Zīgmunds Freids1, pētot kokaīna īpašības, atklāja tā anestezējošo
iedarbību. Ap to pašu laiku, 19. gs. beigās, radās virkne mākslas
virzienu, ar kuriem pēc simt gadiem sasauksies gleznotājas Ilzes
Avotiņas māksla. No jauno virzienu pārstāvjiem it īpaši simbolisti
novērtēja kokaīna “terapeitiskās īpašības”. Avotiņai narkotisku efektu
sniedz daba – tā ir nesalīdzināmi veselīgāka izvēle. Taču dabai un
kokaīnam ir līdzība – gan apziņas stāvokļa paplašināšanā, gan atkarības
iegūšanā.
Avotiņai glezniecība ir dzīvesveids: radošais piepildījums, filozofija,
profesija, darbs, iztika, pati dzīve. Es domāju, ka bez glezniecības
viņa nevar – te arī tā atkarība. Kaut gan Ilzes piepildījums ir arī
divās meitās – Katrīnā un Kristīnē Luīzē, arī gleznotājās.
“Gleznošana man ir kā ļaušanās kādai augstākai varai, kā vīrietis mīl sievieti, kā māte mīl bērnu, kā dārzā uzplaukst zieds.”2
Ilze pati ir tēls. Sieviete kā krāšņs zieds ainavā. Sieviete pilsētā,
uz kuru garāmgājēji atskatās, lai priecātos. Eksotiskākā izstāžu
atklāšanu būtne. Neskaitāmu cepuru īpašniece. Ekscentrisku tērpu
valkātāja. Lieliska fotomodele.
Viņa piešķir vērību ikvienai detaļai, viss ir svarīgi. Cilvēku
attiecības, sarunas, darāmie darbi. Visam ir nozīme. Gleznām rāmjus
viņa pieskaņo kā sev kleitas. Un viņas personālizstāde Valsts Mākslas
muzejā “Mainīgi nemainīgais” nopelnījusi ārkārtīgi greznus, zeltītus
ietvarus. Par muzejisku dārgumu padarīts ikviens no eksponātiem.
Pāršķirstot milzīgu kaudzi ar trīsdesmit gadu garumā Ilzes Avotiņas
arhīvā krātiem avīžizgriezumiem par piedalīšanos dažādās izstādēs,
vienā atrodu: “Man ir fantastisks kontakts ar dabu. Es pat nejūtu, ka
gleznoju. Kad esmu izdomājusies un iekšēji izrunājusies, es pēkšņi
attopos, ka laikam esmu gleznojusi.”3 Lielākoties rakstos un intervijās
stāsti par gleznošanu saistīti ar Avotiņu ģimenes lauku mājām Kalna
Murēniem Liezēres pagastā. Ar vasaras rītu saules gaismas impresijām.
Ar gleznošanu pretgaismā, ar sakāpinātu dabas izjūtu. Stāsts par īpašo
stāvokli, kādu iespējams sasniegt dabā, kas pilna skaņām – sienāžu,
dunduru, mušu un odu zumēšanas, kur katram kokam un zālītei ir cita
enerģija, kur viss virmo un ir dzīvības pārpilns, vedina domāt par
meditatīvu transa stāvokli, kādu iespējams iegūt, atdodot sevi visam
tam trakumam, kas auglīgā vasaras dienā notiek. Citātā no maza rakstiņa
atklājas, ka gleznošana stāvoklī, kas iekļaujas dabas pulsācijas
ritmikā, iziet ārpus sevis paškontroles. Un tas savukārt liek
atcerēties pirmo cilvēku, kas pētīja neapzināto psihes sfēru. Viņam
jāpateicas, ka zinām par cilvēka zemapziņu un tās ietekmi uz cilvēka
rīcību. Freida uzskatu par seksualitātes nozīmi cilvēka psihes
stāvokļos paplašināja viņa jaunākais kolēģis Jungs4. Taču abi
sastrīdējās, jo Jungs līdzvērtīgi seksualitātes nozīmei nostādīja
reliģijas un sapņu simboliku, filozofiskos un mistiskos aspektus. Bet
psihi Jungs uzskatīja par pašregulējošos sistēmu, un šajā aspektā, pēc
manām domām, Ilze Avotiņa intuitīvi izvēlējusies savai jūtīgajai
būtībai terapeitisku glezniecības filozofiju. Simtprocentīgi pozitīva
attieksme pret pasauli, mīlestība uz tuvāko un spēka smelšanās dabā.
