Ielūdzu uz cirku! Alise Tīfentāle Smiekli glābj mūsu dvēseles. Nav pat svarīgi, vai smejamies par tualetes humoru kārtējā amerikāņu lielbudžeta komēdijā, par poručika Rževska folkloru, paradoksāliem atklājumiem fizikā vai par kārtējo neticami absurdo piedāvājumu pasūtījumu katalogā, ko pastkastītē iemet biežāk nekā pastkartes no ceļojošiem draugiem.
Smiekli apliecina, ka esam dzīvi – tikko esam paši sev apliecinājuši spēju uztvert smalkās saites starp normālo, pieņemamo un nenormālo, pārspīlēto, nepieņemamo vai neadekvāto. Divu cilvēku smiekli par vienu un to pašu vieno daudz spēcīgāk nekā visnopietnākais un notariāli apstiprinātais laulības līgums, radniecības saites vai vienošanās par dzīvokļa īres maksas vienlīdzīgu sadalīšanu. Ja ģimenē neviens nejoko un nesmejas, tā ir ģimene uz sabrukuma robežas. Ja draugiem vairs neliekas smieklīgs viens un tas pats, viņi ir pārāk atsvešinājušies.
Smiekli mazina bailes. Izslavētais britu melnais humors ir lielisks piemērs, kā saglabāt veselīgu skatu uz dzīvi, pajokojot par neizbēgamo – nāvi un ciešanām. Vēsturiski cirks ir kalpojis kā vienkāršās tautas antidepresants – vieta, kur pabrīnīties un pašausmināties par Bārdaino dāmu, kopā saaugušiem Siāmas dvīņiem, zobenu rijēju un citiem sātaniskiem radījumiem. Un, protams, paklausīties, kā klauns nesodīti piesmej visas iespējamās autoritātes, karali un baznīcu ieskaitot. Arī modernās demokrātijas apstākļos klauns ir tikpat svarīga figūra – gan ar savām privilēģijām apšaubīt autoritātes, gan arī ar iespēju paust politnekorektas idejas, kuras klusībā dzīvo katrā šova skatītājā un ikdienā tiek sublimētas visos iespējamos virzienos. Šoreiz ielūdzu uz tieši tādu cirku! |
|
Džeimss Ensors. KRISTUS IENĀKŠANA BRISELĒ 1889. GADĀ. 1888
Dirks Bauts, vecākais. ELLE. 1450
Bartolomeo di Džovanni. SVĒTĀ JĀŅA MOCĪBAS. 1488
Džeimss Ensors. CIETĒJS (KRISTUS). 1892
Džeimss Ensors. NĀVE UN MASKAS. 1897
Džeimss Ensors. ECCE HOMO (KRISTUS UN KRITIĶI). 1891
Džeimss Ensors. GLEZNOTĀJS SKELETS. 1896/1897
Džeimss Ensors. PAŠPORTRETS. 1889
Džeimss Ensors. MANS PORTRETS KĀ SKELETS. 1889
MĀKSLINIEKA VIZĪTKARTE
Džeimss Ensors. GROTESKIE DZIEDĀTĀJI. 1891
|
| Izsmiekls kā zāles pret vardarbĪbu
Bērnībā, šķirstot mākslas albumus, saskatījos tik daudz perversas
vardarbības un tik daudz asiņainu ainiņu, ka vēlāk mani tā īsti
nevarēja pārsteigt neviena parastā šausmu filma (pat ne Vecās Derības
lappuses). Pirmais pusotrs tūkstotis kristīgās pasaules vizuālās telpas
man vēl joprojām pirmkārt asociējas ar neskaitāmu spīdzinātu un
nogalinātu cilvēku attēlojumu.
Vardarbība ir cieši saistīta ar seksualitāti – par šī nešķiramā pāra
attiecībām rakstījis gan Mišels Fuko, gan daudzi citi, esmu lasījusi
arī dažus 20. gs. medievistu mēģinājumus šo ilgo un krāšņo vardarbības
svinēšanu vismaz daļēji norakstīt uz manuskriptu pārrakstītāju un
iluminētāju – mūku rēķina, pamatojoties uz viņu sakairināto iztēli
ilgstošas seksuālas atturēšanās, labi attīstītas vainas apziņas u.c.
freidiski definētu motīvu dēļ. Versiju daudz, bet viens ir skaidrs –
apspiesta seksualitāte visvieglāk sublimējas vardarbībā. Kristīgā
pasaule tradicionāli ir sabiedrība, kurā pieņemts nosodīt un visādi
ierobežot un kontrolēt seksualitāti, turpretī vardarbība tiek
publiskota un leģitimēta, padarīta par pieņemamu un gaumīgu masu
izklaides veidu.
