Meka un Olimps vienlaikus Daiga Rudzāte |
|
Pola Makartija BOUND TO FAIL var dēvēt par Henrija Mūra torsu rimeiku
Atsevišķā angārā bija skatāma Art Unlimited māksla - kopumā 60 projekti
Īpaši izcēlās Ričarda Serras skulptūra, apliecinot, ka viņa radītās formas ir fascinējošas
Marlborough galerija jau pirms oficiālās atklāšanas bija pārdevusi divas Manolo Valdesa gleznas
Art Unlimited - tā ir māksla, kuras eksponēšanai nepieciešama liela platība. Roberts Terjena darbs GALDS UN ČETRI KRĒSLI
Pirmā stāva galerijas eksponēja mākslu, kuras radītāji pieskaitāmi klasikai. Viņu vidū - arī 'Žans Mišels Baskjā
|
| Bāzele ir neliela pilsētiņa Šveicē pie Francijas robežas. Tikai
nepilnas stundas braucienā no Bāzeles atrodas Ronšāna, kur 1955. gadā
tika uzcelta slavenākā no Lekorbizjē ēkām – Notre-Dame-du-Haut. To dēvē
par modernisma pieminekli, kas vairāk līdzinoties skulptūrai nekā
arhitektūrai. Bāzelei pa vidu plūst Reinas upe. Stāsta, ka vietējie
iedzīvotāji dažkārt mēdzot sapakot savas drānas plastmasas turziņā un
peldēt lejup pa straumi turp, kur nolēmuši nokļūt. Iebraucēja acīm
nekas neliecina par faktu, kas tieši šī pilsēta ir Eiropas farmācijas
industrijas bāzes punkts.
Kopš 1970. gada regulāri jūnija mēnesī šeit pulcējas mākslas tirgus Art
Basel dalībnieki, maksājot par galerijas ekspozīcijas telpas viena
kvadrātmetra īri 340 dolārus (decembrī ASV notiek Art Basel
satelītprojekts Art Basel Miami Beach, par kuru runājot mēdz teikt, ka
vieta, kur tu nakšņo, ir tikpat būtiska kā gleznas, kuras tu pārdod).
Arī šogad 15. jūnijā, tā dēvētajā vernisāžas dienā, kas tiek rīkota
viesiem un preses pārstāvjiem (iegūt ielūgumu uz šo “tusiņu” cenšas
katrs sevi cienošs kolekcionārs, mēļo, ka dažkārt parādoties pat
viltotas preses kartes), pilsētu piepildīja īpaši labi ģērbtu ļaužu
pūlis, kurš koncentrēti eksponējās Messe Platz hallēs Reinas kreisajā
krastā. Varētu domāt, ka upes krastos dzied sirēnas, kas viņus atvilina
šurp. Tomēr īstais iemesls ir Art Basel mīta statuss, ko diezin vai
kāds profesionālis šodien uzdrošinātos apšaubīt. Šogad tirgus notika
jau 35 reizi un vienkopus pulcēja 270 galerijas (izraudzītas no 850
pieteikumiem), piedāvājot kopumā apskatīt un nopirkt 15 000 mākslinieku
darbus, kas tapuši 20. un 21. gadsimtā.
Prestiža ziņā Art Basel var salīdzināt tikai ar Venēcijas biennāli,
kuras norises gados pasākumu datumi tiek īpaši saskaņoti, lai mākslas
elite varētu no megaizstādes atklāšanas Venēcijā taisnā ceļā doties uz
Bāzeli papildināt savas privātās mākslas kolekcijas. Piemēram, Šveices
mediju magnāts un kolekcionārs Mihaels Ringīrs (Michael Ringier)
apgalvo, ka no Bāzeles viņš nekad nepārbraucot tukšām rokām. Masu
mediji, raksturojot Art Basel, cildinošajiem apzīmējumiem pievieno
maģisko prievārdu “vis” – visprestižākais, vislielākais
utt. NY Times ir
poētisks un izmanto apzīmējumu “mākslas Olimps”.
Realitātē Art Basel ļoti skaidri parāda mākslas kā biznesa veida
darbības mehānismu, un Latvijai tā ir Morzes ābece, kuras signālus te
nepazīst. Daudznuļļu skaitļu figūras ir šo piecu dienu ikdiena. Tikpat
loģiska un pašsaprotama kā briljanti apmeklētāju ausīs. Šeit māksla ir
prece, lai kā šis apzīmējums varētu nepatikt un šķist gandrīz vai
nepiedienīgs. Šķiet, šis ir arī dārgākais mākslas tirgus, kur cenu
līmeni nosaka gan dalībnieku un mākslinieku vārdi (Marlborough eksponē,
piemēram, Bēkona, Barbara Gledstone no Ņujorkas – Metjū Bārnija darbus
utt.), gan arī ilgus gadus koptais un kultivētais paša notikuma tēls.
