Kristaps Epners Nominēts balvai par personālizstādi „Vingrinājumi” peldošajā mākslas centrā „Noass”
20.05.–24.07.2016. |
| Kāds bija tavas izstādes galvenais vēstījums?
„Vingrinājumos” mani vienlīdz lielā mērā interesēja sporta vingrotāja gribasspēka kontrolētais ķermenis, vingrošanas telpa un rīki. Jau ilgāku laiku savos darbos pētu ritualizētas ķermeņa kustības ietekmi uz iekšējās un apkārtesošās realitātes uztveri. Kustības palēninājums un materialitātes ilūzija bija video un skulpturālo darbu radīšanas formālie izteiksmes līdzekļi.
Vai māksla var kaut ko mainīt sabiedrībā? Pasaulē?
Māksla nav jāapkrāmē ne ar kādiem uzdevumiem. Tai sen jau dota iespēja būt no tiem brīvai. Autori meklē visdažādākās pieejas un konstruē visdažādākos konceptus, kurus iespējams dažādi tulkot un interpretēt. Māksla rodas idejas kristalizācijas procesā, tā iedvesmojas no dabas (lai kas tā būtu) un spēj iedvesmot. Tas ir savstarpēji saistīts un nebeidzams process. Atbrīvošana, iespējams, ir mākslas galvenā funkcija.
Kāds, tavuprāt, ir mākslas balvas mērķis? Ko tā dod, maina mākslas pasaulē? Kādas problēmas atsedz?
Katras balvas mērķi formulē tie, kas to pasniedz. Slava un nauda, līdzīgi azartspēlēm, var iedarboties arī degradējoši. Ja pietiek spēka no šīs pastiprinātās uzmanības jezgas abstrahēties, mākslinieks visa šī procesa rezultātā var arī iegūt. Purvīša balva ne tikai izsaka atzinību par paveikto konkrētiem autoriem; tā ir iespēja piesaistīt plašākas Latvijas sabiedrības uzmanību mākslai kopumā.
Vai esi izdomājis, ko darītu ar prēmiju, ja to saņemtu?
Nē. Domāt par balvas saņemšanu vai nesaņemšanu ir neproduktīvi un neveselīgi. Visticamāk, prēmija būtu avanss jaunu darbu veidošanai.
|
| Kristaps Epners
Foto: Kaspars Brambergs |
| Andra Silapētere: Epnera personālizstādē vērojamās ķermeņa studijas atklāja vingrotāju ikdienas treniņus, bezkaislīgi dokumentējot, kā caur ritualizēto ierastību pulsē neatlaidība, mērķtiecība un tiekšanās pēc perfekcijas. Ekspozīcijas saturu visiedarbīgāk atklāja centrālais video, kura dramaturģijas dinamika raisīja domas par skaisto, arī neglīto, par cilvēka ķermeņa iespēju robežām utt.
Epnera radošajai praksei piemīt izteikts jūtīgums pret kadru un attēlu, kas šajā izstādē, manuprāt, izkristalizējās gluži vai kā viens no tās satura elementiem. Radās sajūta, ka formas perfekcija tiecas vairot satura dziļumu, ka tieksme pēc perfekcijas vingrotāju kustībās, atspoguļojot to caur kameras aci un montāžu, tikusi estetizēta līdz maksimumam. Varam pieņemt, ka tas bija mākslinieka mērķis. Tomēr manī kā vērotājā tas raisīja jautājumu, kas ir būtiskākais darba kontekstā – forma vai saturs? Līdz ar to radās sajūta, ka idejas un domas, kas motivējušas mākslinieku veidot darbu, netika līdz galam atrisinātas, ka tās it kā palika ieslodzītas augstvērtīgi nostrādātā materiālā.
Eduards Dorofejevs: Ja ieskatīšanas cilvēku dzīvē asociējas ar antropoloģiju kā zinātni, bet cilvēka ķermeņa kustību vērošanas prieks – ar mākslas estētiku, tad Kristapa Epnera izstādē „Vingrinājumi” šie divi aspekti harmoniski saslēdzas vienā veselumā. Mākslinieks ļoti apzināti izvēlas neteoretizēt par savu veikumu, atstājot darbus kā tīru impulsu visiem tiem, kam patīk meklēt dziļu jēgu, bet nebojā arī prieku, ko sniedz tīri intuitīva mākslas baudīšana. Šajā gadījumā atlētiska ķermeņa graciozās kustības ambienta estētikas monotonajā plūdumā nemanāmi iegremdē skatītāju striktai disciplīnai pakļautajā vingrotāju pasaulē, kur pastāv īpašas attiecības un savdabīgi mērķi. Skatoties uz šīm pievilcīgajām formām to cikliskajā darbībā, tomēr nedod miera mākslas darba konceptuālā piegarša, jo konceptuālā māksla, tāpat kā antropoloģija, padara sociālo realitāti caurspīdīgu un saprotamu. Tas notiek tāpēc, ka konceptuālais mākslinieks mēdz iedziļināties savu māksliniecisko refleksiju priekšmetā ar antropoloģisku neatlaidību un vērīgumu, beigās dodot impulsu skatītājam apcerēt kādas negaidītas parādības un kopsakarības. Negaidot no paša mākslinieka komplicētas intelektuālas atziņas, šo darbu vērotāju kaut kādā veidā apbur uzfilmēto atlētisko ķermeņu kustība, kas kārdina pavingrot arī skatītāja prātu.
Kristaps Epners: Mūzika, ko klausījos, topot šai izstādei, bija Braiena Īno (Brian Eno) Music For Airports. |
| Atgriezties | |
|