Tāpēc vardarbības attēlojums Rietumu mākslā nereti bijis īpaši
juteklisks. Pasaules gala, Pastarās tiesas un šķīstītavas motīvi ir
bijuši aktuāli gan viduslaikos, gan arī vēlāk – ar sadomazohistisku
baudu gan gleznās, gan ciļņos un gravīrās tika attēlotas visas
iespējamās un pat neiespējamās mocības un ciešanas, kādas gaida tos
grēciniekus, kas nepakļausies vadošās baznīcas noteikumiem.
Mērķis – iedvest bailes. Ar tādu pašu baudu tika attēloti svētie, kuri
gājuši bojā nežēlīgo kristietības pretinieku rokās, un, protams,
Kristus. Atgriežoties pie bērnības atmiņām – tikai krietni vēlāk
sapratu, uz ko īsti skatījos, kad ar nevainīga bērna ziņkāri aplūkoju
nelielu reprodukciju vecāku istabā pie sienas. Tur viduslaikiem
raksturīgā manierē bija attēlota svētā Bartolomeja nogalināšana, dzīvam
novelkot ādu. Šādi tēli galvenokārt baznīcās kalpoja par uzskatāmu,
visiem saprotamu atgādinājumu, cik daudz cilvēks ir parādā. Mērķis –
iedvest un pastiprināt vainas apziņu. Un, protams, nedrīkst nepieminēt
izsmalcinātas spīdzināšanas paņēmienu daudzumu, kurus izkopa
inkvizīcijas tiesa un labprāt papildināja ar Tālo Austrumu un vēlāk arī
Amerikas apceļotāju atvestajiem sistēmas uzlabošanas priekšlikumiem.
Paņēmieni aprakstīti inkvizīcijas tiesu protokolos detalizēti un arī ar
zināmu baudu, rīki attēloti jaukās gravīrās. Mērķis: iznīcināt citādos.
Pieņemot, ka gadsimtiem ilgās tradīcijas mūsdienu cilvēkā dzīvo dziļi
arhetipiskā līmenī, nekas īpaši nav mainījies. Kaut arī jau no 19. gs.
(vai pat varbūt vēl senāk) Rietumu kultūra labprāt interesējas par
citām civilizācijām, cenšas pieņemt atšķirīgas reliģijas, demokrātiski
sadzīvot ar brīvdomātājiem un visiem tiem, ko agrāk uzskatīja par
nicināmiem izvirtuļiem vai Sātana kalpiem. Tajā pašā laikā pagaidām
dominējošā kristīgā pasaule turpina izmantot iepriekšminētos paņēmienus
(bailes, vainas apziņa un nemotivēts naids pret citādību) – tikai,
cerams, neviens vairs netic, ka, piemēram, globālās antiislāma kampaņas
mērķis ir "Tavs prāts lai notiek kā debesīs, tā arī uz zemes".
Veselības, skaistuma un panākumu kults, bezrūpīga patērēšana, humānisma
slavināšana, ticība progresam un virspusējs pozitīvisms (optimisms?)
pastāv vienlaicīgi ar jau iepriekš minēto arhaisko vardarbības
leģitimāciju.
Iespējams, tā ir pareizi un tikai tā var funkcionēt cilvēku sabiedrība
– nesaskaņojot vārdus (arī ideālus un sapņus) ar darbiem. Es padomāju,
uzrakstu stāstiņu un eju gulēt. Tomēr, paldies Dievam, vienmēr atrodas
pietiekami daudz personību, kuras padomā un neiet gulēt. Tie ir
svētītie groteskas lielmeistari, paradoksu atklājēji, nedaudz
biedējošie cirka dīvaiņi un apsēstie ideālisti. Viņi iedvesmo
paskatīties uz visu citādi un viegli aizmirst visu iepriekš sarakstīto.
Un, protams, viņi lielākoties izmanto tās pašas metodes, kuras izsmej,
aizbildinoties ar frāzi "tas ir protests pret sabiedrības liekulību".