Abu šo faktoru saspēle rada augstvērtīgu produktu un nepārkāpjamu Ķīnas
mūri vienlaikus, lai arī dalības noteikumi sastādīti visnotaļ
demokrātiski. Nedaudz skumja ir patiesība, ka Art Basel šogad nebija
atrodama neviena galerija no Austrumeiropas (izņēmums bija Foksal
Gallery Fondation no Varšavas klusā stūrītī Messe Platz pirmajā hallē
un Miroslava Balkas instalācija Art Unlimited sekcijā), un diezin vai
iemesls meklējams austrumeiropiešu mākslas krīzē vai kvalitātes
izpausmēs. Drīzāk vainojami izolācijas gadi un deformētā izpratne par
tirgu. Austrumu bloks vēl nav apradis ar domu, ka māksla var būt tik
vērtīga un ka šai biznesā kā jebkurā citā raža ir proporcionāla
ieguldījumiem. Atsevišķs un būtisks process ir arī zvaigžņu radīšana,
kas ir darbietilpīga un dārga, bet būtiska mākslas pasaules sastāvdaļa.
Un atklāts ir arī jautājums, kam nepieciešamas mūsu zvaigznes tur, kur
savu atliku likām.
Art Basel pierāda, cik muļķīgi runāt par komerciālu vai nekomerciālu
mākslu, jo tā var būt tikai laba vai slikta. Šeit nopērkams viss – arī
tas, kas pirms tam eksponēts Venēcijas biennālē, documenta, Tērnera
balvas izstādē utt. Kā, piemēram, brāļu Čepmenu darbs, kas tika
nominēts Tērnera balvai pagājušā gada rudenī, vai Metjū Bārnija
fotogrāfijas no skandalozi slavenā Creamaster Cycle, ko varēja skatīt
Ķelnes, Parīzes un Ņujorkas prestižākajos muzejos.
Mākslas mīļotāji šo mesi dēvē par pagaidu muzeju, tomēr tā nekādi nav
iekļaujama izstādes formātā. Vismaz ne šodienas izpratnē par izstādi,
kur kurators sevi bieži vien pasniedz kā centrālo figūru, mākslai
atvēlot viņa koncepcijas ilustratora lomu. Šī ir vieta, kur māksla,
atbrīvojusies no citu koncepcijām, kļūst viena, un šai mirklī arī
atklājas tās īstā vērtība. Izstādē vienmēr var izlikt kādu darbiņu, kas
vienkārši labi “sēž”, kas ilustrē domu un pārliecina par izdomāto
apgalvojumu patiesību. Bāzele ir nežēlīga, šeit svarīgs ir katrs
priekšmets atsevišķi.
Jau pirms atklāšanas visi preses izdevumi sakāpina ažiotāžu – tie citē
dīlerus, kas apgalvo, ka Bāzelē tiek piedāvāta vislabākā prece (tā
teikt – crème de la crème), un visi kolekcionāri,
muzeju direktori un kuratori zina to.
Šogad gan esot gadījies kāds īpaši nepatīkams incidents, kas tikai
liecina, ka no kļūdām nav pasargāts neviens, – policija galerijai UBU
konfiscēja trīs Bauhaus mākslinieka Oskara Šlemmera akvareļus, jo
šaubas par to autentiskumu izteica mākslinieka mazdēls.
