VIZUĀLO MĀKSLU ŽURNĀLS

LV   ENG
Divas personālizstādes vienā
Antra Priede, māklas zinātniece
Mākslinieku namā Bulduros apskatāma divu jauno mākslinieču Natālijas Maļikovas un Baibas Apsītes izstāde „Divas pasaules”. Katrai māksliniecei ir sava ekspozīcija savā norobežotā telpā. Gan sižetiski, gan formāli abas ekspozīcijas ir atšķirīgas, un tādejādi veidojas dubulta personālizstāde.
 
Baiba Apsīte un Natālija Maļikova izstādes atklāšanā. 2013
Publicitātes foto
 
Varbūt kopsaucēji pat nebūtu jāmeklē, jo katras mākslinieces rokraksts jau nostiprinājies (lai gan atsevišķos elementos uzrādās skolotāju klātbūtne), taču, ja mēģina vilkt kādas paralēles, tad jāatsaucas uz abu mākslinieču paustajiem savas glezniecības valodas un tēmas risinājuma iemesliem ─ sniegt skatītājam skaistuma pārdzīvojumu, harmoniju un līdzsvaru, kas oponē ikdienas dzīvē sastopamajām netaisnībām un disharmonijai cilvēku dvēseles stāvokļos. Kaut arī abas mākslinieces ir vēl maģistratūras studentes Latvijas Mākslas akadēmijā, nolasāmie rokraksti ir aptverami un, šķiet, ka spēs attīstīties un nostiprināties. Tā kā abas telpas nošķiramas kā patstāvīgas personālizstādes, to apskats arī jāveido atsevišķi. Vēl jāpiebilst, ka abas izstādes iedalāmas klasiskās glezniecības rāmjos, vienā atspoguļojot figurālās glezniecības pamatkompozīcijas, savukārt otrajā atrādot klasiskas jūras ainavas.
 
Natālija Maļikova. Dzīves ceļš. 50x110 cm
 
Ieejot Mākslinieku nama telpās, pirmajā un lielākajā telpā ir izkārtotas Natālijas Maļikovas gleznas, kas kopumā apliecina cilvēka ķermeņa skaistumu un paļāvību mākslinieces izvēlētajās kompozīcijās. Ar paļāvību vēlētos apzīmēt portretēto cilvēku uzticību māksliniecei un viņas otai, kas nolasās atsevišķos portretos kā „Lera” un „Guļošā”. Tas sasaucas arī ar pašas mākslinieces pausto par būtiskākajiem aspektiem, strādājot ar personu attēlojumu, jo bez abpusējas uzticēšanās, nav īstās sajūtas. Cilvēka, vairāk kā sievietes ķermeņa izcēlums mazāko formātu darbos nolasās kā mākslīgas, nedaudz sirreālas ainas, kas piešķir tām pietiekoši aizklātu vēstījumu it kā atklātās kompozīcijās. Kā ekspozīcijas spēcīgākos darbus vēlētos izcelt kompozīciju „Dzīves ceļš”, kurā attēlotas cilvēka kājas no stilbu vidus līdz pēdām. Atsevišķos kadros šķiet, ka kaut kas nav anatomiski pareizi, taču šī ķermeņu fragmentācija saglabā uzdoto dinamiku un spēj pastāstīt vairāk kā pilna ķermeņa attēlojums. Pilnīgi citu vēstījumu sniedz lielformāta darbs „Cīņa”. Attēlotie saspringtie vīriešu airētāji uz metālisko konstrukciju fona, šķiet, kā izkāpuši no tēlotājmākslas vēstures lappusēm, domājot par padomju laika mākslas mantojumu, attēlojot spēcīgus cilvēka stāvus augošā pilsētvidē. Taču iepazīstoties ar mākslinieces darba skaidrojumu, kas ir kā pavadošais materiāls šim darbam, kas bija viņas bakalaura diplomdarbs LMA, tad vēstījums saistās ar iekšējo cīņu mūsdienu sabiedrībā, par vietu tur un paša cilvēka spējām to paveikt.
 
Baiba Apsīte. Jūra rīta agrumā. 130x90 cm
 
Otrajā izstāžu telpā galvenais personāžs ir jūra, tās nerobežotajās variācijās. Tajā tiek izkārtoti gan lielāki audekli, gan mazāki jūras ainavu triptihi. Izmēru ziņā lielākajos darbos Baiba Apsīte saglabājusi savu audekla telpas apņemšanu un ietveršanu tāda pašā maniere kā savā diplomdarbā, kur pievērsās plaukstošu ābeļu attēlojumam, kā arī līdzīgs laukumu kārtojums kā personālizstādē „Pavasara sajuta”. Saglabāts arī miglainais, gaiši rozā lietojums visam, kas atrodas virs horizonta. Taču lielformātu darbu uztverei nedaudz traucē darbu izkārtojums telpā, kas neļauj tiem elpot, ko varētu mainīt izstādot kādu darbu mazāk. Taču pilnīgi citu noti uzdod atsevišķās mazo darbu sērijas. Triptihs „Kaltenes piekraste III” ieturēta rudenīgā noskaņā, parādot jūru mierīgi, taču mazliet ar draudošu pieskaņu. Pilnīgi savādāka tā ir „Saulkrastos februārī 2013”, kas dzirkstī ar krāsaino ledu, kas nošķir skatītāju no tumšajām, ledusaukstajām šļakatām. Darbi kopumā uzrāda dziļas dabas ainavas studijas, jo, tikai pilnīgi pievēršoties šī žanra izkopšanai, ir iespējams saredzēt tās dažādās un nemitīgi mainīgās iedabas.
 
Atgriezties
 
 
 
Komentāri
 
Jūsu vārds
Jūsu e-pasts
Teksts