Lai tuvotos šeit sagatavotās izrādes divdomīgajai noskaņai, kā
konferansjē īstā cirkā izstāstīšu epizodi par šīs frāzes vēsturi. Agrā
jaunībā viens no maniem draugiem un dzīves skolotājiem bija dzejnieks,
intelektuāli ļoti augsti attīstīta un harizmātiska personība, ar
romantiski skarbu ārieni un jūtīgu dvēseli. Viņš rakstīja dzeju, kas
nevainojami pauda kosmiskas skumjas par cilvēku un viņu jūtu
mirstīgumu. Pa dienu viņš strādāja labi apmaksātu darbu birojā. Vakaros
dzēra alu, apsprieda ezoteriku, zinātni un zinātnisko fantastiku,
vienmēr centās izskatīties un uzvesties dumpīgi (masīvs zīmoggredzens
ar pentagrammas attēlu un gari šņorzābaki) un apmeklēja industriālās
mūzikas un noise koncertus. "Jādara viss, lai protestētu pret
sabiedrības liekulību," viņš teica un kādā smalkā banketā iečurāja
rasolā.
Panku dumpis 19. gs. BeĻĢijā
Savā ziņā esmu panku pusē – mani vienmēr sajūsminājuši talantīgi
vientuļnieki, spēcīgas personības un ģēniji, kuri uzdrošinās
pārliecinoši doties pret straumi un nekļūt par konformistiem. Pēc
attālas līdzības ar britu 20. gs. 70. gadu subkultūras ideālistiskajiem
postulātiem šādām personībām jebkurā laikmetā piemīt kaut kas no panka
auras. Īsts panks glezniecības klasiķu vidū ir Džeimss Ensors
(1860–1949). Groteskas lielmeistars 19. gs. beigās protestēja pret
"sabiedrības liekulību", savās gleznās ironizējot par reliģiju,
kariķējot vispārpieņemtās autoritātes, pilsonības sadzīvi un, protams,
bailes no nāves.
Ensors – Monē, Renuāra un Degā laikabiedrs – gaisīgā impresionisma
uzvaras gājiena laikā pārliecinoši strādāja pats pēc saviem
noteikumiem. Kamēr impresionisti mēģināja gleznas plaknē noķert
aizejošā acumirkļa pieskārienu un smaržu, Ensors pārvērta redzamo
pasauli teatrālā satīrā, apbrīnojami brīvi un pat ar zināmu patosu
uzgleznojot savas atklāsmes par cilvēka eksistences nožēlojamību.
Nekāda dzīves baudīšana, nekāds absinta radīts splīns vai dekadentisks
narcisms, ko varētu iedomāties piestāvam šim samērā romantiskajam
laikmetam. Kamēr Eiropas snobi savos salonos aizrāvās ar spiritismu un
taro kārtīm, mānīja sevi ar apšaubāmiem panākumiem brīvmūrnieku ložās
vai sapņoja par visas pasaules efektīvu industrializāciju, Ensors gāja
tālāk pa Bosha un Brēgela iezīmēto lielceļu. Viņa darbos ir daudz
indes: apsēstība ar nāvi, lielummānijai tuvs egocentrisms un sevis
pielīdzināšana Kristus – cietēja tēlam, kā arī šausminoša un spilgta
maskarāde, kurā vismaz viena no jau tā atbaidošajām maskām noteikti
slēpj arī kādu galvaskausu. Ensora dumpīgums izpaudās ne tikai
gleznās un karikatūrās, tikpat labi viņam paticis uzstāties publiski ar
enerģiskām un kaismīgām sociālkritiskām uzrunām, kā arī savā nodabā
muzicēt (viņš pat sarakstījis mūziku baletam – pantomīmai un izveidojis
tai scenogrāfiju un kostīmus).
Acīmredzot ir loģiski, ka vientuļnieka un nonkonformista dzīvesstāstu
veido epizodes, kas aicina vienlaicīgi gan apbrīnot skaistumu, gan arī
ienīst pašam sevi un nicināt savu likteni, – tas viss atrodams
arī Ensora biogrāfijā. Tur, protams, ietilpst traumatiska bērnība
sieviešu pasaulē, kuras vienīgais vīrietis – viņa tēvs – ir izstumtais,
nevienam nevajadzīgs introverts, kurš pavadījis dzīvi bibliotēkā vai
dzerot kafejnīcā. Ir buržuāziska kūrortpilsēta Ostende, kur Ensors
nodzīvojis gandrīz visu mūžu un kur ziemā nenotiek nekas, bet vasarā
sabrauc smalki atpūtnieki. Ir neizdevusies privātā dzīve, vienlaikus
jūsmojošs un nicinošs skatījums uz pretējo dzimumu. ‘(turp. 44.