Šīgada Art Basel, gluži tāpat kā citus gadus, bija sadalīta vairākās
sekcijas – tās pamatdaļu veidoja galeriju skate, kas bija izvietojusies
Messe Platz pirmās halles abos stāvos. Pirmajā no tiem pārsvarā
darbojās galerijas, kas piedāvāja mākslas darbus, kuru radītāji
pieskaitāmi klasikai – Pablo Pikaso, Huans Miro, Endijs Vorhols, Žans
Mišels Baskjā, Džefs Kūnss, Sajs Tvomblijs. Kā nojaušat, sarakstu
varētu turpināt bezgalīgi. Nopirkt varēja arī Aligjēro Boeti slavenās
izšūtās pasaules kartes. Par dārgāko šīgada Art Basel dēvēja Villema de
Kūninga gleznu par 12, 5 miljoniem dolāru Ričarda Greja galerijā, tai
sekoja patiešām lielisks Frānsisa Bēkona triptihs Marlborough galerijā
par 10 miljoniem dolāru – neviens no tiem gan neesot pārdots. Londonas
dīleris Džeimss Meijors gan drusku papluina rozā mākoni, laikrakstam
The Art Newspaper apgalvodams, ka – par pārsteigumu daudzām galerijām –
ir ievērojama atšķirība starp Art Basel mītu un finansiālo realitāti
(peļņu). Vienlaikus neapšaubāms ir fakts, ka tā pati Marlborough
galerija jau pirmsatklāšanas viesu dienā bija pārdevusi divas spāņu
gleznotāja Manolo Valdesa lielformāta gleznas. Uz jautājumu par cenu
man abas reizes tika atbildēts: pārdots. (Manolo Valdesa gleznas 1999.
gadā reprezentēja Spāniju Venēcijas biennālē, un viņš tiek dēvēts par
dižāko spāņu mūsdienu mākslinieku līdzās Tapjesam.) Neraugoties uz
leģendāru vārdu klātbūtni, pirmais stāvs šogad gan esot zaudējis
otrajam, kur tika eksponēta mūsdienu jaunā māksla. Daži analītiķi pat
apgalvo, ka šis gads iezīmējis tendenci laikmetīgās mākslas iepirkšanas
buma virzienā. Ne viens vien no augšējā stāva dalībniekiem, mesi
noslēdzot, esot stāvējis pie tukšām sienām. Topa jautājums bijis: “Cik
vecs ir mākslinieks?” Un, vienkāršoti izsakoties, – jo jaunāks
radītājs, jo labāks bizness. Protams, to var dēvēt par jauno mākslu
tikai nosacīti, ņemot vērā ‘ objektīvo patiesību, ka vairākumam no otrā
stāva māksliniekiem pieder šodienas kulta uzvārdi – piemēram, Demjens
Hērsts,Takesi Murakami, Gevins Tērks utt.
Otrajā stāvā pa vidu galeriju skatei bija iespiedusies Art Statements
sekcija, kuras ietvaros atsevišķas galerijas piedāvāja viena
mākslinieka personālizstādi. Šī bija tā vieta, kur it kā tika pulcētas
nākamās zvaigznes, jo Art Statement mērķis ir būt par platformu
jauniem, vēl mazzināmiem vārdiem, pievēršot kuratoru, masu mediju un
kolekcionāru uzmanību. Kopumā piedalījās 17 mākslinieki no 12 valstīm,
kurus žūrija bija izvēlējusies no 215 pieteikumiem. Viņu izmantotie
mākslas mediji bija visi iespējamie – no glezniecības līdz
performancei, tomēr man jaunatklāsmes šai sekcijā tā arī negadījās pa
ceļam. Baloise grupa, kas kopš 1999. gada regulāri pasniedz 25 000
Šveices franku lielu balvu diviem jaunajiem māksliniekiem, aplaimoja
Aleksandru Miru (poļu izcelsmes Amerikā dzīvojoša māksliniece) un Tino
Segalu (Sehgal), kas dzimis Anglijā, bet šobrīd uzturas Berlīnē.
Būtiski, ka Baloise grupa vairākus balvas ieguvēju darbus dāvina
Mūsdienu mākslas muzejam Gentē un Kunsthallei Hamburgā.
Atsevišķā angārā bija skatāma tā dēvētā Art Unlimited māksla (pavisam
60 projekti), kas pārsniedz ierastos mākslas formātus. Šī sekcija
demonstrēja apjomīgus objektus, milzu formāta glezniecību, tēlniecību
un videoinstalācijas, kuru eksponēšanai nepieciešams ne tikai daudz
vietas, bet arī īpaši nosacījumi. Šķiet, tieši šī sekcija visvairāk
vērsta uz kolekcijas papildinošu muzeju uzmanības piesaisti. Līdzās jau
minētajai Miroslava Balkas instalācijai, Vito Akonči, Viljama Eglstona
un Stena Duglasa video, Kimsudžas gaismas objektiem, kuru tapšanu,
šķiet, inspirējuši Dena Fleivina neoni un kuri spēlējas ar šobrīd tik
modīgo mandalu tēmu, protams, izcēlās Ričarda Serras skulptūra, kas jau
nezin kuro reizi apliecina, ka Serras rūsas klātās gigantiskās
vienkāršās formas ir fascinējošas.