Ilze Avotiņa gleznojusi žanra ainas, portretus, ainavas, klusās dabas,
aktus. Žanru robežās darbi komponēti tradicionāli, pat kanoniski.
Astoņdesmitajos gados viņas ģimenes locekļi mājīgās situācijās parādās
interjeros un ainavā, portretu modeļi ir draugi, tuvākie cilvēki,
meitas un kaķi, klusajās dabās – ķirbji, krūzes, ziedi, ainavās – mežs,
pļava, dārzs, fantastisks ezers, arī pilsēta un akti. No kompozīcijas
un stāstījuma viedokļa tajās nav nekā jauna, taču Avotiņas glezniecība
ir unikāla latviešu mākslas kontekstā. Eksotiski košs zieds, kas savā
spilgtumā izceļas uz apkārtējās klusināti noskaņotās dabas fona.
1979. gadā, kad Ilze beidza Latvijas Mākslas akadēmiju5, jauno
mākslinieku vidū bija vērojama aizraušanās ar franču modernistiem,
postimpresionistiem un impresionistiem. Impresionisms bija pirmais
Rietumu mākslas virziens, kas tika “ielaists” Padomju savienībā. No
impresionisma Avotiņa aizguva gaismas nozīmi un ņirbošo gaismēnu rakstu
gleznas plaknē. Taču viņas radošo sākumu iezīmē nabistiem raksturīgais
piesātināto pustoņu kolorīts un vienkāršās ikdienas garīgums un
intimitāte, kam piešķirta arī simboliska nozīme.
“Svētdiena” (1981) un “Matu ķemmēšana” 6 (1982) ‘ pauž attēloto darbību
jēgpilnu sakrālumu, apskaidrotu mieru, kas ietiecas pat renesanses
ideālu laukā. Virkne astoņdesmito un deviņdesmito gadu portretu veidoti
kā ornamentālas kompozīcijas plaknē, kas apvelta glezniecību ar
dekoratīvu pašvērtību, piemēram, “Veltījums skolotājam” (1985–1993),
“Pašportrets” (1987). Līdztekus šiem viengabalainos laukumos
komponētajiem darbiem radās ainavas un žanra gleznas ar ņirbošu
impresionistisku pasauli. Ainava tiek ornamentēta. Lapotnes, zarus,
kokus veido tumšs konturējums, kura iekšpusē mirdz gaisma. Veidojas
fantastiskas ainas, hiperbolizēta pasaule, kas skatītājam sniedz sapņa,
vīzijas vai pasakas iespaidu. 1988. gada darbā “Skūpsts” koncentrējas
Avotiņas astoņdesmito gadu radošās desmitgades esence. Eksotiska meža
skats, kur viss vibrē, viļņveidīgi līgojas, optiski saplūstot, gleznas
centrā koncentrē neizturamu kāpinājumu. Galvu reibinošs sirreāls
nekurienes skats. Metafora atdevīga skūpsta bezlaika un bezsvara
sajūtai. Pieļaujams, ka saules raidītajiem impulsiem, kad visa
atmosfēra vibrē, ir ne tikai optisks efekts, bet tie modina arī
erotisku jutību.
1991. gadā no Parīzes Avotiņa atveda divus trauciņus zaļā un sarkanā
luminiscējošā akrila. 1992. gadā tapa glezna “Saldā smarža”. Tajā zaļā
un sarkanā kontrasts cērt acīs, un no krāsas intensitātes viedokļa ar
šo gleznu Avotiņa pārspēja franču fovistus, kur nu vēl
postimpresionistus. Viņas jaunais darbu kolorīts drīzāk noveda pie
sirreālistu formulētā mērķa – uzgleznot sapni, neparastu apziņas
stāvokli, kaut vai halucinācijas, lai varētu pieskarties zemapziņas
noslēpumiem. Pati dabas, apkārtnes vai kāda notikuma uzgleznošana vēl
nav mērķis, mērķis ir pētīt intīmo, pulsējošo iekšējo cilvēka pasauli
vienotībā ar kosmiskiem ritmiem. “Saldās smaržas” sakaitētais kolorīts
– sarkana sieviete uz zaļas papardes fona – spoži uzsāka
jaunu periodu Avotiņas glezniecībā. Pēc desmit gadiem –
2002. un 2003. gadā – tapa vēl divi darbi, izveidojot triptihu – himnu
jaunībai un mīlestībai.
Deviņdesmitajos gados Avotiņa ražīgi strādāja pie ainavām. Tās nav
vienkārši dabasskati. Viņas ainavu vēsts sakņojas tādā kā dabas
dzīvības filozofijā. Pie tās viņa nonākusi personiskās pieredzes ceļā.