lpp.) Kaut arī daļa tālaika jauno beļģu mākslinieku
respektēja Ensoru, vairākums tomēr viņu uzskatīja par egocentrisku un
pārmēru jūtīgu. Kā jau neatzītiem talantiem pienākas, Ensors dzīvoja
noslēgtu dzīvi, reizēm katra kolēģa veiksmi uzskatīja par draudu paša
ģenialitātei, reizēm, gluži otrādi, bija pārliecināts par savu
pārākumu. Un, protams, Ostendes buržuā nenāca ne prātā iegādāties viņa
gleznas, un pastāvīgā konflikta situācija atspoguļojas arī Ensora
personībā – agresija, ko nomaina depresija, un vispārējs
destruktīvisms, kas savukārt iedvesmoja mākslinieku radīt vēl
nežēlīgāku, vēl groteskāku pasauli savās gleznās. "Apsēsts ar mākslu
un nāvi," – tā Ensoru raksturoja viņa biogrāfs Pauls Hesertss (Paul
Haesaerts).
Nāve Ensora gleznās ir visuresoša – tā ir gan maskās, kas atgādina
pussadalījušos miesu, gan skeletos, kuri līksmi piedalās karnevālos.
Skelets vai galvaskauss kā nāves alegorija, kas iemieso mirstīguma
ideju kā tādu un nepārtraukti atgādina par mūsu bailēm. Jo bailes jau
ir no nezināmā, ne jau nāves kā medicīniski bezkaislīgi fiksējama
fakta. Attiecības ar nāves jēdzienu Ensoram bijušas intīmas un ciešas –
piemēram, ar īsta romantiķa jūsmu viņš attēlojis sevi lepnā pozā ar
galvaskausu sejas vietā, it kā būtu uzvarējis ienīsto visas pasaules
stulbumu, un uzrakstījis savu vārdu uz zārka pat savā vizītkartē.
Kā jau jebkuru Rietumu civilizācijas pārstāvi, arī Ensoru nodarbināja
kristietības ideoloģijas tēma, un viņa darbos bieži izmantoti
kristietības motīvi – īpaši Kristus, jo savā ziņā Ensors identificēja
sevi ar šo mesiju (pats gan apgalvodams, ka ir ateists). Visslavenākais
Ensora darbs ir 28 gadu vecumā radītā glezna "Kristus ienākšana
Briselē 1889. gadā" (1888) – karikatūra par politisku demonstrāciju.
Šeit nolasāma autora lielummānija (Kristus ir pats Ensors, un arī
gleznas izmērs ir 252,5 x 430,5 cm), mizantropiskā un lepnā rakstura
izpausmes (neglītie viepļi, kas piepilda milzīgo audeklu, ir viņa
personīgie nelabvēļi), kā arī vēlēšanās pateikt visu un uzreiz.
Mākslinieks, iespējams, neapzināti, izmantojis naivistu un garīgi slimo
mākslai raksturīgu paņēmienu – apgleznojamā laukuma 100% pārklājumu,
neatstājot ne centimetru brīvas vietas, kur skatītājam ievilkt elpu. Te
arī redzam uzgleznotas autora bailes, jo viņš pats tolaik bija
neatzīts, vientuļš un neieredzēja pūli, kas nesaprata un nepieņēma viņa
mākslu. Pūlī atšifrēti mākslinieki, kas savulaik atteicās
pieņemt viņa gleznas kopējām izstādēm, tur ir ģimene, kas uzskatīja
Ensoru par liekēdi, tur ir mākslas kritiķi, kuri vai nu ignorēja, vai
izsmēja, tur ir Ostendes pašapmierinātie buržuā, kuri uzlūkoja viņu par
vienkārši jukušu. Groteskā karnevāla centrā Ensors redzēja pats sevi kā
Glābēju un Pestītāju, kurš nākamgad ieradīsies Briselē, lai atdzīvinātu
beļģu mākslu. Lūk, panku dumpis Beļģijā 19. gs. – lielizmēra
sacelšanās, demonstrācija pret nejaukiem, mākslu nesaprotošiem un
ikdienišķi ļauniem laikabiedriem.
