VIZUĀLO MĀKSLU ŽURNĀLS

LV   ENG
Par Ilonas un Andra Abiļevu darbu izstādi "Dubultportrets" [03.02.2012. 10:51]
No 27.01.2012. Galerija "Bastejs"
LMA Mākslas zinātnes nodaļas studentes viedoklis
 
Elīna Pastare, LMA 3.kursa studente
Rīgā pašlaik apskatāmas vairākas izstādes, kurās, kaut arī atšķirīgos aspektos un niansēs, aktualizētas radniecīgo saišu, vecāku – bērnu attiecību līnijas. Šādu kopainu veido vairākas izstādes, piemēram, Valdas Podkalnes izstāde "en face_vol. 3", kurā māksliniece izvēlējusies runāt par mātes un meitas attiecībām. Arī tādas izstādes kā "Meistari un studenti” galerijā "Antonija” un “Imants Vecozols un viņa studenti” galerijā "Daugava” rāda, kā šobrīd mākslas telpā, apzināti vai nē, tomēr tiek stāstīts par noteiktu vērtību kontinuitāti no vienas paaudzes citā. Ilonas un Andra Abiļevu izstāde "Dubultportrets” iekļaujas šajā tendencē, rādot meitas un tēva pasaules redzējumu un nianses veidos, kā dažādas paaudzes to spēj pārnest mākslas darbos.

Vairāki Ilonas Abiļevas izstādē apskatāmie darbi ir no pagājušajā gadā notikušās izstādes "BULLy”, kas bija pirmā mākslinieces personālizstāde pēc maģistra grāda iegūšanas glezniecībā Latvijas Mākslas akadēmijā. Visvairāk šajos darbos gleznota vērša figūra, kas kļuvusi par emocionāli ietilpīgu tēlu un spēlējas ar arhetipiskām izjūtām, ko raisa vizuāli milzīgais šī dzīvnieka atveids. Lielformāta glezniecības darbi ir izpildīti autortehnikā, kas ļauj sajust kā pa darbu virsmu ir tecējusi krāsa, vai kā tā spontānos triepienos klāta lielos krāsu laukumos. Šie aspekti, tāpat tas, ka gleznots uz liela formāta papīra loksnēm, rada iespaidu, ka skatītājs nav vien pasīvs vērotājs, bet gan atrodas kāda notikuma (reizēm šķiet kādā vēršu skrējienā Spānijā) epicentrā.
 
Autore: Ilona Abiļeva
 
Izstādē iespējams aplūkot arī atsevišķus darbus, kas tapuši pirms minētās izstādes, kuros māksliniece pievērsusies vispārinātam cilvēka tēlam. Tajos izmantots tumšs kolorīts, kas skatītājam pietuvinātās milzīgās figūras padara nopietnas un drūmas, salīdzinot tās ar vitālajiem dzīvnieku atveidiem citos darbos. Jāsaka, ka izteiksmīgāki šķiet tieši 2011. gadā tapušie darbi. Izmantojot monumentālus dzīvnieku tēlus, Ilona Abiļeva ir spējusi radīt emocionāli spēcīgus, piepildītus darbus. Savukārt, papīra kā pamatmateriāla izvēle darbiem, kā arī tas, kā māksliniece pakāpeniski atsakās no gleznieciskām niansēm, liekot uzsvaru uz līniju un zīmējumu, tā panākot spēcīgāku efektu, varētu norādīt, ka izvēle turpināt izglītoties grafikas apakšnozarē Latvijas Mākslas akadēmijā varētu būt pareizais ceļš tālākā mākslinieces attīstībā. 

Andris Abiļevs izstādē ir pārstāvēts ar vairākām krāsainām litogrāfijām, kā arī dažām skulptūrām. Mākslinieks ir plaši pazīstams un ievērojams litogrāfijas tehnikas meistars, un mākslas pazinējam zināmais vārds jau šķietami sagatavo skatītāju. Taču jāsaka, ka izstādē savu lomu nospēlē kontrasts starp meitas un tēva radīto, un Andra Abiļeva darbus tas liek ieraudzīt ar svaigu skatu. Apskatot mākslinieka meitas lielo formātu ekspresīvos darbus, kurus nenovēršami skatītājs ierauga pirmos, nonākot pie krāsainajiem grafikas darbiem un skulptūrām, rodas sajūta, kā ienākot citā pasaulē. Šeit uzskatāmi var novērtēt kompozicionālo skaidrību, vienkāršību, kurā apvienojas formu un krāsu saspēle. Izstādītajos tēlniecības darbos vērojams kā, izmantojot vienkāršas formas, mākslinieks spēj izcelt svarīgāko, konkrētajam tēlam raksturīgāko. Pēc Ilonas Abiļevas darbiem, kur katrs no tiem izskan kā skaļš kliedziens, Andris Abiļevs šķiet stoiski mierīgs un pārliecināts par to, ko vēlas teikt savam skatītājam.

Noslēgumā jāatzīmē, ka izstāde galerijā "Bastejs” attaisno savu nosaukumu, un tik tiešām demonstrē dubultportretu, raksturojot katru no māksliniekiem, tomēr novelkot robežu starp abiem, sakot: "Lūk pirmajā stāvā varam apskatīt vienu un otrajā stāvā vēl vienu". Taču gribētos redzēt šos divu paaudžu mākslinieku darbus izstādītus ar lielāku savstarpējo saikni, mijiedarbojoties un parādot, ka meita un tēvs kopā veido vienotu kultūras telpu, pat ja katrs no viņiem ir tik atšķirīgi.
 
Atgriezties
 
 
 
Komentāri
 
Jūsu vārds
Jūsu e-pasts
Teksts