VIZUĀLO MĀKSLU ŽURNĀLS

LV   ENG
Darbs gada garumā Jūrmalas mākslinieku namā
Barbara Goba
Jūrmalas Mākslinieku namā līdz 2013. gada 9. februārim apskatāma izstāde, kuru, īsi raksturojot, varētu dēvēt par “Gada labākais darbs”, taču tā kā tieši pirms šīs Jūrmalas mākslinieku grupas izstādes šajās pašās telpās tika piedāvāti Jūrmalas fotomākslinieku darbi ar līdzīgu nosaukumu “Šogad labākais”, atkārtošanās nosaukumā izpalikusi, kaut gan daži fotodarbi aizķērušies no iepriekšējās izstādes un iekļuvuši nākamajā, iespējams, pretendējot uz pastāvīgās ekspozīcijas statusu.
 
Olita Gulbe. Trauslie ķirši
 
Andrejs Ģērmanis. Jūrmala pie Jaunķemeriem
Linda Sīlis. Rīta migla. Apgleznota āda
Valdis Bušs. Padebeši
Ieva Strazdiņa. Laiva. Kausēts stikls
Gļebs Panteļejevs. Čaika
Olga Šilova. Kurš kuru
Agnese Bule. Latvietis jūrmalnieks
 
Liela daļa darbu ir eļļas tehnikā veidotas gleznas, taču mākslinieki izmantojuši arī akrilu, jauktu tehniku, grafiku, akvareli, radot daudzas marīnas, abstraktās gleznas, ziedu studiju, ainavas, kā arī izstādītas divas bronzas skulptūras (G.Panteļējeva “Čaika” un O.Šilovas “Kurš kuru”), lietišķās mākslas darbi, veidoti no stikla, auduma u.c. materiāliem un A.Apsītes restaurācijas darbu atskaite informatīvu fotogrāfiju un iespieddarba – kalendāra veidā.

Izstādē pārstāvēts kopumā 51 mākslinieks, kur vienīgais dažādo darbu vienojošais punkts ir konkrētā darba radīšanas laiks – 2012. gads. Šāds kritērijs radījis īpašu raibumu gan piedāvāto tēmu, gan profesionālā izpildījuma līmeņa ziņā un noteikti ikviens skatītājs atradīs sev tīkamo mākslas darbu gan ekspresijas, gan krāsu un radītās noskaņas aspektā. No eļļas glezniecības darbiem īpaši izceļas A.Ģērmaņa “Jūrmala pie Jaunķemeriem”, veiklas mākslinieka otas radīta jūras līča ainava, krāsu paletē koša un reālistiska. Ienākot izstāžu zālē, vispirms skatiens vēršas uz telpas gala sienas izvietotajām gleznām, no kurām uzmanību piesaista divas (E.Braunberga „Dzintarkrasts” un V.Buša „Padebeši”), ar spilgta dominējošā krāsu toņa – dzeltenā izvēli. Šos darbus reāli un simboliski nošķir T.Makarova sirreālais „Sapnis”.

Kā izstādes pērle izceļas I.Strazdiņas “Laiva”, kas veidota, īpašā veidā kausējot stiklu. “Laivā” apvienojies izcili augsts profesionāls izpildījums ar spilgtu mākslinieka talantu, kas pagājušājā gadā novērtēts arī starptautiskajā līmenī. Minētais darbs izvēlēts prestižās Bornholmas (Dānija) “European Glass Context 2012” izstādei, kur tas kā vienīgais godpilni pārstāvējis Latviju.

Īpaši skatītāju iepriecinās viena no retajām reizēm, kad Jūrmalā izstādīts kāds no tēlnieku G.Penteļējeva un O.Šilovas darbiem. G.Panteļējeva bronzā veidotajā “Čaikā” plūstoši apvienojas pavisam reāla kaija jeb čaika un gandrīz tikpat reāls retroauto ar šādu nosaukumu. Šo auto modeli Padomju savienībā ražoja līdz 1981.g., tāpēc jaunākās paaudzes skatītājam šī skultptūra, iespējams, radīs vēlmi noskaidrot ko tuvāk par kaiju un retroauto saistību. Skulptūra pārsteidz ar perfektu formas, proporciju un materiāla izjūtu un vienlīdz asprātīgu ideju. Otrs tēlniecības darbs – divas gandrīz identiskas sieviešu minifigūras, veidotas no bronzas un misiņa (O.Šilovas “Kurš kuru”) konceptuāli liek aizdomāties par savu iespējamo dubultnieku, personības struktūras un iekšējās cīņas ar sevi jautājumiem.

Šajā pašā telpā izvietoti divi viens otram blakus akvareļi, kurus apvieno gan līdzīga noskaņa, gan “rokraksts” un tonalitāte, kaut gan autori ir dažādi (I.Spalviņas “Senatne” un J.Spalviņa “Laiva jūrā”). Starp abām izstādes telpām grūti pamanāmā vietā uz stenderes izvietota A.Bules neliela izmēra digitālā izdruka “Jūrmalas latvietis”, ko papildina mitoloģisks stāsts par Jūrmalas latvieša izcelšanos un dzīvesveidu. Jūrmalas latvieša tēlu Jūrmalas pašvaldība gadumijā izvēlējusies savai Ziemasssvētku un Jaunā gada apsveikumu kartiņai, kuru turpat piestiprinātu varam aplūkot un arī aptaustīt.
 
Atgriezties
 
 
 
Komentāri
 
Jūsu vārds
Jūsu e-pasts
Teksts