Uz mūsu stāstu par dumpi tas vairs neattiecas, bet īpašu gandarījumu
sagādā fakts, ka Ensors mūža nogali sagaidīja sabiedrības cieņas
lutināts un apbalvots – it kā būtu piepildījusies viņa monstrozā vīzija
par Ensora – Kristus uzvarošo atnākšanu. Pēc 60 gadu sasniegšanas līdz
pat cienījamai aiziešanai no dzīves 89 gadu vecumā Ensora darbus
pirka un izstādīja muzeji, karalis piešķīra vecajam pankam barona
titulu, Venēcijas biennālē Ensora darbi bija lepni izstādīti Beļģijas
paviljonā, bet Francija godināja viņu ar Francijas Goda leģiona lenti.
PĒcpusdiena ar galma ākstu. Programmā – tĒja un sodomija
Atļaujiet iepazīstināt ar postmodernās groteskas superzvaigzni,
kas savu pseidonīmu Merilins Mensons (Marilyn Manson, dz. 1969. g.)
izveidojis, aizņemoties visskaistākās amerikāņu sievietes vārdu un
visnežēlīgākā amerikāņu sērijslepkavas uzvārdu. Viņš darbojas kā
ceļojošais sludinātājs patērētājsabiedrības apstākļos – Merilins
Mensons ir amerikāņu rokzvaigzne, mākslinieks un snaudošas apziņas
modinātājs. Viņa koncerti ir grandiozi groteskas karnevāli, uz skatuves
viņš uzstājas kā galma āksts, kā fantasmagoriska cirka klauns, kas
uzrunā ar vārdiem, kādus daudzi ļoti labprāt gribētu teikt paši. (Šī
pozīcija padara nekaitīgu amerikāņu liekulīgi puritāniskā un
aizspriedumainā vidusslāņa kritiku un nosodījumu – kurš tad sitīs
divmetrīgu un neveiklu klaunu, kas saplēstās sieviešu zeķubiksēs lēkā
pa skatuvi.) Mensona videoklipi ir estētiski izsmalcināta, kaut arī
diezgan abstrakta protesta esence, viņa mākslas darbos intīmākā
gaisotnē atspoguļojas tās pašas bailes, tās pašas dusmas un mulsums, ko
jau iepriekš pieminējām. Līdzību ar Ensoru būs daudz tāpat kā atšķirību
– kaut arī man liekas, ka Ensors ar Mensonu tomēr saprastos. Mensona
līdzība ar viduslaiku ceļojošo stāstītāju un galma ākstu apstājas vien
pie darbības mērķa – viduslaiku āksts karali izsmēja Kristus un viņa
taisnīgo baušļu vārdā, savukārt tagad, iespējams, to dara
individuālas pamošanās vārdā? Tas jau būtu daudz.
Smieklīgais, šokējošais un izklaidējošais loģiski saistīts ar traģisko,
dramatisko un sāpīgo. (Kāpēc mazi bērni smejas, ja animācijas filmā
kāds krīt un neskaitāmos veidos sasitas?) Mensons to apvienojis,
izklaidējošajā rokmūzikas žanrā ienesot mesiānisku pasaules uzlabošanas
ideju, kā īsts kritušais eņģelis viņš aicina uz garīgu patstāvību.
Nobaudīt laba un ļauna atzīšanas koka augli – domāt, apšaubīt
autoritātes, saskatīt melus un sazvērestības, nevis tikai patērēt un
vairoties. Un, protams, kā jau cirkā pieklājas, viņš savā labā izmanto
visu, ko nosoda, pārspīlējot līdz karikatūras līmenim. Gluži kā
Pastarās tiesas un šķīstītavas ainiņas viduslaiku baznīcas interjerā,
Mensona šovs ar tādu pašu sadomazohistisku aizrautību un bez cenzūras
attēlo haosu, pagrimumu, destrukciju un izmisumu, kādā nonāk
patērētājsabiedrības konformista dvēsele. Te arī sākas tā
"liekulība", pret kuru jāprotestē. Līdzīgi kā ideoloģiski apspiestā
seksualitāte Eiropas kultūrā savulaik guva izeju vardarbības teātrī,
21. gs. modernās demokrātijas lielvalstis uzsāk karus un lepni rāda
ziņās, kamēr tos atbalstošā pilsonība labprāt atsaucas uz
politkorektuma ideāliem un satraucas par vienas vai otras kinofilmas
sižetu, vajā tādus vientuļus grēciniekus kā Romans Polaņskis, mēģina
sodīt Brižitu Bardo vai Mišelu Velbeku par individuālā viedokļa paušanu
islāma jautājumā un tamlīdzīgi.