No satura viedokļa ainavas iespējams traktēt simboliski kā dzīvās
pasaules ainas. Tām ir pārpasaulīga, kosmiska dimensija. Spirālītes
ņirb, punktiņi pulsē, atmosfēra virmo, pasaule elpo. Savā ziņā tā ir
mistiska attieksme pret dabu, iracionāli balstīta intuitīvā uztverē.
Daba ir liela, neizdibināma, dzīva būtne. Tāpat kā kosmoss. Īpašu
pieredzi devusi gleznošana rīta stundās: “(..) rasas lāsei sastopoties
ar saules staru, kaut kas notiek, it kā pasauļu sistēmas savienotos un
apmainītos ar informāciju.”7
Pagāniska dabas pielūgsme labi nolasāma tūkstošgades mijas darbā –
”Saulgriežus jaunajam gadsimtam” (2000). Kādas senas cilts rituāla deja
ap ugunskuru. Tumša, zvaigžņota nakts, ugunskura liesma kā gaismas
stabs ar dzirksteļu plūsmu uzšaujas debesīs, savienojoties ar
izplatījumu. Ezotera mistika kopā ar cilvēciskām gaidām un cerībām.
Jaunās tūkstošgades Avotiņas glezniecībā visai bieži sāka parādīties
simboliskām detaļām noslogoti gleznojumi. Darbā “Sargeņģelis” (2002),
simbolu attiecībām pievienojas arī postmoderna citēšana: Leonardo
eņģelis un ēģiptiešu zaķis, viduslaiku pils un visam pāri florāls
ornaments, – tas viss veido sarežģītu rēbusu par tēmu “dzīvnieku
sargeņģelis medību laikā”. Darbi, kuros ikviens elements satur
simbolisku nozīmi, radās dažādu galeriju rīkotām tematiskām izstādēm.
Šogad kā pēdējais tapis veltījums sieram – glezna “Veltījums
saulgriežiem un sieram”.
Pasaules telpā, protams, eksistē arī cilvēks. Koncentrēt uzmanību uz
cilvēka ķermeniskās pastāvēšanas izpausmēm mākslinieci rosināja
figurālās glezniecības izstāde Valsts Mākslas muzejā “Esības prieks”
(1999). Tajā parādījās akti, kuros ņirboņa un ornamentālisms izzuda,
atgriezās fovistisks laukumu nodalījums, shematiski vienkāršāks un
lineārāks gleznošanas veids. Joprojām intensīvajā kolorītā modeļi kā
fosforizēti elementi luminiscējoši izgaismojās, izstarojot sevī
koncentrēto enerģiju. Cilvēka ķermeniskās nozīmes izcēlums vitāli
nīkuļojošajā sabiedrībā bija veselīgs.
Avotiņas ideālu pasaulē nav vietas ikdienas raizēm un sadzīves prozai.
2000. gadā viņa uzgleznoja paradīzes ainavu – astoņus metrus garu frīzi
“Ezera skūpsts”. Fantastiska, gaiša, plaša ainava. Īsta laimes zeme.
Krītaini gaišzilais un dzeltenīgais kolorīts rada ireālas vīzijas
efektu. Taču ezers ir reāls, tas atrodas pie mākslinieces lauku mājām.
Gleznā tas simbolizē dzīves laimīgos brīžus. Avotiņa atceras viegluma
sajūtu, to gleznojot. Absolūts pozitīvisms, iekļaujot dabā vislabāko,
ko vien cilvēks var atcerēties, – bērnības atmiņas, visas labās izjūtas
un pieredzi. Apzināta pozitīva uzdevuma izvēle ir kā mantru skaitīšana,
kad, atkārtojot vienu un to pašu skaņu, tās jēga summējas, rezultātā
topot par īstenību. Sapņu simbolikā ezers nozīmē sievišķo vai
neapzināto, bet arhetipiski tā ir vieta, kur dzīvo pazemes būtnes –
fejas, elfi, nimfas un ūdens gari, kas apbur cilvēkus. Gleznā spēcīgi
jūtams zemapziņas diktāts tās tapšanā. Avotiņa sižetu un žanru izvēli
nekad nepamato konceptuāli, viņas dārzi, meži un ezeri rodas, kāda
sākotnēja bezgrēka stāvokļa ierosināti. Spēja patiesi priecāties,
brīnīties par dabas krāšņumu, skaidri nošķirt labu no ļauna, apliecina
Ilzes Avotiņas izvēli par ceļu uz tīrāku garīgās attīstības līmeni.
|