VIZUĀLO MĀKSLU ŽURNĀLS

LV   ENG
Sigita Olte

 
Absolvējusi Rīgas Dizaina un mākslas vidusskolu (2010), ieguvusi bakalaura grādu (2014) un maģistra grādu (2016) Latvijas Mākslas akadēmijas Vizuāli plastiskās mākslas nodaļas Keramikas apakšnozarē. Kopš 2011. gada piedalījusies vairākās grupu izstādēs, simpozijos un festivālos.

 
Sigita Olte. Nospiedums. Neapdedzināti ķieģeļi, zeme. 2100 × 2900 × 15 cm. 2016
Foto: Raivo Sarelainens
 
Izvēle uzsākt studijas kermikas nodaļā bija vairāku nejaušu sakritību rezultāts, kas izrādījies nozīmīgs – šobrīd ar keramiku saistu savu sākotni. Studiju laikā esmu meklējusi un atradusi veidu, kā runāt ar pasauli, vārdu vietā izmantojot mākslas darbus. Radot darbu, vienmēr ir svarīga doma; ja skatītājs šo domu ir uztvēris, darbs ir izdevies. Strādājot ar keramiku, labprāt to apvienoju ar skaņu, gaismu, kustību vai skatītāja līdzdalību. Gan ikdienā, gan veidojot darbus, vēlos būt saskaņā ar dabu, apzinoties tās neatkārtojamību un spēku, vērot apkārtējos procesus un iedvesmoties no tiem. Zemes mākslas darbs „Nospiedums” ir stāsts par pasaules mainību, cikliem un ritmiem, kas redzami visapkārt. Tā radīšana sākās ar pārdomām par dzimšanu un nāvi, cenšoties izprast dzīves nozīmīgumu un pieņemot dabas norises. Pirksta nospieduma zīme tika veidota, izkārtojot 18 tonnas nededzinātu māla ķieģeļu. Darbs atrodas Lodes māla karjerā, kur māls, kas ticis rūpnieciski apstrādāts, simboliski tiek atkal novietots tā rašanās vietā. „Nospiedums” ir daudzšķautnains, tas paplašina keramiku līdz monumentālam lendārta darbam, iekļaujot redīmeida un hepeninga pazīmes. Pēc izveidošanas tas ir pakļauts lēnam dēdešanas procesam. Meteoroloģisko apstākļu un vides ietekmes rezultātā nededzinātais māls pakāpeniski izšķīst, sajaucoties ar karjera virsmu, tā attēlojot cilvēka mūžu, pēc kura beigām par to saglabājas atmiņas un liecības. „Nospieduma” gadījumā tiek veikta dokumentācija foto un video formā. Darbā tiek uzsvērtas māla dabīgās īpašības, kādas tam piemīt pirms keramikā ierastās termiskās apstrādes – māls ir plastisks un dubļains, kad tas ir mitrs, bet izžūstot kļūst ciets un trausls vienlaikus. Šis mainīgums var atkārtoties neierobežoti daudz reižu. Izmantotie ķieģeļi pakāpeniski zaudē raksturīgo formu, līdz tā izzūd pavisam. „Nospiedums” ir maģistra darbs – mans izaicinājums, jo keramikas nodaļā ir neierasti izmantot mālu, kas netiek apdedzināts. Neraugoties uz citu sākotnējo neizpratni par šādu materiāla izvēli, rezultāts ir darbu attaisnojis, paplašinot materiāla robežas keramikā. „Nospiedums” ir līdz šim fiziski lielākais darbs, ko esmu veikusi, un tā radīšanas laikā gūtas vairākas jaunas pieredzes. No pirmā idejas impulsa līdz gatavam darbam piedzīvota aizraujoša attīstības gaita, kuras laikā darbs audzis un mainījies, un tam līdzi turpinu mainīties arī es.
 
Atgriezties