Mensona protests savā ziņā ir māksla, tā izteiksmes līdzekļi ir tuvi
laikmetīgās mākslas paņēmieniem, paustās sociālkritiskās idejas ir
universālas un būtībā identiskas ar laikmetīgajā mākslā aktuālajām. Tā
ir patērētājsabiedrības trulā paverdzināšanas mehānisma kritika
mākslinieciskā veidā. Būtu dzīvojis Ensora laikā, Mensons varbūt būtu
kļuvis par antisociālu psihopātu, nespēdams uzsākt dialogu ar
pilsoņiem. Mūsdienās popmūzikas industrija ir pateicīga vide pat
visekstrēmākajām izpausmēm (jo cer nopelnīt ar "kaut ko jaunu, kaut ko
citādu"), un Mensons šo industriju nevainojami izmanto saviem mērķiem.
Mensons runā par dvēseles nāvi un izolāciju veiksminieku un konformistu
sabiedrībā. Par bailēm neiederēties, par nepieciešamību patērēt,
nepārtraukti iepirkties, lai nezaudētu sociālo statusu. Par īstas –
romantiskas un pašaizliedzīgas – mīlestības neiespējamību paralēli
egocentriskam karjerismam. Par televīziju, kas kā narkotika apdullina,
padara atkarīgu un atradina no iekšējā dialoga ar sevi. Par nežēlību un
vardarbību, pie kuras visi tiek pieradināti jau no bērnības ‘(turp. 45.
lpp.) ar propagandu filmās un TV ziņās. Par cilvēcisku
vajadzību pēc identitātes apziņas, par nepieciešamību mīlēt vispirms
sevi, par depresiju, vientulību, par to pašu "sabiedrības liekulību".
Kā gan citādi runāt par to visu, ja ne ar pārspīlējumu, izsmieklu un
grotesku? Mensons pasludina sevi par Antikristu Superzvaigzni (protams,
pēc analoģijas ar "Jēzu Kristu Superzvaigzni") un pozē fotogrāfam kā
sadumpojies eņģelis, sakot: I am the all-american Antichrist / I was
made in America / And America hates me for what I am1. Savos
videoklipos un fotogrāfijās Mensons cenšas pārspēt to neprātu un garīgo
vardarbību, ko reprezentē TV fenomens. Reliģiskie simboli, sekss,
vardarbība, fiziskas nepilnības un medicīniska rakstura fetiši,
patiešām nedabiskas vēlmes un veselam saprātam nepieņemama
pašiznīcināšanās arvien jauna apmierinājuma meklējumos ir kariķēta līdz
Bosha cienīgai absurdai apokalipsei. We're quitters and we're sober /
Our confessions will be televised / Raised to be stupid, taught to be
nothing at all / God is white and unforgiving / We're piss tested and
praying.2
Mensons līdzīgi Ensoram daudz nodarbojas ar pārprastās kristietības
ideoloģijas kritiku. Postmoderni ironiskā veidā viņš uzstājas kā
pestītājs no izmisuma, garīgas bezcerības un prāta snaudas, provokatīvi
koķetējot ar reliģijas simboliem. Uz viena albuma vāka Mensons
fotografējies kā saskaņā ar baznīcas dogmu radīts eņģelis – bez dzimuma
pazīmēm un ar sešiem pirkstiem vienai rokai. Kādā videoklipā viņš ir
piesists krustā, kas uzbūvēts no televizoriem. Vardarbības manifesti
Mensona fotogrāfijās un video lielākoties vērsti uz viņu pašu – viņa
šovi nereti iestudēti kā šamanisks akts, kā pašupurēšanās, lai precīzi
demonstrētu to bezjēdzību, kuru mēģina kopā saturēt neskaitāmie likumi,
aizliegumi, norādījumi un ieteikumi. Kādā no video Mensons, ar slimīgu
ziņkāri analizējot kadru pa kadram, imitē Kenedija slepkavības epizodi,
kuras dokumentālais ieraksts demonstrēts visā pasaulē miljoniem reižu.
(Pavadošā dziesma gan ir par mīlestību un tās nāvi, jo cilvēks, kurš
nav "tik perfekts kā Džekija", nav pelnījis viņas mīlu.)
