jau teicu, daudzas idejas attīstījās ciešā mijiedarbībā
ar pārējo vizuālo mākslu idejām.
I.S.: Un visbeidzot – Swinging London...
K. S.: Šī daļa ietver sevī Ričarda Hamiltona darbu ar līdzīgu nosaukumu
– Swingeing London, kurā redzam Miku Džegeru saslēgtu rokudzelžos kopā
ar galeristu Robertu Freizeru. Par notikumu, kad abi iepriekšminētie
tika arestēti Rolling Stones ģitārista Kīta Ričardsa mājā, kur pie
viņiem atrada narkotikas, prese, protams, daudz rakstīja. Hamiltons
sākotnēji strādāja pie kolāžas, kurā izmantoti dažādi preses
izgriezumi, bet vēlāk viņš izveidoja veselu sēriju, jo notikums
visprecīzāk vēstīja toreizējās realitātes būtību.
Šajā izstādes daļā skatāmas vairākas fotogrāfijas no Freizera galerijas
izstāžu atklāšanām, arī attēli, kas portretēja jauno modi un stilu, te
ir arī Tvigija un kaila Kristīne Kīlere un citas tālaika jaunatnes
kulta figūras.
Līdzās fotogrāfijām ir arī Brūsa Leisija Womanizer. Šis darbs atspoguļo
seksuālās atmodas laiku (neaizmirsīsim, ka sešdesmitie legalizēja
homoseksualitāti). Leisija kinētiskā skulptūra ir mehāniska lelle ar
dubultu krūšu pāri un četrām gumijas cimdos ģērbtām rokām, tās
caurspīdīgā galva piebāzta ar pornožurnaliem. To var dēvēt arī par
komentāru situācijai, kurā sievietes kļuva par seksa simboliem jeb
patērētājsabiedrības objektiem un visi vīrieši tādējādi – par
“vumenaizeriem”.
Šodien mēs zinām, ka 60. gadu seksuālā revolūcija nemaz neatnesa
gaidīto sievietes atbrīvošanu. Un vēl daudzas citas tālaika cerības
netika piepildītas. |