VIZUĀLO MĀKSLU ŽURNĀLS

LV   ENG
Veiksmes anatomijas atgriešanās
Raimonds Kalējs
"Anatomija tēlniekiem. Virtuālā realitāte"
ASV Nacionālās Tēlniecības apvienības konference
Ņujorkas Mākslas akadēmija
24.06.–26.06.2016.
 
Ilustratīvs kadrs no Anatomy Next 3D attēlu datubāzes
 
Pirms desmit gadiem Latvijas Mākslas akadēmiju absolvējušie tēlnieki Uldis Zariņš un Sandis Kondrāts plašākai, puslīdz kulturālai publikai vairāk asociējas ar starptautiskām aktivitātēm ļaužu iecienītos smilšu un ledus skulptūru festivālos, kuros plūkuši ne mazums lauru un godalgu, nesot radošuma slavas atblāzmu arī Latvijai. Abi divi gan ilgāku laiku bija nozuduši no vietējās mākslas skatuves, dodot priekšroku Rietumu un aizokeāna labāk apmaksātajam darba tirgum, – kas savā būtībā ir attaisnojami jauniem, apsviedīgiem un, kā izrādās, arī ļoti pieprasītiem autoriem. Aizraušanās ar populāro tēlniecību visu šo laiku tomēr nav bijusi primārā dominante viņu radošajiem prātiem, bet drīzāk tikai dūmu aizsegs daudz nopietnākai „aisberga neredzamajai daļai”, kas auditorijai tiks atklāta jūnija beigās Ņujorkas Mākslas akadēmijā bāzētās Nacionālās Tēlniecības apvienības rīkotajā konferencē. Lielais Noslēpums, kas ar ASV radošo ideju atbalsta fonda Kickstarter piešķirto līdzekļu palīdzību uzņēmis nopietnus apgriezienus jau tagad, ir izglītojošu pasākumu komplekss ar anglisko nosaukumu Anatomy Next, tēlaini tulkojot – „Anatomijas nākamais līmenis”, kas, Zariņa konceptuāli izlolots un Kondrāta menedžēts, pavērs jaunas, tehnoloģiskajam laikmetam atbilstošas cilvēka figūras formas apgūšanas iespējas. Zariņš ar nesavtīgu misionāra attieksmi jau daudzus gadus bija pievērsies plastiskās anatomijas pētniecībai, terminoloģijas vienkāršošanai un ilustratīvo skaidrojumu vizualizētai uzlabošanai, lai padarītu to saprotamu ne tikai akadēmiski trenētiem studentiem, bet gan ikvienam interesentam, tādēļ pat nodibinot facebook kopu ar nosaukumu Anatomy4Sculptors, kas brīnumainā kārtā pat ieguva plašu, šobrīd jau vairāk nekā 70 tūkstošos skaitāmu sekotāju loku un līdz ar to iedrošinājumu ķerties pie drukāta darba radīšanas. Angļu un franču valodās publicētā grāmata Anatomy for Sculptors („Anatomija tēlniekiem”) ieguva atbalstītāju un interesentu nedalītu atzinību, kļūstot par stūrakmeni ieceres paplašināšanai, kurā nu jau tika iesaistīti profesionāli mārketinga spēki no ASV, papildu investori, kā arī vairāku valstu mākslas un medicīnas augstskolas. Grāmatai sekoja mājaslapas www.anatomynext.com izveide ar plašu ilustratīvo materiālu, kas, atšķirībā no tradicionālajiem statiskām melnbaltām bildēm pildītajiem akadēmiskajiem materiāliem, ir bagāts ar krāsām, kuras skaidri iezīmē katru muskuļu grupu vai orgāna struktūru, un trīsdimensionālām, visos rakursos digitāli kustināmām cilvēka ķermeņa daļu animācijām. Anatomy Next svarīga atšķirība no 20. gadsimta konservatīvās plastiskās anatomijas studiju avotiem, kas vēl joprojām tiek izmantoti virknē mākslas mācību iestāžu, – šis izdevums piedāvā dziļāku ieskatu cilvēka uzbūves daudzslāņainībā, papildinot skeletu ne tikai ar attiecīgo kustību noteicošo muskuļu attēlojumu, bet ņemot vērā arī tādus faktorus kā zemādas taukaudi, ādas strukturālā uzbūve atbilstoši vecuma vai rases specifikai un pat sejas mīmiku noteicošās muskuļu un skrimšļu īpatnības. Lai izveidotu šo apjomīgo 3D datubāzi, bija nepieciešamas ne vien zīmētas un vēlāk digitāli apstrādātas ilustrācijas, bet arī izvēlēto modeļu trīsdimensionālu portretu sērijas, kuru radīšanai tika izveidota īpaša, ar jaunākajām tehnoloģijām aprīkota fotostudija, kā arī veikta nopietna komandas paplašināšana, piesaistot papildu māksliniekus, kas īpaši specializējušies matu vai ādas attēlojumā, programmētājus, medicīnas ekspertus, datorgrafiķus un fotogrāfus. Pašlaik projekts jau akceptēts daudzu pasaules valstu mākslas augstskolu programmās un teju 500 pasniedzēji no tā radītājiem iegādājušies gan grāmatas un akrila šķiedrā atlietus anatomijas apguves materiālus, gan par attiecīgu abonēšanas maksu lejupielādējamas lietotnes un ilustratīvās datu bāzes. Nopietnu interesi par sadarbību ar Anatomy Next izrādījusi arī datorspēļu radītāju industrijas pārstāvji, kas mērķtiecīgi cenšas virtuālo pasauli padarīt arvien reālistiskāku, vizuāli atdzīvinot personāžus, – kam par pamatnosacījumu var kalpot tikai to precīzs un „gramatiski pareizs” anatomisks modelējums. Jaunākais papildinājums padziļinātai un atvieglotai cilvēka anatomijas izzināšanai, kas tiks prezentēts Ņujorkā, ir jau tuvu gatavības stadijai izstrādātā aplikācija viedtālruņiem, kura tās lietotājam ļaus virtuāli „izcelt” no grāmatas vai pieejamajiem vizuālajiem materiāliem jebkuru attēlu, lai to telefona ekrānā 3D formātā grozītu un pat preparētu, atklājot matērijas pa slāņiem, paralēli no interneta datubāzēm saņemot visu nepieciešamo informāciju un noglabājot to savā studiju mapē.

Pēc sasniegumiem starptautiskajā arēnā projekta autori lielā mērā pārcēluši savu darbību uz Latviju, kur aktīvi meklē sadarbības iespējas ar vietējām augstskolām, viešot pamatotas cerības uz jaunu un kvalitatīvu cilvēka uzbūves apguvi medicīnā un mākslā.
 
Atgriezties