Rokas klusumā un sasitienā Irēna Bužinska
Mākslinieks Meliks Ohanjans, kura videoinstalācija "Rokas'" (2002) festivāla "Francijas pavasaris" ietvaros no 30. maija līdz 24. jūnijam tiks eksponēta Latvijas Nacionālā mākslas muzeja izstāžu zāles "Arsenāls" Radošajā darbnīcā, ir viens no pazīstamākajiem vidējās paaudzes māksliniekiem Francijā. Viņš ir dzimis 1969. gadā Lionā armēņu emigrantu ģimenē. Studējis Mākslas akadēmijā Lionā un Monpeljē. Plašu kritikas un kuratoru ievērību guva viņa videoinstalācija Island of an Island (2002), kas tika demonstrēta 2002. gadā Parīzē, Palais de Tokyo atklāšanas ekspozīcijā. Pēdējos gados mākslinieks bijis uzaicināts pie-dalīties daudzās nozīmīgās laikmetīgās mākslas skatēs un biennālēs, to skaitā Kvandžu biennālē Korejā un Seviljas biennālē Spānijā (2006), Maskavas un Lionas (2005), Berlīnes un Sidnejas (2004) biennālēs. Bez tam 2004. gadā Melika Ohanjana videoinstalācija Seven Minutes Before reprezentēja Franciju 26. Sanpaulu biennālē. Nesen Ņujorkā, izdevniecībā Lukas&Sternberg iznākusi viņa grāmata Cosmograms, kas ir minētās videoinstalācijas dokumentācija. Pērn Amsterdamas laikmetīgās mākslas fonds de Appel sarīkoja plašu mākslinieka personālizstādi un šogad ir plānojis izdot viņam veltītu monogrāfiju.
|
| Kadrs no Melika Ohanjana videoinstalācijas "Rokas". 2002 |
| Jau no bērnības Meliks Ohanjans interesējās par attēlu kā radošas izpausmes formu, vispirms vērojot tēva darbošanos ar fotogrāfiju, bet vēlāk piedaloties kino uzņemšanā kā neatkarīgais operators un montāžas asistents. Šī pieredze izveidojusi mākslinieka priekšstatu par attēla ietilpību un spēju radīt iespaidiem un asociācijām bagātu saikni starp laiku un telpu, atmiņu un realitāti, kopīgo un atšķirīgo, detaļu un vispārinājumu. Parasti ikviena viņa videodarba pamatā ir kādas situācijas, parādības vai norises izpēte un analīze. Tomēr vēstījumam nav piešķirts bezkaislīgi dokumentāls formāts - māksliniekam vienmēr izdodas saglabāt smalku, poētisku vispārinājumu, gan radot darbus par sociāli politiskām tēmām, kā, piemēram, Liverpūles dokeru darba atainojums video White Wall Travelling (1997) un Armēnijas bezdarbnieku problēmas videoinstalācijā "Rokas", gan sniedzot savu interpretāciju - kinofilmu Invisible Film (2005) - par nepelnīti aizmirstu 1971. gadā Pītera Votkinsa uzņemto filmu Punishment Park, gan pievēršoties Visuma un dabas parādību studijām, ko apliecina tādi darbi kā Seven Minutes Before, Welcome to Hanksville (2003) un Island of an Island. Raksturīgi, ka viņa projekti ir multimediāli - tajos apvienota vairāku attēlu vienlaicīga projekcija, speciāli aranžēta skaņa, kā arī rūpīgi pārdomāts tehnikas izvietojums telpā, kas nereti šo projekciju ļaut uztvert arī kā plastisku skulpturālu apjomu.
Mākslinieks bieži apciemo savu vecāku dzimteni, kur 2002. gada maijā tika safilmēts materiāls videoinstalācijai "Rokas". Videoinstalāciju veido video īsfilmas deviņos monitoros, kas novietoti uz grīdas. Darba svarīga sastāvdaļa ir skaņa, kas rodas, kad ar nelielu laika nobīdi deviņi cilvēki sasit plaukstas. Mākslinieka iecerei kalpoja novērojumi, ka ik dienas Erevānas tirgus laukumā sanāk strādnieki cerībā dabūt darbu kaut par dažiem dolāriem. Viņš nolīga deviņus dažāda vecuma vīriešus, kuri viņam palīdzēja īstenot ieceri. Katram no vīriem bija mazliet jāpastāsta par savu pagātni, taču šie īsie vēstījumi ir nevis dzirdami, bet gan lasāmi, jo teksti tiek eksponēti uz sienām līdzās monitoriem. Turpretī katrā monitorā vienu minūti ir redzamas vienīgi smagam darbam radinātās vīriešu rokas, kam seko viens spējš plaukstu sasitiens. Pēc mākslinieka ieceres šis simboliskais žests apliecina cilvēku spontānu rīcību izmisumam tuvos apstākļos. Vislielāko emocionālo un dīvaini satraucošo iespaidu atstāj plaukšķināšana, kas atskan ar ļoti nelielu laika nobīdi un ir dinamiski ritmiska kā dejas pavadījums. Sev raksturīgā manierē Meliks Ohanjans radījis cieņas pilnu, poētiski izsmalcinātu, cilvēciski iejūtīgu videoinstalāciju par skaudrām sociālām problēmām.
Viens no pēdējiem mākslinieka darbiem - Datcha Project - atkal tiek veidots Armēnijā, piedaloties armēņu un franču māksliniekiem. |
| Atgriezties | |
|