Rituālās pašdestrukcijas elementi izmantoti bieži – publiski sevi
"sodot" vai pazemojot, Mensons kā īsts mūks nodod savai auditorijai,
visiem tiem, kuriem šāda talanta nav, kaut daļu tās atklāsmes, kas var
atvērt acis. Atkal tematiskas atskaņas no tiem tālajiem gadsimtiem, kad
pa Eiropu klīda flagelanti, šaustīdami sevi ar pletnēm un tā nožēlodami
un izpirkdami savus – un arī visas pasaules – grēkus. Bet vainas apziņa
nav Mensona motīvu vidū. Mēs redzam viņu bīstami spēlējamies ar
medicīnas inventāru, redzam, kā viņš sakropļo sevi un deformē savu
ķermeni fanātiskā apsēstībā ar pārcilvēciskas, dievišķas identitātes
meklējumiem (izmantoto šokējošo paņēmienu ziņā tie pielīdzināmi ģeniālā
Metjū Bārnija darba stilam).
Mensons meklē dažādus pārdabiskus seksualitātes izpausmes veidus,
pielaikojot sev gan vīrieša, gan sievietes, gan dēmona, gan eņģeļa, gan
hermafrodīta, gan transvestīta veidolu. Tās groteskās maskas, kuras
savulaik dusmīgi gleznoja Ensors, Mensons uzliek pats sev.
Pārcilvēciskā klauna iespēju robežas ir tikai viņa paša fantāzijā, un
tās paplašinās, atsakoties no pašcieņas, pavairojot un saskaldot savu
identitāti biblisku briesmoņu, seksa maniaku, pervertu un psihopātu
personās. Te Mensons ir klasisks kabarē dziedātājs, kurš solokoncertā
kādā Berlīnes klubā tikai klavieru pavadījumā koķeti izpilda savu
superhītu intīmi akustiskās versijas, te viņš parādās kā visu uz
pasaules iespējamo un arī neiespējamo grēku kariķēts iemiesojums, te
piedalās pašdarbnieciskā ķirurģijas orģijā kā neviena nemīlēts
pašnāvnieks, te uz skatuves uzstājas kā bargs sludinātājs un
dubultmorāles soģis, te – gaisīgajā akvareļtehnikā uzglezno pasaules
zudušo skaistumu.
Galu galā – ko gan viņš grib pavēstīt? Ne jau to, ka risinājums
vai izeja ir graizīt savu miesu ar nazi, kokaīna reibumā guļot vannā ar
netīru ūdeni, vai, piemēram, izmēģināt nepazīstamu medicīnisko
inventāru. Viņš rāda šovu, kam laikam jau vajadzētu mūs, skatītājus,
atmodināt un iedvesmot. Galma āksts – tieši tāpat kā Šekspīra
laikos – drīkst būt tiešs un brīvs, viņš var teikt visu, ko domā.
Iespējams, tas arī ir mērķis, uz kuru aicina Mensons, – būt brīviem.
Iespējams, daudziem ir nepieciešams salīdzinājums, lai uzdrošinātos
realizēt savas mazās, pavisam nekaitīgās vēlmes. Kaut vai – pievērsties
pašam sev, nevis iedziļināties kārtējā augstākās sabiedrības hronikā,
jo neviens nevar būt brīvs un kontrolēt savu dzīvi, kamēr ir atkarīgs
no ārpasaules. Mensons pats gan nepiedāvā vienvirziena ceļu uz laimi
vai priekšstatu par to, kāda tad būtu ideāla pasaule. Bez narkotikām,
bez televīzijas, bez muļķības, bez sacensības, bez izmisuma, bez
vientulības – varbūt. Klauna uzdevums ir tikai norādīt uz slimības
cēloni. Skaisto mēs varbūt atradīsim paši – pēc salīdzināšanas ar
traģisko, neglīto un destruktīvo.
They love you when you're on all the covers / When you're not then
they love another3, smejas Mensons, kurš pats bijis uz neskaitāmiem
žurnālu vākiem. Šī vakara cirks ir beidzies. Priekškars krīt, gaismas
nodziest, skatītāji aiziet, klauni notīra grimu un arī iet mājās. Rīt
būs jauna izrāde, uzstāsies citi mākslinieki, skanēs cita mūzika.
|
| Atgriezties | |
|