Kopumā var teikt, ka Art Basel izvairījās no lielo izstāžu ierastās
klaji skandalozās mākslas, kas dažkārt liek aizdomāties arī par tās
radītāju iekšējām emocionālajām un morāles robežām, tomēr Art Unlimited
sekcija šokēja skatītājus, eksponējot meksikāņu mākslinieces Terēzes
Margoljesas (Margolles) En El Aire. Vizualitāte bija mānīgi romantiska
– apslēpta mašīniņa pūta skaistus ziepju burbuļus. Uzmanīgu mani darīja
mirklis, kad viena no security meitenēm laipni teica bērniem (kurus,
protams, sajūsmināja šāda ierīce), ka labāk tomēr nevajag ar
krāsainajiem burbuļiem spēlēties, – kā izrādījās, ūdens tiek
“atšķaidīts” ar ūdeni, kas ņemts no Mehiko morga un tiek izmantots līķu
mazgāšanai pirms autopsijas. Pati autore atzīst, ka šis
darbs patiešām ir šokējošs, bet “tik ilgi, kamēr pastāvēs izvirtība,
nabadzība, korupcija un neatklātas slepkavības, es nemainīšu sava darba
koncepciju”.
Art Unlimited ietilpa arī pilsētvidē pie halles izstādītais Pola
Makartija objekts Bound to Fail, ko var dēvēt par piepūšamu Henrija
Mūra slaveno torsu rimeiku, Monikas Bonvičīni Don’t Miss a Sec –
atklāta publiskā tualete, kurā stāvošo slaveno Art Newspaper sleju
rakstītāju Adrianu Denetu (Dannatt) fotoreportāžās eksponējis ne viens
vien masu medijs, skandināvu dueta Elmgrīna un Dragseta (Michaels
Elmgreen, Ingar Dragset) Short Cut – no Fiat markas auto un mājas uz
riteņiem sastāvošā instalācija – un Dena Greiema Greek Cross Pavilion
pie 1. halles ieejas.
Šīgada jauninājums bija ekskluzīvās itāļu juvelieizstrādājumu un
luksusa priekšmetu ražotājfirmas Bvlgari sponsorētā sarunu daļa – Art
Basel Conversations, kuras ietvaros notika vairākas diskusijas par
mākslas kolekcionēšanas tēmu, piedaloties slaveniem kolekcionāriem,
kuratoriem, muzeju direktoriem, sponsoriem utt. Kuratoru tur patiesi
bija ne mazums – pirmais cilvēks, ko es satiku Messe Platz bija neviens
cits kā Haralds Scēmans.
Pirmo reizi meses vēsturē tika sarīkota arī “Profesionālā diena”, kas
21. jūnijā, pasākumam noslēdzoties, aicināja kuratorus, dīlerus,
kolekcionārus un māksliniekus uz savstarpēju diskusiju, centrējoties uz
tādām tēmām kā projekta analīze, mākslinieku grāmatu prezentācija,
diskusijas ar māksliniekiem utt. Kā liecina mediju pārstāsti, tad jau
vernisāžas vakarā bijusi dzirdama kurnēšana par dalībnieku atlases
kritērijiem un principiem. To bijis spiests uzklausīt Art Basel
direktors 37 gadus vecais Semjuels Kellers, kurš diriģē arī Art Basel
Miami Beach parādi. Kellers ir cilvēks, kura smaids esot panākumus
sološs un kurš savu pienākumu sarakstu uzskaita, sakot: pakalpot,
klausīties, vadīt, motivēt, komunicēt, analizēt, kritizēt, organizēt,
mainīt, izvirzīt mērķus, riskēt un neuztvert pašam sevi pārlieku
nopietni. Viņš visiem patīkot.
• • •
Tie, kas neiekļūst Art Basel, var mēģināt startēt uz vienlaikus ar
megapasākumu notiekošo jaunās mākslas mesi Liste, kas gan oficiāli nav
iekļauta Art Basel sekcijās, tomēr dzirdēts, ka tur nonākot ne viena
vien izbrāķētā galerija. Lai arī spožuma un pompozitātes Liste ir
krietni vien mazāk, lieli kuratori atsoļojot arī līdz šai no Messe
Platz netālajai ēkai. Pārsteidzoši, bet šogad Liste piedāvāja neparasti
daudz glezniecības, lai arī, par to runājot, varētu iegrimt pārdomās
par dažiem iemesliem, kas šķir gribēšanu no varēšanas. Cenas svārstījās
ap “padsmit” tūkstošiem.
|
| Atgriezties | |
|